ایندکس موبایل اول چیست و چگونه کار می کند

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

من و همکارانم در دارکوب درباره ایندکس موبایل-اول (mobile-first indexing) زیاد شنیده ایم آن هم بخاطر توسعه های مداوم گوگل و تلاش برای ایجاد وب سایت موبایل پسند، که حاصل تغییر رفتار کاربران و استفاده بیشتر آن ها از دستگاه های موبایل به جای دسکتاپ است.

اما در این میان برای بسیاری بخصوص صاحبان کسب و کار های متوسط سوالاتی وجود دارد. آیا باید ما چیزی را در وب سایت مان تغییر بدهیم؟ همه چیز را؟ اگر وب سایت ما هم اکنون با موبایل سازگار است، این کافی است؟

 

در این مقاله از دارکوب من اول به مقدمه می پردازم که اصلا ایندکس موبایل اول چیست و بعد اینکه چه کاری لازم است شما برای آن انجام دهید. همچنین من به سوالات متداول در این باره و تاثیر این نوع ایندکس بر روی سئو پاسخ می دهم.

 

ایندکس موبایل اول

ایندکس موبایل اول دقیقا همان چیزی است که به نظر می آید. به این معنا که نسخه موبایل وب سایت شما نقطه شروع گوگل برای فهرست کردن سایت و پایه ی اول رتبه وب سایت شما ست. اگر شما ترافیک Crawlbot را مانیتور کرده باشید، ممکن است شما متوجه افزایش ترافیک از سوی Smartphone Googlebot شده باشید، و ببینید که ورژن Cache شده سایت همان نسخه موبایلی سایت است.

به این ایندکس موبایل اول گفته می شود چون تنها ایندکس موبایل اول نیست. برای مثال اگر وب سایتی نسخه سازگار با موبایل نداشته باشد، نسخه دسکتاپ هنوز می تواند ایندکس شود. اما فقدان یک تجربه سازگار با موبایل می تواند بر روی رتبه بندی به طور منفی تاثیر بگذارد. و وب سایت ها با تجربه کاربری بهتر برای موبایل پتانسیل دریافت رتبه بالاتری را دارند، حتی در نتایج جستجوی کاربران دسکتاپ.

شما شاید فکر کنید که عبارت موبایل اول به نکته اشاره می کند که نسخه موبایلی وب سایت شما به عنوان نسخه اصلی وب سایت نزد گوگل در نظر گرفته می شود. خوب اگر نسخه موبایل و دسکتاپ با هم برابر باشند، مثلا شما با بهینه سازی محتوا یا استفاده از طراحی واکنش گرا یا Responsive و تنظیمات برای صفحات نمایش مختلف این کار را کرده باشید، در تئوری این تغییرات نباید بر روی کارایی و رتبه وب سایت در نتایج جستجو تاثیری داشته باشد.

با این حال این مسئله نشان دهنده تفکر کاملا برعکس گوگل درباره محتوا و چگونگی Crawl و فهرست بندی است. به خاطر داشته باشید که تا به امروز گوگل نسخه دسکتاپ سایت را به عنوان نسخه اصلی می شناخت، و نسخه موبایلی سایت به عنوان یک جایگزین برای مواقع خاص استفاده می شد.

برای همین است که گوگل وب مستر ها را تشویق به یک سایت موبایل جداگانه (m.domain.com) و پیاده سازی تگ سوئیچ نمود. گوگل حتی شاید برای پیمودن و فهرست کردن کامل نسخه موبایل سایت تلاش نکند و تنها در نتایج جستجو است که پیوند نسخه موبایل را به این کاربران ارائه می دهد.

نسخه دسکتاپ به عنوان نسخه اصلی به آن معنا که در عمل نسخه دسکتاپ برای سئو و تیم بازاریابی به گونه ایی اولویت دارد و به کامل ترین ورژن وب سایت از نظر محتوا، ساختار، تگ ها و بک لینک ها می باشد. در حالی که نسخه موبایلی سایت ممکن است محتویات ملایم تری با تگ ها، ساختار، و بک لینک ها و توجه کمتر به خارجی داشته باشد.

 

برای ایندکس موبایل اول چه کاری باید کرد؟

اول از همه بگم اصلا لازم نیست که نگران باشید. تا اکنون تغییرات تنها در مراحل اولیه و تست بوده است و به تدریج گوگل زمانی که وب سایت ها آماده اند و با کمترین تاثیر این تغییرات عملی خواهد شد. و به قولی اگر وب سایت شما واکنش گرا باشد و یا نسخه موبایل و دسکتاپ ها یکسان باشند هیچ تغییری را احساس نخواهید نمود. البته اگر وب سایت کنونی شما هم راضی کننده باشد.

گفته می شود که با داشتن یک وب سایت واکنش گرا شما باید باز هم برای بهبود سرعت سایت، بهینه سازی تصاویر، حجم فایل ها، قابلیت های داینامیک و به طور کلی یک تجربه کاربری مطلوب برای کاربران موبایل تلاش کنید. توجه داشته باشید که با ایندکس موبایل اول، محتوایی که بخاطر محدودیت های فضا پنهان شده است، از محتوای آشکار به طور متفاوت برخورد نمی شود، چون همانطور که قبلا دیده اید این روشی است برای طراحی بهتر برای دستگاه های موبایل.

اما اگر شما وب سایت متفاوتی دارید، یعنی ورژن موبایل و دسکتاپ شما یکسان است، موارد بعدی را چک کنید:

  • محتوا: نباید نسخه موبایل وب سایت شما چیزی از محتوای نسخه دسکتاپ کم تر داشته باشد. پس سعی کنید تمام محتویات را برای نسخه موبایل بهینه سازی نمایید.
  • ساختار اطلاعات: باید محتویات هر دو نسخه وب سایت با هم یکسان باشد. سعی کنید از تغییرات غیر ضروری نیز جلوگیری نمایید و این مسئله را برای ساخت URL ها نیز رعایت کنید.
  • متا تگ ها: توضیحات و متون متا تگ ها در نسخه موبایل نیز باید کامل باشد. و بهتر است که این متون شبیه به هم در نسخه ها باشند تا اینکه دقیقا یکسان باشند. اما اطمینان حاصل کنید که مطالب را به درستی در هر دو نسخه ذکر کرده باشید.
  • Hreflang: اگر از این تگ برای بین المللی سازی استفاده می کنید، یادتان باشد که هر یک را به منطقه جغرافیایی، زبان و نسخه موبایلی و دسکتاپی به طور صحیح متصل نمایید.
  • شبکه های اجتماعی: تگ ها و پیوند ها به شبکه های اجتماعی بایستی متناسب با نسخه وب سایت تهیه شوند.
  • نقشه سایت: لینک های موجود در نقشه سایت باید در نسخه موبایل نیز قابل دسترسی باشند. این مسئله شامل دایرکتوری robots نیز می شود و همچین سیگنال های اعتماد مانند صفحه سیاست های وب سایت.
  • Search Console verification: شما بایستی مانند نسخه دسکتاپ نسخه موبایلی سایت خود را نیز در گوگل تایید کنید. همچنین اگر شما اپ وب سایت دارید برای App indexationبهتر است آن را تایید کنید.
  • توانایی سرور: اطمینان حاصل کنید که سرور میزبان وب سایت شما توانایی تعداد بیشتر بازدید و Crawl را داشته باشد.

 

آیا ایندکس موبایل-اول صفحات موبایل را به یک ایندکس جدا اضافه می کند؟

تنها یک ایندکس وجود دارد که گوگل از آن استفاده می کند. تغییرات در ایجاد ایندکس موبایل- اول یک ایندکس جدید ایجاد نمی کند. و تنها اطلاعات در یک ایندکس اضافه می شود و این شکل قرار گیری در فهرست است که تغییر می کند.

 

آیا ایندکس موبایل- اول بر سایت من تاثیر می گذارد؟ اگر نه کی تاثیر می کند؟

هنوز سیستم موبایل ایندکس گوگل عملیاتی نشده است. و گوگل دارد آن را بر روی یک سری وب سایت های منتخب به طور آزمایشی تست می کند. به گفته گری لیلیز احتمالا تا چند سال آیند این سیستم عملیاتی شود. وی می گوید ما در حال ارزیابی وب سایت ها هستیم تا بدانیم وب سایت ها برای موارد ذکر شده تا چه حد آمادگی دارند. ما در حال حاظر زمان بندی مشخصی برای اجرای آن نداریم اما می خواهیم این عملیات با دقت بهتر برای خدمات دهی به صاحبان وب سایت ها و کاربران عملی شود.

 

آیا گوگل در آینده تنها از نسخه موبایل وب سایت برای رتبه بندی استفاده می کند؟

ایندکس موبایل اول به معنای در نظر گرفتن نسخه موبایلی یک وب سایت برای رتبه بندی است. هر چند در بعضی مواقع ممکن است نسخه دسکتاپ نیز در این زمینه مورد توجه قرار گیرد، مثلا زمانی که نسخه موبایل سایت موجود نباشد. آن طور که گفته می شود شما در نتایج جستجو را در دستگاه های موبایل و دسکتاپ به طور متفاوتی مشاهده می کنید پس لازم است رتبه بندی را در هر دو دستگاه پیگیری نمایید. (امروز گوگل با اینکه از نسخه دسکتاپ سایت برای رتبه بندی استفاده می کند اما با این حال نتایج در دستگاه های موبایل نیز متفاوت است).

 

پس در آینده گوگل در چه شرایطی از نسخه دسکتاپ وب سایت برای رتبه بندی استفاده می کند؟

استفاده اصلی از نسخه دسکتاپ یک وب سایت زمانی است که نسخه موبایل آن موجود نباشد. ممکن است وقتی نسخه دسکتاپ سایت اطلاعات بیشتری دارد (مانند بک لینک ها) این اطلاعات مورد توجه قرار بگیرد، اما گارانتی در این زمینه وجود ندارد که نسخه دسکتاپ در زمان وجود نسخه موبایلی سایت Crawl و فهرست شود.

بنابراین یکی از پیشنهادات این است که زمان اجرایی شدن ایندکس موبایل اول، اگر شما در حال ساخت نسخه موبایلی هستید از آن تا زمان کامل شدنش استفاده نکنید. و تنها در صورت کامل بودن آن را عملیاتی نمایید.

 

اگر وب سایت من نسخه موبایل نداشته باشد چه می شود؟

اگر وب سایت شما نسخه موبایل نداشته باشد یا نسخه دسکتاپ آن با موبایل سازگار نباشد، محتویات سایت شما هنوز شانس فهرست شدن دارد، هر چند ممکن است به خوبی یک وب سایت سازگار با موبایل رتبه نگیرد. حتی ممکن است این مسئله باعث تاثیر گذاری منفی روی رتبه دسکتاپ موبایل شما شود. چون با عدم سازگاری در دستگاه موبایل وب سایت شما تجربه کاربری بدی برای کاربران خواهد داشت و mobile crawler متوجه بد بودن کیفیت طراحی یک سایت خواهند شد.

 

اگر یک وب سایت دسکتاپ بزرگ داشته باشیم و یک سایت موبایل کوچک چطور؟ آیا محتوای وب سایت دسکتاپ که در نسخه موبایل نیستند برای جستجو های دسکتاپ فهرست می شوند؟

هدف از این تغییرات استفاده از نسخه موبایل وب سایت به عنوان نسخه اصلی برای فهرست بندی و Crawl است. اگر شما یک وب سایت دسکتاپ دارید که قویا فهرست شده است، قرار نیست که اطلاعات وب سایت شما یک باره از فهرست بیرون ریخته شود و نسخه کوچک موبایل وب سایت شما فهرست گردد. اما با کامل کردن نسخه موبایل سایت شما می توانید از فهرست شدن بهتر وب سایت اطمینان بیشتری داشته باشید و از خطر نا دیده گرفته شدن نسخه دسکتاپ در امان بمانید، و اینگونه رتبه بهتری بدست آورید.

 

استراتژی ها و تغییرات این فهرست و رتبه بندی چگونه پیش می رود؟

ممکن است در آینده تنوع بیشتری در استراتژی های مختلف رتبه و فهرست بندی های داشته باشیم. گفته می شود در آیند گوگل برای فهرست بندی کمتر به لینک های سنتی و HTML URLS وابسته خواهد بود. یعنی احتمالا گوگل با کمک API ها و موجودیت های ساختار داده بجای URL ها برای فهرست بندی استفاده کند.

 

آیا تفاوتی در برخورد با نسخه موبایلی سایت و طراحی واکنش گرا وجود دارد؟

هم بله هم خیر. تفاوت اصلی در این است که چه مقدار کار شما برای آمادگی مواجه شدن با این تغییرات را دارید. اگر شما یک وب سایت خوب واکنش گرا با تمام محتویات دارید لازم است روی تجربه کاربران بیشتر کار کنید، که وب سایت با سرعت و معیار های تجربه موبایلی سازگاری بهتری داشته باشد.

اما اگر تصمیم به ساخت دو نسخه موبایلی و دسکتاپی دارید باید از کامل بودن محتوا در هر دو نسخه اطمینان حاصل کنید. و این راه ممکن را هزینه و کار بیشتری برای شما داشته باشد.

 

چه بر سر محتویات و تبلیغات وب سایت من می آید؟

اگر محتویات یا تبلیغات باعث پایین آمدن سرعت یا بد شدن تجربه کاربری می شود شما می بایست کاری برای آن انجام دهید. اگر بهینه سازی کنونی شما این گونه محتویات را در موبایل پنهان می کند شما مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

 

آیا فهرست موبایل اول بر استفاده از تگ های rel=canonical/switchboard تاثیر می گذارد؟

خیر. گوگل اعلام کرده است اگر شما این تگ ها را در سایت خود به درستی پیاده کرده اید نیازی به تغییر مجدد آن ها ندارید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز