فهرست و چک لیست کلی سئو برای موبایل

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

 

تجربه کاربر از موبایل واقعا مسئله مهمی برای گوگل محسوب می شود.دلایل:

  • از سال 2015، بیشتر جستجوها بیشتر از طریق موبایل انجام می شود تا دستگاه های دستکتاپی، این بدین معنی می باشد که در سطح دنیا، موبایل اصلی ترین وسیله در جستجوهای آنلاین می باشد.گوگل از همان سال 2015 بر روی اهمیت نسخه موبایلی تاکید داشته است.
  • در آوریل 2015، گوگل برای الگوریتم خود یک به روزرسانی برای رتبه بندی نتایج جستجوی موبایلی انجام داد.کاربر پسند بودن وبسایت در دستگاه های موبایلی یکی از فاکتورهای مثبت برای رتبه بندی در نتایج گوگل است.
  • در ژانویه سال 2017، سایت هایی که در موبایل به خوبی نشان داده نمی شوند، به هیچ وجه در رتبه های بالا قرار نخواهند گرفت.

به چک لیست سئو موبایلی توجه کنید:

احتمالا شما که این مقاله را مطالعه می کنید قبلا برای موبایل بهینه سازی انجام نداده اید و یا اطلاعاتی از این حوزه ندارید، ما در این مقاله سعی کرده ایم که فهرست کامل و یک راهنما در مورد سئوی موبایلی ارائه دهیم.

عناوین

1-انتخاب پلتفرم موبایلی

2- بهینه سازی سایت های موبایلی برای کاوش و ایندکس شدن

3- بهینه سازی برای افزایش سرعت بارگزاری صفحات

4- بهینه سازی طراحی برای UX موبایل (بهبود تجربه کاربری)

5- تجزیه و تحلیل به منظور بازبینی و پیگیری اهداف تبدیل(کاربر به مشتری) وبسایت موبایلی

6- بهینه سازی محتوا برای تجربه موبایلی

7- بررسی مداوم و بهینه سازی UX(User Experience)

 

1-انتخاب پلتفرم موبایلی

به طور عمده 4 نوع استراتژی مختلف برای صفحات موبایلی وجود دارد: طراحی ریسپانسیو (Responsive)، خدمت پویا، صفحه موبایلی جداگانه، صفحات سریع شده موبایل(AMP).

برای هر دو گروه از جستجوکنندگان، هم موبایلی و هم دسکتاپی، گوگل صفحاتی را در رتبه های بالای خود نشان می دهد که بیشترین ارتباط(با جستجو و خواسته کاربر)، معتمد و تجربه کاربری بالایی را داشته باشد.

به یاد داشته باشید، برای اینکه در مورد یک درخواست کاربر در رتبه بندی باشید، گوگل باید این فرض را از صفحه شما داشته باشد که بیشترین ارتباط را با خواسته کاربر دارد و همچنین از موارد و مطالب ناقص و معیوب اجتناب کرده اید.

در حالی که صفحات وب شما برای جستجوهای دسکتاپی کاملا مرتبط و بهینه باشد، اما کدهای شما برای نمایش مناسب محتوا در گوشی های هوشمند بهینه نشده باشد، گوگل سایت را در حوزه تجربه کاربری ضعیف تشخیص داده و امتیاز خوبی برای سایت کسب نخواهد شد.تجربه کاربری ضعیف برای گوگل به منزله ناقص بودن صفحه وب شما می باشد و رتبه شما را در نتایج تا حد زیادی کاهش خواهد داد.

همانطور که رتبه بندی بالا در نتایج جستجو به وسیله تلفن همراه باید یک اولویت باشد، ایجاد یک پلتفرم پویا برای سایت که بتواند در تمامی دستگاه ها نمایش داده شود و یا داشتن یک نسخه جداگانه برای موبایل یک اولویت محسوب می شود.

شما انتخاب های مختلفی برای به نمایش گذاشتن سایتتان برای کاربران موبایلی دارید: طراحی ریسپانسیو، پویا، یک نسخه جداگانه موبایلی و AMP.

راه حل و انتخاب شما  (یا ترکیبی از آنها)، کاملا به فاکتورهایی شامل منابع توسعه، اهداف تبدیل، تحقیقات راجع به کلمات کلیدی دسکتاپ و موبایل و برخی رفتارهای شخصیتی بستگی دارد.بهتر است قبل از انتخاب استراتژی مناسب خود، در مورد هرکدام تحقیق و مطالعه داشته باشید.

 

2- بهینه سازی برای کاوش و ایندکس

اگر از پیاده سازی سئو بر روی سایت موبایلی خود چشم پوشی کنید، این امکان وجود دارد که عنکبوت های جستجو (ربات ها) در تشخیص محتوای مختص موبایل با محتوای دستکتاپ دچار مشکل شوند و این کار برایشان سخت باشد، که این اتفاق می تواند عامل این باشد که "تجربه کاربری" ضعیفی هم برای موبایل و هم دسکتاپ ثبت شود.

این اصل را همیشه به یاد داشته باشید: ربات های موتورهای جستجو باید قادر به کشف، کاوش ، ایندکس و فهرست بندی صفحات سایت به منظور رتبه بندی آنها باشند.به بیان دیگر، اگر این ربات ها قادر به یافتن سایت نباشند و به آن دسترسی نداشته باشند، سایت شما نمی تواند جایگاهی را به خود اختصاص دهد.

برای کمک به کاوش و فهرست بندی هرچه بهتر صفحات شما توسط ربات ها و برای اینکه اطمینان حاصل کنید:

  • برای سایت خود یک نقشه سایت (Sitemap) XML ایجاد کنید.
  • سایت (نسخه موبایلی) خود و نقشه سایتتان را به Google Search Console ارسال کنید.
  • سایت موبایلی خود را هیچگاه با استفاده از پنجره های بازشو (Pop-up) طراحی نکنید چرا که این پنجره ها از طریق Sitemap کاوش نخواهند شد.
  • حتما برای Googlebot و Google Smartphone User agent دسترسی به سایت خود را مجاز کنید.

 

3- بهینه سازی برای افزایش سرعت بارگزاری صفحات

سرعت بارگزاری (چه موبایل و چه دسکتاپ) هم برای بازدیدکننده مهم است و هم برای ربات های جستجو.

براساس گفته های توسعه دهندگان گوگل، این موتور جستجو محتوایی را که سریع تر لود و برای نمایش در کسری از ثانیه برای نمایش در موبایل آماده می شود را بالاتر قرار می دهد.هرچه قدر این زمان طولانی تر باشد (حتی بیش از یک ثانیه) User Experience ضعیف تری شامل سایت موبایلی خواهد شد.این قانون هم به دلیل این است که کاربران سایت هرچه سریعتر و قبل از اینکه حوصله شان سر برود با سایت ارتباط برقرار کنند.

یک مطلب راجع به این موضوع: بازهم با توجه به گفته های گوگل، 85 درصد از کاربران موبایل انتظار دارند تا حداقل وب سایت در موبایل ها سریعتر از دسکتاپ بارگزاری شوند.بنابراین بهبود سرعت سایت در موبایل باید یک هدف باشد.

برای اینکه به لود شدن سریعتر نسخه های موبایلی کمک کنید باید:

  • بر روی بهینه سازی تصاویر تمرکز کنید.
  • از مقاله های معتبر که در سطح اینترنت وجود دارد به خصوص خود منابع گوگل و یا سایت دارکوب که به طور کامل در مورد بهینه سازی های موبایلی و دسکتاپی مقاله تدارک دیده است استفاده کنید.
  • از استراتژی Caching (ذخیره سازی) برای به حافظه سپرده شدن آدرس سایت در دستگاه ها و سریعتر لود شدن سایت بهره ببرید.
  • به طور منظم سرعت سایت خود را به وسیله Google Pagespeed Insighs چک کنید.

 

4- بهینه سازی طراحی برای UX موبایل (بهبود تجربه کاربری)

در مفهوم بهینه سازی موبایلی، طراحی و دیزاین به المان هایی گفته می شود که کاربر نهایی آن ها را می بیند، و تجربه کاربری (UX)، حس و تجربه ای است که طراحی سایت برای کاربر ایجاد می کند، که آنها چگونه با المان های داخل صفحه تعامل دارند، عناصر داخل صفحه چه حسی برای آنها ایجاد می کند و یا حتی اینکه سایت برای استفاده آسان است یا چالش برانگیز و سردرگم کننده و...  می باشد.

گوگل نشاط و رضایت جستجوکنندگان را می خواهد، به همین علت "تجربه کاربری" یکی از با الویت ترین موارد در موتور جستجو می باشد.نمی توانید به کاربران و حس آنها نسبت به سایت خود بی اعتنا باشید و انتظار داشته باشید در صفحه اول گوگل قرار بگیرید.

برای اینکه این مطلب بیشتر روشن شود که چرا UX یک وبسایت در موبایل اینقدر اهمیت دارد به گفته یکی از کارشناسان و مسئولین گوگل توجه کنید:

" بر طبق مطالعات ما، 61 درصد از بازدیدکنندگان آن دسته از سایت هایی که به سختی در موبایل قابلیت دسترسی دارند و برای کارکردن با آنها با مشکل رو به رو می شوند، دیگر به آن وبسایت برنخواهند گشت.مثلا سایت هایی که از برخی فونت ها استفاده می کنند که در تلفن های همراه ناخوانا هستند و یا سایت هایی که کاربران مجبور هستند بیش از حد روی آنها زوم کنند یا صفحه را به اینور و آنور بکشند تا مطالب خود را پیدا کنند. "

براساس همین مطالعات که گوگل صورت داده است، اگر سایت شما UX ضعیفی داشته باشد، بیش از نیمی از ترافیک ورودی، دوباره به سایت باز نخواهند گشت.

 

برای اینکه طراحی صفحات شما برای UX(تجربه کاربری) بهینه سازی شود، چندین نکته را به صورت سوالی به شما خواهیم گفت:

دکمه های شما باید چه ظاهر و عملکردی داشته باشند:

  • آیا از دکمه تماس با ما استفاده کرده اید؟ (با کلیک برروی این دکمه اطلاعات تماس با ما، پدیدار شود).
  • آیا با کلیک بر روی لوگو که در تمامی صفحات باید وجود داشته باشد، کاربر به صفحه اصلی بازمی گردد؟
  • آیا مهم ترین دکمه و فراخوان عملکردی (Call-to-action) را در بالاترین کادر نمایشگر موبایلی قرار داده اید؟

به UX جستجوی داخلی سایت موبایلی خود توجه داشته باشید:

  • آیا جعبه جستجوی داخل سایت در بالای کادر در طراحی موبایل قرار دارد؟(باید در بالاترین قسمت نمایش داده شود).
  • آیا می توان فاکتورهای فیلتر کردن مانند جنس، اندازه و... در جستجوها به منظور سهولت جستجو اعمال کرد یا خیر؟

آیا موارد تعاملی و UX طوری طراحی شده که کاربر آن را پیش از آنکه خسته شود تکمیل کند؟

  • فرم های خود را ساده سازی و خلاصه کردید تا کاربران حتما آن ها را تکمیل کنند؟ (پرکردن فرم طاقت فرسا نباشد)
  • آیا لاگین و ورود به قسمت کاربری سایت ساده است؟آیا کاربران می توانند به عنوان مهمان وارد سایت شوند و برخی از امکانات سایت به آنها نمایش داده شود؟
  • آیا فهرست های سایت برای کاربران سایت به حد کافی کارایی دارد؟آن ها را ساده کرده اید؟آیا از منوهای کشویی و انواع دیگر منوها به درستی استفاده شده است؟
  • آیا کاربر به راحتی از درگاه پرداخت سایت می تواند، پرداخت خود را انجام دهد؟
  • آیا فرم ها یا پنجره های دیگر سایت شما به عنوان Pop-up یا در تب و مرورگر جدیدی بازمی شود؟اگر پاسخ مثبت است، حتما آن را اصلاح کنید.این اتفاق به خصوص Pop-up برای تجربه کاربری سایت و همچنین سئو بسیار مضر است.
  • آیا کاربران شما در استفاده از سایت شما در مضیقه هستند و برای دیدن صفحه سایت شما باید زوم کنند و صفحه را مرتبا جا به جا کنند؟ اگر اینچنین است، حتما آن را درست کنید.در بالا طبق گفته کارشناس گوگل که ذکر شد، این اتفاق منجر به UX ضعیف می شود و سایت را در رتبه بندی با مشکل جدی رو به رو خواهد کرد.پلتفرم موبایلی باید محتوای سایت را دقیقا هم اندازه و مناسب با هر دستگاه و نمایشگری به نمایش در بیاورد.

 

5- تجزیه و تحلیل به منظور بازبینی و پیگیری اهداف تبدیل(کاربر به مشتری) وبسایت موبایلی

خب این مورد اصلا مفهوم جدید و پیچیده ای ندارد.اگر فعالیت های تجزیه و تحلیلی را به کار نگیرید و آن ها را پیگیری نکنید، چگونه متوجه خواهید شد که صفحات موفقیت آمیز هستند یا ناکارآمد؟

مطمئن باشید که:

  • آنالیزهای مورد نیاز برای سایت موبایلی خود را حتما پیاده سازی کنید.
  • معیارهایی مناسب و هوشمند درزمینه تعامل بازدیدکنندگان با سایت درنظر بگیرید.
  • اگر برایتان مقدور است قبل از اینکه صفحات وب موبایلی سایت خود را طراحی کنید، اهداف و خواسته هایی را که از این نسخه دارید را تعریف کنید، چرا که اینکار باعث می شود تا در آینده کاربران راحت تر با سایت ارتباط برقرار کنند.
  • به یاد داشته باشید که رتبه سایت در دسکتاپ و رتبه سایت در موبایل می تواند به شدت متفاوت باشد.سایت های که در صفحه اول گوگل در تلفن همراه قرار می گیرند به طور قابل توجهی کمتر نتایج ارگانیک را نسبت به نتایج جستجوی دسکتاپی برای این رتبه بندی در نظر می گیرند، و همچنین برای مثال کلمات کلیدی که در جستجوها و سایت های دسکتاپی به کار می رود الزاما در جستجوهای موبایلی ممکن است کاربردی نداشته باشد.اطمینان داشته باشید که وضعیت سایت موبایلیتان با آنالیزهای درست در نتایج جستجو قرار گرفته است.
  • سرعت نسخه موبایلی خود را می توانید از طریق Google Analytics مانیتور کنید.

 

6- بهینه سازی محتوا برای تجربه موبایلی

ما قبلا از اهمیت محتوا و همان جمله معروف "محتوا پادشاه است" (Content Is King) برای شما گفتیم.محتوا وسیله ای است که بازدیدکنندگان و کاربران می توانند شما، محصولات و خدماتتان را بیشتر بشناسند.محتوای خردمندانه و اصولی به راحتی می تواند واقعا تبدیل کننده (تبدیل بازدیدکننده به مشتری) باشد.مضاف بر این بدون محتوا شما نمی توانید صفحاتتان را با کلمات کلیدی بهینه کنید، که این یعنی شما نه در نسخه موبایلی و نه در دسکتاپی نمی توانید رتبه کسب کنید.

زمانی که برای وبسایت موبایلی محتوا تولید می کنید به این مسائل فکر کنید:

  • آیا محتوای شما برای کاربران مفید است و کاربران تلفن همراه آن را ترویج خواهند داد؟به هیچ وجه آزمودن و اضافه کردن محتوای خود را فراموش نکنید، در عوض همیشه به محتوای سایت خود بیفزایید و انواع تست ها و اندازه گیری متغیرها برای دستگاه های موبایلی را در نظر بگیرید.
  • تمام محتوا و دستگاه های نمایش دهنده شبیه به هم نیستند.اگر یک محتوا روی یک نوع دستگاه به خوبی خوانده می شود و نمایش داده می شود، دلیل نمی شود روی دستگاه های دیگر همین کیفیت را داشته باشد (نمایش و تجربه کاربری در گوشی های هوشمند را در مقابل تبلت ها در نظر بگیرید).
  • آیا محتوای شما به راحتی و بدون زوم کردن و اسکرول زیاد قابل خواندن است؟آیا دارایی ها و موارد بصری همانند تصاویر، ویدئوها، منوها، رابط های کاربری و غیره بدون زوم کردن و اسکرول به راحتی قابل دیدن است؟
  • آیا دکمه های فراخوان (CTA) در جای مناسب قرار گرفته اند؟
  • آیا محتوای شما برای سئو محلی (جستجوهای محلی در یک منطقه جغرافیایی مشابه با کاربران) بهینه می شود؟مثلا طراحی سایت دارکوب در "تهران" و محتوایی که براساس این شهر تولید خواهد شد.
  • 62 درصد کلمات کلیدی بین دسکتاپ و موبایل در رتبه بندی تفاوت دارند.آیا برای یافتن کلمات کلیدی مناسب برای دستگاه های موبایلی تحقیقی انجام داده اید؟
  • آیا تگ های متا (Meta tags) خود را بهینه کرده اید؟آیا به طور خاص برای تلفن های همراه بهینه شده اند؟
  • محتوایی که در شبکه های اجتماعی قرار می گیرد، از محتوا موبایلی می باشد و معمولا از این پلتفرم برداشته می شوند؛ آیا محتوای شما برای حضور و ادغام در شبکه های اجتماعی مناسب می باشد؟

 

7- بررسی مداوم و بهینه سازی UX(User Experience)

خب شما یک پلتفرم تلفن همراه را انتخاب کردید، آن را براساس تجربه کاربری که در ذهنتان دارید طراحی کردید و برای نسخه موبایلی آن، محتوای بهینه تولید کردید.خب، آیا سایت شما به درستی کار می کند؟

الگوریتم های گوگل آنطور که شما سایت و ویژگی هایش را می بینید، نمی بینند.آیا سایت شما از دید گوگل همانطور است که یک سایت استاندارد باید باشد؟آیا تمام ویژگی هایی که برای کاربران در صفحات وب ساخته اید، به درستی کار می کنند؟

این مسئله را هم به خاطر بسپارید که، همه چیز بهینه سازی موبایل به تست کردن های مکرر و بارها و بارها بررسی آن بستگی دارد.

با اینکه در فهرست ما تست کردن آخرین مرحله است، اما به این معنا نیست که دیگر کار ما به اتمام رسیده است.اگر برای کار سئو با شرکت یا شخصی طرف قرارداد هستید، این نکته را بدانید کار یک بهینه ساز هیچگاه تمام نمی شود.

زمانی که آزمودن سایت موبایلی در یک فاز (زمانی) انجام شد، به این فاکتورها توجه داشته باشید:

 

  • آیا این تست ها را فقط در طیف های مختلف شبیه سازها انجام داده اید و یا روی دستگاه های واقعی هم انجام داده اید؟
  • با هربار انتشار وبسایت، پیکربندی آن باید بررسی شود.
  • آیا UX سایتتان را در موبایل با استفاده از افراد واقعی تست می کنید؟آیا دوستان و خانوادهای شما را تست کرده اند؟
  • آیا مرتبا از ابزارهایی مانند Google PageSpeed Insights و فهمیدن تجربه کاربری و سرعت سایت استفاده می کنید؟
  • مطمئن شوید که در سایتتان به خصوص نسخه موبایلی از فلش (Flash) استفاده نشده است.

 

 

حرف آخر

فقط انجام دادن و تیک زدن چک لیست فوق در سئو موبایل کافی نیست، بلکه این بهینه سازی باید در راه درست انجام شود و تاثیر خود را تا بیشترین حد ممکن بر روی سایت بگذارد و به همیشه سئو سایت بررسی و اجرا شود.

زمان در حال جلو رفتن و تغییر است و همینطور راه های استفاده مردم از اینترنت هم همواره در حال دگرگونی و تغییر می باشد، شرکت طراحی سایت دارکوب همان شرکتی است که می تواند این راه ها را به شما نشان دهد و براساس آن چیزی که کارفرمایان می خواهند اطلاعات را آنالیز کنند و سایت را برآن اساس بسازند و پشتیبانی کنند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز