آیا ایمن سازی وب سایت برای سئو ضرورت دارد؟

رتبه بندی کاربر: 4 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

 

آیا می دانستید که 68 درصد از کاربران بر این باورند که  قوانین فعلی برای محافظت از حقوق سایبریشان کافی نیست.

جای تعجب ندارد که Google موضع سخت گیرانه ای برای محافظت از حریم خصوصی کاربران خود قرار داده است.آنها می گویند که امنیت برای مشتریان آنها همیشه بالاترین اولویت را دارد.

بنابراین، برای پیاده سازی یک اتصال امن پیشرفته برای کاربران، در سال 2014 غول موتورهای جستجو، امنیت را به عنوان یک سیگنال رتبه بندی احتساب کرد.

و از زمانی که گوگل این اعلامیه را صادر کرد...

بازاریابان اینترنتی در سطح دنیا به شدت به دنبال این قضیه بوده اند.آنها می خواهند ببینند، آیا SSL برای سئو خوب است؟ اگر این چنین است، کدام نوع گواهینامه SSL سئو سایت را تقویت خواهد کرد؟ آیا تجربه کاربری را بهبود می بخشد؟

هنوز هم بسیاری از وب مستر ها می باشند که شک دارند این گواهینامه ها ارزش پیاده سازی دارد یا خیر.

از 1 میلیون وب سایت تاپ در سطح دنیا فقط 1.9 درصد از آنها به صورت پیش فرض کاربران را به نسخه HTTPS/SSL هدایت می کنند.حتی 10000 وب سایت برتر دنیا هم فقط 4.2% از این سایت ها به سمت نسخه های امن رفته اند.به طور کلی کمتر از 1% از وب سایت های سطح اینترنت امن می باشند.

علاوه بر این بسیاری از مدیران وب حتی نمی خواهند به سمت سایت های امن https بروند و قصد و برنامه ای برای این کار ندارند.بر همین اساس سایت Moz یک نظرسنجی انجام داده است:

  • 24/17 درصد از مدیران سایت گفتند که قبلا از HTTPS استفاده می کردند.
  • 90/24 درصد از آنها اظهار داشتند که در حال حاضر با این پروتوکول کار می کنند.
  • 85/57 درصد از آنها هم اعلام کردند هیچ برنامه ای برای استفاده از آن را ندارند.

من مطمئن هستم که شما به دنبال این هستید که اطلاعاتی راجع به اثرات امن بودن سایت بر روی سئو بدست بیاورید و ببینید آیا امن تر بودن سایت بر روی نتایج کسب و کار هم تاثیرگذار خواهد بود یا خیر.در این مقاله این اطلاعات را خواهید خواند.

اما قبل از اینکه مستقیما به سراغ این بحث برویم و در آن غرق شویم، افراد فنی هستند که نمی دانند HTTPS دقیقا چیست، پس اجازه دهید به طور خلاصه به توضیح آن بپردازیم.

 

مزایای تغییر وب سایت به HTTPS و چالش های احتمالی مرتبط به آن

مزیت اصلی Hypertext Transfer Protocol Secure این است که ارتباط کاربران با صفحات را هنگامی که آنان اطلاعات شخصیشان را به اشتراک می گذارند را امن می کند.این عالی است که وب سایت شما از این پروتوکول بهره بگیرد.اما وقتی یک کاربر اطلاعات مهم و ارزشمندی مانند اطلاعات کارت اعتباری را  به اشتراک می گذارد، HTTPS لایه های محافظتی بیشتری را اضافه می کند.

شما نیاز به نصب یک گواهینامه سوکت لایه امن دارید (پروتوکولی که https از آن استفاده می کند) تا اطمینان حاصل شود که اطلاعات بین وب سرور شما و مرورگر امن و خصوصی باقی می ماند.هنگامی که یک گواهینامه سوکت لایه امن یا همان SSL معروف بر روی یک وب سرور نصب می شود، به عنوان یک قفل عمل کرده و اتصال بین وب سرور و مرورگر را امن می کند.یک گواهینامه SSL نام دامنه (یا سرور یا نام میزبانی و هاستینگ)، نام شرکت و محل آن را با هم پیوند می دهد.طرز کار کلی SSL به این صورت است که این گواهینامه به شما یک کلید خصوصی و یک کلید عمومی می دهد.اما آنچه شما کافی است بدانید این است که: اگر یک هکر حتی موفق به هک وب سایت شما شود، اما چون کلید خصوصی شما را ندارد، موفق به رمز گشایی اطلاعات شما نخواهد شد.

پس HTTPS و SSL از حمله های  Man in the middle(مردی در میان راه) جلوگیری می کند.این سبک حمله شبیه به استراق سمع است و هکر در بین راه تبادل اطلاعات، به آنها گوش می دهد.

اگر گواهینامه SSL را بر روی وب سرور خود نصب کنید، گوگل کروم و فایرفاکس نماد یک قفل سبز رنگ را در ابتدای URL سایت نمایش می دهند.بازدیدکنندگان ممکن است حتی در برخی صفحات هشدارهایی دریافت کنند مبنی بر اینکه باید وب سایت را بسته و از آن استفاده نکنند.به عبارت دیگر استفاده از SSL برای برخی کسب و کارها ضروری می باشد.

دیگر مزیت تغییر سایت به https این است که اطلاعات ارجاع داده شده سالم و بی نقص باقی می ماند.

منظور چیست؟

زمانی که از ارتباط امن https به ارتباط معمولی http می روید، اطلاعات ارجاع داده شده از بین می رود اما در حالت بالعکس این اتفاق نمی افتد.

 

HTTPS و گوگل

این که گوگل به وب سایت های معتمد، امن و تایید شده علاقه مند تر است برای کسی چیز غافلگیر کننده ای نیست.این به این دلیل می باشد که کاربران می دانند اطلاعات آنها برای سطوح امنیتی توسط وب سایت رمزگذاری خواهد شد.اما کاربران باید بدانند که گرفتن گواهینامه می تواند آنها را درگیر یک روند کند، به همین دلیل است که این کار مزایایی برای افزایش رتبه را شامل می شود.

زمانی که وب سایت مراحل اخذ گواهینامه را طی می کند، صادر کننده گواهینامه حکم شخص ثالث قابل اعتماد را دارد.هنگامی که یک مرورگر یک وب سایت امن را شناسایی می کند، از اطلاعات موجود در گواهی برای تایید اینکه آیا وب سایت دقیقا همانطور است که ادعا می کند یا خیر، استفاده خواهد کرد.هنگامی که یک کاربر تفاوت بین Http و Https را می داند، این موضوع را هم می داند که در سایت امن تر راحت تر می تواند کاوش کند و اطلاعاتش ایمن خواهد بود.این سطح از امنیت به کسب و کارهای تجارت الکترونیک اجازه می دهد تا به دلیل اعتباری که کسب می کنند، در این حوزه بیشتر بمانند و موفق تر باشند.

گوگل در حال حاضر از HTTPS به عنوان یک سیگنال رتبه بندی استفاده می کند.تجزیه و تحلیل داده ها نشان داده است که وب سایت های HTTPS مزیت و اولویت بالاتری برای قرار گرفتن در رتبه بندی بالاتر نسبت به HTTP دارند، بنابراین تغییر به سمت https برای هر سایتی سودمند خواهد بود، چه اطلاعات محرمانه داشته باشد و چه نداشته باشد.برای دریافت کمی اطلاعات بیشتر، داده هایی که از HTTPS فرستاده می شوند، یا به وسیله TLS محافظت می شوند و یا از طریق پروتوکول امنیتی لایه Transport این کار را انجام می دهند.این کار 3 لایه مهم حفاظتی را فراهم می کند: یکپارچگی داده ها برای اطمینان از اینکه اطلاعات در حین انتقال خراب نمی شوند یا تغییری در آن صورت نمیگیرد (Reliability)، رمز گذاری داده ها برای امن نگه داشتن اطلاعات، و احراز هویت برای اثبات اینکه کاربر دقیقا به وب سایت هدف و مورد نظر خود متصل شده است.

گوگل اعلام کرده سایت هایی که از https استفاده می کنند به دلیل وجود جنبه های امنیتی، دارای مزیت های هر چند اندک در رتبه بندی می باشد.با این حال استفاده از آنها می تواند کمی در رنکینگ گوگل به وب سایت کمک کند اما مزیت آن برای مثال به اندازه محتوای با کیفیت در سایت نمی باشد.

 

HTTPS به عنوان یک سیگنال رتبه بندی محسوب می شود

گوگل می داند امنیت اصلی ترین اولویت در محیط و فضای اینترنت می باشد، از طرفی شرکت ها زمان زیاد، پول فراوان و سایر منابع دیگر را برای این کار صرف می کنند، به این منظور که اطمینان داشته باشند خدمات آنها به بهترین نحو ارائه می شود و از امنیت در سایت های خود استفاده می کنند که یک رمزگذاری قوی با https به صورت پیش فرض مهم ترین این کارها در امنیت می باشد.این برای کاربران اینترنت به چه معنا می باشد؟کسانی که از نرم افزارهای گوگل استفاده می کنند مانند Gmail، جستجو و Google Drive به صورت خودکار هنگام استفاده از آنها اتصالهای امنی دارند.فراتر از نرم افزارهای خود، گوگل در تلاش است که محیط کلی اینترنت، یک مکان امن باشد.بخش بزرگی از این چشم انداز اینست که وب سایت هایی که از طریق گوگل جستجو می شوند و به کاربران وب ارائه می گردد، امن باشد.وب سایت دارکوب در این چشم انداز گوگل خود را شریک کرده و سایت شرکت ما به آدرس Sitedar.Com در زمره سایت های امن شده می باشد.

در حال حاضر، بسیاری از مدیران وب که کار خود را به شرکت دارکوب می سپارند و یا قبلا وب سایتی با پروتوکول Http داشته اند، به سمت پروتوکول امنیتی https می روند که این برای جامعه اینترنت و محیط وب بسیار دلگرم کننده می باشد.بر اساس دلایلی که بالاتر بیان شد، گوگل مدتی است در حال آزمایش است که وب سایت هایی که از اتصال امن استفاده می کند را در الگوریتم ها برای جستجو قرار داده و به آنها در رنکینگ کمی کمک کند.از طرفی هم در حال بررسی هستند که آیا تشویق به قرار دادن سایت در جایگاه های بالا باعث می شود که صاحبان سایت از https استفاده کنند یا خیر.نتایج در این آزمایش مثبت بوده، بنابراین گوگل شروع به فعال کردن Https به عنوان یک فاکتور در رتبه بندی کرده است.

 

مزیت استفاده از HTTPS برای سئو

کاملا مشخص است که https امنیتی را فراهم می کند که بسیاری از کاربران اینترنت آن را تقاضا می کنند و به آن احتیج دارند، بنابراین یکی از راه هایی که می توان نزد گوگل به محبوبیت رسید استفاده از این پروتوکول امنیتی است.علاوه بر این، مزایای دیگری را هم برای سئو در پی دارد که باید به آنها توجه شود.

افزایش رتبه که کاملا مشخص و اولین مزیت می باشد.همانطور که اشاره شد گوگل رتبه بندی سایت هایی که از HTTPS استفاده می کنند را تا اندازه ای ارتقا خواهد داد.مانند بسیاری از سیگنال های رتبه بندی، این تنها تکنیک و فاکتور برای رتبه بندی نیست و نمی توان برای افزایش رتبه فقط به صورت واحد از این فاکتور استفاه کرد اما باید آن را همیشه در گوشه ذهن خود داشته باشید.اگر از دید مثبت نگاه کنیم، استفاده از https می تواند در بلند مدت به ارتقای رتبه سایت ها کمک کند؛ سئو مانند یک هندوانه در بسته است و نمی توان راجع به خیلی چیزها در این علم با قطعیت 100 درصد صحبت کرد.

این پروتوکول امنیتی به وب سایت و اهداف سئو، حریم خصوصی و امنیت را اضافه می کند: تایید وب سایت که در سرور درست و تایید شده قرار گرفته است، جلوگیری از سوء استفاده  توسط شخص ثالث، و رمزگذاری تمامی ارتباطات مانند URLها، که به نوبه خود از اطلاعاتی چون شماره های کارت اعتباری و تاریخچه و کوکی های مرورگرها محافظت می کند.

 

اهمیت سئو برای HTTPS

به طور کلی هیچ مسئله و دغدغه خاصی برای خروج از HTTP و استفاده از HTTPS وجود ندارد.چون گوگل همیشه از این پروتوکول امنیتی حمایت می کند پس در آینده هم می توان از آن استفاده کرد و مطمئن بود که همیشه از آن پشتیبانی خواهد شد.با این حال، بسیار مهم است که شما در هنگامی که به سمت Hypertext Transfer Protocol Secure می روید چندین کار را انجام دهید تا مطمئن شوید که  ترافیکی که به سمت ساییتان می آید به دلیل این جا به جایی دچار مشکل احتمالی نشود.

ابتدا باید به گوگل بگویید که وب سایت از HTTP به HTTPS منتقل شده است (شرکت دارکوب پیشنهاد می کند اگر از لحاظ مالی برایتان مقدور است، از همان ابتدای طراحی سایت، از SSL استفاده کنید تا در آینده درگیر کارهای احتمالی نشوید).

گوگل موارد پایین زمانی که از HTTP به HTTPS تغییر پروتوکول می دهید را پیشنهاد می کند:

  • استفاده از گواهینامه هایی با کلید 2048 بیتی
  • تصمیم بگیرید که نیاز به گواهی تک (Single)، WildCard ، یا چند دامنه ای (Multi domain) دارید.
  • از URLهای مرتبط برای منابع استفاده کنید که از یک دامنه مشابه امن استفاده می کنند.
  • از دیده شدن HTTPS توسط ربات هایی که Crawl می کنند جلوگیری نکنید.
  • اجتناب از تگ های متای noindex برای txt
  • انتخاب پروتوکول های مرتبط با URLها برای سایر دامنه ها

به منظور دریافت گواهی، شما باید درخواست عضویت  گواهینامه (CSR) را در وب سرور ارائه دهید.سپس شما نرم افزار سرور مورد استفاده برای تولید CSR را انتخاب خواهید کرد.بعد از آن الگوریتم hash ترجیحی و انتخابی خود را امتحان می کنید.در نهایت ، شما دوره زمانی مجوز برای گواهینامه را انتخاب می کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز