طراحی اپلیکیشن یا طراحی وب سایت ، کدام یک الویت دارند؟

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

 

تفاوت سایت واکنشگرا و معمولی

حقیقت این است که برای کاربر نهایی تفاوتی وجود ندارد. ممکن است که شما آدرس url سایت یک شرکت را در مرورگر تایپ کنید و نتایجی که در موبایل و کامپیوتر به دست می آید یکسان باشد و فکر کنید هیچ تفاوتی بین آنها نیست. اما موضوع مهمی که وجود دارد آنها از نظر فنی متفاوت هستند.

تفاوت عمده بین این دو این است که از دستگاه های مختلف، یکی از گوشی  همراه و یکی از کامپیوتر قابل دسترسی است.  در اینجا چند تفاوت بین این دو گفته شده است:

اندازه صفحه نمایش

هنگام طراحی شما باید تغییر اندازه صفحه نمایش را در نظر بگیرید. نمایشگر های کوچکتر، پیکسل های کمتری را نشان می دهند. بنابراین در اپلیکیشن، ویژگی هایی مانند گرافیک های سنگین و گالری تصاویر، استفاده نمی شود.

در هنگام دسترسی به یک وب سایت، شما از کلمات کلیدی استفاده می کنید، ولی در مورد گوشی های تلفن همراه اینطور نیست، در مورد کلمات کلیدی گوشی همراه خیلی موارد دخیل هستند. مثلا ممکن است کاربران گوشی همراه، کلمات کلیدی را از منوکشویی که گوگل پیشنهاد می دهد استفاده کنند و یا از جستجو صوتی استفاده کنند و یا حتی ممکن است مکان دکمه های لمسی بر روی جستجو کاربران تاثیر بگذارد.

نوشته های متنی

اکثر مردم در هنگام استفاده از کامپیوتر و لپتاپ شخصی خود هنگامی که نشسته اند استفاده می کنند، ولی در مورد اپلیکیشن موبایل اینطور نیست. ممکن است در حالت راه رفتن و حتی دویدن باشند. بنابراین طراح وب سایت باید این موضوع را مد نظر داشته باشد و در طراحی اپلیکیشن از خصوصیاتی استفاده کند که راحت تر قابل استفاده باشد به عنوان مثال، از کلیدواژه های از پیش ساخته شده استفاده کند.

پردازنده ها

گوشی های همراه در مقایسه با کامپیوتر های شخصی، پردازنده های آهسته تری دارند، بنابراین به لایه بندی ساده تر نیاز دارند. این طور نیست که اگر وب سایت شما که در کامپیوتر به خوبی کار می کند در مورد گوشی های همراه هم همینطور است.

طراحی سایت واکنشگرا و یا طراحی اپلیکیشن موبایل

طراحی وب سایت و یا طراحی اپلیکیشن، کدام یک بهتر هستند؟ در حالی که انتخاب بین این دو سخت می باشد، به طور کلی هر دو رسانه برای انتقال اطلاعات و تبلیغ برند ها استفاده می شوند ،  ولی جزئیات بیشتر در این مقاله گفته شده است.

بیشتر شرکت ها و سازمان ها وب سایت دارند و با توجه به محبوبیت و گسترش و رشد روزافزون دستگاه های گوشی همراه ، داشتن یک استراتژی تلفن همراه برای این وب سایت ها از همیشه مهمتر است. اگر هنوز در مورد استراتژی وب سایت های تلفن همراه خود اقدام نکرده اید، از همین امروز شروع کنید. اگر مشکل شما تصمیم گیری در مورد استفاده از وب سایت واکنشگرا و یا استفاده از اپلیکیشن موبایل است، مسائل زیادی برای بررسی وجود دارد. هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.  با این وجود انتخاب هر کدام بستگی به موقعیت شرکت و سازمان خودتان دارد. در زیر تعریفی از وب سایت ها و وب اپلیکیشن ها گفته شده است.

وب سایت ها

وب سایت ها اساسا مجموعه ای از صفحات وب هستند. شما با استفاده از یک مرورگر به آنها دسترسی خواهید داشت. شما می خواهید که همه چیز را در یک وب سایت مشاهده کنید و آن را بخوانید و این تجربه ای است که از آن وب سایت کسب می کنید. هدف شما از مطالعه یک وب سایت این است که اطلاعاتی را یاد بگیرید و چیزی بیاموزید. می توانید همان اطلاعات را در یک کتاب هم مطالعه کنید، ولی وقتی ترجیح می دهید آن را از یک سایت بخوانید احتمالا به دلیل راحتی آن است.

از مهمترین مواردی که وب سایت ها را از اپلیکیشن ها متمایز می کند، این است که وب سایت ها برای کاربران تعاملی نیستند و محتوا را برای خوانندگان حاضر می کنند. وب سایت ها در این قرن به بانک اطلاعاتی برای خوانندگان تبدیل شده اند.

در عمل وب سایت ها خیلی ساده تر از اپلیکیشن ها  هستند. به لطف نرم افزارهای وبلاگ ساز امروزه می توانید در کمتر از 5 دقیقه وب سایت بسازید ولی اگر می خواهید وب سایت خود را کدگذاری کنید باید html  بلد باشید. امروزه ساخت وب سایت در مقایسه با ساخت اپلیکیشن نیاز به مهارت و مدرک خاصی ندارد.

اپلیکیشن وب سایت

اپلیکیشن های وب، تعاملی هستند. وب سایت ها بیشتر در مورد گرفتن داده های اطلاعاتی و اپلیکیشن ها بیشتر در مورد انجام کارها هستند. تنظیمات وب سایت به طور کلی از تنظیمات اپلیکیشن های وب متفاوت است. ریتم تایپ کردن در آدرس، بارگیری وبسایت ها ، رفتن به عقب و جلو در سایت ها اغلب در اپلیکیشن ها وجود ندارد.  طراحی اپلیکیشن ها اغلب سخت تر از طراحی وب سایت ها است.

وب سایت موبایلی و یا اپلیکیشن موبایلی، کدام یک برای سازمان شما مناسب تر است؟

برای بازاریابی آنلاین، داشتن یک سایت موبایلی نقطه شروع است. اگر شما قصد ایجاد یک سایت موبایلی برای کسب و کار خود را دارید، یکی از اولین موضوعاتی که احتمالا به ذهنتان می آید این است که یک اپلیکیشن وب نیز برای کاربران خود طراحی کنید که راحت تر بتوانند مطالب و دانلود ها را از آنجا بارگزاری کنند و یا یک وب سایت موبایلی برای استفاده راحت تر کاربران داشته باشید  یا هر دو.

در نگاه اول وب سایت ها و اپلیکشن های موبایل بسیار شبیه به هم دیگر به نظر می رسند و اینکه کدام یک برای شما مناسب تر است بستگی به تعدادی از عوامل دارد : از جمله مخاطبان هدف، بودجه بندی، هدف گذاری و ویژگی های مورد نیاز.

تفاوت بین وب سایت های موبایلی و اپلیکیشن موبایلی

قبل از اینکه بتوانید مزایای بین وب سایت و اپلیکیشن موبایلی را ارزیابی کنید مهم است که تفاوت بین آن دو را بدانید. هر دو آنها بر روی دستگاه های تلفن همراه، گوشی های هوشمند و تبلت ها قابل استفاده هستند. یک وب سایت تلفن همراه شبیه هر وب سایت دیگری شامل صفحات html  مبتنی بر مرورگر است. ویژگی بارزی که سایت تلفن همراه را از سایت معمولی متمایز می کند این است که برای صفحه نمایش های کوچکتر و لمسی نیز طراحی شده است. طراحی وب سایت واکنشگرا، به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به استاندارد های جدید برای وب سایت هایی هستند که نه تنها برای تلفن های موبایل بلکه می توانند در هر وسیله دیگری مانند کامپیوتر، لپتاپ، تبلت و انواع صفحه نمایش های گوشی همراه مورد استفاده قرار بگیرد.

هدف اصلی یک وب سایت، ارائه اطلاعات است. تحلیل اطلاعات مهمترین کاری است که بازدیدکنندگان از یک وب سایت انجام می دهند. همچنین برخی از سایت ها به منظور جذب کاربر بعضی از کارها را انجام می دهند. برای مثال به کاربران خود ایمیل می فرستد و تبلیغ محصولات خود را می کند. در اینجا کاربران اطلاعات مورد نیاز خود را در ایمیل به دست می آورند.

برعکس، هدف اولیه یک اپلیکیشن این است که کاربر بتواند کاری را انجام دهد. برنامه های کاربری وب به معنای حل مشکلات کاربران و یا رضایتمندی آنها است. به عنوان مثال، Trello کمک می کند تا مشکلات مدیریتی کاربران حل شود در حالی که فیس بوک با ارضای میل کاربران برای برقراری ارتباط با دوستان و آشنایان و خانواده و به اشتراک گذاشتن فعالیت های روزانه به آنها کمک می کند.

مانند هر وب سایت دیگری، وب سایت های ریسپانسیو می توانند محتوا، داده ، تصاویر ، متن ، ویدئو و غیره را نمایش دهند. آنها همچنین می توانند به ویژگی خاص تلفن های همراه مانند دکمه تماس فوری و یا نقشه های مکان یاب دسترسی داشته باشند.

اپلیکیشن های موبایل همچنین برنامه هایی هستند که  بر روی تلفن همراه شما نصب می شوند. کاربران از پرتال های خاص مانند فروشگاه اپل و یا بقیه اپلیکیشن ها برای پیدا کردن و دانلود برنامه ها ، استفاده می کنند.

کدام یک بهتر است یک اپلیکیشن و یا یک وب سایت ریسپانسیو؟

اگر شما در حال گسترش یک بازی هستید استفاده از اپلیکیشن وب ، بهترین گزینه برای شما می باشد.  ولی اگر هدف شما ارائه محتوای ریسپانسیو شده به مخاطب است، داشتن سایت تلفن همراه بهترین گزینه است. در برخی موارد ممکن است تصمیم بگیرید که یک وب سایت تلفن همراه و یک اپلیکیشن هم داشته باشید. به طور کلی داشتن یک وب سایت ریسپانسیو تلفن همراه باید اولین گام در داشتن یک سایت باشد.

مزایای وب سایت های تلفن همراه در مقایسه با اپلیکیشن

اگر اهداف شما مربوط به ارتباطات عمومی و یا بازاریابی است، یک وب سایت ریسپانسیو تلفن همراه تقریبا همیشه به معنای اولین گام عملی است.  این موضوع  به این دلیل است که داشتن سایت همیشه دارای مزایایی ، نسبت به اپلیکیشن است. در زیر مزایای سایت های موبایلی نسبت به اپلیکیشن ها گفته شده است.

-   سایت ها همیشه در دسترس می باشند

سایت ها همیشه برای کاربران برای طیف وسیعی از دستگاه های تلفن همراه در دسترس می باشد. از سوی دیگر اپلیکیشن ها نیاز دارند قبل از اینکه محتوا آن دیده شود ابتدا از فروشگاه دانلود و نصب شود.

-   سایت ها با تمام دستگاه ها سازگاری دارند

کاربران می توانند به یک سایت ریسپانسیو در انواع مختلفی از دستگاه های تلفن همراه به راحتی دسترسی پیدا کند، در حالی که اپلیکیشن ها نیاز به نسخه جداگانه ای برای هر نوع دستگاه دارند.

-   سایت ها می توانند ارتقا پیدا کنند

سایت ها نسبت به یک اپلیکیشن بسیار پویاتر و انعطاف پذیرتر، در مورد به روز رسانی محتوا هستند. اگر بخواهید محتوا و یا طراحی یک سایت را تغییر دهید به راحتی می توانید آن را ویرایش کنید و فورا قابل مشاهده می باشد. از سوی دیگر اپلیکشن تلفن همراه نیازمند به روز رسانی است.

-   سایت ها به آسانی پیدا می شوند

وب سایت های تلفن همراه برای کاربران بسیار آسان تر پیدا می شوند، زیرا آنها در موتورهای جستجو نمایش داده می شوند. در عوض، بازد یدکنندگان اپلیکیشن ها فقط به فروشگاه آنلاین محدود هستند.

-   وب سایت ها می توانند به آسانی بین ناشران به اشتراک گذاشته شوند

url  های وب سایت های تلفن همراه می توانند به آسانی از طریق یک لینک ساده بین کاربران به اشتراک گذاشته شوند. ناشران به راحتی می توانند، کاربران را به سایت تلفن همراه از طریق یک وبلاگ و یا یک وب سایت و یا حتی یک مقاله منتقل کنند. اما اپلیکیشن ها را به سادگی  نمی توان به اشتراک گذاشت.

-   سایت ها دارای دسترسی گسترده تری هستند

از آنجایی که وب سایت تلفن همراه به سادگی در دسترس است و می تواند به آسانی در میان کاربران و حتی موتورهای جستجو به اشتراک گذاشته شوند، قابلیت دسترسی به آن بسیار بیشتر از یک اپلیکیشن است.

-   سایت ها قابل حذف نیستند

میانگین عمر یک اپلیکیشن بسیار کوتاه است، بر اساس برخی تحقیقات کمتر از 30 روز، مگر اینکه اپلیکیشن واقعا منحصر به فرد باشد. از سوی دیگر سایت های همراه برای کاربران همیشگی هستند.

-   سایت ها راحت تر و ارزانتر هستند

توسعه سایت ها به طور قطع باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود به  خصوص اگر شما نیاز به حضور در سیستم عامل های مختلف دارید.

-   پشتیبانی و نگهداری

پشتیبانی و حفظ یک اپلیکیشن بسیار گران تر است و در طول زمان درگیری آن برای پشتیبانی سخت تر از وب سایت است.

چه زمانی احساس می کنید که بهتر است از اپلیکیشن استفاده کنید:

علیرغم، بسیاری از مزایای ذاتی سایت ها، اپلیکیشن ها هنوز هم بسیار محبوب هستند و در برخی موارد بهترین انتخاب برای استفاده شماست. به طور کلی اگر شما به یکی از موارد زیر نیاز داشتید، استفاده از اپلیکیشن بهترین انتخاب شماست:

بازی های تعاملی: برای بازی های تعاملی، به عنوان مثال بازی "angry birds  " ، استفاده از اپلیکیشن همیشه بهترین انتخاب شماست.

  • محاسبات و گزارشات: اگر شما به چیزی نیاز دارید که از شما اطلاعات و داده هایی را بگیرد، آن را محاسبه کند و گزارش دهد، استفاده از اپلیکیشن مناسب ترین گزینه است.
  • قدرت پردازش: مرورگر های تلفن همراه برای برخی از توابع خاص بسیار مفید هستند مانند دکمه تماس فوری در سایت های تلفن همراه، sms ، gps و غیره. با این حال اگر شما نیاز به دسترسی به یک دوربین و یا پردازش قدرتمند دارید، یک اپلیکیشن هنوز هم بسیار موثر است.
  • اتصال بی سیم: اگر شما نیاز به دسترسی آفلاین به محتوا و یا انجام عملکردی بدون اتصال به وایرلس را دارید، اپلیکشن ها مناسب می باشند.

 اگر در هنگام دریافت یک پروژه می خواهید که اطمینان حاصل کنید سرمایه گذاری که کرده اید به طور مطلوب بازگشت سرمایه خواهد داشت،  آنچه که شما برای ساخت یک اپلیکیشن  به منظور بازگشت هزینه ها و جلوگیری از ضرر می خواهید،  با ساخت یک وب سایت تلفن همراه به دست می آورید.

نتیجه گیری

همانطور که استفاده از تلفن همراه همچنان در سراسر جهان رشد می کند، این سوال پیش می آید که استفاده از اپلیکیشن ها به جای وب سایت های تلفن همراه مناسب است؟

 اگر هدف شما بازاریابی آنلاین، ایجاد یک محتوای عالی برای کاربران تلفن همراه، که به راحتی بین کاربران به اشتراک گذاشته شود و موتورهای جستجو بتوانند آن را به راحتی پیدا کنند، انتخاب یک سایت ریسپانسیو تلفن همراه بهترین و منطقی ترین انتخاب برای شماست.

از سوی دیگر اگر هدف شما این است که یک تجربه کاربری ارائه دهید که بیشتر شبیه یک رابط کاربری، بازی و یا یک برنامه کاربری است استفاده از اپلیکیشن بهترین و منطقی ترین انتخاب است.

 

 

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز