سایت لینک ها (Sitelinks) چه چیزهایی هستند و چگونه می توان آن ها را دریافت کرد؟

رتبه بندی کاربر: 0 / 5

PLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

 

سایت لینک ها چه چیزهایی هستند؟

بهتر است که این موضوع را با نام لاتین خودش که شناخته شده تر است بشناسیم.نام لاتین آن Sitelinks  می باشد.زمانی که در گوگل عبارتی را جستجو می کنید، در نتایج علاوه بر عنوان اصلی سایت که با کلیک بر روی آن وارد سایت می شوید، چندین عنوان دیگر در زیر عنوان و لینک اصلی سایت نمایش داده می شود که به آنان Sitelink می گویند.آنها پیوندهای زیربنایی و زیر صفحات وب سایت هایی هستند که در لیست بندی خاص و مشخص گوگل به منظور کمک به هدایت کاربر سایت قرار می گیرد.

برای مثال فرض کنید که در اینترنت عبارت "طراحی سایت" را وارد کردید، زمانی که نتایج برای شما نمایش داده می شود، عنوان اصلی طراحی سایت دارکوب را در رتبه اول می بینید؛ در زیر این پیوند مشاهده خواهید کرد که زیرعناوین دیگری مانند: تماس با ما، سئو و بهینه سازی، بازاریابی اینترنتی، درباره ما و این چنین موارد که تعداد آنها غالبا 6 تا می باشد وجود دارد.البته تعداد این عناوین با عنوان اصلی 7 تا می شود که به آن "هفت نتیجه ای" هم می گویند.البته در مواقعی هم می بینیم که یک سایت دارای 8 تا 10 زیرمنو هم می باشد.گوگل این کار را انجام داده است تا کاربران سایت شما مستقیم از نتیجه جستجو به صفحه ای که می خواهند بروند.

در برخی موارد، سایت لینک ها به همراه یک جعبه جستجو به نمایش در می آیند که به جستجوکنندگان این امکان را می دهد که به طور مستقیم از SERP(یا همان صفحه نمایش نتایج جستجو) که عناوین سایت در آن وجود دارند، به جستجو در سایت بپردازند؛ در آنها می تواند ترکیبی از دسته بندی های مختلف صفحات، صفحات استاتیک و انواع مقالات لینک شود.

مسئله جالب بعدی که بهتر است بدانید این است که این اتفاق می تواند مانند یک تیغ دولبه باشد.همانطوری که این اتفاق برای یک وبسایت و صفحاتش می تواند بسیار مفید باشد، از طرفی هم ممکن است که لینک هایی از صفحات شما را قرار دهد که اصلا مدنظر شما نباشد و شما آنها را به هیچ عنوان برای نمایش و ورود مستقیم کاربر انتخاب نکنید، چرا که انتخاب صفحه و پیوند کاملا دست گوگل و براساس الگوریتم های خودش تصمیم گیری می شود.

اما در هر صورت نمایش Sitelink ها در زیر عنوان اصلی شما در نتایج به طور کلی اتفاق مثبتی است.چرا؟...

 

مالکیت و حجم بیشتر نام تجاری شما در نتایج جستجو

شما می توانید علاوه بر لینک اصلی صفحه سایتتان، 6 لینک دیگر و حتی شاید یک جعبه جستجو را به عنوان اصلی خود اضافه کنید.بدین ترتیب در دستگاه های دسکتاپی، به این معنی می باشد که شما می توانید 4 تا 5 برابر از فضای نتیجه جستجو را اشغال کنید، در موبایل هم که صفحه ورودی و کل صفحه در نتایج به عنوان اصلی و Sitelinkهای شما اختصاص داده می شود.

مزیت آن اینست که در زیر عنوان اصلی شما می تواند نتایج دیگری برای مثال مطالب غیر مرتبط با آن چیزی که کاربران به دنبالش بودند، اما بدشان نمی آید به آن هم نگاهی بیندازند، مقالات و اخبار که شاید جستجوکنندگان به دنبال آن هستند نمایش داده شود.مزیت بعدی این است که به جای اینکه در پایین عنوان سایت شما، رقیبان شما قرار بگیرند، صفحات دیگر سایت خودتان قرار خواهد گرفت و طبیعتا کلیک و ورودی به سایت شما بیشتر خواهد شد.

خب طبق پژوهش های صورت گرفته حدودا 55 درصد تمامی کلیک ها در نتایج جستجو به 3 مورد و عنوان اول در نتایج ختم می شود!ضمن اینکه طبق همین تحقیقات و محاسبات انجام شده، سایت لینک ها می توانند نرخ کلیک بر روی وب سایتی که از این ویژگی برخوردار است را تا 20 درصد افزایش دهند.

 

Sitelinkها گزینه های بیشتری را برای مرور سایت در اختیار کاربران قرار می دهند.

کاربران سایت شما که در گوگل جستجو می کنند شاید لزوما مایل نیستند که به صفحه اصلی سایت شما بیایند.سایت لینک ها قسمت های دیگر وب سایتتان را که شاید جستجوکنندگان تمایل بیشتری به آنها داشته باشند را هم ارائه می دهد.

اگر جعبه جستجو هم در کنار سایت لینک های شما وجود داشته باشد که بسیار عالی خواهد شد و کاربران با جستجو در همان صفحه نتایج گوگل مستقیما به صفحه ای که می خواهند می روند، با این اتفاق تعداد قدم ها و زمانی که کاربر برای رسیدن به مقصود خود صرف می کند کمتر خواهد شد.

 

آن ها ترافیک را به زیرمجموعه های شما هدایت می کنند

در حالت خوش بینانه اما کاملا ممکن، این امکان وجود دارد که وبسایت شما طوری تنظیم و در نتایج جستجو قرار بگیرد که به کاربران پیوندهایی را نمایش دهد که شما دقیقا می خواهید محتوای آن صفحات به آنها ارائه شود.

Sitelinks همچنین یک مزیت هم برای ترافیک طبیعی و ارگانیک شما دارند؛ به طوری که باعث می شود ترافیک ارگانیک ورودی سایت در سطح سایت و صفحات دیگر پخش شود و تمرکز فقط بر روی صفحه اصلی نباشد.اگرچه این صفحات می توانند به وسیله این پیوندها به طور موثری به صفحات فرود شما (Landing Page) تبدیل شوند، پس باید بدانید که آن صفحات می توانند روی کسانی که وارد آنها می شوند (به خصوص افراد تازه وارد)، تاثیرگذارمی باشد؛ پس حتما به یاد داشته باشید که این صفحات را کاربرپسند نگه دارید.هرکسی می تواند از طریق این لینک ها وارد هر قسمت از سایت شما شود اما خب همانطور که اشاره شد این لینک ها توسط گوگل انتخاب و قرار داده می شود؛ پس شما باید سعی کننید تا بهترین تجربه را در مورد هر صفحه به کاربران خود ارائه دهید.

 

گوگل چه تغییری در Sitelink ها ایجاد کرده است؟

تا اکتبر سال 2016 گوگل یک ویژگی داشت که به صاحبان سایت اجازه می داد تا کنترل کمی، بر روی صفحاتی که مایلند به عنوان Sitelink قرار بگیرد داشته باشند.

کنسول جستجوی گوگل قبلا یک گزینه برای لغو "سایت لینک ها" داشت.که در آن صاحبان وب سایت می توانستند URLهایی را که نمی خواستند در زیر عنوان اصلی نمایش داده شود را لغو کنند.

اما در اواخر سال گذشته، وب مسترهای گوگل بعد از بحث و تجزیه و تحلیل داده ها اعلام کردند که قصد دارند این امکان را از کنسول حذف کنند.آنها توضیح دادند که: "در سالهایی که طی کردیم، الگوریتم های ما در یافتن و نمایش سایت لینک های مرتبط بسیار بهتر شده است، پس زمان آن است که کارها آسان تر شود و خودمان سایت لینک ها را نمایش دهیم".

به عبارت دیگر گوگل اعلام کرد که ما توانایی نمایش Sitelinkهای بسیار مرتبط و مفید را برای کاربران اینترنت بدون دخالت خود صاحبان سایت داریم.

 

چگونه می توان برای وبسایت Sitelink دریافت کرد؟

به طور کلی بهترین توصیه برای اینکه سایت لینکتان در نتایج جستجو قرار بگیرد، این است که سایتتان کیفیت بالایی داشته باشد تا گوگل بتواند به خوبی آنها را کاوش کند.خود گوگل به این موضوع اشاره کرده است که اگر ساختار سایت با کیفیت باشد، الگوریتم هایش برای پیدا کردن و نمایش Sitelinkها بهتر روی این سایت ها کار می کنند.

خوشبختانه همه قدم هایی که برای نزدیک شدن به دریافت Sitelinkها انجام می دهید دقیقا در راستای  رشد کلی سئو سایت شما خواهد بود؛ پس بدین ترتیب هم سئوی سایتتان بهبود پیدا می کند و هم با دریافت سایت لینک ها، جستجوکنندگان راحت تر به قسمتی که می خواهند می روند.

 

بدست آوردن رتبه اول در نتایج جستجو برای برندتان

به نظر برخی بسیار سخت و غیرمنطقی می باشد، اما اساسی ترین پیش نیاز برای بدست آوردن زیرعناوین در گوگل اینست که رتبه سایتتان اول باشد تا زمانی که کاربران جستجو می کنند، نام برند شما را در بالاترین جایگاه ببینند.گوگل به رتبه دوم، سوم و کلا پایین تر از اولین رتبه این هدیه را نمی دهد.

اگر شما در حال رقابت با همتایان خود برای بدست آوردن رتبه 1 می باشید، داشتن یک نام دامنه و URL (و نام تجاری) خوب و البته منحصر به فرد به شما شانس بیشتری خواهد داد.

 

نقشه سایت(Sitemap)XML خود را بسازید

Sitemap دقیقا همانند چیزی است که از نامش مشخص است. "نقشه" وب سایت شما لیستی از تمام صفحات سایت شما می باشد، که هم می تواند برای کاربران و هم موتورهای جستجو درنظر گرفته شود، که در هر دو مورد به حرکت و کاوش آنها کمک خواهد کرد.

در این مورد، روی صحبت ما در مورد فایلی می باشد که در سرور وبسایت قرار می گیرد و با موتورهای جستجو در مورد سازمان محتوایی وبسایت ما صحبت خواهد کرد، که این منجر می شود تا خزندگان و ربات های موتورهای جستجو هوشمندانه تر سایت شما را کاوش کنند.

متخصصین شرکت دارکوب به شما در ساخت نقشه سایت کمک خواند کرد.همچنین می توانید به کمک مرکز راهنمایی جستجو گوگل (Google Search Console Help) که شامل دستورالعمل هایی است که با مطالعه آنها می توانید Sitemap بسازید و آن را به کار بگیرید.البته سایت های وردپرسی این ویژگی را دارند که به طور اتوماتیک نقشه سایت را برای موتورهای جستجو می سازند و ثبت می کنند تا دیگر شما دغدغه ای در این مورد نداشته باشید.

قدم های دیگری که می توانید بردارید تا موتورهای جستجو سایت شما را با سرعت و دقت بالایی کاوش کنند:

  • اطمینان حاصل کنید که ساختار و سلسله مراتب سایت شما تا حد امکان واضح و منطقی باشد، وبه یاد داشته باشید که همیشه صفحه اصلی (خانه) شما باید به عنوان ریشه و منبع اصلی در نظر گرفته شود(در قدم اول).برای مثال اگر شما یک خرده فروش لباس آنلاین هستید، سلسله مراتب و رابط های کاربری وبسایتتان می تواند مثلا به این صورت باشد: خانه > پوشاک > پوشاک زنانه > لوازم و تجهیزات جانبی > کیف دستی. در صورتی که ساختار پیچیده یا نامفهومی در سایتتان وجود دارد، ممکن است تعمیرات اساسی آن کمی طول بکشد اما بی شک ارزشش را خواهد داشت.
  • استفاده از پیوندهای داخلی با متون روشن و رنگ های متفاوت با متن اصلی
  • اطمینان حاصل کنید که صفحات در سایتتان به خوبی با هم ارتباط دارند و لینک شده اند(مثلا از طریق همین پیوند دهی داخلی) به خصوص آنهایی که مایلید به عنوان Sitelink در نتایج پدیدار شوند.گوگل هنگام محاسبه اهمیت صفحه برای قرار دادن در سایت لینک، تعداد پیوندهای داخلی و خارجی را لحاظ خواهد کرد.
  • از ابزارها و سایت هایی که وجود دارد به منظور تست اهمیت صفحه هایتان استفاده کنید که آیا گوگل می تواند آنها را به خوبی کاوش کند؟
  • اطمینان حاصل کنید که منو (فهرست) اصلی سایتتان فقط مهمترین دسته بندی ها را دربگیرد.
  • استفاده از توضیحات متا، تگ های عناوین مرتبط و دقیق در کل وبسایت
  • اجتناب از محتوای ضعیف، نامنظم و تکراری و البته تکنیک های اسپم کلمات کلیدی(استفاده نامتعارف از و غیرطبیعی از کلمات کلیدی)
  • تلاش کنید تا سرعت سایتتان بالا برود و زمان لود شدن صفحاتتان پایین؛ ضمن اینکه حتما وب سایتتان را برای دستگاه های موبایلی بهینه کنید تا شانستان هم برای قرارگرفتن "سایت لینکتان " در نسخه های موبایلی هم بالاتر برود.

خب نکته های بسیار زیادی در بالا وجود داشت، اما همانطور که گفته شد بهترین کاری که باعث می شود سایتتان شانس بیشتری برای گرفتن زیر عناوین در گوگل کسب کند همان حرکت در راستای سئو می باشد.

این را به یاد داشته باشید که نه در سئو و رتبه اول شدن و نه در دریافت Sitelink هیچ تضمینی وجود ندارد اما بی شک این کارها وبسایت شما را در مسیر بسیار خوبی قرار خواهند داد.

 

چگونه می توان SearchBox را در کنار سایت لینک ها قرار داد؟

تمام این توصیه ها که گفته شد برای بدست آوردن زیرعناوین بود اما همانطور که گفته شد برخی سایت های خوش شانس هم در کنار سایت لینک هایشان یک جعبه جستجو قرار می گیرد که کاربران قادرند مستقیما از صفحه گوگل جستجوی خود را در سایت انجام دهند.

آیا کاری وجود دارد که بتوان انجام داد تا روی ظاهر شدن این جعبه تاثیرگذار باشد؟ تا حدی بله

علاوه بر کارهایی که در بالا گفته شد می توانید برای بدست آوردن جعبه جستجوی گوگل کارهای دیگری را انجام دهید.توسعه دهندگان گوگل صفحه ای با نام "Sitelinks SearchBox" در اینترنت دارند که می توانید از بخش Structured data markup برای نزدیک شدن به Searchbox استفاده کنید.

به طور خلاصه در هر صورت اگر بخواهید که شانس داشتن "سایت لینک" به بالاترین حد برسد، باید وبسایت با کیفیت داشته باشید، کارهای سئو را روی سایتتان انجام دهید و در کل با موتورهای جستجو دوست باشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز