چگونه هوش مصنوعی می تواند عملکرد سئو را بهبود بخشد

رتبه بندی کاربر: 0 / 5

PLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

عصر امروز با هوش مصنوعی (AI)  گره خورده است. افق های تکنولوژی ابزارها و برنامه های کاربردی بدون استفاده از سطحی از هوش مصنوعی یا منسوخ شده اند و یا بزودی خواهند شد. جمع آوری اطلاعات خام پردازش نشده سودی ندارد. به علاوه انسان ها دیگر بدون ابزارهای هوشمند نمی توانند تنها با هوش خود تمام و کمال نیازها را پاسخ داده و افق های جدید را بگشایند.

رقابت در کسب و کار به همراه توسعه تکنولوژی مفهومی به نام بازاریابی دیجیتال را به ارمغان آورد. بازاریابی دیجیتال نیز فقط در همین دهه ی اخیر بسیار متحول و مدرن تر شده است. سئو دیگر محدود به پر کردن صفحات وب از کلمات کلیدی نیست. بلکه الگوریتم های هوشمند موتورهای جستجو از صاحبان وب سایت ها خلاقیت و نوآوری های منحصر به فرد را طلب می کنند.

آنالیز رفتار کاربران و مشتریان می تواند به ما فرصت هایی را نشان دهد که پیش از این از آن آگاه نبوده ایم. در هر لحظه تولد یک کلمه کلیدی رقم می خورد که ما باید بتوانیم در مقابل آن چیزی ارائه دهیم. نا آگاهی از این تغییر کوچک دیگر به معنای عقب ماندگی نخواهد بود بلکه حیات کسب و کار ها به آن بستگی خواهد داشت.

پس من در این مقاله از دارکوب سعی می کنم به اهمیت هوش مصنوعی در سئو بپردازم تا باشد که برای فرصت های دنیای (امروز و) آینده خود را آماده کنیم.

 

هوش مصنوعی

با توجه به اینکه این روزها همه درباره هوش مصنوعی صحبت می کنند، شما فکر می کنید این یک موضوع جدید است. اما تکنیک های پایه ای آن جدید نیستند. این رشته در اواسط قرن بیستم شروع شد و یکی از محبوب ترین روش هایش در دهه 1980 بیرون آمد.

AI ابتدا در دهه 1950 به وجود آمد. در حالی که برخی از مفاهیم اصلی آن برای پیش از این تاریخ است. این اصطلاح در سال 1956 زمانی که جان مک کارتی، استاد ریاضی دانشکده دارتموت، یک طرح تحقیقاتی تابستانی را بر اساس این ایده که "هر جنبه ای از یادگیری و یا هر ویژگی دیگری از اطلاعات می تواند در اصل دقیقا توضیح داده شود و می توان یک ماشین را برای شبیه سازی آن به کار برد" بوجود آمد.

در چند سال بعد هوش مصنوعی در آزمایشگاه های تحقیقاتی در موسسه فناوری ماساچوست  و دانشگاه استنفورد ظاهر شد. تحقیقاتی در شطرنج کامپیوتری، روباتیک و ارتباطات زبان طبیعی صورت گرفت.

علاقه به رشته در طول زمان تغییر کرد و زمستان هوش مصنوعی در دهه های 1970 و 1980 به دلیل کاهش علاقه عمومی و بودجه های خارجی ظهور کرد.

 

چرا هوش مصنوعی امروز موضوع داغی است؟

در طی سال ها، سخت افزارها قدرتمندتر شدند و سازنده های چیپ ها از جمله Nvidia محصولات خود را برای کارکرد بهتر با محاسبات هوش مصنوعی توسعه دادند. مجموعه داده های بزرگتر در بسیاری از حوزه ها نیز برای آموزش مدل ها به طور گسترده ای در دسترس قرار گرفت.

در سال 2012، گوگل با شبکه های عصبی ایی از 16000 تراشه پردازنده مرکزی (CPU) بر روی 10 میلیون تصویر از فیلم های یوتیوب را آموزش داد تا بتواند تصویر گربه را در آن ها شناسایی کند. اما بعدا در همان سال، جهان شناخت تصویر هنگامی که یک شبکه عصبی هشت لایه در دو واحد پردازش گرافیکی (GPU ها) آموزش داده شد، و دیگر رقابا را ناکام گذاشت تا بتواند طبقه بندی تصاویر بر اساس محتوای آنها را انجام دهد. چند ماه بعد، گوگل DNNresearch، تیم دانشگاه تورنتو را هم پشت سر گذاشت.

از آن زمان هوش مصنوعی با سرعت بخشیدن به فعالیت هایش همراه بوده است، و شرکت های برتر فن آوری در جهان آن را رهبری می کنند. در همین حال، ارزشمند ترین شرکت های جهان (شرکت های فن آوری!) با ادامه تحقیقات خود و انتشار نتایج تحقیقات شان  در مورد آخرین دستاوردها روز به روز به شور و هیجان این رشته می افزایند.

گوگل و شرکت مادرش آلفابت چندین مورد از این شرکت ها را خریداری کرده اند. مهمترین آنها خرید 500 میلیون دلاری DeepMind در سال 2014 است. در حالی که AlphaGo پروژه DeepMind Alphabet توجه زیادی را به خود جلب کرده است، نرم افزار AI DeepMind به ارزش واقعی کسب و کار منجر شده است و هزینه های خنک سازی مراکز داده گوگل را تا 40 درصد کاهش داده است.

در همین حال گوگل موتور جستجوی اصلی خود، Gmail، Google Street View، Google Photos، Google Translate، YouTube و سایر برنامه های کاربردی را با استفاده از A.I را بهبود داده است.

شاید در چند دهه آینده سیستم های هوش مصنوعی با قابلیت های فوق العاده انسان در اکثر زمینه ها (گاهی اوقات به عنوان هوش عام مصنوعی شناخته می شود) می تواند ظهور کند. بسته به اینکه از چه کسی بپرسید، می تواند این خبری بسیار خوب یا بسیار بد باشد. در یک دید افراطی، سیستم AGI می تواند منجر به انقراض انسان شود. اما اگر همه چیز به خوبی پیش رود، شاید AGI چیزی است که مردم را بیش از حد قوی می کند و به آنها کمک می کند تا زندگی طولانی تری داشته باشند. شاید یکی از این دو سناریو باعث توجه زیاد امروز به هوش مصنوعی شده، همچنان که در گذشته الهام بخش داستان های تخیلی بودن است.

 

سئو و AI

برخی کارشناسان سئو معتقد هستند که با استفاده از قدرت هوش مصنوعی (AI) و یادگیری عمیق (Deep Learning)، بازاریابان جستجو می توانند فراتر از مشاهدات ساده حرکت کنند و الگوهای جدیدی را در رفتار کاربر پیدا کنند.

در سال 2015، گوگل اعلام کرد که RankBrain را به الگوریتم خود اضافه کرده است، و اهمیت هوش مصنوعی (AI) را در جستجو افزایش می دهد. به سرعت در سال 2018، بازاریابان جستجو شروع به استفاده از AI، یادگیری ماشین و سیستم های یادگیری عمیق برای کشف بینش جدید، خودکار سازی کارهای دشوار و ارائه سطحی کاملا شخصی برای هدایت بازدید کنندگان وب سایت در مسیر قیف خرید کردند. ما اکنون به طور کامل وارد انقلاب هوش مصنوعی شده ایم.

برای وضوح و چارچوب درون این مقاله، تعاریف زیر را مفید می بینم:

  • هوش مصنوعی یک حوزه وسیع است و استفاده گستره وسیعی از برنامه های کاربردی ماشین برای انجام وظایفی که معمولا به هوش انسانی نیاز دارند. هوش انسانی طیف وسیعی از رفتارها را شامل می شود، بنابراین نباید جای تعجب باشد که اصطلاح "هوش مصنوعی" را به عنوان چتری برای طبقه بندی پردازش زبان طبیعی، بازی شطرنج، ماشین های بدون راننده و میلیون ها نمونه در میان استفاده کرد.
  • یادگیری ماشین اغلب به AI متصل است، اما در واقع یک برنامه کاربردی (و به همین ترتیب یک فیلد) از هوش مصنوعی است. در تعریف دانشگاه استنفورد، "یادگیری ماشین علمی است که کامپیوترها را بدون برنامه ریزی صریح به عمل وا می دارد" ما می توانیم الگوریتم ها را به عنوان بلاک های ساختمان هر سیستم یادگیری ماشین در نظر بگیریم.
  • یادگیری عمیق یک روش یادگیری ماشین بر اساس کارکرد مغز انسان است که از شبکه عصبی برای حل مشکلات پیچیده استفاده می کند. به عنوان مثال، در زمینه های تشخیص گفتار و پردازش تصویر، در این زمینه پیشرفت های زیادی صورت گرفته است.

غول های تکنولوژی امروزه به شدت در توانمندی این روش های AI برای ارائه محصولات و خدمات بهتر، سرمایه گذاری می کنند؛ چرا که آنها مقیاس و قدرت محاسباتی ایی را ارائه می دهند که انسانها هرگز به تنهایی قدرت ارائه آن را ندارند.

مطمئنا، این فناوری در دوره داده های بزرگ به اهمیت تبدیل شده است. به منظور فهم بهتر "داده های بزرگ" یاد آور می شوم که با توجه به جمع آوری اطلاعات انجام شده توسط Domo در سال 2017، مردم 46000 سفر اوبر و 4 میلیون جستجو در گوگل انجام دادند و 456 هزار توییت را به اشتراک گذاشتند.

پشت هر یک از این تعاملات یک فرد، قصد و زمینه وجود دارد. علاوه بر این، هر یک از این تعاملات، نقاط داده ای لازم را برای درک مصرف کنندگان در سطح عمیق تر از هر زمان دیگری فراهم می کند. این نوع از دانش برای بسیار بازاریابان ارزشمند است، و بسیاری از این اطلاعات در حال حاضر مهمترین ارز موجود هستند.

با این حال، اگر اطلاعات در واقع نفت جدید است، اما ما هنوز در روند اختراع موتور احتراق هستیم. یعنی بدون ابزار مناسب تمام اطلاعات ما درباره مشتریان بدون توجه نادیده انگاشته می شوند.

 

هوش مصنوعی باعث می شود تا بازاریابی جستجو موثرتر باشد

در چنین محیطی غنی از اطلاعات و زمان کم، سئوی مدرن در حال حاضر یک کار بسیار دشوار دارد. بعضی از چالش های رایج روزمره شامل موارد زیر می شوند:

  • نظارت بر عملکرد وب سایت در سیستم های تجزیه و تحلیل برای کشف بینش جدید.
  • درک رفتارهای مخاطبان برای کمک به ارائه تجربیات شخصی.
  • ایجاد ایده برای محتوا که ترافیک و درآمد را موجب می شود.
  • مدیریت بودجه برای باقی ماندن در حاشیه هدف.
  • چند وظیفه ای بودن در بسیاری از جنبه های یک کمپین جستجوی ارگانیک.

اغلب این عوامل محدود کننده می توانند سئوکاران را تا رسیدن به اهدافشان مجبور به قربانی کردن جنبه هایی کنند. منابع برای کشف و استفاده از قدرت اطلاعات مشتریان، مدیریت بودجه و انجام هم زمان عملیات ها در دسترس نیست.

با این وجود، با استفاده از هوش مصنوعی، تمام این اهداف را می توان بسیار موثر و سودمند تر مدیریت کرد.

اگر ما به هر یک از این چالش ها اشاره کنیم، AI می تواند راه حل سریع و موثری را برای هر یک ارائه دهد:

  • مانیتورینگ عملکرد: AI می تواند داده ها را پردازش کند، کاربر را به هر گونه ناهنجاری و برای عملکرد برای برد سریع هشدار دهد.
  • ارائه تجارب شخصی: آموزش ماشین به طور خودکار می تواند پیام را براساس رفتار تاریخی و پیش بینی شده کاربر تنظیم کند.
  • ايجاد ايده هاي محتوا: آموزش عميق مي تواند مباحث پيشرفته و نقاط ضعف در بازار را تشخيص دهد و سپس عناوين مطالب جديدي را ارائه دهد.
  • مدیریت بودجه: هوش مصنوعی به طور خودکار مناطقی را پیشنهاد می دهد که ما می توانیم وقت و پول خودمان را با سود آور بودن آن صرف کنیم.
  • چند وظیفه: یکی از نقاط عالی فروش AI، توانایی آن است که میلیون ها توپ را مانند آکوربات همزمان بازی کند. ما می توانیم چند وظیفه ای را به فناوری مبتنی بر AI منتقل کنیم تا بتوانیم کار خلاقانه و استراتژیک بیشتری را انجام دهیم.

 

قدرت AI برای ارائه بینش

موضوع متحد از طریق همه ی این ها، این واقعیت است که AI می تواند به طور خودکار بینش های مربوطه را در مقیاس وسیعی ارائه دهد و به راحتی بتواند با سایر بخش های سازمان ما به اشتراک بگذارد. بدون فناوری مناسب، ما تنها با حمایت صدها تحلیلگر و بودجه بی نهایت می توانیم این کار را انجام دهیم.

شایان ذکر است که تفاوت میان بینش ارزشمند و مشاهدات ساده برای هر کسب و کار بسیار مهم است. بینش واقعی چیزی جدیدی را روشن می کند و اقدامات آینده را بر اساس لحظات و معیارهایی که مهم است را هدایت می کند. به عنوان مثال، دانش از مصرف کنندگان که در تلاش برای دسترسی به محتوای ما هستند، ما را به تغییرات فنی در URL های مورد نظر می رساند. تأثیر این را می توان بسیار واضح کنترل کرد، و ما می توانیم ارزش مادی را به هر بینش اورجینال لحاظ کنیم.

برعکس، بسیاری از آنچه که از طریق تحقیق دستی بوجود می آید، وارد دسته مشاهده می شود. آگاهی از اینکه ترافیک تلفن همراه  کاربران در شهری خاص از هفته گذشته افزایش یافته است ممکن است جالب باشد، اما بدون زمینه یا وضوح، هیچ هدفی را ارائه نمی دهد.

بازاریابان جستجو باید به دنبال پلتفرمی باشند که تکنولوژی یادگیری عمیق را برای تجزیه و تحلیل داده های بازاریابی جستجو، اجتماعی و محتوایی از طیف وسیعی از سیستم های تجزیه و تحلیل برای تولید این بینش استفاده کند. این باید در تمام زمینه ها، دستگاه ها و جمعیت ها به دست آید، که اطلاعات جدید را تنها از یک شکاف کوچک به سطح رساند.

هنگام ارزیابی تکنولوژی برای این اهداف، بازاریابان باید از این پرسش ها بپرسند:

  • سود آن چیست؟ چگونه صرفه جویی در وقت را افزایش می دهد؟
  • چه منابع داده ها و مجموعه داده هایی در همه محاسبات شامل جستجو، اجتماعی و محلی درگیر است؟
  • چگونه URL ها را فهرست می کند؟ آیا داده ها تازه، دقیق و مدام جمع آوری شده برای پیگیری چشم انداز SEO هستند؟
  • چقدر AI پیشرفته است؟ برنامه های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق برای شناسایی الگوها در اطلاعات مصرف کننده چیست؟
  • چگونه توانایی های کسب و کار ما را تغییر می دهد؟
  • چه مشکلی تجاری مشخصی را حل می کند؟
  • آیا شامل داشبورد های بصری وجود دارد که تمام یافته ها را به روش قابل هضم نشان دهد که بتواند با مخاطبان غیر فنی و در سراسر یک سازمان دیجیتالی به اشتراک گذاشته شود؟

 

نتیجه

در تمام حوزه های زندگی، از جمله بازاریابی جستجو، یادگیری ماشین می تواند منجر به نتایج بهتر شود به شرط آنکه اگر ما بدانیم چگونه از آن به نفع خود استفاده کنیم. این با درک اینکه اطلاعات از کجا می آید و برای چه چیزی قابل استفاده هستند، و سپس تصمیم می گیریم کدام مشکلات کسب و کار مان را می خواهیم با استفاده از این امکانات یا ابزارها حل کنیم، ممکن می شود.

گسترش اطلاعات باید عصر جدیدی از فرصت را برای همه بازاریابان باز کند، اما تنها کسانی که توانایی هوش مصنوعی را درک می کنند، به طور کامل به این منابع دسترسی پیدا می کنند. با ترکیب قدرت AI و یادگیری عمیق، بازاریابان جستجو می توانند فراتر از مشاهدات ساده حرکت کنند و الگوهای جدیدی را در رفتار کاربر پیدا نمایند. این نتیجه سریعتر، دقیق تر و بینش عملی تر برای ارائه معیارها است که مهم می باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز