طراحی سایت آنلاین به چه صورت است

رتبه بندی کاربر: 3 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

وب سایت وسیله ایی برای یک حضور آنلاین است. حضوری که با شبکه های اجتماعی متفاوت است. در شبکه های اجتماعی (مانند فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام، تلگرام و غیره) شما با قوانین، امکانات و سیاست های شبکه محدود شده و باید طبق نظر آنها کار کنید. این قوانین ممکن است به سود و یا به ضرر شما تغییر کند و شما مالک آن نیستید.

از سوی دیگر شبکه های اجتماعی تنها دانه ایی از یک زنجیره در بازاریابی اینترنتی هستند و اما وب سایت پایگاه اصلی و اختصاصی شما در یک حضور آنلاین است. برای همین بدون وب سایت بازاریابی ما چیز بزرگی را کم دارد.

شاید شما همه به این نتیجه رسیده باشید که باید یک وب سایت شخصی یا سایتی برای کسب و کار خود راه بیاندازید. شاید هم وب سایت دارید و حالا وقت آن رسیده آن را به روز تر کرده یا باز طراحی کنید. گزینه های شما چیست؟ با یک شرکت طراح رسمی وب سایت قرداد ببندید یا خود دست به کار شده وب سایتی دست و پا کنید. البته گزینه هایی در این میان هم وجود دارد، طراحان غیر رسمی یا پروژه های نیمه تمام که از این طراحان به شرکت ها دست به دست می شوند، یا تشکیل یک تیم طراحی.  

اگر شما یک شرکت معتبر طراحی وب سایت را انتخاب می کنید موضوع تا حد زیادی مشخص است. اول از همه نیاز های خود را به شکل یک پروپوزال ساده مشخص می کنید، آن را برای شرکت های با سابقه ارسال کرده، مقایسه خود را از نظر کیفیت و قیمت، پشتیبانی و سابقه خوب آن ها انجام داده وارد بستن قرارداد با یکی از آنها می شوید.

از سمت دیگر اگر شما بخواهید خودتان وب سایتی را طراحی کنید نیاز به دانش فنی دارید که در چند روز و چند ماه به دست نمی آید و در نهایت می بایست کار را به یک حرفه ایی بسپارید.

راه دیگر برای اشخاصی که دانش فنی توسعه وب را ندارند، استفاده از وب ساز های آنلاین است. وب سایت هایی که به شما امکاناتی را می دهند که وب سایت خود را با حداقل دانش توسعه وب راه اندازی کنید.

 

وب ساز چیست؟

وب ساز ابزار یا برنامه ایی است که به شما امکانات لازم برای ساخت یک وب سایت را بدون نیاز یا حداقل به دانش کد نویسی فراهم می کند. وب ساز ها به طور کلی دو نوع هستند: وب ساز های آنلاین و دیگری آفلاین.

وب ساز های آفلاین، نرم افزارهایی هستند که می بایست ابتدا بر روی دستگاه کامپیوتر خود نصب کرده و پس از انجام طراحی و آماده سازی وب سایت آن را در هاست HOST آپلود کنید تا قابل استفاده توسط کاربران یا مشتریان باشد.

از فواید آنها می توان به راحتی کار بر روی کامپیوتر دسکتاپ بدون نیاز به ارتباط دائمی اینترنت پر سرعت اشاره کرد. اما از سوی دیگر برای بارگذاری وب سایت در هاست نیاز به نرم افزار های دیگری دارید. و البته قبل از آن باید هاست و نام دامنه را خریداری و آماده سازی نمایید.

وب ساز های آنلاین، نرم افزارهای تحت وبی هستند که برای استفاده نیازی به نصب ندارند. شما تنها چیزی که نیاز دارید یک کامپیوتر، مرورگر اینترنتی مانند Chrome و یک کارت اعتباری است. شما می بایست به طور آنلاین مبلغی را پرداخت کرده یک حساب کاربری در آن سایت ها باز کرده و کار را شروع کنید. تفاوتی که معمولا وب سازهای آنلاین با آفلاین دارند این است که آنها اکثرا هاست را نیز برای شما فراهم می کنند شما نیازی به درگیر شدن در این مسئله ندارید. که البته در ادامه توضیح خواهم داد که ارائه هاست از سوی وب ساز شاید آنقدر ها هم مزیت نباشد. برای همین است که ما به مشتریانمان در دراکوب این اطلاع را برای انتخاب آگاهانه می دهیم.

 

روش کار با وب ساز

پس از خرید اکانت یا بسته از سایت وب ساز، شما حالا امکان استفاده وب ساز را دارید.

  • ابتدا شما از میان قالب های آماده شده در وب سایت، از میان دسته بندی ها، یکی را که بیشتر برای نوع وب سایت شما مناسب تر است انتخاب می کنید. این دسته بندی ها در سایت های مختلف متفاوت است، اما معمولا در این دسته بندی ها دسته های: وب سایت شخصی، هنری و گالری، هتل و رستوران، سازمان ها و غیره به چشم می خورد. در قالب ها سعی شده طراحی هایی به کار رود که از آن دسته و یا وب سایت انتظار می رود. مثلا وب سایت های رستوران دارای منو، تصاویری از غذاها و عکس های فضای رستوران هستند. که این بخش ها قبلا در این قالب ها در نظر گرفته شده است.

 

  • هر قالب آماده با تصاویر، متون و علائم تجاری نمونه یا موقتی پرشده اند. شما در این مرحله می بایست این محتویات را با محتویات مورد نظر و با سلیقه خود جایگزین کنید. مثلا لوگو، نام تجاری، اطلاعات تماس و تصاویر مخصوص خودتان پر کنید. البته تقریبا تمام ابزار های لازم برای این تغییرات در وب ساز وجود دارد.

 

  • ویدجت ها و افزونه ها عملگر هایی هستند که امکانات یک وب سایت را بهبود می دهند. معمولا این افزونه ها امکاناتی از قبیل آلبوم تصاویر و ویدئو، فرم های تماس، وبلاگ، دکمه های لینک به شبکه های اجتماعی، لیست محصولات و غیره را فراهم می کنند. شما بسته به نیاز خود و در صورت موجود نبودن این امکانات در قالب می توانید این موارد را به سایت اضافه و یا حتی کم کنید. و البته در صورت اضافه کردن یکی از آن ها باید آن را با محتویات مناسب پر کرده و نیز تنظیم نمایید.

 

  • پس از طراحی حالا نوبت به انتشار وب سایت می رسد. وب ساز ها معمولا به شما در فضای هاست یا میزبانی را ارائه می دهند که این خیلی از فشار فنی کار را برای شما کاهش می دهد. تنها شما باید برای خرید نام دامنه اقدام کنید که آن هم دشوار نیست. برای انتشار تنها شما لازم است که روی دکمه انتشار یا Publish کلیک کنید.

 

کار با وب ساز به نظر ساده می آید. اما این تمام داستان نیست.

 

مزیت وب ساز ها

وب سازهای آنلاین زیادی در اینترنت وجود دارد. تبلیغات زیادی هم از آن ها دیده می شود. معمولا وب سازها بخاطر مزیت های زیر است که مشتریان خود را جذب می کنند.

  • آسان: وب سازها بیشتر قسمت های لازم برای یک وب سایت را از پیش فراهم کرده اند. تنها شما می بایست احتیاجات خود را انتخاب کرده و تنظیم کنید. لازم نیست نگران مسائل فنی باشید چون برای شما آسان سازی شده اند.
  • سریع: از آنجایی که نیازی به کد نویسی نیست، سرعت کار به شدت بالا می رود.
  • ارزان: توسعه یک وب سایت با یک وب ساز می تواند ارزان تمام شود. این هم بخاطر آن است که شما باید چند روزی را خود صرف توسعه وب سایت کنید و همه قسمت های ساخته شده به چندین وب سایت دیگر فروخته شده است.
  • پشتیبانی و نگهداری: وب سازها تقریبا هر آنچه نیاز است پیش بینی کرده اند و از محصولات خود در سطوح مختلف پشتیبانی می کنند.
  • تنوع در انتخاب: می توان این مزیت را این گونه بیان کرد که شما هر آنچه می بیبنید دریافت خواهید کرد. قالب های متنوع زیادی وجود دارند و چون قرار نیست شما تغییرات اساسی در آن ها ایجاد کنید، محصول نهایی از همان ابتدا مشخص است.
  • برای نمونه سازی خوب مناسب هستند. اگر شما ایده ایی در سر دارید و می خواهید بدانید چطور خواهد شد، شاید بخواهید با یکی از این وب سازها قسمت های اولیه آن را درست کنید، و شاید تجربه و سرگرمی بدی هم نباشد.

 

مشکلات وب سازها

هر کیفیتی به هزینه ایی بدست می آید. آسان و سریع بودن نیز انعطاف را هزینه می کند. وب ساز ها با مزیت های خود دارای معایب و محدودیت هایی هستند که شما می بایست پیش از استفاده از آن توجه لازم را داشته باشید. و با علم به آن تصمیم بگیرید که آیا برای وب سایت شما مناسب هستند یا خیر.

  • مالکیت: وب ساز ها امکانات خود را در فضای خود ارائه می دهند. در صورت راضی نبودن از خدمات یا در دسترس نبودن امکانات خاصی در یک وب ساز شما باید کار خود را در وب سازی دیگر از نو شروع کنید. و تمام طراحی های گذشته، تمام محتویات تولید شده، لینکهای با ارزشی که در آن وجود دارد را باید رها کرده یک وب سایت جدید طراحی کنید.
  • هاست: وب ساز ها خود هاست را به شما ارائه می کنند. هاست نیز در سئو اهمیت دارد. از این جهت در صورت افزایش ترافیک و هر دلیل دیگر که شما نیاز به انتقال هاست داشته باشید باز هم شما به یک وب ساز خاص محدود هستید.
  • سئو: سئو دارای دو قسمت است: درون سایت و خارج از سایت. قالب های آماده و وب ساز ها در زمینه ارائه سئوی درون سایت محدود بوده، و شما برای انجام آن علاوه به دانش فنی و برنامه نویسی باز هم با محدودیت مواجه می شوید. سئو خود نیاز به ابزارهای خاص خود را دارد، که در این وب ساز ها این ضعف جدی بوده و برای موفقیت وب سایت بسیار مضر خواهد بود. وب سایتی که سئو نباشد در موتورهای جستجو کمتر دیده شده، در نتیجه بخش بزرگی از بازدید کنندگان و درآمدزایی خود را از دست می دهد.
  • عمومی بودن: قالب های ارائه شده در این وب ساز ها توسط تعداد زیادی از وب سایت های مورد استفاده قرار می گیرد. از این جهت بازدید کننده با ورود به وب سایت شما حسی از خاص بودن را دریافت نخواهند کرد و ناخود آگاه به این به ذهن بازدید کننده می آید "یک وب سایت مثل بقیه".
  • منعطف نبودن: شاید این هزینه آسان بودن طراحی است. وقتی قرار است طراحی آسان شود انعطاف پذیری کاهش پیدا می کند. در نتیجه این طراحی ها به طور آشکاری محدود و خشک به نظر می آیند. شاید از این گفته تعجب کنید، چون وب سایت سازها به محتویات نمونه پر شده اند، اکثر این محتویات موقت است که ظاهری زیبا را القا می کند و نه طراحی. این مسئله زمانی که لباس هم می خریم دیده می شود، لباس بر تن مانکن دوخته شده نه شما.
  • طراحی اول: این موضوع با مورد قبلی در ارتباط است. طراحی محتوا اول می گوید که شما باید نسبت به محتوا وب سایت را طراحی کنید. یعنی طراحی، لباسی است که باید به تن شخص یا همان محتوا دوخته شود. اما قالب آماده راه را برعکس می رود. با جایگزین کردن محتوا در قالب آماده زیبایی و جذابیت اولیه قالب از دست می رود.
  • بومی نبودن: وب ساز های خوب اکثرا خارجی هستند و قالب های آماده در فروشگاه های قالب نیز همینطور. زبان فارسی و که بر خلاف زبان انگلیسی از راست به چپ است الزامات خود را دارد. از این جهت شما قالبی را در دست دارید که برای این زبان طراحی نشده است.
  • پرداخت آنلاین: وب ساز های خوب که اکثرا خارجی هستند به نوعی خارج از دسترس کاربران ایرانی قرار می گیرند. شما برای استفاده از خدمات آنها علاوه بر اینترنت پر سرعت نیاز به پرداخت هزینه به صورت آنلاین و آن هم به ارز خارجی دارید. نکته دیگر در فروشگاه های اینترنتی است، که برای خدمات پرداخت آنلاین ایران طراحی نشده و از درگاه های تبادل اینترنتی مانند PayPal برای مشتریان وب سایت استفاده می شود.
  • نرخ تبدیل پایین تر: نرخ تبدیل یعنی فرآیندی که بازدیدکننده در بازدید خود از وب سایت به یک مشتری تبدیل می شود. این طراحی سفر در وب سایت است که بازدید کننده را تشویق به خواندن یا بازدید مطالب یا کالاهای بیشتر می کند و در نهایت کاربران را تشویق به خرید می کند. طراحی CTA ها، تخصصی است که موفقیت در آن با تجربه و آزمون بدست می آید و این از خدماتی است که در یک قالب آماده دیده نشده و یا بهینه سازی نشده است. و این بهینه سازی ها است که یک بازدید کننده را به یک مشتری تبدیل می کند.

 

کلام آخر

شعار وب ساز ها با سریع و آسان بودن موضوع تبلیغاتی خوبی است و توجه زیادی را به خود جذب کرده اند. با این حال برای تعداد کمی از وب سایت ها مناسب می باشند. یک وب سایت اختصاصی و یک وب سایت تجاری همیشه نیاز به تنظیمات و امکاناتی دارند که در وب ساز ها یافت نمی شوند. علاوه بر این تکراری بودن طراحی ها در این وب ساز ها برای هیچ برندی خوب نیست. برند تنها با خاص بودن است که معنا پیدا می کند. از سوی دیگر، وب سایت حرفه ایی نمی تواند وابسته به یک وب ساز باشد و باید مالکیت، استقلال و امکانات توسعه های پیش بینی نشده ی آینده را در نظر بگیرد. از این جهت نباید به اصطلاح در زمین دیگری ساختمان خود را بسازیم. هاست نیز اهمیت خود را دارد، شما برای یک وب سایت حرفه ایی باید قابلیت و امکان انتقال هاست را به هر جا و هر نوع هاست داشته باشید. و سئوی وب سایت که زیاد در مقالات دارکوب درباره آن صحبت کرده ایم، شاید مهم ترین بخش یک وب سایت و بازاریابی اینترنتی است تنها با کار تخصصی است که به حداکثر بهره وری و سود دهی می رسد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز