تفاوت سئو داخل سایت و خارج سایت

رتبه بندی کاربر: 3 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

 

سئو داخل سایت (Onsite) و سئو خارج سایت (Offsite) که به آنها داخل صفحه (Onpage) و خارج صفحه (Offpage) هم نیز گفته می شود، دو جزء اصلی بهینه سازی برای موتورهای جستجو می باشند.برای اینکه بیشتر در معرض دید موتورهای جستجو قرار بگیرید و رتبه بالاتری داشته باشید، نیاز است که شما تفاوت بین این دو را بدانید و اینکه روش های استفاده بهتر و درست هر دو روش را درک کنید.

 

سئو داخل سایت چیست؟

سئو داخل سایت فرآیندی است که برای جلب توجه موتورهای جستجو انجام می شود.اگر راحت تر بخواهیم بیان کنیم، این بدین معنی است که عناصر خاصی را در سایت تنظیم کنیم تا موتورهای جستجو بتوانند محتوا و ساختار وب سایت را به راحتی Crawl و درک کنند.

اگر اطلاعات و داده هایی که از سایت شما دریافت می شود، بیشتر باشد و محتوای سایت شما در شرایط خوبی نیز قرار داشته باشد، در هنگام ایندکس شدن، شانس بسیار بیشتری برای قرار گرفتن در رتبه های بالا خواهید داشت.

یافتن و رفع مشکلات بالقوه سایت اولین قدمی است که در سئو داخل صفحه و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو و به خصوص گوگل انجام می دهید.

 

مهم ترین عناصر سئو داخل سایت

سئو داخل صفحه برای متخصصان اینکار، به دلیل تجربه و علمی که دارند خیلی کار سختی نیست.این روش در واقع مجموعه ای از کارهایی است که باید چک و اصلاح شوند و اشتباهات ریز و درشتی که باید از آنها جلوگیری شود.مهم ترین عناصر سئو داخل صفحه عبارتست از:

 

عنوان صفحه و توضیحات

افرادی که به صورت حرفه ای در سئو کار می کنند، به این بخش نگاه ویژه ای دارند چرا که یکی از مهمترین فاکتورهای بهینه سازی سایت در بین سئو داخل و خارج صفحه همین بخش است.عنوان صفحه و توضیحات آن بخشی است که موتور جستجو زمانی که در حال کاوش (Crawl) صفحه است، در ابتدا آنرا می خواند.

اگر عنوان و توضیحات صفحه آنطور که باید و شاید برای موتور جستجو بهینه نشود،کار شما در ادامه بهینه سازی دشوارتر خواهد شد.

چگونه باید آنها را بهینه سازی کنیم؟

دستورالعمل های راحتی برای این کار وجود دارد، تعداد کاراکترهای عنوان را تا 60 کاراکتر نگه دارید و توضیحات هم نباید بیش از 150 کاراکتر باشد.از هجو نویسی با کلمات کلیدی پرهیز کنید.کلمات کلیدی را به توضیحات و عناوین خود اضافه کنید اما نه طوری که حساسیت ایجاد شود؛ بلکه آنها را در میان توضیحات اصلی خود قرار دهید تا هم موتور جستجو و هم کاربران به خوبی متوجه شوند که این صفحه راجع به چه موضوعی می باشد.

یکی از راه های بسیار خوبی که با آن می توان عناوین و توضیحات (Meta Description) را بهینه سازی کرد استفاده از توضیحات جذاب و تشویق کننده است که باعث می شود تا کاربران تمایل بیشتری برای ورود به سایت داشته باشند.اما این نکته را در نظر داشته باشید که هم توضیحات متا و هم عنوانی که انتخاب می کنید باید با چیزی که در صفحه و چیزی که کاربر جستجو می کند ارتباط داشته باشد.یعنی کل محتوای سایت با همدیگر و همچنین با در خواست کاربر ارتباط داشته باشد.

راه های زیادی است که برای بهینه سازی عناوین می توان از آنها کمک گرفت که شرکت دارکوب با توجه به تجربه 15 ساله خود برخی از آنها را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد:

  • فکر کنید که جستجوکنندگان در اینترنت برای پیدا کردن صفحه ای با موضوع شما، چه عبارتی را وارد می کنند؟
  • این پرسش ها را به وسیله گوگل یا ابزار کلمات کلیدی (google keyword tool) برای یافتن حجم جستجو، مشکلات کلمات کلیدی و موارد دیگر، ارزیابی کنید.
  • شناساسایی اینکه کدام کلمات کلیدی (عبارات کلیدی) مناسب صفحه شما می باشد.
  • سعی کنید کلمات کلیدی را در عناوین خود انتخاب کنید که در عین جذاب بودن، دوستانه تر هم باشد که البته این موارد نیاز به تجربه بالایی دارد.

برای مثال:

  • عبارت جستجو شده: "مزایای موز"
  • کلمه کلیدی (پس از تحقیق): "مزایای موز برای سلامتی"
  • عنوان صفحه: "10 مزیت شگفت انگیز خوردن موز برای سلامتی"

توضیح متا: "خوردن روزانه موز برای سلامتی بدن مزایای زیادی به همراه دارد.سومین مزیت در این لیست 10 تایی، فوق العاده شگفت انگیز است و شما را متعجب خواهد کرد.متن را مطالعه کنید تا خودتان متوجه شوید."

 

تگ H1

یک صفحه برای اینکه به بهترین شکل بهینه سازی شود، باید در آن فقط یک تگ h1 و چند تگ h2 و h3 وجود داشته باشد.تگ h1 عموما برای عنوان صفحه در نظر گرفته می شود.

یک راه سریع برای اینکه بفهمید صفحه شما از این قانون پیروی می کند یا خیر، اینست که روی صفحه کلیک راست کنیم و "View Source" را از منوی pop up انتخاب کنیم.سپس CTRL+F را بزنید تا منوی جستجو باز شود و سپس عبارت H1 را وارد کنید.اگر بیش از دو تگ <h1> و </h1> وجود دارد، حتما از توسعه دهنده وب خود باید درخواست کنید که این تعداد را فقط به یک تگ کاهش دهد.

 

Alt Text برای تصاویر

اگر در متون و محتوای خود از تصاویر استفاده می کنید (که این کار هم توصیه می شود)، باید اطمینان حاصل کنید که Alt Text هر تصویر تعریف مناسب و مرتبطی با محتوا دارد و موتورهای جستجو به راحتی می توانند آنرا Crawl کنند.Alt text همان نام یا توضیح عکس در سایت می باشد.

 

پیوندهای داخلی

بسیاری از شرکت های طراحی سایت و بهینه سازی سایت هواداران لینک های داخلی می باشند چون:

  • آنها تجربه کاربری را بهبود می دهند و باعث حرکت بیشتر آنها در سایت می شوند.
  • برای سایت امن هستند.
  • به موتورهای جستجو کمک می کنند تا صفحات بیشتری از سایت بیابند.
  • به صاحبان وب سایت کمک می کند تا صفحات مرتبط دیگر را به کاربران سایت معرفی کنند.

 

دسترسی

تمامی تکنیک های بالا زمانی که موتورهای جستجو نتوانند به سایت شما دسترسی داشته باشند، ناکارآمد خواهد بود.حتما اطمینان حاصل که به طور اتفاقی و سهوا، خزنده ها و ربات های گوگل را از دسترسی به سایت خود بلاک نکرده باشید.بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا دسترسی Crawler (خزنده) با مشکل مواجه هستند اینست که سایت را در Google Search Console ثبت کنیم و بخش "Fetch and Render " را اجرا کنیم و گزینه "Fetch as google" را انتخاب کنیم.

با این تست، گوگل اگر مشکل یا ممنوعیتی برای ایندکس کردن سایت وجود داشته باشد به ما خواهد گفت.همچنین می توان از Robots.txt که در بخش Crawl می باشد، می توان پی برد که همه چیز روبه راه است.

 

محتوا

نمی توان تصور کرد که محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد در طول پروسه سئو تا چه حد مهم است!اگر شما محتوای کافی یا محتوایی با شرایط بالا که گفته شد ندارید، نه در سئو داخل صفحه و نه در سئو خارج صفحه هیچ موفقیتی کسب نخواهید کرد.

 چه چیزی بهتر از این که محتوای شما در محیط وب و یا بازاریابی های اینترنتی بانام شما وجود دارد و با این اتفاق نام شما در اذهان به خاطر سپرده می شود.

 

ساختار URL

شامل URLهایی که موتورهای جستجو به آن علاقه مندند، برای هر صفحه از سایت می باشد، که این URLهای مناسب باعث می شود تا کاوش آدرس صفحات بهتر انجام شود.برای مثال یکی از فاکتورهای مثبت در URLها که موتورهای جستجو عملکرد بهتری روی آنها دارند، کوتاه بودن URL می باشد.

همچنین URLهایی که از کلمات کلیدی تشکیل شده اند، کاربرد بهتری خواهند داشت؛ حتی محل قرار گیری این کلمات کلیدی در URL  می تواند تاثیرگذار باشد.

 

فاکتورهای دیگر سئو داخل صفحه

به جز عناصری که در بالا گفته شد، فاکتورهای دیگری در سئو داخل صفحه وجود دارد که باید به آنها هم توجه داشت:

  • استفاده از ساختار داده و محتوایی و وجود نقشه سایت
  • سرعت سایت
  • نسخه موبایلی یا ریسپانسیو بودن سایت
  • عدم وجود لینک های خراب
  • پیکربندی درست صفحه 404 (404 Not Found)

 

سئو خارج صفحه چیست؟

خب حالا باید به سراغ سئو خارج صفحه برویم.همانقدر که از اهمیت سئو داخل سایت برایتان گفتیم، سئو خارج سایت هم به همین اندازه دارای اهمیت و ضرورت می باشد.

سئو خارج صفحه به مجموعه اقداماتی می گویند که باعث می شود وب سایت در سطح وب ترویج داده شود.رایج ترین این روش ها عبارتند از:

  • پیوندهایی که از سایت های دیگر به سایت ما اشاره دارند
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی

 

لینک سازی

زمانی که کاربری در حال تایپ کردن در جعبه جستجو می باشد (در موتور جستجو)، این موتورها هستند که باید تصمیمی بگیرند که کدام سایت ها در موقعیت های بالا و رتبه های اول در نتایج جستجو نمایش داده شود.

گوگل نهایت تلاش را به منظور رتبه بندی درست سایت ها انجام می دهد تا کاربرانش را خشنود نگه دارد.گوگل بیش از 255 فاکتور برای رتبه بندی خود دارد که آنها را در الگوریتم های خود جای داده است.

الگوریتم ها از لینک هایی که به سایت های دیگر اشاره می کنند تحت تاثیر قرار می گیرند که این تاثیر می تواند مثبت یا منفی باشد.اگر لینک ها ازطرف سایت های قابل اطمینان و مرتبط باشند، این یک رای اعتماد و امتیاز مثبت برای سایتی که پیوند به آن وجود دارد محسوب می شود و می تواند رتبه سایت را ارتقا بدهد.در سوی دیگر اگر این لینکی که به سمت سایت وجود دارد از طرف یک وب سایت بی کیفیت باشد، رتبه وب سایت کاهش پیدا می کند و حتی می تواند سایت را با مشکلات بزرگتر مواجه کند (گوگل این دسته از سایت ها را جریمه می کند).

در طول عمر بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجو، همیشه در مورد پیوندهای طبیعی و غیرطبیعی، شیوه های مجاز انجام آن و شیوه های غیر مجاز یا همان سئو کلاه سیاه، در جامعه سئو بحث بوده است؛ اما سوالی که همیشه در این بین وجود دارد اینست که چگونه می توان آن را به صورت اصولی انجام داد، که البته شرکت های کمی مانند شرکت طراحی سایت دارکوب هستند که می توانند این پروسه به صورت اصولی و استاندارد انجام دهند.

برای اینکه چگونگی لینک سازی درست را بدانید، باید بدانید که گوگل در مورد لینک چه چیزی می گوید.گوگل به لینک هایی که قصد دور زدن و دستکاری الگوریتم هایش را داشته باشد توجه خاص و ویژه ای دارد و این لینک های غیر طبیعی و سایت هایی که با آنها ارتباط دارند را به شدت جریمه خواهد کرد.

این اتفاق به این معنی هم می باشد که سایت ها نباید خرید، فروش یا تبادل لینک به منظور افزایش رتبه خود داشته باشند.

برای اینکه خیالمان بابت لینک سازی راحت باشد چه کنیم؟ کدام روش امن است؟

لینک هایتان را در سایت های با کیفیت و مطمئن و معتبر قرار دهید.تعداد لینک های کم اما با کیفیت بسیار بهتر از لینک های زیاد اما بی کیفیت است.لینک های طبیعی به لینک هایی گفته می شود که سایت های دیگر، خودشان آنها را به شما می دهند و آدرس صفحه شما را در محتوای خود قرار می دهند.این پیوند دهی برای این طبیعی نامیده می شود که، اینکار به دلیل کیفیت، جذابیت و ارزشمند بودن محتوای شما انجام شده است.پس بهتر است که اینگونه لینک های طبیعی را برای سایت خود بدست بیاوریم تا اینکه زمان و هزینه خود را در جایی بگذاریم که در آن احتمال دارد دچار دردسر شویم.

هر سایتی برای اینکه پیشرفت کند نیاز به لینک دارد، اما این پیوندی که دریافت می کند باید طبیعی باشد، البته دریافت لینک طبیعی بستگی به میزان و کیفیت محتوا دارد.سایت شما باید محتوای خوب و به اندازه ای داشته باشد تا سایت های دیگر پیوند صفحه شما را در سایتشان قرار دهند.

"بازاریابی محتوایی و تولید محتوا به صورت مداوم و با کیفیت، دست شما را برای تکنیک های بیشتری از سئو باز می گذارد."

 

لینک خوب، چه لینکی است؟

خب گفتیم که لینک سازی خوب هیچ ارتباطی به تعداد و کمیت ندارد، بلکه در کل، در مبحث سئو، کیفیت بر کمیت اولویت دارد.

به عبارت دیگر، اینکه چند سایت به صفحه شما اشاره می کنند و پیوند صفحه شما را قرار داده اند خیلی مهم نیست، اما اینکه چه سایت هایی به شما لینک شده اند بسیار مهم است.برای مثال، ارزش لینک هایی که از سایت دارکوب دریافت می کنید بسیار با ارزش تر از پیوندی است که از سایت های غیر معتبر دریافت می کنید.

 

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی سریع ترین راه برای ارائه و ترویج محتوای سایت به کسانی است که ممکن است که به موضوع محتوای ما علاقه مند باشند.اما این کار همیشه آسان نیست، برای انجام اینکار نیاز به برنامه ریزی و اختصاص کمی هزینه می باشد؛ اما این روش همیشه جواب می دهد و بسیار امن می باشد.

برخی از آشنایی زیادی با مرورگر و وبسایت ها ندارند، این افراد باید ازطریق شبکه های اجتماعی با برند و کسب و کار ما آشنا شوند.

 

سئو داخل صفحه یا سئو خارج صفحه؟ ما کدام یک را نیاز داریم؟

همانطور که در توضیحات مقاله مشخص بود، وبسایت ها به هر دوی آنها نیاز دارند.اولین چیزی که باید به آن توجه داشت اجرای درست سئو داخل صفحه می باشد تا موتورهای جستجو بتوانند محتوا را به راحتی درک کنند.زمانی که محتوای با کیفیت منتشر شد، حال می توان در حین تداوم اینکار به سمت سئو خارج صفحه رفت و می توانیم پیوند های قدرتمند از طریق محتوای قدرتمندمان دریافت کنیم.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز