در سئو جوملا بهتر است یا وردپرس

رتبه بندی کاربر: 0 / 5

PLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

 

 تقریبا همه می دانند که گوگل رتبه بندی وب سایت ها را با در نظر گرفتن بیش از 200 عامل انجام می دهد. دانستن این عوامل موثر بسیار مفید است اما خواندن این لیست نه تنها زمان بر است بلکه گاهی مواقع غیر قابل فهم و خسته کنده هم است. شاید به نظر بیاید که در برخی موارد نمی توان گوگل را راضی کرد یا آن عوامل غیر قابل انجام به نظر آیند. از سوی دیگر هر روز الگوریتم های سئوی گوگل در حال تغییر است. اما سئو کاران حرفه ایی کار خود را بلد هستند. و می دانند که تمام 200 فاکتور موثر و ادعا شده توسط گوگل آن چنان اهمیت ندارند.

اما سوالی دیگری که پیش می آید این است که کدام یک از سیستم های مدیریت محتوا، وردپرس یا جوملا برای سئو مناسب تر هستند و امکانات بیشتری را ارائه می دهند.

ما در دارکوب با همکاران مان در این باره زیاد بحث می کنیم. هر دو توسعه دهندگان وردپرس و جوملا از قدرت این CMS ها می گویند. به نظر من هیچ توجیه صد در صدی برای اثبات برتری یکی نسبت به دیگری وجود ندارد. بلکه توانایی و اطلاعات متفاوت طراحان و توسعه دهندگان وب سایت درباره این دو سیستم مدیریت محتوا است، که نتیجه نهایی را رقم می زند. در عین حال مقالات زیادی وجود دارد که در آن سعی شده وردپرس را برنده این رقابت بدانند.

اما پیش از اینکه به همچین نتیجه ایی برسیم بهتر است بدانیم که سئو چه چیزی را از سیستم های مدیریت محتوا انتظار دارد. و اینکه این سیستم ها این امکانات را چطور فراهم می کنند.

 

سیستم مدیریت محتوا

یک سیستم مدیریت محتوا یا (CMS: Content Management System) دارای دو قسمت است. برنامه مدیریت محتوا (CMA: Content Management Application) و یک برنامه کاربردی ارائه محتوا (CDA: Content Delivery Application). قسمت CMA به کاربران یک واسط کاربری ارائه می دهد که کاربر می تواند با کمک آن محتوای مورد نیاز وب سایت را در وب سایت ایجاد، ویرایش یا حذف کند بدون آنکه نیازی به دانش برنامه نویسی مانند HTML و یا CSS داشته باشد. از سوی دیگر CDA در پشت صحنه سرویسی را ارائه می دهد که با آن محتوای ایجاد شده در CMA مدیریت و ارائه می شود.

سیستم های مدیریت محتوای (CMS) مختلف امکانات و ابزاری های متفاوتی را ارائه می دهند. اما معمولا هر یک از این سیستم ها قابلیت فهرست سازی (Indexing)، جستجو و بازیابی اطلاعات، مدیریت ساختار محتوا، کنترل ورژن ها یا نسخ و انتشار محتوا را ارائه می دهند.

همچنین یک سیستم مدیریت محتوا قادر به بازاریابی یک به یک (one-to-one marketing) است. این نوع بازاریابی به وب سایت این قابلیت را می دهد که محتوا ها یا محصولات یا تبلیغات را متناسب با کاربر های مختلف نمایش دهد. این کار با کمک اطلاعات جمع آوری شده از کاربران صورت می گیرد. برای مثال: با بررسی صفحات مرور شده توسط کاربر. کاربری که در موتور جستجو دوربین عکاسی را جستجو کرده است با کمک این سیستم تبلیغات و یا کالاهای مرتبط با دوربین عکاسی را در این وب سایت مشاهده خواهد کرد.

 

سئو

سئو (SEO: Search Engine Optimization) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال است که کمک می کند یک وب سایت در نتایج جستجوی کاربران اینترنت در موتورهای جستجویی چون گوگل یا بینگ و غیره، رتبه و جایگاهی بهتری بدست آورد. این روش قدرتمند می تواند بیش از 70 در صد ترافیک وب سایت را فراهم کرده و کالاها و خدمات را در زمان و مکان مناسب (زمانی که مشتری بالقوه آن را جستجو می کند) ارائه دهد. این روش کاملا رایگان و طبیعی بوده و با تبلیغات موتورهای جستجو و تبلیغات کلیکی متفاوت است.

اما سئو را می توان به دو قسمت تقسیم کرد. سئوی درون وب سایت On-site SEO و سئوی خارج وب سایت Off-site SEO. سئوی درون سایت چیزی است که یک سیستم مدیریت محتوا امکانات آن را فراهم می کند یا در آن نقش دارد. سئوی درون وب سایت به بهینه سازی هایی اطلاق می شود که در درون وب سایت صورت می گیرد. این بهینه سازی ها باعث دیده شدن بهتر مطالب در وب سایت برای کاربر و قابل فهم بودن آن برای موتورهای جستجو می شود. مسائلی از قبیل: بهینه سازی محتوا و کلمات کلیدی، کاربر پسند بودن طراحی وب سایت، سرعت باز شدن وب سایت، ساختار URL ها، سازگاری با دستگاه های موبایل، محتویات متا تگ ها و غیره.

 

وردپرس

وردپرس یکی از پر کاربرد ترین سیستم های مدیریت محتوا می باشد که تقریبا در بیش از 70 در صد وب سایت ها به کار برده شده است. وردپرس ابتدا برای وبلاگ نویسان توسعه داده شد اما سپس با توسعه آن برای انواع سیستم های مختلف از وب سایت های استاتیک گرفته تا وب سایت های فروشگاهی داینامیک می توان از این CMS استفاده کرد. وردپرس همچنین متن باز بوده و برای استفاده از آن نیاز به خرید لایسنس نیست. از معروف ترین وب سایت هایی که از آن استفاده می کنند می توان به SonyMusic.com و سایت بلومبرگ اشاره کرد.

 

جوملا

بعد از وردپرس جوملا پر کاربرد ترین سیستم مدیریت محتوا است. جوملا بیشتر برای وب سایت های فروشگاهی در ایران معروف است و چون کمی کار کردن با آن دانش و دید حرفه ایی تری نیاز دارد، کمتر مورد علاقه توسعه دهندگان وب تازه کار است، از این رو تعداد توسعه دهندگان و وب سایت هایی که از جوملا استفاده می کنند در مقایسه با وردپرس کم تر می باشد. از میان وب سایت های معروف که از جوملا استفاده کرده اند می توان به سایت لینوکس دات کام و دانشگاه هاروارد اشاره کرد.

 

سئو در جوملا و وردپرس

امکانات سئو در سیستم های مدیریت محتوا اغلب توسط پلاگین ها فراهم می شود.Yoast  معروف ترین پلاگین در وردپرس است که این امکانات را فراهم می کند. برای جوملا نیز پلاگین EFSEO معروف ترین در زمینه سئو است. هر دوی این پلاگین ها رایگان هستند و امکان بهینه سایزی URL ها، تگ ها، دسته بندی ها و غیره را فراهم می کنند.

پس از این بهینه سازی ها موارد دیگری چون: سرعت وب سایت، سازگاری با دستگاه های موبایل و امکانات ارتباط با شبکه های اجتماعی، برای سئوی یک وب سایت اهمیت دارند.

هیچ کدام از سیستم های مدیریت محتوای امروزی در این سه مورد هم، چیزی از یکدیگر کم ندارند. تفاوت تنها در شیوه طراحی، ارائه و پلاگین های متفاوت آن ها است.

مثلا در سرعت یک وب سایت، بهینه سازی عکس های استفاده شده و همچنین و فشرده سازی فایل ها است که در سرعت لود یک وب سایت بسیار موثر است. از سوی دیگر سازگاری با دستگاه های موبایل امروز به کمک فریم ورک ها و کتابخانه های مختلف و طراحی واکنش گرا Responsive که پیشنهاد گوگل هم هست، بسیار آسان می باشد. همچنین می توان از پلاگین ها برای ساخت نسخه موبایل از روی وب سایت اقدام کرد که در زمان صرفه جویی بالایی انجام می دهد.

 

کلام آخر

ما در دارکوب از انواع مختلف سیستم های مدیریت محتوا برای وب سایت ها با نیازهای مختلف استفاده می کنیم. امروز سیستم های مدیریت محتوا به اندازه کافی حرفه ایی هستند و امکانات ضروری و مهمی چون سئو را به خوبی ارائه می کنند. مقایسه سیستم های مدیریت محتوا (و سایر مقایسه ها) بیشتر بحث های سلیقه ایی هستند تا بحث های فنی. اغلب دیده می شود که افراد و مشتریانی که در صنعت توسعه وب نیستند بسیار درگیر این سوال می شوند که به راستی کدام یک از این سیستم ها بهتر است. البته این سوال یا نگرانی تا حدی قابل درک می باشد. وجود تعداد زیاد توسعه دهندگان غیر حرفه ایی که اغلب از وردپرس استفاده می کنند گاه باعث شده که صاحبان وب سایت ها از این سیستم راضی نباشند و به سراغ جوملا یا دروپال بروند، چون استفاده از آن ها کمتر متداول است در نتیجه نارضایتی کمتری نیز وجود دارد. و با تغییر انتخاب ها تنها هزینه و زمان پروژه را افزایش می دهند.

از سوی دیگر ممکن است رابط کاربری جوملا برای کاربران غیر حرفه ایی در نگاه اول سخت به نظر آید. از نظر تجربه شخصی و قضاوت من در استفاده از هر دوی این رابط های کاربری، کاربر پسند بودن آن ها تقریبا به یک اندازه است. مثل این می ماند که گوشی موبایل جدیدی بخرید و آیکون ها و تنظیمات در جایی که قبلا انتظار داشتید نباشد، مسئله ایی که پس از چند روز به راحتی قابل حل است و کاربر به آن عادت می کند و از نظر فنی قابل توجه نیست.

این که کدام سیستم مدیریت محتوا یا کدام زبان برنامه نویسی بهتر است، مانند آن می ماند که بپرسیم کدام اتومبیل (بدون در نظر گرفتن هزینه ها) ایمن تر است و مسئولیتی برای راننده آن در نظر نگیریم. حالا جوملا بهتر است یا وردپرس؟ پاسخ این است که طراح و توسعه دهنده وب سایت چقدر حرفه ایی است. کسی که تجربه طولانی با جوملا دارد مسلما در توسعه وب با جوملا بهتر عمل خواهد کرد (و احتمالا همان را پیشنهاد می دهد) تا وردپرس و برعکس. در یک توسعه خوب محصولی به وجود خواهد آمد که نه تنها برای کاربران تجربه کاربری خوبی به همراه دارد، بلکه برای روبات های موتورهای جستجو نیز که به این وب سایت ها می آیند و اطلاعات آن را فهرست بندی و رتبه بندی می کنند، حرفه ایی بودن و بهینه بودن وب سایت کاملا مشخص خواهد بود، در نتیجه وب سایت به رتبه بهتری دست پیدا خواهد کرد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز