طراحی سایت تک صفحه ایی معایب و مزایا

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

در طول سال های اخیر طراحی سایت تک صفحه به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است. بخشی از این اقبال و توجه به این روش طراحی سایت این است که طراحی و پیاده سازی این نوع از سایت ها بسیار سریع تر است و سادگی بیشتری برای متصل کردن قسمت های مختلف سایت به یکدیگر دارد. و مسائلی مانند امکان جستجو و تجربه کاربری بخصوص در پروژه های کوچک و متوسط در این طراحی در نظر گرفته نمی شود پس ساده تر است.

برخی عقیده دارند که طراحی یک صفحه ایی بیشتر به ظاهر و زیبا به نظر آمدن توجه دارد تا اینکه نسبت به اهداف و داده روشی طراحی یک سایت اتخاذ شود.

تفاوت و اختلاف نظر های بین این دو زاویه دید بسیار است برای همین امروز مفهومی به نام طراحی مبتنی بر رشد (Growth-Driven Design) به وجود آمده است که طراحی در آن بر اساس واقعیت و اطلاعات است و نه عقیده.

بسیاری از افرادی که در حوزه بازاریابی بخصوص بازاریابی اینترنتی فعال نیستند در انتخاب طراحی تک صفحه ایی هیچ فاکتوری را برای تصمیم گیری در نظر ندارند. برای همین نمی توان از کسی که در این حوزه اطلاعات کافی ندارد توقع انتخاب و تصمیم گیری خوبی را داشت. اما ما به تجربه می دانیم که طراحی یک صفحه ایی می تواند برای برخی از سایت ها مضر بوده و نرخ تبدیل بازدیدکننده به مشتری و ترافیک ارگانیک (از طریق نتایج جستجو) را کاهش دهد. پس این سوال پیش می آید که طراحی در چه زمانی باید تک صفحه ایی باشد و چه زمانی باید یک وب سایت چند صفحه ایی طراحی کرد.

در این مقاله از دارکوب به بررسی طراحی سایت تک صفحه ایی و سئوی آن، طراحی سایت چند صفحه ایی و روش هیبریدی می پردازیم.

 

یک صفحه وب چیست؟

وب سایت تک صفحه ایی (One/Single Page Website) که گاهی به آن طراحی بدون صفحه گفته می شود، به سایتی گفته می شود که تنها از یک صفحه برای پردازش محتوا و عملکرد ها functionality)) استفاده می کند. در زمان تعامل با برنامه کاربردی تحت وب، لینک های مسیریابی کاربر را به طور مستقیم به محتوا یا feature مربوطه هدایت می کنند. وب سایت ها معمولا زبان های برنامه نویسی مانند جاوا اسکریپت، JQuery، CSS3 یا Ajax را برای کامل کردن فرایند استفاده می کنند.

 

مزیت های وب سایت تک صفحه ایی

وب سایت های یک صفحه ایی با ویژگی خاصی مشخص می شوند که اغلب می توانند محتوا را در فرمت ساده و آسان برای فهم نمایش دهند. سایت های یک صفحه ایی به طراحان مقدار قابل توجهی آزادی در طراحی و توسعه را ارائه می دهند، اجازه می دهند که طراح برای مرتبط ساختن و تعامل قسمت های مختلف از خلاقیت خود بیشتر استفاده کنند.

از منظر تجربه کاربر UX، مزیت قابل توجهی وجود دارد. مسیریابی ساده بوده و همچنین از نظر بصری روایت صفحه بسیار مطلوب و یا جذاب است. مسیریابی ساده معمولا باعث کاهش تعداد کلیک می شود، علاوه بر این حرکت در صفحه برای کاربر بسیار روان تر خواهد بود (بخصوص در دستگاه های موبایل) و سفر کاربر در سایت بسیار رضایت بخش تر خواهد شد. در نتیجه کاربر بیشتر با محتوا درگیر خواهد بود، و تحقیقات نشان می دهد فرم طولانی محتوا نسبت به فرم کوتاه نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری را افزایش می دهد.

طراحی تک صفحه ایی همچنین کنترل بیشتری را برای اشتراک گذاری اطلاعات را به صاحب وب سایت می دهد. در وب سایت های سنتی کاربر می تواند به سمت جلو و عقب کلیک کند و اغلب این روش باعث می شود کاربر مسیر خود را گم کند. اما در طراحی تک صفحه ایی یک روند نمایش محتوا مناسب برای ارائه اطلاعات در زمان مناسب وجود دارد.

با تمام فواید و رضایت مندی ها از طراحی یک صفحه ایی سایت، ممکن است که این طراحی برای هر نوع سایت کسب و کاری مناسب نباشد و این زمانی است که موضع طراحی چند صفحه ایی مطرح می شود.

 

سایت چند صفحه ایی چیست؟

سایت های چند صفحه ایی تقریبا نقطه مقابل سایت های تک صفحه ایی هستند. سایت های چند صفحه ایی ممکن است همان محتوا را در سراسر یک وب سایت در چند صفحه نمایش دهند.

طراحی سایت چند صفحه ایی یک الزام برای شرکت و سازمان هایی هستند که دارای دامنه وسیعی از محتوا، محصول یا خدمات هستند. زیرا کاملا غیر ممکن است که صدها یا هزار محصول یا مقاله را در یک صفحه نمایش داد.

سایت های چند صفحه ایی بسیار متداول تر از برنامه های کاربردی تحت وب تک صفحه ایی هستند و همچین از نظر تاریخ طراحی سایت قدیمی تر اند.

 

مزایای طراحی سایت چند صفحه ایی

سایت های چند صفحه ای برای پروژه های پیچیده تر بهتر هستند سایت هایی که نیاز به محتوای بیشتر و یا قابلیت های پیشرفته ای دارند. تلاش برای گنجاندن محتوا بیش از حد در یک وب سایت یک صفحهایی  برای تجربه کاربر وحشتناک است. زیرا کاربران تعامل و درک سایت را بسیار دشوار خواهند یافت.

برای سایت های بزرگ تجارت الکترونیک، سایت چند صفحه ایی همان چیزی است که شما می بایست انتخاب نمایید. اما همچنین شما باید مطمئن شوید که صفحات وب سایت را به گونه ایی سازمان دهید که به راحتی توسط کاربران قابل پیمایش باشند و کاربران اطلاعاتی را که می خواهند به راحتی و سریع بیابند.

از سوی دیگر صاحب وب سایت می بایست به فکر یکپارچگی در بازاریابی اینترنتی باشد بخصوص موتور های جستجو و سئو.

وقتی شخصی از موتورهای جستجو استفاده می کند انتظار بهترین نتیجه را از آن دارد. مطمئنا این برای جستجوی ارگانیک هم مهم است، بنابراین شما باید برای کلمات کلیدی مشابه صفحه ایی با عنوان و کلمه کلیدی جدا ایجاد کنید. شما نمی توانید این کار را در یک وب سایت تک صفحه ایی انجام دهید زیرا شما نمی توانید خیلی اختصاصی عمل کنید. چون طراحی تک صفحه ایی همانطور که از نامش پیداست یک صفحه و برای همه ی راه حل هاست. بنابراین وب سایت های چند صفحه ایی از این لحاظ برتری قابل توجهی دارند.

علاوه بر این فعالیت های بازاریابی از قبیل نمایش تبلیغات و پیشنهاد محصول یا خدمات به کاربر به طور خاص در طراحی چند صفحه ایی ممکن است، و این مزیت مهمی برای این نوع طراحی است.

 

طراحی تک صفحه ایی یا طراحی چند صفحه ایی؟

پاسخ به این سوال خیلی مستقیم نیست و به دو فاکتور اصلی بستگی دارد: محتوا و بازاریابی. اگر شما تعداد کمی سرویس یا کالا برای ارائه دارید و زیاد درگیر روش های حرفه ایی بازاریابی مانند سئو، تبلیغات کلیکی و Remarketing نیستید، طراحی سایت تک صفحه ایی گزینه شماست.

هرچند اگر شما تعداد زیادی کالا یا خدمات برای ارائه در سایت خود دارید و یا محتوای شما بسیار پیچیده و با جزئیات است، شما نمی توانید تجربه کاربری خوبی را با محتوای عمیق را با طراحی سایت تک صفحه ایی ارائه کنید. همچنین اگر بازاریابی برای شما بسیار با اهمیت است شما با این نوع طراحی قابلیت بسیار محدودی دارید.

البته گزینه سومی هم وجود دارد و آن رویکرد هیبرید در طراحی است. برای مثال محصول و خدمات شما در صفحه اصلی سایت لیست شده اند در حالی که شما از یک وبلاگ یا صفحه فرود برای تلاش های بازاریابی خود استفاده می کنید. این روش نیز برای هر نوع کسب و کاری مناسب نیست. بنابراین برای انتخاب خود بهتر است با کارشناسان طراحی سایت ما در شرکت دارکوب مشورت کنید تا بهترین طراحی را برای نیازهای وب سایت و کسب و کار خود انتخاب نمایید.

 

سئوی وب سایت تک صفحه ایی

وب سایت های تک صفحه ایی بسیار جذاب و از نظر گرافیکی زیبا هستند. اما آیا این نوع طراحی برای سئو نیز مناسب است؟

مت کات یکی از مدیران گوگل می گوید: واقعا به این بستگی دارد که موقعیت، موضوع یا طرح بندی سایت به چه صورت است. اما اگر طراحی تک صفحه ایی برای کسب و کار شما خوب است و خوب کار می کند بنابراین گوگل هم با آن مشکلی ندارد.

 

اعتبار و قدرت

به نظر می آید قدرت و اعتبار همراه طراحی تک صفحه ایی است. اما هر لینک خارج از سایت و لینک داخلی به یک URL اشاره می کند. و نظر مخالف این است که در چنین شرایطی به دست آوردن چندین لینک برای یک محتوا بسیار مشکل تر از چند محتوای تازه خواهد بود.

در حالی که گوگل می گوید که طراحی تک صفحه ایی به خوبی کار می کند، کارشناسان سئو معتقد هستند داشتن چندین صفحه با لینک های خارج از سایت می تواند به طور عمومی اعتبار سایت را افزایش دهد.

اعتبار سایت و رتبه آن: با اشاره تمام لینک ها به یک URL ممکن است.

اعتبار دامنه: داشتن نسبت یک به یک، لینک به صفحه، و داشتن تنها یک صفحه می تواند جلوی اعتبار عمومی دامنه را بگیرد.

ساخت لینک: می تواند به دست آوردن مدام لینک دشوار باشد.

 

محتوا

الگوریتم های موتورهای جستجو به دنبال مرتبط بودن محتوا هستند. آنها کوئری ها را با محتوا ربط می دهند. در حالی که یک سایت تک صفحه ایی ممکن است مسئله مرتبط بودن را برای کلمه کلیدی اصلی را حل کند، ممکن است این مسئله را برای زیر عنوان ها و کلمات کلیدی فرعی که می توانستند در صفحه مخصوص خود بهتر رتبه بگیرند را کم رنگ تر کند.

مثلا به آپدیت الگوریتم مرغ مگس خوار توجه کنید. این الگوریتم بر مرتبط کردن معنای عبارت جستجو با محتوای یک صفحه توجه دارد تا تطابق تک تک کلمات. اگر شما تنها یک صفحه داشته باشید که در آن درباره محصولات، خدمات، ویژگی ها و مزایا، بررسی ها و نظرات کاربران، مسائل بازار و صنعت بنویسید، فکر می کنید که یک صفحه به عنوان یک کل چطور می تواند به هر قسمت یا موضوع مرتبط باشد؟

 

قابلیت Crawl

آیا موتورهای جستجو می توانند که سایت یک صفحه ایی را بخزند؟ اگر شما هر گونه انتقال محتوای جدید را با پیمایش Scroll کاربر را دارید، باید اطمینان حاصل کنید که موتور جستجو می تواند تمام صفحه شما را خزیده و cache کند. زیرا که گوگل اسپایدرز ها قابلیت کمی برای پشتیبانی و اجرای کدهای جاوا اسکریپت دارند.

اگر از این عملکرد وب سایت خود اطمینان ندارید، قطعه هایی از قسمت های مختلف صفحه وب سایت خود را در بین دو علامت نقل قول در موتور جستجو، جستجو نمایید. آیا صفحه سایت خود را در نتایج جستجو مشاهده می کنید؟

برخی طراحان پیشنهاد می دهند که محتوای سایت را به صورت استاتیک به موتورهای جستجو ارائه دهید در حالی که محتوای داینامیک را برای کاربران ارائه می کنید. اما باید توجه کنید که باید این دو محتوا یکسان باشند زیرا که گوگل در صورت شناسایی cloaking (محتوای روی محتوا) جریمه در نظر می گیرد.

 

ساختار صفحه

خوب اگر تصمیم دارید که برای سایت خود از رویکرد تک صفحه استفاده کنید نکات زیر را برای ساختار دادن و سئوی سایت رعایت کنید.

1- تعریف Content Section ها

هر قسمت از محتوا را طوری طراحی کنید که انگار صفحه ایی جداگانه است. کلمات کلیدی مورد نظر را برای رتبه بندی انتخاب کرده برای آن عنوان، تصویر و تگ های سئو مانند یک صفحه مستقل ایجاد کنید.

2- Content Section ها را با div از هم جدا کنید

هر قسمت از محتوا را در درون div خود قرار دهید. کدهای CSS به عنوان سیگنال سئو در نظر گرفته نمی شوند اما روش خوبی برای سازمان دهی محتوا هستند. همچنین استفاده از آنها برای Anchor Links مناسب است که خود سیگنال سئو می باشند.

3- Anchor Links

ما می دانیم که گوگل به Anchor Links توجه می کند. این را با Anchor Text اشتباه نگیرید. Anchor Links شما را به یک قسمت خاص صفحه می برد. در نتایج جستجو مشاهده شده است که گوگل این متن را به عنوان لینک سایت لیست می کند.

4- شاید این تنها جایی باشد که در یک صفحه چندین H1 پیشنهاد می شود. هر H1 سیگنالی است برای معرفی مطلب و عنوانی متفاوت. اما برای هر Section تنها از یک H1 استفاده نمایید.

 

کلام آخر

وب سایت های تک صفحه ایی می توانند برای وب سایت های جدید و پروژه های خاص عالی باشند. اما اگر در حال حاضر یک وب سایت چند صفحه ایی دارید اصلا پیشنهاد نمی شود که آن را تبدیل به یک سایت تک صفحه ایی کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز