چرا وب سایت من کند است؟

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

کلیک کردن و پیمایش یک سایت به نظر ساده می آید. اما در پشت صحنه صد ها درخواست از این سوی دنیا به آن سوی دنیا رد و بدل می شود تا یک صفحه یا عکس ساده در دستگاه کاربر نمایش داده شود. و در همان چند ثانیه کوتاه اتفاقات زیادی می افتد و چیز های زیادی هست که می تواند به مشکل بر بخورد. چیزهایی کُند کار کند و سرعت وب سایت شما را کاهش دهد.

اگر به سایر مقالات ما در دارکوب نگاهی انداخته باشید، در جا های مختلف دیده اید که ما از سرعت وب سایت صحبت می کنیم. و اینکه سرعت پایین چطور می تواند بر سئو و نرخ تبدیل کاربر به مشتری تاثیر منفی بگذارد.

با در نظر داشتن این عواقب، من می خواهم نگاهی به اینکه چه چیزی در پشت صحنه می گذرد بیاندازم و ببینیم که چه چیزی هایی می تواند سرعت را برای یک یا چند ثانیه کاهش دهد. بله حتی یک ثانیه هم می تواند مهم باشد، اگر ما بتوانیم همین ثانیه ها را کاهش دهیم به موفقیت بزرگی دست یافته ایم.

 

عملکرد سرور

وقتی کسی بر روی لینک وب سایت شما کلیک می کند یا آدرس آن را در مرورگر اینترنتی خود وارد می نماید، مانند این است که کسی استارت ماشین را بزند، یعنی بازدید کننده درخواست روشن شدن یا بار گذاری سایت را می کند.

اولین اتفاقی که می افتد این است، مرورگر اینترنتی شما (گوگل کروم، اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس و غیره) یک پینگ به سرور ارسال می کند، که تمام اطلاعات و فایل های لازم را درخواست می نماید تا وب سایت شما لود شود.

اگر عملکرد سرور شما ضعیف باشد، زمان بیشتری برای پاسخ دهی آن لازم است. و مهم نیست که قسمت های دیگر چطور کار می کنند، یک سرور کند به شما یک سرعت شروع آهسته ارائه می کند.

سرعت پایین سرور با هاست سایت شما در ارتباط است. یک هاست ارزان معمولا به شما یک هاست یا سرور اشتراکی می دهد. یعنی شما و تعداد زیادی وب سایت دیگر از قدرت، حافظه و منابع دیگر یک سرور به طور همزمان به طور اشتراکی استفاده می کنید. اگر سایت شما کند کار می کند، می تواند یک دلیلش این باشد که درخواست های وب سایت شما در صف پشت درخواست های وب سایت های دیگر منتظر پردازش یا پاسخ هستند. بنابراین اینجا قدرت سرور است که اهمیت دارد.

 

محل سرور

اگر تا به حال یک تلفن راه دور داشته اید، احتمالا متوجه شده اید که زمان بیشتری برای برقراری ارتباط لازم است. و این بخاطر آن است که اطلاعات باید مسافت طولانی تری را بپیمایند. و این اطلاعات از طریق کابل های و سپس ماهواره انتقال پیدا می کنند.

شبیه همین اتفاق در زمان کلیک بر روی یک وب سایت اتفاق می افتد. وقتی شما روی یک وب سایت کلیک می کنید، شما یک پیغام به سرور ارسال می کنید و در خواست بار گذاری می نمایید.

بیایید تصور کنیم که در سرور در آمریکا قرار دارد. وقتی یک کاربر در ژاپن بر روی لینک وب سایت کلیک می کند، برای در خواست اتصال به سرور اطلاعات می بایست تمام اقیانوس را بپیماید تا به آن طرف زمین برسد. و همچنین در برگشت نیز می بایست اطلاعات تمام این مسیر را بپیمایند تا بر روی صفحه نمایش گر کاربر ظاهر شوند. همانطور که دیدید سرعت با اینکه نسبتا بالاست اما هیچ جادویی در میان نیست و تمام این رفت و برگشت ها در یک ارتباط اتفاق می افتد.

 

ترافیک زیاد

اگر وب سایت شما ترافیک بالایی دارد، در نتیجه می توان انتظار داشت که سرعت آن کاهش پیدا کند. در حال حاضر سرور وب سایت شما تعداد مشخصی کاربر را می تواند بطور همزمان سرویس دهی کند. و این تا حدی مانند صف فروشگاه ها می ماند. هر چه افراد بیشتری به وب فروشگاه بیایند کُند تر سرویس می گیرند و در نهایت دیر تر خارج می شوند.

پس فروشگاه نیاز دارد برای حفظ کیفیت خدمات دهی به تمامی مشتریان افراد و منابع بیشتری را به کار بگیرد. و همین نیروی اضافی می تواند تا حدی در برخی جاها باعث کندی خدمات دهی شود.

همین مسئله نیز می تواند برای وب سایت اتفاق بیافتد. سرور تلاش می کند که ترافیک را بالا را پاسخ بدهد، اما این تلاش ها باعث کُندی خدمات دهی می شود.

این مسئله زمانی شدت پیدا می کند که سایت شما با یک سایت پر بازدید یا پر ترافیک دیگر از یک سرور خدمات می گیرند. که به اصطلاح به آن همسایه بد گفته می شود. یعنی این سایت به تنهایی ممکن است اندازه صد سایت به سرور فشار وارد کند که باعث کاهش کیفیت خدمات سرور به سایر سایت های می شود.

البته امروز با هوشمند شدن سرور ها، این همسایه بد قابل شناسایی و مدیریت است. اما با این حال اگر وب سایت شما دارای ترافیک زیادی است شاید یکی از انتخاب های شما سرور اختصاصی باشد تا علاوه بر مدیریت ترافیک در سایر زمینه ها و خدمات، قدرت و انعطاف عمل بیشتری داشته باشید.

 

عکس های بزرگ

آیا قدیم ها وقتی اینترنت dial-up بود را به خاطر دارید؟ یک عکس بزرگ شاید یک دقیقه طول می کشید تا در صفحه کاربر بار گذاری شود، و یک عکس کوچک کمتر زمان می برد، ولی با این حال تصور آن روز ها هنوز هم ملال آور است.

اما با سرعت امروز اینترنت مسائل تا حد زیادی بهبود پیدا کرده اند، ولی قوانین عمومی هنوز به قوت خود باقی اند.

بعد از این که شما سرور را پینگ می کنید، سرور شروع به بار گذاری هر بیت از اطلاعات در صفحه کاربر می کند، متن، تصویر، کدهای CSS و جاوا اسکریپت. مثل کاری که یک کارگر در فروشگاه می کند، از انبار اجناس را در ویترین برای مشتری می چیند.

وقتی اینطور به مسئله نگاه می کنید همه چیز خیلی ساده است. قسمت های بزرگ و یا سنگین زمان بیشتری برای انتقال نیاز دارند.

یک تصویر بزرگ زمان بیشتری برای بار گذاری نیاز دارد. اگر شما تعداد زیادی عکس در وب سایت خود دارید، یعنی زمان لود بیشتری را به آن تحمیل نموده اید.

در اینجا فرمت فایل نیز مهم است. مرورگر های اینترنتی می توانند فرمت فایل های عکس JPG، PNG و GIF به خوبی و با سرعت بار گذاری کنند. اما عکس ها با فرمت های TIFF و BMP زمان بسیار زیاد از بار گذاری را به خود اختصاص می دهند.

برای بهینه سازی تصاویر شما می توانید از پلاگین ها استفاده نمایید. کار دیگری که علاوه بر تغییر فرمت عکس بایستی انجام شود، تغییر دادن سایز عکس به اندازه مورد نیاز است. یعنی شما نباید عکسی که بیش از حد بزرگ است و به اندازه آن نیاز ندارید در سایت قرار دهید باید اول سایز آن را به اندازه مناسب تغییر داده سپس آن را در سایت بکار ببرید.

 

حجم کدها

شما شاید تا الان یک الگو را دیده اید، یک المان حجیم می تواند سرعت وب سایت را کاهش دهد. یکی دیگر از المان های حجیم کدهای وب سایت هستند.

اگر با CSS، HTML و Javascript آشنا هستید، می دانید که مقدار زیادی از این کدها در پشت صحنه وب سایت وجود دارند. برای مثال در فیسبوک بیش از 60 میلیون خط کد وجود دارد. با این حال از گوگل و سرویس های آن کمتر و از نسخه ویندوز بیشتر است.

بنابراین حجم زیاد کد های می تواند سرعت بار گذاری وب سایت را افزایش دهد. برای بهینه سازی کد ها ساده ترین و معمول ترین آن فشرده سازی فایل ها کد است. با این کار شما می توانید سرعت وب سایت را افزایش دهید.

 

متن های گرافیکی

همانطور که احتمالا دیده اید، هنوز بسیاری از وب سایت ها از فایل تصاویر برای متن های خود استفاده می کنند. شما ممکن است از یک عکس برای نمایش لوگو استفاده کنید یا متنی را در میانه طراحی خود به شکل یک عکس نمایش دهید.

همانطور که حدس می زنید این نوع طراحی با تصاویر می تواند حجم بیشتری از فایل را نسبت به حالت متنی ساده ایجاد کند. بنابراین در طراحی ها باید به این نکته توجه داشته که این زیبایی با هزینه کردن سرعت وب سایت بدست می آید و در صورت لزوم باید از طراحی سایت حذف شوند.

 

تعداد زیاد در خواست فایل (RTTs)

خوب تا اینجا درباره تاثیر قسمت های بزرگ یک سایت صحبت کردیم، اما مسئله تنها به حجم محدود نمی شود. بلکه ایکه قسمت ها چه تعداد هستند نیز اهمیت دارد.

هر المان در وب سایت نیاز به یک درخواست برای بارگذاری دارد. هر فایل CSS و هر عکس یا دکمه اشتراک بر روی وب سایت، هر قسمت از جاوا اسکریپت یک در خواست فایل جدید است.

سرور شما هم تنها به یک تعداد محدودی می تواند به درخواست ها به طور همزمان پاسخ بدهد. بیایید تصور کنیم که وب سایت شما در هر بار بار گذاری از 50 درخواست استفاده می کند. خوب اگر 100 نفر به طور همزمان به سایت شما وارد شوند برای بار گذاری صفحه در سیستم همه این کاربران به طور همزمان 5000 در خواست فایل ایجاد می شود. مشکل کجاست؟ این درخواست ها نیاز به منابع و قدرت سرور دارند و اگر این تعداد درخواست خارج از توان سرور باشد می تواند سرعت وب سایت کاهش یابد یا اصلا کاملا از دسترس خارج شود.

 

تعداد زیاد پلاگین ها

اگر شما از وردپرس یا انواع دیگر سیستم های مدیریت محتوا (CMS) استفاده می کنید، حتما از انواع پلاگین و یا افزونه ها در پشت وب سایت خود سود می برید. هر یک از این افزونه ها به نوعی برای عملکرد ها درخواست های مختلفی را به سرور ارسال می کنند. ممکن است یکی از افزونه ها به کدهای جاوا اسکریپت، CSS، PHP و غیره نیاز داشته باشد. این به معنای بار بیشتر برای سرور و گاه مرورگر اینترنتی است. اگر شما تعداد زیادی پلاگین در سایت داشته باشید عملا سرعت وب سایت خود را کاهش داده اید. پس لازم است در نصب و به کار گیری افزونه هایی که بار اضافی برای سایت شما ایجاد می کنند جلوگیری نمایید.

 

Redirect های غیر ضروری

تصور کنید شما مسیر ایستگاه قطار را از کسی می پرسید اما وقتی به آنجا می رسید می بیند که ایستگاه بسته است و این ایستگاه به محل دیگر منتقل شده است. حالا شما باید به محل جدید مراجعه نمایید. آیا این روند زمان بر است؟ همین مسئله درباره redirect ها اتفاق می افتد. مثل این می ماند که شما یک صفحه را دو بار لود کنید. پس فقط در شرایطی که مجبور هستید از redirect ها استفاده نمایید، چون این مسئله می تواند برای تجربه کاربری سایت شما تاثیر بگذارد.

 

سیستم مدیریت محتوا به روز نشده

اگر شما از سیستم مدیریت محتوا (CMS) وردپرس، دروپال، ویکس و غیر استفاده می کنید، حتما متوجه پیغام های مداوم آن ها در جهت بروز رسانی ورژن جدید این نرم افزار ها شده اید.

این به روز رسانی ها معمولا به این معناست که مشکلی در ارتباط با کارایی و سرعت و یا امنیت سیستم حل شده است. این بروز رسانی ها می توانند به راحتی مشکل سرعت در برخی از افزونه ها یا خود CMS را برای شما حل کنند تا سایت شما به نرمی و راحتی بهتر کار کند.

 

فایل های فلش

فلش ها می توانند زیبایی و جذابیت خاصی را به یک سایت اضافه کنند. اما این تمام ماجرا نیست. فایل های فلش علاوه بر مشکل اجرا در برخی دستگاه های موبایل، حجم زیادی دارند. بنابراین بهتر است به فکر جایگزینی برای فایل های فلش خود باشید که نه تنها مشکل سازگاری بلکه سرعت وب سایت خود را بهبود دهید.

 

رسانه های جاسازی شده

رسانه های جاسازی شده یا External Embedded Media یکی از کاهش دهندگان سرعت وب سایت هستند. شما ممکن است بخواهید یک ویدئو یا قسمتی از یک صفحه را در صفحه وب سایت خود Embed کنید. پس بهتر است بدانید که سرعت وب سایت خود را با این کار به هاست فایل مبدا وابسته کرده اید. اگر هاست آن فایل ها کُند باشد سرعت وب سایت شما نیز کاهش پیدا می کند.

شاید یک راه حل این باشد که آن ویدئو را در سرور های پر سرعت یا سروری که سرعت خدمات دهی بالاتری دارد قرار دهید تا بتوانید این مشکل را به نوعی مدیریت کنید.

 

کش کردن Cache

امروز بیشتر وب سایت ها داینامیک هستند. یعنی اطلاعات از دیتابیس خوانده شده در قالب ها قرار می گیرند و به شما ارائه می گردند. و علاوه بر این کاربران وب سایت می توانند که اطلاعاتی را به سایت اضافه کنند یا حتی آن را اختصاصی نمایند.

در هر بازدید، یا هر صفحه همیشه المان هایی مشترک وجود دارند که در صفحات و حتی وب سایت های مختلف مشترک هستند. اگر ما از سیستم Cache مرورگر ها به خوبی استفاده کنیم می توانیم درخواست یک فایل تکراری را مدیریت کرده و فشار را بر روی شبکه انتقال و همچنین سرور کاهش دهیم. این نکته امروزه بسیار اهمیت دارد. زیرا علیرغم افزایش سرعت شبکه، تعداد کاربران نیز افزایش یافته است، از سوی دیگر المان های تشکیل دهنده وب سایت دیگر آن حجم محدود را ندارند. پس بهتر است برای جلوگیری از فشار بر روی سرور سایت و کاهش کیفیت خدمات دهی سایت تا جایی که می شود از Cache مرورگر ها استفاده نمایید. این نکته حتی در تجربه کاربران در تلفن های همراه اهمیت دو چندان پیدا می کند. پس آن را فراموش نکنید.

 

سرعت وب سایت من باید چقدر باشد؟

شما می توانید برای اندازه گیری سرعت وب سایت خود از ابزار تست سرعت گوگل استفاده کنید. این ابزار به شما سرعت وب سایت را نشان می دهد و علاوه بر آن به شما راهنمایی هایی در جهت بهبود سرعت سایت می دهد. اما اینکه سرعت یک وب سایت چقدر باشد؟ گوگل انتظار دارد که سرعت لود وب سایت زیر 3 ثانیه باشد. و همانطور که گفتم این سرعت می تواند بر سئو یعنی رتبه سایت و تجربه کاربری در موبایل و دسکتاپ و همچنین نرخ پرش (خروج کاربران از سایت) تاثیر مستقیم بگذارد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز