بک لینک و اثرات آن بر وب سایت

رتبه بندی کاربر: 3 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

بک لینک چیست؟

بک لینک ها (همچنین به عنوان "لینک های ورودی"، "لینک های ورودی" یا "لینک های یک طرفه" شناخته می شوند) پیوندهایی از یک وب سایت به یک صفحه در وب سایت دیگر از طریق یک متن لنگر هستند. گوگل و سایر موتورهای جستجوی اصلی، بک لینک ها را "رای" برای یک صفحه خاص در نظر می گیرند، بنابراین ارتباط، کیفیت و اعتبار صفحه وب را نشان می دهند. صفحاتی که تعداد بک لینک های مرتبط بالایی دارند، معمولاً رتبه بالایی در موتورهای جستجوی ارگانیک دارند.

چرا بک لینک ها مهم هستند؟

بک لینک ها اساسا رای هایی هستند که از سایر وب سایت ها گرفته می شود. هر یک از این آرا به موتورهای جستجو می گوید: "این محتوا ارزشمند، معتبر و مفید است". بنابراین هرچه تعداد این «رای ها» بیشتر باشد، سایت شما در گوگل و سایر موتورهای جستجو رتبه بالاتری خواهد داشت.

چه نوع بک لینک هایی با ارزش هستند؟

همه بک لینک ها یکسان ایجاد نمی شوند. به عبارت دیگر، اگر می خواهید در SERP ها رتبه بالاتری کسب کنید، روی بک لینک های با کیفیت تمرکز کنید. جور دیگر بگو: یک بک لینک تک با کیفیت می تواند قدرتمندتر از 1000 بک لینک بی کیفیت باشد. همانطور که مشخص است، بک لینک های با کیفیت بالا تمایل دارند ویژگی های کلیدی یکسانی را به اشتراک بگذارند.

چرا بک لینک ها برای سئو مهم هستند؟

بک لینک ها می توانند:

  • بهبود رتبه ها
  • اعتبار خود را افزایش دهید
  • به گوگل کمک کنید صفحات جدید پیدا کند
  • ترافیک ارجاع را به سایت خود ارسال کنید

آنها می توانند رتبه بندی را بهبود بخشند
گوگل بک لینک ها را یکی از مهم ترین سیگنال ها برای رتبه بندی محتوا می داند. از آنجایی که گوگل لینک های خارجی را به عنوان رأی محبوبیت برای یک وب سایت یا صفحه وب می بیند، ارتباط قوی بین سایت هایی با بک لینک های با کیفیت زیاد و رتبه های بالاتر وجود دارد. شما می توانید تعداد زیادی بک لینک از وب سایت های اسپم و با کیفیت پایین داشته باشید. اما احتمالاً به اندازه چند بک لینک از سایت های معتبر مرتبط با تجارت شما تأثیرگذار نخواهند بود. گوگل صفحات جدید را از طریق پیوندها پیدا می کند
بک لینک ها همچنین به گوگل کمک می کنند تا محتوای شما را راحت تر پیدا کند. وقتی گوگل یک بک لینک را به یک صفحه جدید دنبال می کند، صفحه را می خزد تا تمام لینک های موجود در آن را پیدا کند.

بنابراین باید از یک استراتژی پیوند داخلی استفاده کنید. صفحات معنی دار در سایت شما به یکدیگر پیوند دارند. این بدان معنی است که گوگل می تواند یک بک لینک را به سایت شما دنبال کند و پس از ورود به سایت شما، به دنبال لینک های داخلی به صفحات جدید ادامه دهد. این راهی کلیدی است که گوگل ساختار سایت شما را درک می کند. گوگل سایت شما را خزیده، سپس ایندکس صفحات سایت را انجام می دهد. که باعث می شود صفحات شما بیشتر در نتایج جستجو ظاهر شوند. آنها ترافیک ارجاعی را به صفحه شما ارسال می کنند
ترافیک ارجاعی ترافیک افرادی است که از طریق وب سایت دیگری از سایت شما بازدید می کنند، بدون اینکه شما را در گوگل جستجو کنند. آنها توسط منبع دیگری "ارجاع" شدند - مانند بک لینک ها.

مزایای ترافیک ارجاعی عبارتند از:

  • افزایش شناخت برند
  • معرفی مخاطبان جدید
  • فرصت هایی برای سرنخ های واجد شرایط جدید
  • بهبود قدرت از بک لینک ها
  • ترافیک ارجاع جدید می تواند کاربران علاقه مند را به سایت شما بیاورد. که می تواند منجر به مشتریان جدید شود.

برای بررسی ترافیک ارجاع خود، به Google Analytics بروید.

انواع بک لینک

چندین نوع مختلف بک لینک سئو وجود دارد. و درک انواع مختلف می تواند به شما در ایجاد یک استراتژی لینک سازی کمک کند.

1- لینک های follow

پیوندهای follow، هایپرلینک‌هایی هستند که هیچ ویژگی اضافی ندارند – به عبارت دیگر، لینک‌های استاندارد. پیوند فالو به گوگل می گوید که اعتماد و اعتبار را به سایتی که به آن پیوند داده شده است، منتقل کند.توجه: هیچ ویژگی پیوند "دنبال کردن" وجود ندارد زیرا هر پیوندی "dofollow" در نظر گرفته می شود مگر اینکه یک ویژگی اضافه شود.

2- لینک های Nofollow

اگر به سایتی پیوند می دهید، اساساً آن را تضمین می کنید (و به طور پیش فرض از پیوند دنبال کردن استفاده می کنید). اما در برخی موارد ممکن است نخواهید این کار را انجام دهید. به عنوان مثال، ممکن است لازم باشد به صفحه یک رقیب برای زمینه پیوند پیوند دهید، اما لزوماً نمی خواهید هیچ مجوزی را به آنها بدهید. یا بگویید می خواهید به عنوان نمونه در محتوای خود به سایتی پیوند دهید. لینک‌های Nofollow از ویژگی rel=”nofollow” استفاده می‌کنند تا به گوگل و سایر موتورهای جستجو اطلاع دهند که نباید از مجوز عبور کنند. به خاطر داشته باشید که گوگل ویژگی nofollow را به عنوان یک اشاره در نظر می گیرد. بنابراین گوگل در نهایت تصمیم خواهد گرفت که آیا مجوز را از طریق آن پیوند منتقل کند یا خیر.

3- پیوندهای قرار داده شده به صورت سرمقاله

پیوندهایی که به صورت ویرایشی قرار داده شده اند، پیوندهایی هستند که شما به طور طبیعی و بدون درخواست به دست آورده اید. بیایید بگوییم یک وب سایت به پست وبلاگ شما در مورد بک لینک پیوند می دهد زیرا فکر می کند منبع خوبی است. این یک لینک به صورت سرمقاله خواهد بود. گوگل برای این لینک ها ارزش قائل است زیرا به جای دستکاری الگوریتم های موتورهای جستجو، به منظور افزایش تجربه کاربر است. خرید لینک : یک راه دیگر لینک سازی خریدن لینک از وب سایت های فروش لینک می باشد . این سایت ها با دریافت هزینه لینک سایت مورد نظر را در چندین سایت قرار میدهند البته این کار اشتباه می باشد . برای خرید لینک بهتر است ابتدا سایت هایی که قرار است در آن بک لینک سازی سایت صورت بگیرد را مشاهده نمایید و توجه داشته باشید که تعداد آنها زیاد نباشد و با سایت شما مرتبط باشند . گذاشتن لینک در سایت های اسپم تاثیر منفی بر سئو سایت می گذارد.

یک بک لینک خوب چیست؟

همه بک لینک ها یکسان ایجاد نمی شوند. در اینجا برخی از ویژگی های متعددی که به کیفیت و کاربرد بک لینک کمک می کنند، آورده شده است. می توانید از آنها برای تجزیه و تحلیل بک لینک ها و فرصت های ایجاد لینک استفاده کنید:

  • قدرت
  • ارتباط
  • متن لنگر
  • فالو در مقابل nofollow
  • تعیین سطح
  • مقصد

قدرت
بک لینک از صفحات وب قوی معمولاً "اقتدار" بیشتری نسبت به صفحات ضعیف منتقل می کند. گفته می شود، بک لینک از صفحات قوی همیشه قدرت بیشتری را منتقل نمی کند. هرچه تعداد پیوندهای بیشتری در صفحه ای وجود داشته باشد که به شما پیوند می دهد، قدرت کمتری به شما منتقل می شود زیرا بین همه آن صفحات به اشتراک گذاشته شده است. 

ارتباط
به نظر می رسد که پیوندهای وب سایت هایی با موضوعی مشابه با شما ارزش بیشتری به همراه دارند. گوگل در راهنمای "چگونه جستجو کار می کند" این را بیان می کند: اگر سایر وب‌سایت‌های برجسته در مورد موضوع به صفحه پیوند دهند، این نشانه خوبی است که اطلاعات با کیفیت بالا هستند.

Anchor text

Anchor text به کلمات قابل کلیکی اطلاق می شود که یک بک لینک را تشکیل می دهند. نمونه ای از لنگر پیوند گوگل می گوید که متن لنگر بر رتبه بندی در حق اختراع اصلی خود تأثیر می گذارد. گوگل از تعدادی تکنیک برای بهبود کیفیت جستجو استفاده می کند، از جمله رتبه صفحه، متن لنگر و اطلاعات مجاورت. می توانید متن لنگر هر بک لینک را در گزارش بک لینک های سایت اکسپلور ببینید.

فالو در مقابل nofollow
Nofollow یک ویژگی پیوند است که به Google دستور می دهد پیوند را دنبال نکند و به عنوان یک راهنمایی برای عدم تصویب مجوز عمل می کند. پیوند دنبال شده پیوندی است که نه آن ویژگی را دارد و نه ویژگی های "اسپانسر" یا "UGC" را دارد. لینک های فالو و نوفالو در مقابل هم قرار دارند. از آنجایی که لینک‌های نوفالو معمولاً بر رتبه‌بندی تأثیر نمی‌گذارند، بهتر است لینک‌های دنبال‌شده را در اولویت قرار دهید. با این حال، از آنجایی که "nofollow" در حال حاضر تنها یک اشاره است، دنبال کردن یک پیوند nofollow از یک صفحه معتبر مرتبط ممکن است ایده خوبی باشد. شما می توانید این نوع بک لینک ها را با استفاده از فیلترها در گزارش بک لینک های سایت اکسپلورر پیدا کنید.

تعیین سطح
از آنجایی که مردم بیشتر روی پیوندهای برجسته کلیک می کنند، برخی از پیوندها در صفحات وب احتمالاً از سایرین اعتبار بیشتری دارند. اگر پیوندی در قسمت محتوای اصلی یک صفحه باشد، از فونت و رنگی استفاده کند که ممکن است آن را متمایز کند، و از متنی استفاده کند که ممکن است احتمال کلیک کردن روی آن را ایجاد کند، می‌تواند مقدار زیادی از رتبه صفحه. از سوی دیگر، اگر ویژگی‌هایی را ترکیب کند که احتمال کلیک روی آن را کاهش می‌دهد، مانند قرار گرفتن در پاورقی یک صفحه، متنی همرنگ با بقیه متن در آن صفحه، و همان نوع فونت، و از متن لنگر استفاده می کند که برای مردم جالب نیست، ممکن است رتبه زیادی از PageRank را منتقل نکند.

مقصد
از آنجایی که گوگل صفحات را رتبه بندی می کند و نه کل وب سایت ها، بهتر است پیوندهایی ایجاد کنید که مستقیماً به صفحه ای که می خواهید رتبه بندی کنید اشاره می کند. با این حال، دریافت لینک به برخی از انواع صفحه سخت تر است. به عنوان مثال، دریافت لینک به صفحات تجاری اغلب دشوار است زیرا مردم پیوند دادن را به محتوای آموزنده ترجیح می دهند. برای رفع این مشکل، می‌توانید از پیوندهای داخلی استفاده کنید تا از صفحاتی که لینک‌های زیادی را به صفحات مهم اما «خسته‌کننده» شما دریافت می‌کنند، مجوز بدهید.

از چه چیزهایی با بک لینک اجتناب کنیم

اساساً، هنگام پیگیری بک لینک، از هر چیزی که به نظر بی کیفیت، هرزنامه یا شبیه یک طرح پیوند آشکار (پیوندهایی در ازای چیزی) به نظر می رسد، خودداری کنید. لینک های بد باعث اتلاف وقت خواهند شد. در بهترین حالت، آنها هیچ تاثیری بر رتبه بندی شما نخواهند داشت. در بدترین حالت، ممکن است صفحات شما در گوگل رتبه پایین تری داشته باشند یا حتی اصلا ظاهر نشوند. در اینجا برخی از انواع پیوندهای بد وجود دارد که قطعاً باید از آنها اجتناب کنید:

PBN ها - چندین سایت به منظور دستکاری موتورهای جستجو به یکدیگر پیوند می زنند.
پیوندهای پولی - مبادله پول، کالا یا خدمات در ازای پیوندها برای اهداف رتبه بندی.
تبادل لینک - پیوند دادن به یک سایت در ازای پیوند دادن آن سایت به سایت شما.
پیوندهای خودکار - استفاده از نرم افزار یا خدمات خودکار برای ایجاد حجم زیادی از پیوندها به یک سایت.
پیوندهای هرزنامه تالار گفتمان و نظر - افزودن پیوندهای هرزنامه در انجمن ها به عنوان بخشی از امضاها.

حال زمان آن رسیده است که این روش مهم را بررسی نماییم در این مقاله سعی داریم که مفصل از بک لینک سازی برای شما صحبت کنیم . همانطور که در بالا اشاره کردیم امروزه روش های تبلیغاتی بسیاری پدید آمده است یکی از این روش های بک لینک سازی می باشد که به دلیل اهمیتی که دارد یکی از روش های سئو محسوب می شود . البته استفاده از آن ضوابطی دارد، در صورتی که رعایت نشود جز سئو سیاه به حساب می آید . حال به شرح بیشتر آن می پردازیم .

اهمیت بک لینک :

درسال های اخیر بک لینک سازی یکی از موارد مهم سئو بود تا جایی که سایت های فروش بک لینک بوجود آمدند و اقدام به فروش لینک و بک لینک کردند . بک لینک سازی از این جهت مورد اهمیت است که با استفاده از آن وب سایت ها به کاربران معرفی می شوند بخصوص لینک گذاشتن در سایت های پربازدید باعث می گردد حداقل نیمی از بازدید کنندگان آنها از سایت لینک شده بازدید نمایند . این امر باعث افزایش رتبه می شد . اما با وجود آمدن وب سایت های فروش بک لینک ، سایت های بسیاری به این فروشندگان رجوع کرده و اقدام به خرید گروهی بک لینک کردند این کار باعث گمراهی گوگل می شد زیرا ممکن بود در یک زمان خاص مقدار زیادی بک لینک از یک سایت در سایت های مختلف اعم از اسپم ، سایت های غیر مرتبط و .. قرار بگیرد و باعث افزایش ترافیک سایت گردد . از این رو بعد از مدتی گوگل این اقدام را تقلب و دستکاری در رتبه اعلام نمود و سایت های انجام دهنده آن را پنالتی کرد . بدین ترتیب خرید فروش لینک یکی از راه کارهای سئو منفی شد . با توجه به موارد ذکر شده بسیاری از افراد می پندارند که بک لینک سازی برای سئو موثر نمی باشد حتی امکان دارد تاثیر منفی بگذارد . باید گفت که این تفکر اشتباه می باشد . بک لینک سازی اگر بر اساس قواعد و ضوابطی باشد تاثیر مثبت زیادی بر سئو خواهد گذاشت . در کل می توان گفت مسئله بک لینک سازی بسیار مهم و موثر می باشد اما به شرط آنکه قوانین رعایت شود .بک لینک سازی در مواقع به دو صورت شکل می گیرد لینک داخلی و لینک خارجی ، اگر شما در صفحات وب سایت خود از لینک دیگر صفحات خود استفاده کنید لینک داخلی زده اید که این کار به شدت توصیه می شود ، زیرا با این کار کاربران را ترغیب میکنید تا از صفحات دیگر شما نیز دیدن کنند . مورد بعدی زمانی است که یک وب سایت دیگر لینک یکی از صفحات شما را در صفحه خود قرار می دهد که این باعث می گردد تا بازدیدکنندگان آن سایت از وب سایت شما نیز دیدن کنند .

چرا نباید بک لینک خریداری کرد ؟

همانطور که در بالا گفتیم ، در صورتی که از وب سایت های فروش لینک ، بک لینک خریداری کنید امکان دارد که شما پنالتی شوید . این مورد را گوگل بسرعت متوجه می شود زیرا در مدت زمان کمی تعداد زیادی وب سایت به صفحات شما اشاره می کنند. یکی از کارهایی که سال های اخیر سایت ها انجام می دادند استفاده از مزارع لینک بود . همانطور که از اسم آن بر می آید در این مزرعه تعداد زیادی لینک وجود داشت . به بیانی ساده تر وب سایت های با یکدیگر شروع به تبادل لینک کردند و امکان داشت در طول روز 100 سایت به وب سایتی لینک بزنند . این کار در ظاهر ایرادی نداشت اما گاهی پیش می آمد که در میان این 100 وب سایت هیچ سایتی با هم در ارتباط نبودند و این باعث گمراهی گوگل شد به همین دلیل این کار جز سئو منفی می باشد و استفاده از آن باعث پنالتی شدن می گردد . خرید لینک هم بدین صورت است که وب سایتی با پرداخت مبلغی تعداد بالایی بک لینک دریافت میکند که در میان آنها امکان دارد وب سایت ها اسپم ، بلاک، بی کیفیت ، غیر مرتبط وجود داشته باشد . به همین دلیل توصیه می شود که از این سایت استفاده نکنید .البته باید گفت برخی از این سایت های فروش قوانین را رعایت می کنند . شما در خرید بک لینک باید توجه کنید که در مدت کم لینک بالا دریافت نکنید و همچنین سایت هایی که قرار است در آن لینک سازی صورت بگیرد اسپم و بلاک و غیر مرتبط نباشند و سعی کنید در سایت هایی لینک قرار دهید که ترافیک بالایی از بازدید کنندگان داشته باشند

مواردی که در بک لینک سازی باید رعایت کرد :

بک لینک سازی به همین سادگی ها بر سئو سایت تاثیر مثبت نمیگذارد بلکه امکان دارد در صورت رعایت نکردن مواردی بر سئو تاثیر منفی بگذارد و در نهایت باعث پنالتی شدن وب سایت شود . در اینجا مواردی که باید در بک لینک سازی رعایت کنید را به شما می گوییم .

  • نکته اول این است که محتوای سایت خود را کامل کنید طوری که ارزش اشتراک گذاری را داشته باشد
  • سایت هایی را بیابید که مرتبط با سایت شما باشند
  • بهتر است لینک گذاری درون محتوا باشد که کاربر را ترغیب به کلیک کند.
  • توجه داشته باشید در مدت زمان معینی اقدام به بک لینک سازی کنید . معمولا خارج از ساعت اداری این کار سبب حساسیت گوگل می شود البته این نکته فرض است.
  • از سایت های پر بازدید استفاده کنید ، سایت هایی که رتبه خوبی ندارند هیچ تاثیری بر سئو شما ندارند.
  • سعی کنید وب سایت هایی را انتخاب نمایید که علاوه بر مرتبط بودن در شبکه های اجتماعی نیز فعال باشند .
  • بک لینک ها نباید در فوتر ساخته شوند زیرا امتیاز منفی دارند.

عوامل تاثیر گذار بر بک لینک :

اعتبار صفحه : یا Page Authority هر صفحه از سایت ها دارای اعتباری می باشد که شرکت Moz آنرا ارائه می دهد .این اعتبار ،کیفیت صفحه و لینک های ورودی را شامل می گردد

Anchor Text : منظور از انکر تکست عباراتی است که به صفحات دیگر پیوند می خورد زمانی که شما لینک یک صفحه را به صفحه ی دیگر لینک میکنید .این فعالیت به صورت سیگنالی به گوگل ارسال می گردد در صورتی که هر دو صفحه با هم مرتبط باشند گوگل آن را تشخیص داده به معنای دیگر گوگل برای تشخیص مرتبط بودن انکر تکست های صفحات را با هم مقایسه می کند در صورتی که مرتبط باشند یک امتیاز مثبت به صفحه مورد نظر می دهد .

Domain Authority : یا اعتبار دامنه مانند اعتبار پیج می باشد یعنی دامنه هر صفحه از وب سایت ها برای خود اعتباری دارد .اعتبار دامنه ؛ کیفیت لینک ها ،سن دامنه ، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و از این قبیل اطلاعات را شامل می گردد . هر کدام از این فاکتور ها بر کیفیت دامنه تاثیر می گذارد در صورتی که مثبت باند بر سئو تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

تعداد لینک ها : در صورتی که در صفحه ای می خواهید لینک سازی کنید توجه داشته باشید که تعداد لینک های خروجی از آن صفحه زیاد نباشد این فاکتور را گوگل بررسی میکند در صورتی که صفحه مورد نظر مملو از بک لینک ها باشد بک لینک سازی شما تاثیری نخواهد داشت .

البته مطالب گفته شده فقط بخشی از فاکتورهای تاثیر گذار و مهم باشد بسیاری از فاکتورهای دیگر فقط بر اساس تجربه بدست می آیند اما برای بهبود در رتبه بهتر است تمامی قوانین که گوگل آنها را واضح می گوید رعایت کنید .

 شرکت دارکوب

مطالب گفته شده در ارتباط با بک لینک سازی بود البته در ارتباط با هر مبحث در بالا مقاله های جداگانه ای در سات درج گردیده است . امید است با مطالعه این مقاله ها بتوانید وب سایت خود را برای نمایش در موتورهای جست و جو بهینه کنید همچنین شما می توانید کار بک لینک سازی خود را به کارشناسان سئو ما در شرکت طراحی سایت دارکوب بسپارید تا آنها بک لینک سازی شما را در راستای بهبود رتبه در موتورهای جست و جو به بهترین نحو ممکن انجام دهند .

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز