متداول ترین سیستم های عامل هاستینگ لینوکس

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

 

سنتوس Centos، دبیان Debian و اوبونتو Ubuntu 3 تا از رایج ترین لینوکس ها در هاستینگ می باشند که یک به یک هر کدام را توضیح خواهیم داد.اما قبل از توضیح این 3 سیستم عامل، لینوکس را برایتان شرح می دهیم.

 

لینوکس چیست؟

در واقع کلمه لینوکس به هسته سیستم عامل تلقی می شود و این در حالیست که GNU/Linux به کل سیستم عامل که از هسته لینوکس و ابزار گنو تشکیل شده است می گویند.

اگر مجموعه ای از نرم افزار در کنار ابزارها قرار داشته باشد که بتوان همه آنها را با یکدیگر مدیریت کرد، یک توزیع اوبونتو تشکیل می شود.

نرم افزارهای مخصوصی وجود دارند که با قرارگیری در کنار یکدیگر می توانند سیستم عاملی مانند لینوکس را ایجاد کنند.این نرم افزارها برای اینکه نتیجه صحیح و کارآمدی را داشته باشند باید با هم سازگاری داشته باشند.

 

سیستم عامل و توزیع چیست؟

سیستم عامل که از لایه های مختلف تشکیل می شود را می توان رابط و اجراکننده اپلیکیشن ها بر روی سخت افزارها تعریف کرد.مرکزی ترین قسمت لایه های سیستم عامل، هسته می باشد که به وسیله درایورهای خود با سخت افزار ارتباط برقرار می کند و باعث می شود تا دیگر نرم افزارها هم از سخت افزار استفاده کنند.

در لایه های بالاتر هسته سیستم عامل هم، مدیریت و کنترل ورودی هایی مانند هارد درایو، شبکه، فلش مموری و ویدئو و صداها صورت می گیرد.اما کلمه توزیع چیست؟ توزیع به نسخه منتشر شده سیستم عاملی که بر پایه لینوکس می باشد می گویند که هر توزیع نرم افزارهای مخصوص خود را دارا می باشد.

در ابتدا لینوکس فقط قابلیت نصب و چندین قابلیت بسیار محدود دیگر را پشتیبانی می کرد اما پس از انتشار توزیع های مختلف المان های دیگری از جمله مدیریت پکیج ها، رابط های کاربری و تنظیمات آن، ابزارهای بروز رسانی به این سیستم عامل اضافه شد؛ اما در نهایت در هسته تمامی این توزیع ها لینوکس وجود دارد.

 

هسته چیست؟

لینوکس را می توان مغز اصلی سیستم نامید که خود این مغز از اجزای مختلف تشکیل شده است. هسته رابط نرم افزاری  برای سخت افزار می باشد و با اجزایی مانند پردازنده مرکزی یا همان CPU، حافظه، فضای دیسک و دیگر اجزای پشت صحنه در حال ارتباط است.هسته لینوکس کاملا یکپارچه است و همه سرویس های سیستم عامل را داخل خود اجرا می کند.

 

سنتوس Centos

این توزیع مخفف عبارت  Community Enterprise Operating System یکی از توزیع های لینوکس است که تلاش خود را براین گذاشته اند تا آن را به صورت رایگان ارائه دهند.این توزیع کلاس و کارایی enterprise و تجاری دارد و جامعه پشتیبانی کننده بزرگ را شامل می شود و ضمن اینکه با لینوکس Red hat(کلاه قرمز) سازگار می باشد.در ژانویه 2014، سنتوس به طور رسمی اعلام کرد که به Red hat پیوسته است، اما مستقل از RHEL(Red hat Enterprise Linux) فعالیت می کند و تحت نظر هیئت مدیره جدید به کار خود ادامه خواهد داد.

اولین انتشار سنتوس که در می 2004 انجام شد، با نام Centos Version 2 که یکی از شاخه های RHEL نسخه 2.1AS بود، شماره گذاری شد.از زمان انتشار نسخه 7.0، Centos رسما از نسخه های x86-64 پشتیبانی می کند.

هر دفعه که ورژن جدیدی از Red Hat Enterprise Linux منتشر می شود، حتما مدتی پس از آن هم نسخه جدیدی از Centos بهره برداری می شود، که این مدت زمان حداکثر چند ماه بعد از انتشار RHEL می باشد.ترکیب شدن یک تیم پشتیبانی خوب در Communityهای سنتوس و Documentهای کامل این سیستم عامل، باعث شده است که سنتوس برای تجارت، سازمان ها، دانشگاه ها و مدارس و یا هرجای دیگری که نیاز به یک سیستم عامل لینوکسی قابل اطمینان دارند، یک فرآورده بسیار مناسب باشد.داشتن سنتوس باعث می شود تا شما دیگر هزینه ای را برای نسخه های Enterprise محصولات دیگر پرداخت نکنید.

البته بیشتر شرکت های بزرگی که از Centos استفاده می کنند، از Red Hat Enterprise Linux به عنوان سیستم عامل اصلی خود استفاده و در کنار آن از سیستم عامل Centos  بهره می گیرند.این اتفاق به این دلیل است که Red Hat پشتیبانی قدرتمندی دارد و اگر برای Centos مشکلی پیش بیاید، آنها می توانند به پشتوانه Red Hat پشتیبانی دریافت کنند و سنتوس خود را رفع اشکال کنند.عموما در این سازمان ها و شرکت ها از  RHEL به عنوان سرور اصلی و از سنتوس برای کارهایی که حساسیت کمتری دارند استفاده می شود، برای مثال کارهایی مانند پشتیبان گیری و یا سرور Redundant، که البته خود این وظایف هم مهم و خطیر هستند.

به کارگیری سنتوس از نظر هزینه ای هم بسیار مقرون به صرفه خواهد بود چون زمانی که ادمینی برای RHEL استخدام می شود، به دلیل شباهت سنتوس با آن، ادمین می تواند کارهای مربوط به سنتوس را توامان با Red Hat انجام داده که هزینه را برای شرکت کاهش خواهد داد.

 

دبیان (دبین) Debian

Debian GNU/Linux در سال 1993 متولد شد.بنیانگذار این توزیع یان مرداک بود و این توزیع با همراهی تعداد بسیار زیاد دیگری برنامه نویس به صورت داوطلبانه نوشته شده است.ایده اصلی این بود که این زبان برای اهداف غیر تجاری نوشته شود.جالب است بدانید که اکثر برنامه نویسان این توزیع، در زمان های اضافی و اوقات فراغت خود، این زبان را تکمیل می کردند و هیچ هزینه ای برای این کار دریافت نمی کردند.

پروژه دبیان مجموعه ای از ارتباطات افراد برای ساخت یک سیستم عامل رایگان می باشد.این سیستم عامل که به این روش ساخته شد، دبیان نام گرفت.

علارقم اینکه در حال حاضر دبیان گسترده ترین نسخه لینوکس به شمار می رود و در دهه اخیر پیشرفت های بسیار چشم گیری داشته است، اما در ابتدای کار این توزیع، تصور می شد که دبیان به زودی از رده خارج می شود و نامی از آن باقی نخواهد ماند.دبیان بزرگترین پروژه نرم افزاری مشارکتی می باشد که هنوز مانند این پروژه با این حجم و گستردگی دیده نشده است.

مهمترین دلیل موفقیت پروژه دبیان را می توانیم در این مسئله ذکر کنیم که بالای هزار داوطلب، این نسخه را برنامه نویسی کرده اند و این باعث شده است تعداد فوق العاده زیادی بسته نرم افزاری حتی برای معماری های 8 پردازنده ای طراحی شده باشد.در طول عمر دبیان با تغییراتی که در Source Codeها انجام پذیرفته است، باعث شده است که تا کنون بیش از 120 نوع توزیع جدید از لینوکس انتشار یابد که همگی آنها بر پایه دبیان می باشند که این کاملا نمایانگر قدرت debian می باشد.

سیستم های دبیان در حال حاضر از هسته لینوکس یا هسته FreeBSD استفاده می کنند.FreeBSD یک سیستم عامل است که شامل هسته و نرم افزارهای دیگر می باشد.

کار برای ارائه دبیان برای هسته های دیگر در حال انجام است،  و در درجه اول این کار برای Hurd انجام می شود.

در مقایسه با توزیع های دیگر در بازار، 3 عیب اصلی دارد.این توزیع به هیچ وجه برای افراد غیر متخصص مناسب نیست.اگر کسی راه خود را در دنیای لینوکس نیافته است و یا مردد است که آیا می تواند در این نسخه موفق باشد یا خیر، ما اکیدا توصیه می کنیم که سمت این توزیع نرود و انتخاب دیگری را برای اجرا در سرور انتخاب کند؛ این توزیع بسیار قدرتمند است اما نیاز به تخصص و صرف زمان زیادی دارد.

دوم مربوط به هزینه است؛ هرچند شاید دقیق نتوان گفت که این یک عیب محسوب می شود یا خیر.به دلیل آنکه دبیان کاملا رایگان است، به طور طبیعی گزینه ای برای پشتیبانی پولی ندارد.این بدین معنی می باشد که اگر در این سیستم عامل به مشکلی برخوردید، باید خودتان و تیمتان آنرا حل کنید و یا به صورت آنلاین از جوامع و انجمن های این سیستم عامل کمک بگیرید.

مورد سوم و آخر اینست که دبیان در به روز رسانی نرم افزاری از رقبای خود عقب تر است و دیرتر این کار را انجام می دهد..

 

اوبونتو Ubuntu

اگرچه اوبونتو عمدتا توزیع لینوکسی برای سیستم های دسکتاپی می باشد، اما یکی از قدرتمند ترین برند های رایگان برای توزیع های سروری هم محسوب می شود.سرور اوبونتو چرخه به روز رسانی مدون و سریعی دارد و بسته های مفید و متنوعی را در این به روز رسانی ها ارائه می دهد.علاوه بر این، گزینه هایی برای پشتیبانی پولی وجود دارد که شامل آموزش و خدمات آنلاین می باشد.بهترین ویژگی اوبونتو و چیزی که باعث نیرومند شدن آن می باشد، ویژگی یکپارچه بودن بسته ها و مخازن برای تمامی نسخه ها می باشد.

این توزیع قابلیت تغییرپذیری و انعطاف پذیری بی سابقه ای به مدیران می دهد که به مدیران اجازه می دهد تا بین هسته های سرور به راحتی حرکت کنند و آنها را تعویض کنند تا مناسب ترین آنها را بیابند.

اوبونتو یک سیستم عامل کاملا رایگان است و دسترسی و تهیه آن به سادگی امکان پذیر می باشد.برای دریافت اوبونتو فقط نیاز به یک اینترنت پرسرعت است تا آن را از سایت رسمی آن دانلود کنید.البته امکان سفارش لوح فشرده آن هم می باشد.نصب این سیستم عامل به راحتی هرچه تمام تر است و به عقیده من حتی از نصب ویندوز هم آسان تر می باشد و فایلی با پسوند .exe می باشد که به راحتی می توان آنرا در ویندوز باز کرده و سپس آن را نصب (Install) کرد.

زمانی که شما چند ویندوز روی سیستم دارید، در هنگام بوت شدن، سیستم از شما می پرسد که مایلید با کدام ویندوز وارد سیستم شوید؛ زمانی که اوبونتو را نصب می کنید هم دقیقا همین حالت رخ می دهد.اگر شما ویندوز هم روی سیستم خود داشته باشید، در ابتدا از شما می پرسد که مایلید به کدام سیستم عامل وارد شوید.

Ubuntu از یک محیط کاربری بسیار ساده، چشم نواز، به دور از شلوغی و تا حدی کاربر پسند بهره می برد.در توزیع های مختلف لینوکسی، برای مدیریت صفحه و دسکتاپ از نرم افزارهای گوناگونی استفاده شده است که معروف ترین آنها GNOME و KDE می باشند، که در اوبونتو به صورت پیش فرض از GNOME استفاده می شود.

 

ساختار

چه نسخه ای را می خواهید استفاده کنید؟ نسخه 64 بیتی یا 32 بیتی؟

حتما هنگام تصمیم گرفتن این مسئله را مدنظر داشته باشید:

عموما، نسخه های 64 بیتی، به نسبت نسخه های 32 بیتی سریعتر می باشند.

معمولا نسخه 64 بیتی توانایی اجرای فایل های بزرگتری را دارند.

 

 

خب بهترین لینوکس برای ما کدام است؟

افرادی که به تازگی به دنیای لینوکس وارد شده اند، انتخابشان مهم تر از باقی افراد خواهد بود.این  کاملا به شما بستگی دارد که برای خروج از Windows یا  Mac برای ادامه کار از کدام سیستم عامل استفاده می کنید.ما می خواهیم بگوییم که تحت کدام شرایط، کدام توزیع از سیستم عامل کاربرد بیشتری برای ما خواهد داشت.

آیا روند و چرخه به روز رسانی برای هاستینگ شما ضروری است؟ آیا به دسترسی برای بسته ها و نرم افزارها نیاز دارید و یا پشتیبانی پولی و خدمات آموزشی برایتان مهم است؟ خب در اینصورت باید اوبونتو را برای سرور و هاستینگ را انتخاب کنید.

در مورد ثبات و امنیت چطور؟ آیا از لینوکس برای میزبانی اطلاعات مهم و بسیار و حساس استفاده می کنید؟ اگر این سوالات مدنظر شما می باشند، Centos بهترین انتخاب برای شما می باشد؛ شما اساسا یک توزیع لینوکسی شرکتی (Enterprise) را با کمترین هزینه دریافت می کنید.

ممکن است که شما در لینوکس تازه کار نباشید و تجربه کار با آن را در طی سالها داشته باشید.آیا برای شما به روز رسانی های مداوم خیلی مسئله ضروری نمی باشد و یا آنقدر تخصص دارید که نیاز به پشتیبانی آنلاین ندارید و می توانید مسائل را خودتان یا تیمتان حل کنید؟ یا ممکن است بیش از هرچیزی برای شما ثبات و پایداری اهمیت داشته باشد.

اگر شما همچین دیدی دارید، دبیان انتخاب شایسته ای برای هاستینگ و سرور خواهد بود.

جریان های اصلی لینوکس همیشه نمی توانند بهترین انتخاب باشند.لینوکس های بزرگتر، ممکن است که پشتیبانی و به طور بالقوه قدرت بیشتری داشته باشد، اما هزینه های فوق العاده بالاتری هم در نگهداری و پشتیبانی خواهند داشت.اگر سازمان یا شرکتی که در آن کار می کنید خیلی بزرگ نیست و بودجه محدودی دارید، بهتر است که از نسخه های Community که 3 تا از بهترین آنها را برای شما شرح دادیم استفاده کنید.اگر هم که از شرکت های هاستینگ و طراحی سایت نظیر شرکت دارکوب استفاده می کنید، خیلی نیاز نیست درگیر انتخاب نوع توزیع لینوکسی خود باشید چرا که خود شرکت ها بهترین توزیع را برای شما در نظر می گیرند.یکی از مهم ترین موردهایی که در این مواقع مشتریان سرویس میزبانی باید به آن توجه کنند، هزینه های این هاستینگ ها می باشد.

در هر صورت همه این توزیع ها و نسخه ها تفاوت های کوچکی دارند و همگی از هسته قدرتمند لینوکس بهره می برند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز