دلایل پنالتی شدن وب سایت در موتور جست و جو گوگل

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

دلایل پنالتی شدن وب سایت در موتور جست و جو گوگل :

موتور جست و جوی گوگل با توجه به حقوق کاربران خود و همچنین افزایش محبوبیت بین مردم همواره وب سایت های مختلف را مورد بررسی قرار می دهد تا بهترین خدمات را توسط سایت خود به مردم عرضه کنند . . در این بررسی ها الگوریتم های گوگل محتوا و نوع طراحی سایت و کاربر پسند بودن و ... سایت ها را بررسی میکنند . از سال 2000 میلادی که گوگل شروع به تغییرات و بروزرسانی الگوریتم های خود کرد ، سئو نیز مورد اهمیت واقع گردید تا جایی که تبدیل به یک صنعت شد. گوگل وب سایت هایی که دارای محتوای مناسب و همچنین مورد هم سوی قوانین سئو هستند را برای تشویق در صفحات نخست لیست نتایج جست و جو قرار می دهد و برعکس وب سایت هایی که بی هدف و بی قانون اداره می شوند و کاربران آنها را بازدید نمیکنند بلاک میکنند .

هدف گوگل از این کار بهتر شدن کیفیت وب سایت ها است و وب سایت هایی که کیفیت ندارند را از موتور جست و جوی خود حذف می کند . در مقاله های پیشین در مورد سئو و چگونه در صفحه نخست قرار گرفتن و همچنین کسب رتبه های مناسب بحث کردیم حال نوبت به این رسیده که در مورد بلاک شدن و خارج شدن از موتور جست و جو توسط گوگل به ذکر مواردی بپردازیم . در این مقاله ما به طور کامل میخواهیم عوامل پنالتی شدن توسط گوگل و این که پنالتی به چه معنا است را مورد بررسی قرار بدهیم .

دلایل پنالتی شدن وب سایت در موتور جست و جو گوگل

پنالتی چیست ؟

همانطور که گفته شد شرکت گوگل از سال 2000 میلادی شروع به تغییراتی در موتور جست و جو و الگوریتم های خود کرد.همچنین در همین سال فرمت نوار ابزار Toolbar خود را منتشر نمود . هدف گوگل از این کار بهبود کیفیت سایت ها بود تا بدین ترتیب کاربران فضای اینترنت که بیشتر جست و جو های خود را در موتور جست و جوی گوگل انجام می دهند بتوانند به راحتی به هدف خود برسند و همچنین وب سایت های با کیفیت بیشتر شناخته شوند در نتیجه مردم به خواسته های خود برسند که این اهداف به محبوبیت بیشتر گوگل بی انجامد . بدین ترتیب شرکت گوگل بحث سئو را به میان آورد تا وب سایت ها بتوانند بر اساس قوانین و ضوابط سئو وب سایت خود را بهینه کنند تا به صفحه نخست جست و جو گوگل برسند . در سال های بعدی گوگل الگوریتم های خود را بهینه تر کرد و هدف اصلی آن نمایش وب سایت های با کیفیت و بالاتر نشان دادن آنها در نتایج جستو جو بود . در همین سال ها گوگل از پنالتی یا Penalize رو نمایی کرد .در سال 2012 در عرض یک شبانه روز برخی از سایت ها از صفحه جست و جو خارج شدند این وب سایت ها اغلب دارای محتوای بی کیفیت بودند از آن پس مدیران وب سایت ها مجبور به تفکر بیشتر در زمینه استراتژی محتوا شدند . از آن پس SEO کارها مدام بروزرسانی های الگوریتم های گوگل را دنبال می کردند تا وب سایت های آنها دچار پنالتی نشود . پنالتی به معنای جریمه کردن صفحات وب سایتی که کیفیت ندارند و قصد دارند با ترفند هایی در رتبه های خوب SERPs قرار بگیرند . این جریمه شدن همیشه به معنای انجام تخلفات و نقض قوانین سئو نیست گاهی اوقت افراد به اشتباه دچار مواردی میشوند که این موارد از نظر گوگل تخلف محسوب میشود. بدین ترتیب می توان گفت مسئله سئو بسیار پر اهمیت است زیرا اگر زمانی کاری اشتباه صورت بگیرد امکان پنالتی یا جریمه شدن از سوی گوگل وجود دارد .وقتی سایتی پنالتی شود در گوگل وب مستر تولز آن مشخص میگردد البته گاهی هیچ اخطاری برای او صادر نمیشود . در ادامه سعی داریم به مطالب بیشتری در زمینه بپردازیم .

دلایل پنالتی شدن وب سایت در موتور جست و جو گوگل

تشخیص پنالتی :

پنالتی های گوگل عموما به دو صورت می باشد به شکل دستی یا خودکار : Manual or Automatic اگر جریمه شما به صورت دستی باشد به اطلاع شما می رسانند .اما اگر الگوریتم های گوگل شما را جریمه کنند یعنی پنالتی به صورت خودکار باشد . شما متوجه پنالتی نخواهید شد . گاهی اوقات این جریمه ها شامل حال حرفه ترین ها در seo می شود .و آنها نمی توانند متوجه پنالتی شوند .در اینجا سعی داریم تا راه های تشخیص پنالتی به صورت خودکار را بررسی کنیم .

1-اگر وقتی نام برند خود را جست و جو میکنید و آن را در لیست جست و جو مشاهده نمی کنید بدون شک وب سایت شما دچار پنالتی شده است.اگر در نتایج جست و جو فقط صفحات اجتماعی مربوط به برندتان را مشاهده کردید به احتمال زیاد پنالتی می باشد

2- کلمات کلیدی خود را جست و جو کنید حداقل برای یک کلمه کلیدی باید دارای رتبه باشید در غیر این صورت پنالتی هستید .

3-معمولا صفحاتی از وب سایت ها توسط مدیران به عنوان صفحه اول نتایج جست و جو است وقتی شما آن را جست و جو میکنید و پس از باز شدن به صفحات دیگر وب سایت برود امکان این که ان صفحه پنالتی شده باشد ، است .البته امکان دارد این اتفاق به دلایل دیگر باشد برای اطمینان از آن بهتر است قبل از هر اقدامی مدتی صبر کنید .زیرا امکان دارد این جابه جایی به دلیل تغییراتی در الگوریتم های گوگل باشد .

4- نام سایت خود را در مرورگر خود به همراه کلمه کلیدی وب سایتتتان جست و جو کنید اگر در این کلمه رتبه ایی داشتید و دیگر ندارد به معنای آن است که صفحه ای از وب سایت شما که شامل آن کلمه کلیدی است پنالتی شده است ، و امکان پنالتی شدن کل وب سایت شما وجود دارد .

5- وقتی وب سایت خود را باز می کنید به صفحه به جز صفحه Home شما می رود ، به عبارت دیگر پرش دارد که این می تواند دلیلی بر پنالتی شدن شما باشد .

اگر حداقل یکی از موارد بالا را مشاهده کردید و بعد از مدت زمانی به حالت عادی بر نگشت بدون شک وب سایت شما از سوی گوگل پنالتی شده است که این پنالتی توسط الگوریتم ها یا به صورت خودکار بوده است به همین دلیل به شما اخطاری داده نشده .

دلایل پنالتی شدن وب سایت در موتور جست و جو گوگل

علل پنالتی شدن وب سایتها توسط گوگل :

وقتی صحبت سئو به میان آمد از آن زمان گوگل به صورت پی در پی Index محتوا را تغییر می دهد و همچنین تغییرات کوچکی به الگوریتم خود وارد می کند بدون آنکه این تغییرات را به کاربران خود شرح دهد . در این قسمت سعی داریم تا دلایلی را ذکر کنیم که امکان دارد وب سایت شما به خاطر آنها از سوی گوگل پنالتی شود البته ممکن است این دلایل کافی نباشد . اما برای اطلاعات بیشتر و اینکه این دلایل رایج ترین علل پنالتی هستند ، بهتر است با آنها اشنا شوید .

1-خرید لینک : یکی از اقدامتی که برای سئو انجام میگیرد بک لینک می باشد که بسیار هم تاثیر گذار می باشد اما باید توجه داشت که بک لینک گذاشتن همیشه تاثیر مثبت نمی گذارد ، در سال های پیش سایت هایی به وجود آمدن که اقدام به فروش لینک می کردند . خرید لینک از سوی گوگل دستکاری رتبه صفحه است . و قطعا وب سایت هایی که لینک خریداری میکنند جریمه می شوند . بسیاری از افراد می گویند که خرید لینک توسط گوگل جریمه ایی ندارد اما توجه داشته باشید ، هنگامی شما 100 ها لینک به یکباره خریداری کنید امکان دارد در میان آنها وب سایت های اسپم نیز وجود داشته باشد . همچنین اینکه یکباره 100 سایت به شما اشاره می کنند . این اقدام باعث جابه جایی رتبه می شود ولی این جابه جایی به پنالتی شدن می انجامد. پس در هر صورتی از خرید لینک پرهیز کنید .زیرا از سوی گوگل اعلام شد که خرید بک لینک به هر صورتی جریمه دارد .

2- تبادل لینک بیش از حد : تبادل لینک نیز مانند خرید بک لینک می باشد بسیاری از وب سایت ها حاضر هستند با هر سایتی تبادل لینک کنند تا رتبه آنها تغییر کند . اما ، تبادل بیش از حد لینک نیز توسط گوگل جریمه می شود . تبادل لینک در بخش نظرات ، فرم ها و... در سایت های متفرقه از سوی گوگل به سرعت شناسایی می شود و اخطار آن را به شما می فرستد . پس به یاد داشته باشید که اگر بیش از حد در وب سایت های مختلف تبادل لینک کنید جریمه خواهید . برای جلوگیری از این کار بهتر است به صورت محدود با سایت هایی که محتوای مناسب دارند تبادل لینک کنید در این صورت علاوه بر اینکه وب سایت شما جریمه نمیشود ، بر سئو آن تاثیر مثبت می گذارد . تبادل لینک زیاد از سوی گوگل دستکاری رتبه تلقی می شود .

3- محتوای تکراری : همانگونه که واضح است نباید از محتوای تکراری و کپی شده از وب سایت های دیگر استفاده کنید ، تا جایی که امکان دارد محتوای منحصربفرد خود را داشته باشید اگر دانشی در ارتباط با مطالبی ندارد بهتر است از محتوا نویسان کمک بگیرید در شرکت طراحی وب سایت دارکوب نیز جمعی از محتوا نویسان وجود دارند که با توجه به دانش روز برای شما محتوای منحصر بفرد درج می کنند. کپی کردن مطالب از وب سایت های دیگر و درج آن در وب سایت خود به سرعت توسط گوگل شناسایی می شود . اگر به طور مکرر از محتوای کپی استفاده کنید بعد از مدتی گوگل به شما اخطار می دهد و در پی آن امکان دارد که پنالتی شوید . گاهی افرا محتوای کپی را تغییراتی می دهند و آن را در وب سایت خود درج می کنند به یاد داشته باشید این ترفند نیز توسط الگوریتم های گوگل قابل شناسایی است . برای آنکه بدانید کدام وب سایت مطالب شما را کپی کرده است یا اینکه محتوا نویس شما آیا از مطالب کپی شده استفاده کرده می توانید به دو وب سایتی که در ادامه آن را معرفی میکینیم رجوع کنید . در این سایت ها می توانید لینک صفحات وب سایت خود را قرار دهید تا ببینید چه وب سایت هایی شامل آن هستند .

http://www.copyscape.com/

http://www.copygator.com/

گاهی امکان دارد طراحان به طور ناخواسته از مطالب تکراری استفاده کنند بدین صورت که یک مقاله را در سایت خود درج میکنید و بر اثر اشتباه در کد نویسی اولیه آن مقاله با آدرس های دیگر منتشر گردد در این صورت نیز گوگل آن را محتوای تکراری تلقی کرده و جریمه می کند منظور این است که مقاله شما امکان دارد با آدرس های مختلف منتشر شود آدرس با پسوند های http://www. , https://www. , http:// , https:// با هم متفاوت هستند .برای جلوگیری از اشتباه بهتر است مطالب مربوط به ریدارکت را به خوبی مطالعه کنید .

4-استفاده بیش از اندازه از تگ یا برچسب H1 : تگ h1 برچسبی است که به گوگل در دانستن محتوای صفحه کمک می کند . بدین ترتیب مطالب آن عنوان به داخل صفحات جست و جو وارد می شود . اما تفکر برخی از افراد این است که اگر از تگ h1 مدام استفاده کنند در صفحه های جست و جو رتبه های بهتری خواهند گرفت . گوگل استفاده مکرر از تگ های عنوان را به معنای دستکاری در کلمات کلید و همچنین رنک صفحات تلقی می کند و با استفاده کنند های آنها برخورد می نماید . استفاده به جا و مناسب از تگ های عنوان برای سئو تاثیر مثبت دارد اما اگر استفاده مکرر از آن شود باعث پنالتی شدن می شود .

5-خطای 404 : خطای 404 زمانی رخ می دهد که شما یکی از صفحات خود را حذف کنید و وقتی کاربری آن صفحه را توسط جست و جو کلمه کلیدی مربوطه باز میکند با خطای 404 رو به رو می شود . از نظر گوگل این به معنای اهمیت ندادن به محتوای وب سایت است به همین دلیل در راستای اهمیت به کاربران وب سایت هایی که خطای داخلی 404 دارند را مورد جریمه قرار می دهد البته این خطا به تنهایی نمیتواند باعث پنالتی شدن باشد ، اما امکان دارد که وب سایت شما خطاها و تخلف های دیگری نیز داشته باشد که اجتماع انها باعث پنالتی گردد . به طور کلی یکی از عوامل بهینه سازی وب سایت ها محتوا سایت است پس باید در درج و نگارش و... آن توجهات لازم را داشته باشید .

6-لینک با زبان های مختلف : برخی از وب سایت ها در سایت های دیگر که زبانی غیر زبان سایت مبدا دارند ، اقدام به بک لینک می کنند و انتظار دارند که بر سئو آنها تاثیر مثبت بگذارد اما این اشتباه ترین راه ممکن است و نه تنها تاثیر مثبت ندارد بلکه سئو سیاه محسوب می شود و تاثیر منفی بر سئو میگذارد . به همین دلیل است که در بالا ذکر کردیم که از وب سایت های فروش لینک اقدام به خرید نکنید زیرا در بین آنها امکان دارد وب سایت های غیر زبان سایت موجود باشد .

7- استفاده زیاد از کلمات کلیدی : هر وب سایت برای آنکه مورد جست و جو کاربران در موتور های جست و جو قرار بگیرد باید کلمات کلیدی مرتبط به خود را داشته باشد . گوگل برای هر صفحه از وب سایت ها چگالی برای تعداد کلمات کلیدی معین کرده است در صورتی که در یک صفحه از تعدادی زیادی کلمات کلیدی استفاده شود . این چگالی بالا رفته و گوگل متوجه آن میشود .گاهی افراد برای آنکه به عدد چگالی معین شده برسند در جاهای مختلف متن به طور غیر منطقی از کلمات کلیدی استفاده می کنند . این کار تنها باعث می شود که بازدید کنندگان سایت را از دست بدهند . استفاده درست و بجا از کلمات کلید بر سئو تاثیر مثبت دارد پس سعی کنید در به کار بردن این کلمات دقت لازم را داشته باشید .

8- لینک های پاورقی : بسیاری از طراحان وب در پاورقی یا footer وب سایت هایی که خود طراحی کرده اند ، لینک سایت خود را قرار می دهند .این کار ایرادی ندارد اما گاهی افراد لینک با کلمات کلیدی یا لینک فالو یا لینک دوفالو قرار می دهند ،بدیهی است این کار نه تنها برای سئو موثر نیست بلکه در دراز مدت باعث پنالتی می شود .

9-نقشه سایت اشتباه : منظور از نقشه سایت موقعیت جغرافیایی سایت نیست . برخی از سایت ها برای دسترسی راحت کاربران در صفحات سایت خود نقشه محتوای سایت را قرار میدهند که به صورت لینک می باشد اما گاهی پیش می آید وقتی شما روی یکی از آنها کلیک می کنید به جای دیگری هدایت می شود . این نقشه ها در اصل ساختار سایت از نظر گوگل هستند . پس نباید با لینک های شکسته و یا غلط باعث گمراهی گوگل و کاربران شوید.

10-لینک های مخفی : از گذاشتن لینک مخفی برای گمراه کردن گوگل و دریافت ترافیک بالا پرهیز کنید افراد گاهی لینک های خود را همرنگ صفحه می کنند تا به طوری مخفی شوند یا با استفاده از کد های css این کار را انجام می دهند اما این ترفتند ها توسط گوگل شناسایی می شود . پس از انجام این کار ها اجتناب کنید .

11- محتوای مخفی : در ترفندی دیگر طراحان از کلمات کلیدی پر بازدید استفاده میکنند که بیشتر آنها نا مناسب هستند . در صفحات خود به صورت منخفی قرار می دهند تا وقتی کسی آنها را جست و جو کند به صفحه آنها هدایت گردد . این ترفند ترافیک گمراه کننده محسوب می شود و جریمه دارد .

12-از دسترس خارج شدن : این اقدام در اکثر مواقع به دلیل خرابی هاست می باشد که باعث می شود وب سایت ها از دسترس خارج شوند . اگر این دسترس نبودن طولانی مدت باشد بدون شک وب سایت مورد نظر پنالتی می شود .

13-تبلیغات : در برخی از وب سایت ها وقتی بر روی مطلبی یا لینکی کلید می شود صفحات تبلیغاتی pop up پی در پی باز میشود این کار به هیچ عنوان کاربر پسند نیست و در دراز مدت باعث جریمه می شود . از تبلیغات بی اندازه دوری کنید زیرا تاثیر مثبتی بر رتبه شما نخواهد داشت . تبلیغات باید در جای مخصوص با استراتژی انجام گیرد . .

14- هک : سایت هایی که هک می شوند توسط گوگل به سرعت حذف می شومد ، البته اگر هک شدن وب سایت شما به کاربران صدمه وارد نکند حذف شدن ممکن است در مدت زمان بیشتری انجام گیرد. پس امنیت وب سایت خود را تامین کنید .و اگر زمانی سایت شما هک شد هر چه سریع مشکلات آن را برطرف کنید .

15- سرعت بارگذاری پایین : کاربرانی که از وب سایت ها بازدید میکنند اغلب به سرعت به دنبال هدف خود می باشند و وقتی برای صبر کردن برای بالا آمدن صفحات وب سایت ها ندارد اگر در مدت 5 ثانیه سایت شما بارگذاری نشود به سرعت آن را ترک خواهند کرد . گوگل ای رفتار کاربران را تشخیص می دهد و در طولانی مدت اقدام به پنالتی سایت می کند . پس سعی کنید در صفحات خود از منابع کم حجم استفاده کنید همچنین در کد نویسی نیز قوانین را رعایت فرمایید تا سرعت وب سایت شما پایین نیاید .

دلایل پنالتی شدن وب سایت در موتور جست و جو گوگل

دلایل دیگری نیز می تواند باعث رخداد پنالتی باشد که امکان آنها کم می باشد :

از دست دادن صفحات ایندکس ،داشتن دامنه نامناسب ،بک لینک های اسپم ،500 erorr ،ریدایرکت های غیر منطقی ،

در این مقاله سعی کردیم تا دلایلی که باعث می گردد وب سایت ها دچار پنالتی شوند را ذکر کنیم باید به یاد داشته باشیم که اغلب این دلایل برای نقض قوانین سئو می باشد یا به عبارت دیگر استفاده از سئو سیاه .استفاده از روش های غلط برای رسیدن به صفحه نخست شاید در ابتدا نتیجه بخش باشد اما دوامی ندارد و در اکثر مواقع سبب پنالتی می شود . همانطور که گفته شد گاهی نیز به طور ناخواسته برخی از وب سایت ها دچار پنالتی می شوند .برای جلوگیری از این تخلفات ناخواسته و همچنین بهبود رتبه بهترین و مطمن ترین راه سپردن سئو وب سایت به متخصصان آن است در شرکت طراحی سایت دارکوب علاوه بر طراحان وب سایت ، متخصصان و کارشناسان بهینه سازی وب سایت ها نیز حضور دارند .

 

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز