راه هایی که طراحی UX منجر به بهبود سئو می شود

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

 

طراحی UX چیست؟

به فرآیند افزایش رضایت کاربر با یک محصول و به وسیله افزایش کارایی، دسترسی و رضایت که به مشتری ارائه می شود و مشتری از تعامل با آن لذت می برد را می گویند.پس در واقع User Experience به احساسات، عواطف، رفتارها و حالت های گوناگون کاربران در زمان استفاده  و یا بعد از زمان استفاده از یک سیستم یا محصول و خدمت خاص رخ می دهد.تجربه کاربر شامل وجوه تجربی، عملی و احساسی و ارزشی در حین و بعد از تعامل او با سیستم است.

زمینه طراحی "تجربه کاربر" یک رشته طراحی مفهومی است و ریشه های آن در عوامل انسانی و ارگونومی می باشد، که در اواخر دهه 1940 بر تعامل بین کاربران انسانی با ماشین آلات و محیط های متنی تمرکز کرده است تا با توجه به کاربر و تجربه و حسی که او درک خواهد کرد سیستم ها طراحی شوند.با گسترش کامپیوترها و سیستم ها در محل کار در اوایل دهه 1990، این علم برای طراحان جذاب تر شد و آنها شروع به استفاده از آن کردند.

معمار تجربه کاربری شخصی به نام  Donald Norman (دونالد نورمن) بود که توانست آن را به مخاطبین وسیع تری عرضه کند.

UX شامل المان هایی نظیر طراحی تعاملی، معماری اطلاعات، تحقیقات کاربر و سایر رشته ها می شود، و همه حقایق و تجربیات کلی انجام شده کاربران را مورد توجه قرار می دهد.

 

6 راهی که UX  به بهبود سئو و سایت شما کمک می کند

سال های بسیاری است که این بحث وجود دارد که آیا سئو و تجربه کاربری می توانند دست به دست هم در راستای ارتقای سایت حرکت کنند؟در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که چگونه SEO و UX می توانند با ترکیب هم یک نتیجه بی نظیر داشته باشند.البته هر کدام از این ها می توانند به تنهایی منجر به بهبود و پیشرفت سایت شوند.

UX در واقع تمرکز خود را بر روی گروه های هدف و مردمی که تصمیمات خود را از طراحی ها و ظاهر سایت می گیرند می گذارد، در حالیکه سئو بیشتر به واقعیت سایت و اطلاعات آن تمرکز می کند، و یکی از اهداف اصلی آن بیشتر دیده شدن محتوای آن توسط موتورهای جستجو می باشد.

اما این دو می توانند در نقطه ای به هم برسند...

در اینجا 6 نکته را که نشان می دهد ترکیب سئو و تجربه کاربری چگونه به بازدهی سایت کمک می کند را بیان می کنیم.

 

1-ایجاد محتوا برای کاربر

هر دو (UX و SEO) باید بر روی کاربر تمرکز کنند و با اینکه درک و مفاهیم قدیمی تر سئو به کلمات کلیدی و بهینه سازی صفحه بستگی دارد، اما گوگل همیشه به ما یادآوری می کند که در هنگام ایجاد محتوا حتما باید اولویت ما کاربر باشد.

این کار یک عنصر کاربرپسند و انسانی میباشد که هم کاربران و هم موتورهای جستجو رضایت خواهند داشت چرا که ایجاد محتوای خوب نشان دهنده اینست که هدف اصلی سایت رضایت کاربر می باشد نه تنها موتورهای جستجو.

اگر طراحی و بهینه سازی سایت مناسب باشد و به کاربران برای رسیدن به اهدافشان یاری رسان باشد، آنها هم بیشتر در سایت حضور خواهند داشت و این برای شما پاداش محسوب می شود، چرا که منجر به رشد رتبه شما می شود.

 

2- دکمه فراخوان Call to action

چیزهایی همانند دکمه ها و پیوندها که مایلید کاربران به جایی که می خواهید بروند را به درستی در سایتتان اضافه کنید.برخی اوقات چیزهای ساده مانند دکمه و لینک در محتوا یا هدر (Header) می تواند تغییرات بسیار بزرگی در نرخ تبدیل (تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری و تبدیل مشتریان به مشتریان ثابت و وفادار) ایجاد کند.

مثال

  • هدر، بنر یا دکمه های فراخوان در محتوا:
  • دکمه های فراخوان محتوا مانند "اگر نیاز به سئو دارید با دارکوب تماس بگیرید"

اطمینان حاصل کنید که شماره تلفن یا اطلاعات تماس دیگر به راحتی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

اغلب زمانی که کاربران سایت گیر می کنند، به راحتی حوصله شان سر می رود و احتمالا به سراغ وبسایت و ارائه دهنده دیگری می روند که برایشان آسان تر است.

 

3- کاربران خود را عصبانی نکنید!

یکی از رایج ترین اشتباهاتی که یک شرکت می تواند انجام دهد این است که فرض کنند کاربرانشان همگی یک خصوصیت رفتاری دارند و با سایت به یک نحو برخورد می کنند، درحالی که مردم در تجربه های آنلاین خود به خصوص در اینترنت رفتارهای متفاوتی دارند و اکثر آنها در این محیط ها صبور نیستند.

اگر چیزی در وبسایتتان است که خودتان را هم اذیت می کند، تصور کنید کسی که وبسایت شما را بدون دید قبلی و هیچ تبعیضی مشاهده می کند چه حسی خواهد داشت!خود من به شخصه اگر قسمتی از سایت آزارم دهد دکمه برگشت را می زنم و یا به کل از سایت خارج می شوم.

چگونه به این مشکل پاسخ خواهید داد؟

-مشکل آن قسمت از سایت را رفع کنید

از روش K.I.S.S استفاده کنید.به جای اینکه خودتان را در جزئیات غرق کنید، به دنبال ساده ترین راه بگردید و انرژی خود را تنها روی قسمتی بگذارید که دچار مشکل است و برای کاربران اذیت کننده است.

در وبسایت ها و پلتفرم های مختلف، اغلب راه حل های ساده ای وجود دارد.

با این حال، در مواردی هم تغییرات بخش بخش و جزئی نمی تواند خیلی راهگشا باشد.اگر طراحی سایت شما عمرش بیش از پنج سال است و یا سیستم مدیریت محتوایی (CMS) دارید که شما را محدود می کند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به یک وبسایت یا پلتفرم جدید فکر کنید.

 

سایت خود را ساده کنید

در اکثر اوقات کمتر بودن بهتر است و نشانه همان مثال مختصر و مفید می باشد.هنوز هم "محتوا حکم پادشاه" را دارد اما شما باید همیشه این اطمینان را داشته باشید که بین سهولت استفاده از سایت و اطلاعات همیشه توازن وجود داشته باشد؛ محتوایتان اینقدر زیاد و به هم ریخته نباشد که کاربر به سختی آن ها را مشاهده کند.شما باید سعی کنید یک توازن میان ساده بودن دسترسی به صفحات مهم و محل قرارگیری محتوا را پیدا کنید.

 

به یک سیستم عامل و پلتفرم جدید رجوع کنید

همانطور که قبلا اشاره کردم، اگر مشکل وبسایت ریشه ای است و یا سیستم مدیریت محتوا برای شما دردسر درست کرده است، CMS و پلتفرم جدیدی را همانند وردپرس یا جوملا را انتخاب کنید.

اگر قصد دارید پلتفرم سایت خود را عوض کنید، قبل از انتخاب و استفاده حتما تحقیق کنید که چه سیستمی برای شما مناسب تر است.این مسئله بسیار جدی است، به خصوص برای سایت های تجارت الکترونیک که باید به انتقال محصولات و فروش آن ها توجه ویژه ای داشته باشند.

 

4- صفحه تماس با ما

  • هرگونه اطلاعات تماس که می تواند کاربران را به سمت تماس با شما و کسب و کارتان هدایت کند باید واضح و به سرعت قابل مشاهده باشد، نه اینکه کاربر مدت زمان طولانی را به دنبال آن بگردد.اگر سایت شما شامل مسیر و آدرس شرکت یا محل حضورتان است و یا شماره تلفن یا ایمیل خود را در آن قرار داده اید، بازدیدکنندگان باید دسترسی آسان داشته باشند و بتوانند آنها را به راحتی مشاهده کنند.
  • اگر فرم های تماستان برای کارهای ضروری مثلا برای عضویت در خبرنامه ها در سایت قرار داده اید، مطمئن شوید که این فرم بالاتر از هر محتوا یا رسانه غیرضروری دیگر قرار گرفته است.
  • در فرم هایتان تعداد سطرها و جاهای خالی را تا حد امکان کم کنید و فقط مواردی را در فرم قرار دهید که برایتان ضروری می باشد.

 

5- منو و رابط های کاربری خود را مختصر کنید

رابط های کاربری و منو های اشتباه و بیش از حد می تواند منجر به سردرگمی و حتی وضعیت ناامیدی کاربر از سایت شود.

منو باید شامل قسمت های مهم و برجسته ای باشد که شما در کسب و کار و وبسایتتان ارائه می دهید.همچنین لینک هایی که در محتوا وجود دارد می توانند همانند کاتالیزور برای اتصال کاربر به مطلب مرتبط دیگر عمل کند.

 

6- جاذبه بصری

محتوای بصری خوب می تواند هم به سئو و هم به تجربه کاربری در راستای بهینه سازی سایت کمک کند.

همانطور که انسانها اطلاعات بصری را نسبت به داده های کتبی سریعتر پردازش می کنند؛ در سایت ها هم تصاویر، ویدئوها و هرنوع محتوای بصری و جذاب دیگر می توانند در تجربه مثبت کاربر از سایت تاثیر مثبت بگذارد.

در مبحث سئومحتوای بصری اگر به درستی بهینه سازی شود در کاوش و دیده شدن سایت ما توسط موتورهای جستجو تاثیر زیادی دارد و باعث می شود تا ترافیک ورودی از طریق موتورهای جستجو افزایش یابد.

User Experience اهمیت المان های بصری در صفحه را مشخص می کند و تاثیر آن را در سایت افزایش می دهد، البته حفظ تعادل و تناسب بسیار مناسب است، در برخی اوقات متون نمی توانند جایگزین تصاویر، فیلم ها و سایر فاکتورهای بصری شوند.

البته هم در حوزه سئو و هم UX اتفاق نظر بر این است که عکس های بزرگ می تواند بر روی تجربه کاربر اثر منفی داشته باشد و طرح ظاهری وبسایت و حتی رسالت آن را با اختلال مواجه کند.تصاویر بزرگ در زمان بارگزاری هم دخیل هستند و زمان لود شدن صفحه را بالا می برند.

بنابراین همیشه  محتوای بصری خود را بهینه کنید و در عین حال دستگاه های مختلف را در نظر داشته باشید و این بهینه سازی را برای تمامی دستگاه ها از جمله دسکتاپی و موبایلی در نظر داشته باشید.

 

چگونه UX و SEO می توانند عملکرد سایت را افزایش دهند؟

استفاده از هر دوی این ها برای بهبود عملکرد سایت ضروری نیست اما امروزه استفاده مستقل از هرکدام حداقل کارایی را دارد، پس بهتر است که هرکدام را به طور جداگانه مطالعه و درک کنیم و حدالامکان برای موفقیت بیشترمان و اگر می خواهیم وبسایتی خاص و معتبر داشته باشیم از هر دو استفاده کنیم.

سئو می تواند ترافیک بیشتری را روانه سایت کند و همچنین در ارتقای رتبه سایت در نتایج جستجو کمک کند، اما این UX است که تعیین می کند که این ترافیک و افراد در سایت ماندگار هستند یا می تواند ما را به اهدافمان برساند یا خیر.

بنابراین، تمامی سایت هایی که قصد بهبود و بهینه سازی سایت خود و از طرفی هم تجربه کاربری خود را دارند باید مفاد زیر را ارائه دهند:

  • کیفیت، مطالب آموزنده و محتوای مرتبط
  • ساختار واضح و سهولت در استفاده، رابط های کاربری و منو های ساده و کارآمد
  • بهینه بودن متون و تصاویر هم برای کابران سایت و هم برای موتورهای جستجو
  • طراحی جذاب که بر روی دسترسی آسان کاربر تمرکز دارد
  • دکمه های فراخوان (Call-to-action) واضح، کمترین تعداد کلیک کاربران برای رسیدن به هدف

 

مزایای طراحی UX

طراحی User Experience برای هر نرم افزار و وبسایتی به منظور تعامل بهتر کاربر با وبسایت یا آن نرم افزار انجام می شود.مزایای ادغام با سئو و استفاده از این تکنولوژی:

  • اجتناب از ویژگی های غیرضروری محصول
  • ساده سازی طراحی برای مشتریان
  • بهبود قابلیت استفاده از سیستم و در نتیجه پذیرش و رضایت مشتریان
  • گنجاندن اهداف کسب و کار خود و در عین حال آزادی و لذت کاربر از انتخاب و خود و حضور در سایت

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز