سیستم مدیریت محتوا CMS چیست ؟

رتبه بندی کاربر: 3 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

سیستم مدیریت محتوا CMS چیست ؟

در دنیای امروز با گسترش تکنولوژی بسیاری از افراد سعی دارند که با آن پیشرفت کنند و دست به هر کاری میزنند تا عقب نمانند . یکی از مواردی که امروزه با سرعت در حال گسترش است فضای اینترنت و پیدایش سایت ها می باشد . اغلب افراد برای جست و جوی اهداف خود در اینترنت اقدام به این کار می کنند . لذا بسیاری از مشاغل برای اینکه در فضای اینترنت وجود داشته باشند تا مردم آنها را ببینند اقدام به تهیه سایت برای کسب و کار خود کرده اند . همانطور که در موتور های جست و جو کلمه ای را جست و جو می کنید می بینید که تقریبا اکثر صنف ها و کسب و کارها برای خود سایتی دارند .

اغلب این افراد تخصصی در طراحی سایت ندارند و این کار را به شرکت های طراحی سایت می سپارند شرکت طراحی سایت دارکوب نیز یکی از شرکت ها می باشد .روال کار بیشتر شرکت های طراحی سایت بدین صورت است که مدتی بعد از تحویل سایت به کارفرما از سایت پشتیبانی میکنند بعنوان مثال شرکت دارکوب به مدت یک سال پشتیبانی دارد . و بعد از آن برای تمدید این مدت باید مبالغ دیگری پرداخت گردد که بسیاری از کارفرما ها ترجیح می دهند که خودشان وب سایت را مدیریت کنند به همین دلیل در طی سال های گذشته سرویس های متنوعی برای مدیریت بخش های مختلف سایت ها پدید آمد تا صاحبان سایت ها خودشان بتوانند وب سایت را مدیریت کنند .یکی از این سرویس های مدیریتی سیستم مدیریت محتوا یا CMS است که ما می خواهیم در این مقاله به شرح آن بپردازیم .

CMS چیست ؟

CMS : Content Management System یا سیستم مدیریت محتوا نرم افزاری هایی است که به وسیله آن مدیران وب سایت ها ، محتوای سایت خود را مدیریت می کنند . البته لازم به ذکر است که این برنامه ها فقط برای مدیریت محتوای سایت ها استفاده نمی شود اما به دلیل سادگی کار با آنها ، برای مدیریت محتوا از آن استفاده می کنیم این سیستم برای آن دسته از افرادی که تخصصی در زمینه طراحی وب ندارند بسیار کاربردی می باشد آنها می توانند توسط CMS محتوای سایت خود را به طور حرفه ای مدیریت نمایند . همانطور که گفته شد سیستم مدیریت محتوا فقط برای وب سایت ها استفاده نمی شود در واقع یکی از مجموعه سیستم های مدیریتی است که برای ECM , WCM به کار می رود . منظور از WCM :Web Content Management تولید محتوا برای وب سایت ها و منظور از ECM :Enterprise Content Management استراتژی های مدیریت محتوا می باشد .این مجموعه اغلب برای مدیریت استفاده می گردد از آنجایی که کار با این سرویس ها بسیار ساده می باشد طراحان نیز آن را برای مدیریت محتوا وب سایت ها برگزیده اند تا کارفرما ها بتوانند به راحتی محتوای سایت که اصلی ترین جز یک وب سایت می باشد را مدیریت نمایند . این سیستم مدیریتی ویژگی های عمده ای نظیر : درج و ایجاد و انتشار محتوا ، نمایش و مدیریت آن و ...را شامل می گردد .

درج و ایجاد محتوا : به وسیله سیستم مدیریت محتوا مدیران وب سایت ها می توانند در وب سایت خود به ایجاد و درج محتوا بپردازند CMS ها انواع متنوعی دارند ولی همه آنها دارای ویژگی های یکسانی می باشند .اصلی ترین ویژگی آنها ساده بودن محیط دسترسی می باشد بدین ترتیب نویسندگان سایت ها به راحتی می توانند به تالیف محتوا بپردازند کارایی ساده CMS ها باعث گردیده است تا دانستن زبان های برنامه نویسی نظیر HTML برای کاربران آن الزامی نباشد مدیران وب سایت ها بدون دانستن زبان های کد نویسی می توانند به ایجاد محتوا برای سایت خود بپردازند . همچنین CMS ها این قابلیت را دارند که چند ادمین همزمان بتوانند با آن کار کنند .

مدیریت محتوا : وقتی اطلاعاتی در سیستم محتوا وارد شد نیاز است که مدیریت شود . این سیستم مدیریت محتوا همچنین قابلیت مدیریت را که اصلی ترین ویژگی آن می باشد را دارا است. بدین صورت که بوسیله ابزار های موجود در آن می توان از اطلاعات موجود در سایت نسخه پشتیبان تهیه کرد . همچنین می توان میزان امنیت داده ها را کنترل نمود .در آخر نیز می توان از اطلاعات آن گزارش گیری کرد

نمایش محتوا : پس از ایجاد محتوا و بررسی های گفته شده مربوط به امنیت و نسخه پشتیبانی آن کاری باید انجام گیرد این است که محتوا را برای نمایش آماده کنید قالب صفحات را انتخاب نمایید فرمت نوشتاری را برای تمامی دستگاه ها و مرورگرها بررسی کنید . کارکرد تمامی قسمت های سایت را از دید کاربران بررسی نمایید این کار بویسله تغییر داده ها در CMS امکان پذیر می باشد

کاربردها و مزایای CMS :

در گذشته سیستم های مدیریت محتوا وجود نداشت به همین دلیل مدیران وب سایت ها مجبور بودند برای تغییر کوچکی از کدنویسی استفاده نمایند با آمدن CMS ها تغییرات بزرگی ایجاد شد . CMS ها مزیت های زیادی دارند از جمله موارد زیر :

  • کنترل ساده وب سایت
  • کارایی ساده برای افراد غیر متخصص
  • تنظیم امنیت وب سایت
  • درج و ایجاد و محتوا و مدیرت آن
  • انعطاف پذیری بیشتر وب سایت ها
  • صرفه جویی در زمان و هزینه برای بروزرسانی سایت
  • جلوگیری و کنترل از ورود اطلاعات و محتوای تکراری
  • چند زبانه بودن
  • قابلیت استفاد توسط چند ادمین
  • پشتیبانی مطمن
  • امکان گزارش گیری از بازدید صفحات
  • امکان بروز رسانی متاتگ ها
  • بهینه شدن آپلود فایل های چند رسانی

انواع سیستم های مدیریت محتوا :

CMS ها انواع مختلفی دارند .که به دو دسته تقسیم می شوند سیستم های مدیریت محتوای صفحه محور یا Page Base CMS و سیستم های مدیریت محتوای قابلیت محور یا Future Base CMS بر اساس این دسته بندی ها نرم افزار های CMS مختلفی وارد بازار شده است که ما در ادامه به شرح متداول ترین آنها می پردازیم :

Wordpress : نرم افزار مدیریت محتوای وردپرس در سال 2003 بعد از به روز رسانی تبدیل به یکی از معروف ترین و پر کاربرد ترین سیستم های مدیریت محتوا شد . این نرم افزار را بر روی هاست مربوط به وب سایت مورد نظر آپلود کرده و با استفاده از آن وب سایت خود را مدیریت نمایید . با استفاده از این نرم افزار بدون آنکه بر قالب سایت تغییری ایجاد کنید می توانید وب سایت خود را از هذ نظر تغییر دهید .

Joomla : نرم افزار مدیریت محتوای دیگر که بسیار مورد استفاده می باشد . سیستم مدیریت محتوای جوملا می باشد . این نرم افزار متن باز است و اصلی ترین ویژگی آن انتشار آسان محتوا می باشد . به زبان php و از پایگاه داده mySQL است همچنین جوملا دارای کش می باشد

Drupal : سیستم مدیریت محتوای دیگر نرم افزار دروپال می باشد در سیستم عامل های مختلف قابل نصب است و اکثر ویژگی های نرم افزارهای مدیریت محتوا را داراست .

نرم افزار های مدیریتی دیگری نیز موجود می باشند که اغلب رایگان نیستند و همچنین کاربرد آنها به سادگی نرم افزار های گفته شده نمی باشد امروزه اغلب از نرم افزارهای مدیریتی وردپرس و جوملا استفاده می شود زیرا هم رایگان می باشند و هم چند زبانه و هم اینکه کارایی آنها ساده می باشد . لازم به ذکر است وقتی مشتری به شرکت طراحی سایت دارکوب سفارش سایت می دهند پس از تحویل سایت طراحان ما طرز کار با یکی از این نرم افزارهای مدیریتی را به آنها آموزش می دهند تا بتوانند وب سایت خود را مدیریت نمایند .

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز