ثبت دامنه ir به چه صورت است؟

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

 

دامنه چیست؟

نام دامنه به نام یکتا و منحصر به فردی گفته می شود که مشخص کننده معرف هر وبسایت می باشد.برای مثال یکی از دامنه های دارکوب همین آدرس "Sitedar.Com" می باشد که در تمام دنیا این اسم تک است و سایت دیگری این اسم را نخواهد داشت.هر وبسایتی باید آدرسی اینچنینی به منظور دسترسی کاربران را داشته باشد.

زمانی که شما از سایتی بازدید می کنید، نام دامنه در آدرس بار (Address Bar) نمایش داده می شود.برخی از نام های دامنه با WWW شروع می شوند (که جزئی از نام دامنه هم به حساب نمی آیند)، که البته برخی ها هم آن را از دامنه های خود حذف می کنند.

همه نام های دامنه، پسوند و یا همان دامنه های سطح بالا (Top Level Domain) دارند که به آنها به اختصار TLD می گویند.از TLD های مهم و معروف می توان به  .Com , .net , .Org  و البته .ir برای ما ایرانی ها اشاره کرد.

برای مثال، .Com عموما توسط سایت های بازرگانی استفاده می شود مانند Sitedar.Com (وب سایت شرکت طراحی سایت دارکوب) و این در حالیست که مثلا .Org بیشتر برای سازمان های غیرانتفاعی کاربرد دارد.برخی از نام های دامین هم با کد کشورها همانند .ir برای ایران یا .dk برای دانمارک به پایان میرسند که به شناسایی موقعیت جغرافیایی و مخاطبان هدف وبسایت  کمک می کند.

هزینه ثبت نام دامنه بسته به نوع پسوندی که انتخاب می شود متفاوت است اما در کل هزینه بسیار ناچیزی دارد و این نام ها هر سال باید با پرداخت هزینه اندک تمدید شوند.خبر خوب و جالب اینست که هرکسی می تواند آن را ثبت کند و آن را برای وبلاگ یا سایت خود خریداری کند.اما خبر بدی که کار را برای شما سخت خواهد کرد اینست که خیلی از دامنه ها با کلمات عمومی و مناسب قبلا ثبت شده اند.بنابراین اگر بخواهید یک نام دامنه خوب و شخصی را ثبت کنید، باید خلاقانه فکر کنید و برای اینکار زمان بگذارید.

زمانی که تصمیم می گیرید که نام دامنه ای را انتخاب و ثبت کنید، این نام دامنه تا زمانی که هزینه آن را پرداخت و تمدید کرده اید برای شماست، اما اگر در نگهداری و تداوم آن کوتاهی کنید، شرکت یا شخص دیگری می تواند آن را به نام خود ثبت کند.زمانی که مهلت تمدید منقضی شود، امکان خرید نام دامنه برای دیگران امکان پذیر می شود.

نکته: زمانی که شما به سایتی دسترسی پیدا می کنید، در واقع نام دامنه به آدرس آی پی (IP) ترجمه می شود، که این عدد مشخص می کند که سایت در کدام سرور قرار گرفته است.این عملیات ترجمه به طور داینامیک و پویا توسط سرویسی به نام DNS (Domain Name Service) انجام می شود.

 

آموزش ثبت دامنه در nic.ir

این سایت اصطلاحا با نام ایرنیک شناخته می شود و مختص ثبت دامنه هایی با پسوند .ir می باشد و تنها مرجعی است که این کار را انجام می دهد.برای ثبت دامنه با این پسوند می توانید از طریق این سایت و یا نمایندگان فروش ایرنیک اقدام کنید.سایت های دیگری هستند که این خدمت را ارائه دهند اما همه نمایندگان فروش همین ایرنیک می باشند.اصلا ایرنیک چیست؟

پایگاه فیزیک نظری (IRNIC)، متولی ثبت دامین های ملی در ایران می باشد.بسیاری از پسوندها برای ثبت کردن شرایط خاصی را ندارند، اما ثبت دامنه های ملی قوانین و دستورالعمل های خاصی دارد که ایرنیک در ایران آنها را تعیین کرده است.این یعنی هر شخص حقیقی یا حقوقی که بخواهد دامنه خود را ثبت کند قبل از هرچیزی باید در این سایت ثبت نام کند و شناسه ی خود را ثبت کند.ایجاد شناسه اغلب از طریق نمایندگان با هزینه کم امکان پذیر است اما خود افراد هم می توانند با طی کردن مراحلی اقدام به این کار کنند.

 

ثبت دامنه .ir در ایرنیک

خب قبل از هرچیزی شما باید برای خود یک شناسه نیک ایجاد کنید.ما در ابتدا طرز ساخت این شناسه را به شما می گوییم سپس به ادامه کار می پردازیم.براساس نوع دامنه ای که انتخاب می کنیم این آی دی حقیقی یا حقوقی می باشد.خب پس اول به سراغ آموزش ایجاد شناسه ایرنیک می رویم.

برای ساخت شناسه برای یک کاربر عادی و حقیقی باید مراحل زیر را طی کنیم:

ابتدا وارد سایت نیک دات آی آر (nic.ir) می شویم، پس از آن در سمت چپ و بالای صفحه اصلی عبارت "مشخصه های شناسه" را می بینیم و در منوی زیرین آن بر روی عبارت "ساختن شناسه کاربری" کلیک می کنیم؛ شما وارد اولین مرحله از ساخت یعنی انتخاب نوع شناسه شدید.در کادری که عبارت شخص حقیقی وجود دارد بر روی کلید تکمیل فرم و دریافت شناسه کلیک می کنیم.

پس از کلیک بر روی این دکمه وارد مرحله دوم با عنوان ( وارد کردن مشخصات شناسه) خواهیم شد.در صفحه مشخص شده فیلدهای خالی وجود دارد که آن دسته از بندهایی که ستاره قرمز در کنارشان قرار گرفته است، به معنی این می باشد که این بندها حتما باید پر شوند.یکی از همین بندها پست الکترونیک می باشد؛ این گزینه را با دقت وارد کنید، چرا که برای ادامه کار و احراز هویت به این آدرس ایمیل پیامی فرستاده خواهد شد.
در بندهای بعدی پرسش محرمانه و سپس پاسخ محرمانه ای را باید وارد کنید و آنها را در جای مطمئن که فراموشتان نشود نگهداری کنید.در ادامه کار به این دو نیاز خواهید داشت.

پایین تر عبارت رابط های مجاز را خواهید دید که جز فیلدهای ستاره دار است؛ در این قسمت حتما بر روی "آزاد برای نمایندگان فروش" تنظیم کنید تا بتوانید سرویس هایی مانند هاستینگ را از نمایندگان ایرنیک خریداری و ثبت کنید.بعد از اینکار بر روی گزینه بازنگری کلیک کنید.

الان شما موارد مرحله سوم ساخت شناسه به نام بازنگری و امضا شدید.توصیه می کنیم حتما قوانین و ضوابط را مطالعه کنید؛ سپس می توانید  در بخش نام کامل سازنده شناسه نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید.توجه داشته باشید که نام و نام خانوادگی خود را باید به صورت انگلیسی وارد کنید.سپس در قسمت پایین یک کلمه امنیتی وجود دارد که باید آن را وارد کادر مخصوص آن کنید و در آخر بر روی "موافقم، دریافت شناسه کلیک" کنید.

رسیدیم به مرحله آخر یعنی ساختن شناسه.ایرنیک در کادر مخصوصی شناسه کاربریتان که کاملا یکتا می باشد را به شما نمایش می دهد.اما برای فعال شدن این شناسه باید وارد همان ایمیلی که در مرحله اول وارد کردید، بشوید و ایمیلی با نام You irnic handle info را بازگشایی کنید.بعد از آن که ایمیل را باز کردید در متن ایمیل عبارت (به سیستم وارد شوید) را به صورت لینک خواهید دید که باید بر روی آن کلیک کنید.

حال باید از قسمت ورود به سامانه؛ شناسه یا پست الکترونیک خود را همراه با رمز عبور که هر دو آنها را در ایمیلتان دریافت کرده اید وارد کنید.بعد از وارد کردن این دو مورد بازهم متن امنیتی وجود دارد که باید آن را هم وارد کنید سپس بر روی ورود کلیک کنید.

شما وارد ناحیه پروفایل خود شده اید.حال باید پاسخ به پرسش محرمانه ای که در مراحل قبل ثبت کرده بودید را در این مرحله وارد کنید.در بند بعدی باید پسوورد خود را تغییر دهید.فیلدهایی با نام های گذرواژه جدید و تایید گذرواژه جدید در این بند موجود می باشد که باید گذرواژه جدید خود را وارد و در فیلد دوم دوباره به منظور تایید، همان گذرواژه را بنویسید و در پایان دکمه "نشاندن گذرواژه" را بزنید.از شناسه ایرنیک و پرسش و پاسخ محرمانه خود به دقت مراقبت کنید و هرگز آن را فراموش نکنید.خب این قسمت به طور کلی به پایان رسید، حال به سراغ ثبت دامنه میرویم ...

ثبت دامنه در ایرنیک:

در ادامه شرکت طراحی سایت دارکوب این آموزش را برای شما عزیزان در نظر گرفته تا به سادگی هر چه تمام ترو بدون پرداخت هزینه اقدام به ثبت دامنه مورد نظر خود کنید

  • وارد وبسایت ir شوید.
  • از همان منوی مشخصه های شناسه که در بالا و سمت چپ صفحه می باشد، ورود را انتخاب کنید.
  • در صفحه ورود به سامانه، شناسه کاربری یا ایمیل و پس از آن گذرواژه و کد کپچا (عبارت امنیتی) را تایپ کنید و ورود را بزنید.

 

1-شما داخل پروفایل ایر نیک خود شدید.از بین منوهای موجود ما در این آموزش فقط با منوی اصلی دامنه ها سر و کار داریم.پس از منوی دامنه ها، ثبت دامنه را انتخاب می کنیم.

 

2- در صفحه ثبت دامنه باید موارد زیر را تکمیل کنید:

  • در قسمتی که عبارت ثبت دامنه وجود دارد، از منوی کشویی باید پسوند ir را برگزینید.
  • در قسمت نام دامنه، باید خودتان نام دامنه ای که مدنظرتان است را بنویسید.این فیلد در سمت چپ منوی کشویی انتخاب پسوند است که باید آن را بدون www وارد کنید.
  • بر روی "بررسی موجود بودن دامنه" کلیک کنید کنید تا بررسی شود که آیا همچنین نام دامنه ای قبلا ثبت شده و فعال است یا خیر؟اگر دامنه قبلا ثبت شده باشد شما باید از نام دامنه دیگری استفاده کنید.

 

 

3- در مرحله بعدی اگر نام دامنه تان برای ثبت مجاز بود باید مدت زمان آن را تعیین کنید که 12 ماهه و 60 ماهه می باشد.بعد از تعیین مدت زمان، باید رابط ها را مشخص کنید.رابط ها اگر بر روی "خودم" تنظیم شود یعنی فقط خودتان با شناسه کاربری منحصر به فردی که دارید می توانید در دامنه خود مداخله کنید، اما اگر رابط های دیگر را انتخاب کنید (مثلا نمایندگان فروش ایرنیک که خدمات هاست را به شما ارائه می دهند) آنها می توانند کارهای شما مانند تمدید دامنه، تغییر و... در دامنه را انجام دهند.

حال بر روی کلید بازنگری کلیک کنید.

 

4- حال باید به بررسی و تایید موافقتنامه ثبت بپردازید.

پس از آنکه قوانین را با دقت مطالعه کردید باید تیک مربوط به "بله، قبول دارم" را بزنید و پس از آن عبارت امنیتی کپچا را وارد کنید و در آخر هم کلید اقدام به ثبت را بزنید.

 

5- خب کار شما دیگر تقریبا به پایان رسیده است و باید هزینه مربوط به دامنه خود را پرداخت کنید.در کادر "ریال" که واحد پولی ایران است بر روی دکمه بعدی کلیک می کنیم.

 

6- شما به صفحه سبد خرید می روید و صورتحساب خود را مشاهده خواهید کرد و می توانید آن را با روش های موجود از جمله پرداخت آنلاین انجام دهید.

 

7- زمانی که هزینه را پرداخت می کنید، دامنه شما ثبت می گردد و در فهرست دامنه هایتان قرار می گیرد و دیگر کار تمام است و شما صاحب یک دامنه خواهید بود.

تا زمانی که هزینه پرداخت نگردد این دامنه برای شما رزرو نخواهد شد؛ و مطلب بعدی اینکه زمانی که دامنه را ثبت می کنید باید منتظر تایید نهایی کارشناسان ایرنیک باشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز