راهنمای انتخاب توضیحات متا Meta description

رتبه بندی کاربر: 4 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

Meta description  :

منظور از meta description   چیست ؟

meta description یا توضیحات متا یکی از انواع متا تگ ها میباشد که از اهمیت بالایی برخوردار است .متاتگ ها یکی از اولین قابلیت های HTML  می باشند که باعث ارتباط بهتر بین وب سایت ها و موتورهای جستوجوگرهستند. یکی از مهمترین متا تگ ها meta description  است . این توضیحات متا در بازدید از وبسایت ها مورد اهمیت است . منظور از متا توضیحات آن دسته از نوشته هایی میباشد که در موتورجستجوی گوگل زیر عناوین نتایج ظاهر میگردد :

با کمک توضیحات متا می توان خلاصه ای از وب سایت مورد نظر را در اختیار موتورهای جستوجو گر قرار داد و زمانی که کاربری عبارتی را در گوگل جست و جو میکند ، گوگل متن درون این متا را در زیر پیوند هر کدام از نتایج جست و جو قرار می دهد . به این دلیل نحوه نگارش توضیحات متا بسیار پر اهمیت می باشد .

در زیر چند مورد از نکات عمومی برای توضیحات متا را ذکر میکنیم :

  1. معمولا تعداد کاراکتر های توضیحات باید بین 150 تا 170 کاراکتر باشد حداکثر آن 180 کاراکتر می باشد در مواقعی ممکن است موتورجست وجو گوگل خود متنی به این این توضیحات بیافزاید .

البته به تازگی نحوه نمایش توضیحات متا در نتایج گوگل افزایش یافته است بدین معنا که تعداد کاراکترهای توضیحات زیاد شده است . این تغییر کوچک میتواند تاثیر زیادی بر سئو و جذب مخاطب داشته باشد . این تغییرات هم در نسخه های دسکتاپ و هم در نسخه موبایل اعمال شده است . در ماه دسامبر سال 2017 شرکا گوگل رسما اعلام کرد تعداد کاراکتر های مجاز و نحوه نمایش توضیحات متا یک سایت در لیست نتایج جستجو گوگل افزایش یافته است .

پیش تر این تعداد کاراکتر را معمولا بین 150 تا 170 در نظر میگرفتند تا مطمن شوند در توضیحات متا سایت در لیست نتایج جستجو گوگل توسط کاربر قابل مشاهده باشد . پیش بینی میشود این افزایش به 320 کاراکتر رسیده باشد . اما پیشنهاد میشود تا مدتی این افزایش را در توضیحات خود اعمال نکنید .

  1. از کلمات کلیدی باید در توضیحات متا حتما استفاده شود .
  2. توضیحات باید حتما یکتا باشند .

چرا meta description اهمیت زیادی دارد ؟
آیا می خواهید بازدید ماهانه از وب سایت خود را افزایش دهید ؟
آیا میخواهید بدون اینکه در رتبه نخست باشید بازدید سایت شما افزایش یابد ؟
برای رسیدن به پاسخ سوالات بالا پیشنهاد میشود مطالب زیر را مطالعه کنید .
اغلب بهینه کاران سایت بازدید بالای سایت را با رتبه بندی بالاتر مرتبط میکنند . البته توضیحات متا تاثیر مستقیمی بر روی رتبه بندی سایت ندارد اما این توضیحات متا میتواند نرخ کلیک صفحه شما را افزایش دهد و این افزایش نرخ کلیک برای بهبود رتبه در لیست نتایج جست و جو گوگل موثر است . به زبانی ساده تر برای Seo سایت موثر می باشد .
رتبه بندی بالاتر لزوما دلیل بر بازدید بیشتر نیست . اما می توان گفت هر چه کلیک های سایت کمتر باشد رتبه بندی سایت نزول خواهد کرد .
نرخ کلیک سایت (CRT ) در لیست نتایج جست و جوی گوگل تاثیر فراوانی بر رتبه بندی سایت از نظر دارد هر چه نرخ کلیک سایت بیشتر باشد رتبه در گوگل بهتر است . طبق تحقیقات جدید در سئو ؛ گوگل در الگوریتم رتبه بندی (RankBrian) اهمیت زیادی برای توضیحات متا از جهت افزایش نرخ کلیک دارد .
یک موقعیت خوب برای سایت در نتیجه جستجو گوگل باید دارای متوسط نخ کلیک 31% باشد این عدد برای همه سایت ها طبیعی می باشد حتی ممکن است از این عدد کمتر هم شود اما اگر کمتر از 15% باشد رتبه در نتیجه جستجو گوگل پایین تر میرود .
همانطور که گفتیم یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر متوسط نرخ کلیک (CRT ) توضیحات متا میباشد ، پس بر طبق گفته ها توضیحات متا تاثیر غیر مستقیم بر رتبه بندی دارد .

همانطور که میدانیم توضیحات متا در نتیجه جست و جو گوگل قابل دید میباشد . زمانی که کاربری کلمه ای مرتبط با صفحه و سایت ما را جستجو میکند در لیست نتایج گوگل توضیحات متا سایت ما و دیگر سایت های مرتبط به کاربر نشان داده می شود . و تنها این توضیحات و عنوان صفحه قابل رویت است ، و کاربران با دیدن این ها صفحه ی مورد نظرشان را انتخاب میکنند پس باید در نگارش عنوان و توضیحات متا نهایت دقت را داشته باشیم که کاربر حتما بعد از جست و جو و دیدن نتایج از بین سایت های دیگر سایت ما را انتخاب کند .
به طور خلاصه ؛ به وسیله بهینه کردن عنوان و توضیحات متا میتوان میزان کلیک بیشتری بدست آورد ، در نتیجه بر روی رتبه بندی سایت تاثیر میگذارد.
حضور توضیحات متا باعث میگردد کاربر جست و جو گر از محتویات سایت و صفحه ی مذکور با خبر شود و همچنین بتواند سایت را ارزیابی کلی کند .
سایت های نوپا ممکن است در ابتدا رتبه ی خوبی نداشته باشند اما میتوانند با استفاده از بهینه سازی توضیحات و عنوان ، میزان کلیک بیشتری دریافت کنند و در نتیجه رتبه خود را ارتقا دهند .

همه آنچه برای نگارش و بهینه سازی  توضیحات متا  نیاز است کمی تفکر خلاق و دانش در مورد نیازهای کاربران جست و جو گر می باشد .

کاربران از طریق توضیحات متا نوآوری سایت شما را بررسی و ارزیابی می کنند .

توضیحات متا (mete description ) چند نقش ایفا می کنند :

یکی از این نقش ها این است که به مخاطبان میگوید محتوای عمده سایت شما در مورد چه چیزی می باشد .

نقش دیگر وجه تمایز خدمات شما به دیگر سایت ها است ؛ کاربر با جستجو در گوگل و مشاهده لیست نتایج و با مطالعه توضیحات متا تا حدودی میتواند از تفاوت وب سایت ها باخبر شود .

به عنوان مثال کاربری برای راهنمای هتل در شهر پاریس جستجو میکند گوگل لیستی از نتایج مشابه را نشان میدهد .

بدون شک کاربر صفحه ای را انتخاب میکند که با دیگر سایت ها متفاوت باشد مانند تصویر که در توضیحات متای آن تاریخ به روز رسانی هتل ذکر شده است . میتوان گفت این سایت از با خلاقیت توضیحات متا خود را به وسیله تاریخ بهینه کرده است . در اصل کاربر متوجه بازسازی هتل می شود . و خدمات این سایت را انتخاب می کند .
برای درک این موضوع مثالی دیگر را ذکر میکنیم ؛ برای مثال کاربری به دنبال خرید بلیط برای جزیره کیش میباشد . در جست و جو لیست زیر نمایان می شود .

بدیهی است که کاربر سایتی را انتخاب می کند که در توضیحات متا آن قیمت ذکر شده است . 

نرخ پرش (Bounce Rate ) :


در توضیحات متا حتما باید مطالبی که درون سایت است به طور چکیده نوشته شود و اگر از مطالبی غیر موجود در سایت استفاده کنیم بر رتبه بندی تاثیر منفی خواهد گذاشت .
بدین معنا که وقتی کاربری کلمه ای را جست و جو میکند و در توضیحات متا سایت ما نیز درج شده است بر روی سایت کلیک کرده و وقتی رویت کند که مطلب مورد نظر در سایت نیست از سایت خارج می شود و به صفحه نتایج جست و جو باز میگردد . این کار به گوگل نشان میدهد که توضیحات متا با مطالب سایت در تناقص است و در رتبه بندی تاثیر منفی میگذارد .


بهینه سازی توضیحات متا :


برای توضیحات متا باید خلاقیت زیادی صرف کرد . فرض کنید کاربری کلمه ایی جستجو میکند وقتی لیست نتایج را رویت میکند ممکن است با توضیحات متا های مشابه روبه رو شود قطعا بدون بازدید از سایتی کلمه جستجوی خود را تغییر میدهد پس باید نوآوری به خرج داد تا توضیحات ما از دیگر سایت ها متفاوت و منحصر بفرد باشد .

روش های بهینه سازی توضیحات متا :


برای بهینه کردن توضیحات متا می توان از تکنیک های زیر استفاده کرد :
• همانطور که میدانیم برای توضیحات متا اغلب از کلمات کلیدی استفاده میشود اما باید در نظر داشت که از تکرار بیش از حد این کلمات در توضیحات اجتناب کرد فقط باید سعی شود این کلمات در جای درست جملات استفاده کرد همانطور که وجود این کلمات تاثیر گذار است استفاده بی مورد و مکرر از آنها نیز تاثیر منفی دارد .
• عنوان توضیحات متا بهترین مکان برای استفاده از کلمات کلیدی موجد در توضیحات متا است و باعث جذب کلیک می شود . بسیاری از بهینه سازان Seo کلمات کلیدی را طبق الگوریتم گوگل در توضیحات متای خود به کار می برند و اهمیت copywriting را نادیده میگیرند که این خود باعث تفاوت اساسی بین دو سایت می شود .
• یکی از روش های موثر نوشتن قسمتی از توضیحات متا درعنوان است . این کار معمولا باعث تفاوت با توضیحات متا ی سایت های دیگر میشود . این ترفند نظر کاربران را به خود جلب میکند . (از یک گزاره دو بار استفاده شود اول در عنوان سپس در توضیحات متا )
• کاربران نتایج جست و جو را مانند یک آگهی تبلیغ می بینند پس بهتر است توضیحات متا را مانند آگهی تبلیغ بنویسیم .
طبق نتایج بدست آمده نیمی از کاربران فرق بین AdWords Google و نتایج حاصل از جست و جو طبیعی را نمی دانند. این بدین معنا می باشد که بهتر است توضیحات متای شما نیز مانند آگهی تبلیغ باشد .
یک آگهی AdWords کوتاه و موثر و تبلیغاتی است . این کار تاثیری بر Seo سایت ندارد اما باعث تمایز بین توضیحات متای شما با دیگر سایت ها میشود که این تمایز باعث جذب کاربران و کلیک آنها است .
• در توضیحات کاربر را از محتویات سایت خود مطلع سازید ؛ خلاصه و چکیده ایی از مطالب سایت را به صورت مختصر و مفید ذکر کنید
• نیازهای کاربران را شناسایی کنید و از دید آنها به جستجو بپردازید . (خودتان را جای کاربر قرار دهید )
• از نکاتی استفاده کنید که منحصر به سایت خودتان است و آن را بیشتر جلوه دهید .
متن را طوری نگارش کنید که کاربر را ترغیب و تشویق به کلیک کند ؛ محصولات و خدمات منحصر به خودتان را در توضیحات ذکر کنید . محصولات و خدمات خود را در توضیحات به مشتری پیشنهاد دهید به طور مثال ذکر کنید (مشاوره رایگان , این محصول را از دست ندهید ) سعی کنید از گزاره های دستوری استفاده کنید به طور مثال ( همین حالا کلیک کنید , همین حالا امتحان کنید , همین حالا تماس بگیرید )
بهترین روش این است که در وب سایت خود مشاوره رایگان قرار بدهید و آن را در توضیحات متا ذکر کنید .
توضیحات متا باید ابزاری برای تشویق کاربر به کلیک باشد پس باید از خلاقیت و نوآوری استفاده کنید

  • همانطور که گفته شد محتویات توضیحات متا با محتویات سایت باید همخوانی داشته باشد .
  • از توضیحات متای یکتا استفاده کنید .

به طور خلاصه میتوان گفت توضیحات متا باید مختصر و مفید باشد به طوری که بتواند کاربر را ترغیب به کلیک کند . توضیحات شما باید برای کاربر جذاب باشد .

هر کاراکتر در متن توضیحات نقش مهمی دارد و باید این نقش ها را در بهترین مکان به نحو احسن انجام دهد . باید سعی شود در هر کاراکتر محتویات سایت و خدمات و محصولات ذکر شود . این توضیحات باید به کاربر نشان دهد که سایت شما منحصربفرد است .

چندین تغییر کوچک در توضیحات متا میتواند شما را از دیگر سایت ها متمایز کند این تمایز به کلیک بیشتر رتبه بهتر و در آخر افزایش فروش خدمات و محصولات شما می انجامد . و به رهبریت شما در حوزه کسب و کارتان سرانجام می شود .

پس از اهمیت توضیحات متا نباید غافل شد .

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز