وب سایت و اپلیکیشن

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

تکنولوژی با خود هر روز مد جدیدی می آورد. بعضی ها می مانند بعضی ها می روند. در این میان عده ایی جای خود را تثبیت کرده و عده ایی راه آینده هستند. کسب و کار شما چطور؟

امروز انجام کسب و کار به شکل سنتی با وجود رقبای نسل جدید غیر ممکن است. با این حال، آینده همیشه بر روی پایه های گذشته ساخته می شود و اکثر اصول همان اصول باقی مانده و تغییرات غالبا در فرم ها و تعداد محرک هاست. با افزایش تعداد کاربران تلفن های هوشمند و بهبود زیر ساخت های اینترنت ترافیک بازار و مراکز خرید تا حد زیادی به گوشی های موبایل و وب سایت ها منتقل شده و امکان پرداخت آنلاین خرید و فروش را بسیار آسان تر کرده است.

شاید شما بخواهید برای کسب و کار خود وب سایتی تهیه کنید. در مورد صحیح بودن این کار تقریبا هیچ شکی وجود ندارد. داشتن یک پایگاه دائمی در فضای مجازی الزام هر کسب و کار است. البته کار به وب سایت ختم نمی شود. وب سایت یکی از مهمترین ابزارهای تجارت الکترونیک و سئو (بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو مانند گوگل) مهمترین ابزار بازاریابی دیجیتال است. با این حال اپلیکیشن های موبایل، شبکه های اجتماعی، تبلیغات کلیکی و غیره هم برای بازاریابی و تجارت الکترونیک وجود دارند.

از این میان وب سایت و اپلیکیشن های موبایل متفاوت با سایر ابزارهای کسب و کار و بازاریابی هستند. از این جهت که شما مالک اصلی آن ها بوده و کنترل کامل در دستان شماست. یعنی مانند شبکه های اجتماعی به سیاست های و ابزار های شبکه محدود نیستید و قابلیت های توسعه بیشتری برای شما وجود دارد.

 

طراحی وب سایت

وب سایت ها صفحاتی هستند که با استفاده از کد های مختلفی سازمان و ساختار داده شده اند. تکنولوژی های مختلف ظاهر و قابلیت مختلفی را در یک وب سایت فراهم می کنند. البته یک طراح خوب می داند که چه نوع تکنولوژی را در کجا و چطور به کار برد، که علاوه بر کاربر پسند بودن وب سایت، محتویات وب سایت توسط ربات های موتورهای جستجو و نرم افزار های صفحه خوان قابل فهم باشد.

کاربر پسند بودن وب سایت باعث محبوبیت شما در چشم کاربران یا مشتریان تان می شود. وب سایتی که با ظاهری خوب، جذاب، کارا و محتویات با کیفیت طراحی شده است، سرعت آن مناسب است و کاربر به راحتی می تواند با آن ارتباط برقرار کند.

اما قابل فهم بودن وب سایت برای ربات های موتورهای جستجو و نرم افزارهای صفحه خوان برای این است که این تنها انسان ها نیستند که از اطلاعات صفحات وب استفاده می کنند. ربات های موتورهای جستجو همیشه در حال سر زدن به وب سایت های مختلف هستند، اطلاعات آن ها را فهرست بندی و رتبه بندی کرده تا در نتایج جستجو به کاربران نمایش دهند. و برنامه های صفحه خوان به افرادی که مشکل خواندن از هر نوع و شرایطی را که دارند کمک می کند که وب سایت پیمایش را کرده یا با آن ارتباط برقرار کنند.

طراحی واکنش گرا

طراحی واکنش گرا یا (Responsive) یکی از پیشنهادات گوگل به صاحبان وب سایت است، که با توجه به نیاز به در دسترس بودن وب سایت در گوشی های تلفن همراه، امکان نمایش صفحات وب را متناسب با اندازه صفحه نمایش دستگاه ها مختلف (تلفن همراه یا تلویزیون های هوشمند) فراهم می کند. نمایش صفحات وب در مرورگر های اینترنت مانند Chrome صورت می گیرد و نیازی به نصب برنامه نیست.

 

اپلیکیشن ها یا App

موضوعی داغ و جذاب برای صاحبان تلفن های همراه و کسب و کارهاست، برنامه ایی برای نصب کردن بر روی تلفن ها همراه برای دسترسی به اطلاعات یا برقرار ارتباط که می تواند بسته به نوع و امکانات به صورت آنلاین و آفلاین کار کند.

اپ App)) های تلفن همراه نسبت به وب سایت ها جوان تر هستند و تقریبا با تلفن های همراه هوشمند بود که متولد شدند. اپ ها برای این به بازار آمدند که خدماتی را بر روی تلفن های همراه ارائه کنند که پیش از آن امکان آن ها تنها در کامپیوتر ها فراهم بود. با توسعه دسترسی به اینترنت قابلیت اپ ها نیز گسترش پیدا کرد و زنجیره ایی از تبادل برای فعالیت آنلاین و آفلاین اپ ها به وجود آمد. اپ ها دیگر به بازی ها و برنام های کاربردی آفلاین محدود نیستند و می روند که توانایی های خود را از بازی تا خدمات درمانی و جایگزین شدن یا کمک به وب سایت ها گسترش دهند.

دیگر برای مشاهده یک صفحه وب سایت کاربران تنها به مرورگرهای اینترنتی محدود نیستند و با اپلیکیشن های موبایل نیز کاربران می توانند به محتویات وب سایت ها دسترسی داشته یا در آن ها خرید و فروش انجام دهند. حتی امروز لازم نیست که حتما برای داشتن اپ، وب سایت داشت، چون این دو می توانند بدون وابستگی به طور مستقل کار کنند.

اما این سوال پیش می آید، وب سایت بهتر است یا اپ؟ یا هر دو با هم؟ پاسخ به این سوال به موارد متعددی بستگی دارد، اینکه هدف شما چیست؟ کاربران تان چه تعداد و چه کسانی هستند؟ نیاز های بازاریابی شما چیست؟ و بدون تعارف چقدر می خواهید یا می توانید در آن ها سرمایه گذاری کنید.

 

مقایسه وب سایت با اپ

شاید شما برای کسب و کار خود وب سایت داشته باشید و یا بخواهید برای توسعه یک وب سایت اقدام کنید. بیشتر افراد در این زمان به این سوال می رسند که آیا اپ هم لازم است یا خیر. پس بگذارید اول مقایسه ایی از این دو داشته باشیم.

 

هزینه

هزینه توسعه یک وب سایت از یک اپ پایین تر است. شما با توسعه یک وب سایت واکنش گرا می توانید آن را در اختیار کاربران موبایل و دسکتاپ قرار دهید. اما اپ هزینه جداگانه ایی را برای انواع گوشی های همراه (اندروید، اپل و بلک بری) بر شما تحمیل می کند. علاوه بر توسعه هر یک از این برنامه ها، شما می بایست برای به روز رسانی آن نیز هزینه کنید. توسعه و آزمایش یک اپ بخاطر تنوع بالای دستگاه ها و سازگار سازی ها با سیستم عامل های مختلف کار زمان بر و پر هزینه تری نسبت به توسعه وب سایت است. و پس از توسعه شما می بایست برای ارائه آن به فروشگاه های ارائه دهنده اپ مانند Google Play و یا بازار هزینه پرداخت کرده، استاندارد و سیاست های آن ها را پیروی کنید.

 

مدیریت و به روز رسانی

در بروز رسانی یک وب سایت، چه از لحاظ اضافه کردن محتوا یا محصول جدید و چه از نظر مسائل فنی و امنیتی کار بسیار ساده است. شما وب سایت را به روز رسانی کرده، تغییرات بلافاصله برای تمام کاربران قابل مشاهده است. اما در اپ این گونه نیست. پس از به روز رسانی محتوا یا توسعه ورژن جدید اپ، کاربران می بایست اپ را به روز رسانی کنند. این به روز رسانی های پی در پی موجب نارضایتی کاربران شده و از نظر سرویس دهی به ورژن های مختلف اپ مشکلات زیادی به وجود می آید. اینجاست که به اصطلاح بلادرنگ بر می خوریم یعنی تغییرات بلافاصله در وب سایت قابل مشاهده و استفاده است اما در اپ تلفن های همراه خیر. این مسئله در زمان روز های پر بازدید می تواند مشکلی جدی ایجاد کند. شما در صورت بر خورد به یک مشکل فنی نه تنها باید وب سایت خود را اصلاح کنید بلکه باید برای اپ های مختلف و سیستم عامل های مختلف این مسئله را اصلاح کنید. در این زمان کاربران زیادی به یکباره مجبور به روز رسانی اپ می شوند که این خود می تواند مشکل ساز باشد.

 

آسانی کاربری

وب سایت ها برای بازدید شدن تنها به اینترنت و یک مرورگر وب مانند گوگل کروم احتیاج دارند. اما اپ ها باید دانلود، نصب و به روز رسانی شوند. از این لحاظ شاید استفاده از اپ برای همه ی کاربران رضایت بخش نباشد.

 

حجم دانلود

اپ ها مدام در حال به روز رسانی هستند، علاوه بر آن ممکن است حاوی اطلاعاتی باشند که خیلی برای کاربر ضروری نباشد. این بروز رسانی به کاربران حجم دانلود را تحمیل کرده در نتیجه مطلوب آنها نمی باشد. از سوی دیگر، وب سایت ها توانایی Cache کردن اطلاعات را دارند که می توان با آن سرعت وب سایت را بالا برد و از حجم دانلود کاست. البته این مورد کمی بحث بر انگیز است، هر دوی وب سایت و اپ در صورت بهینه سازی حداقل در زمان بازدید نبایستی حجم زیادی از دانلود را بر دستگاه موبایل تحمیل کنند. مورد دیگری که در این رابطه وجود دارد تعداد زیاد اپ های بلا استفاده در گوشی های موبایل است. این نشان از نا کارآمدی بسیاری از اپ ها و همچنین شدید بودن رقابت برای باقی ماندن در فضای حافظه محدود موبایل است. فضایی که گاه با پر شدن سرعت گوشی همراه را پایین آورده باعث می شود کاربران در نصب و نگهداری اپ ها سخت گیرانه عمل کنند. یعنی در صورت مطلوب نبودن اپ ممکن است سریعا از روی گوشی توسط کاربر حذف شود. اما وب سایت همیشه جای خود را حفظ می کند و قابل حذف نیست.

 

قابلیت جستجو

وب سایت ها با موتورهای جستجو سازگاری بسیار بهتری دارند. اگر چه اپ ها نیز در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می شوند اما وب سایت ها در این زمینه هم برتری بهتری دارند. علاوه بر این اگر وب سایت نداشته باشید و تنها بخواهید به اپ متکی باشید آنگاه کاربران چطور با کالا یا خدمات شما آشنا می شوند؟ کاربران معمولا اسم کالا را در موتورهای جستجو، جستجو می کنند سپس به وب سایت وارد می شوند. شاید اصلا نام وب سایت شما را ندانند اما چون بخاطر سئو در نتایج جستجوی گوگل آمده است برای آنها قابل اعتماد و یا حداقل ارزش بررسی دارد. در صورتی که با اپ شما سئو را به عنوان قوی ترین ابزار بازاریابی از دست می دهید. ابزاری که کالا و خدمات شما را در زمان و محل مناسب به کاربر یا مشتری بالقوه نمایش می دهد. اپ اگرچه در فروشگاه های اپ تبلیغ می شود اما این تبلیغ بسیار نا چیز تر از سئو در یک وب سایت است. از سوی دیگر لینک یا آدرس وب سایت به عنوان یک پایگاه دائمی در همه جا قابل به اشتراک گذاشتن است مسئله ایی که در اپ کمتر دیده شده است.

اما در مقابل می توان گفت با نصب یک اپ بر روی یک گوشی همراه عملا به شما شعبه ایی نزد مشتری بالقوه می دهد. می توانید زمان مناسب با ارسال نوتیفیکیشن ها به آنها اطلاع رسانی کنید. این مورد با تصمیم وزارت ارتباطات مبنی بر مسدود کردن شماره های ارسال پیامک تبلیغاتی می تواند ارزش بیشتری نسبت به گذشته پیدا کند.

 

امکانات تلفن همراه

همانطور که در مورد بالا گفتم، اپ ها توانایی استفاده از امکانات گوشی تلفن همراه را دارند. می توانند از مکان یاب آن استفاده کرده یا می توانند با ارسال نوتیفیکیشن به کاربران اطلاع رسانی نمایند. امکان تماس مستقیم و یا استفاده از قدرت پردازند موبایل نیز مزیتی است که درباره وب سایت ها و مرورگر های اینترنتی با محدودیت مواجه است. علاوه بر این تلفن های همراه قابلیت ذخیره سازی اطلاعات اپ را برای استفاده به صورت آفلاین را دارند. البته نکته به این بر می گردد که هدف شما چیست؟ آیا به این امکانات احتیاج دارید؟ آیا خدمات شما به طور آفلاین قابل ارائه است؟

 

امنیت و کیفیت

اپ ها به علت نصب بر روی دستگاه تلفن همراه، همیشه برای کاربران این شبه را ایجاد می کنند که آنها بدون اطلاع کاربران در حال جمع آوری اطلاعات شخصی افراد هستند. البته وب سایت ها و مرورگر های اینترنتی از این قاعده مستثنی نیستند اما شاید کاربران از این بابت کمتر نگرانی دارند.

از سوی دیگر وب سایت ها منعطف تر بوده و تقریبا بر روی تمامی دستگاه ها و مرورگرها به یک کیفیت نمایش داده می شوند. اما این مسئله را در اپ ها بیشتر دیده ایم که به علل نا معلوم یا ناسازگاری با نسخه سیستم عامل دچار کرش یا کندی در سرویس دهی می شوند، این مورد در وب سایت کمتر به چشم می خورد.

 

وب سایت یا اپ؟

امروز همه چیز دارد در دستگاه های موبایل جاسازی می شود. گوشی موبایل زمانی جای ساعت، ماشین حساب و دوربین عکاسی را گرفت، و فردا خدا می داند. منظورم این است، شما نمی توانید برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی گوشی های موبایل را نادیده بگیرید. حتی اگر هزینه توسعه و نگهداری آن ها بیشتر از وب سایت باشد شاید باید این هزینه ها را بپذیرید و تیم توسعه نیز برای بهینه سازی و کاربر پسندتر بودن آن تلاش کند.

با این حال شاید بتوان در بعضی موارد یکی از این دو را انتخاب کرد. یا سرمایه گذاری را به نسبت های مختلف در آن انجام داد. مثلا اگر شما کسب و کاری مانند اسنپ داشته باشید مسلما اپ گزینه بهتری است، با این حال این امکان امروز در وب سایت ها هم به گونه ایی دیگر قابل پیاده سازی است.

شاید بتوان گفت اپ ها برای بازی ها، کاربری های مداوم، محاسبات پیچیده، استفاده آفلاین و استفاده از امکانات دستگاه موبایل (مکانیاب یا پردازنده) گزینه بهتری نسبت به وب سایت هستند با اینکه می توان برخی از این موارد را در وب سایت به همین کیفیت پیاده سازی نمود. در آخر بحث هزینه ها می ماند. همانطور که می دانید شما برای اپ نیاز به توسعه و پشتیبانی حداقل برای دو سیستم عامل پر کاربر یعنی اندروید و IOS دارید. که هزینه می تواند در برخی موارد زیاد باشد و برای کسب و کار شما به صرفه نباشد. بنابراین شاید بتوان گفت اپ گزینه ایی برای کسب و کارها متوسط و بزرگ است و برای آنان که کاربر و بازدید کننده زیادی ندارند گزینه به صرفه ایی نباشد با این حال این تنها از نظر فنی درست است، شاید شما با ترکیب اپ و وب سایت استراتژی بازاریابی و نتیجه ایی چند برابر قوی تری بدست آورید تا تنها با انتخاب یکی از این دو.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز