بازاریابی محتوا یا سئو؟ کدام مهم تر است؟

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

بازاریابی محتوا چیست؟

در این نوع از بازاریابی، کسب‌‌وکار یا برند تلاش میکند تا با به‌ اشتراک گذاری مطالب آموزشی، سرگرم کننده یا آگاهی‌ بخش و یا اخبار روزبه خوانندگان کمک  کند. نتیجهٔ این کار می‌تواند در قالب تغییر رفتار مخاطبان و یا آن‌گونه که بازاریابان میخواهند، مخاطب تصمیم بگیرد نشان می دهد. در حقیقت در این نوع بازاریابی، مردم را مجبور به خرید نمی‌کنیم؛ بلکه به آن‌ها کمک می‌کنیم تا بهترین تصمیم را بگیرند و شاید بهترین تصمیم آن‌ها در این میان، خریداری از ما باشد. «هدف این روش از بازاریابی، جذب مشتریان و نگهداری آن ها به‌ وسیله تولید کردن و سازماندهی محتوای ارزشمند و مناسب است که به نیتِ آن تغییر یا تقویت رفتار مشتری است. این نوع بازاریابی، فرایندی مداوم است که در پیشروی کلی بازاریابی شما به بهترین نحو جای می‌گیرد .»

در سال 2016، تعداد اندکی از کسب‌وکارها به قدرت کانتنت مارکتینگ تردید داشتند؛ اما واقعیت این است که فقط تعداد کمی از شرکت‌ها از این نوع بازاریابی، با مهارت تخصصی که واقعا لازم است، سود می‌گیرند. این راهنما، به شما می گوید که چطور می‌توانید برند خود را  تبلیغ و گسترش دهید و مشتریان با کیفیت‌تری دریافت کنید و روابط بین خود و مشتری را از این روش بالا ببرید.

انواع بازاریابی محتوایی

راه‌های زیادی برای اجرای بازاریابی محتوایی وجود دارد. این‌که می‌خواهید از کدامیک استفاده کنید، به استراتژی شما یا سازمانتان مربوط است. در قسمت پایین به ۵ روش معمول آن اشاره می‌کنیم. 

  • شبکه‌های اجتماعی

اینکه بیش از ۳/۵ میلیارد نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، بازاریابی محتوا از طریق سوشال مدیا را به خوبی شرح می دهد.راه های زیادی برای اجرای این روش بازاریابی وجود دارند برای مثال اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب، تلگرام و... این پلتفرم‌ها برای شما شرایطی را فراهم می‌ سازند که شما بتوانید بازاریابی های متنی، تصویری و ویدیویی تولید کنید و آن‌ها را با کاربران تان به اشتراک بگذارید. 

  • اینفوگرافیک 

اینفوگرافیک نمایش تصویری از هر نوع متن یا اطلاعات است. چه گام به گام در مورد نحوه ایجاد یک دوره آنلاین یا تاریخچه تلویزیون، یک اینفوگرافیک می تواند به شما کمک کند تا آن اطلاعات را در قالب یک تصویر بصری جالب منتقل کنید. حتی دفترچه راهنمای مصور همراه با ماشین لباسشویی شما یک اینفوگرافیک است. اینفوگرافیک ها معمولا متن و عناصر گرافیکی را به روشی خلاقانه برای دستیابی به اهداف مختلف ترکیب می کنند، مانند:

  • شکستن یک مفهوم پیچیده
  • جمع بندی اطلاعات
  • خوب جلوه دادن داده ها و اعداد خسته کننده

 بازاریابی محتوا از راه تولید اینفوگرافیک  بسیار موثر است. با این راه تولید محتوا می‌توانید  مخاطب هایی را که به دنبال اطلاعات خلاصه و مفید می‌گردند (که این روزها تعدادشان به شدت رو به افزایش است) به طرف خود بکشید . به هر کدام از اکانت‌های آن در هر شبکه‌ٔ اجتماعی سر بزنید می‌توانید انواع و اقسام اینفوگرافیک‌ها را مشاهده کنید. 

  • بلاگ

وبلاگ در بازاریابی محتوا چیست؟ وبلاگ نویسی بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی محتوا است زیرا بخشی از سایت شما است که اغلب با پست ها و اطلاعات جدید به روز می کنید تا خوانندگان را درگیر خود نگه دارید. اغلب از طریق محتوای وبلاگ است که ابتدا افراد را به سایت خود جذب می کنید و شروع به ایجاد مخاطبان برند خود می کنید. قسمت بلاگ‌ هر وب‌سایتی راه خوبی برای نشان دادن حسن نیتتان به مخاطب است. در اختیار قرار دادن اطلاعاتی که دستیابی به آن‌ها شاید برای مخاطب کمی سخت باشد بهترین راهی است که می‌توانید در او اعتماد ایجاد کنید و با پاسخ دادن به پرسش‌های مخاطب می‌توانید او را به خود نزدیک کنید. 

بلاگ‌های ایرانی و خارجی زیادی وجود دارند که این ارتباط را با مخاطب ساخته‌اند؛ مانند هاب‌اسپات، نوین و بک‌لینکو. این اعتماد در سطح اعتماد به مطالب بلاگ نمی‌ماند، بلکه نام شما را در ذهن مخاطب حفظ می‌کند (اصطلاحا به آن top of mind می‌گویند) و باعث می‌شود هنگام نیاز به محصول یا خدمات شما، نامتان را به خاطر بیاورد. 

  • پادکست 

بله، پادکست‌ها هم به نوعی محتوا هستند و خبر خوب این است که این روزها طرفداران زیادی در شبکه های اجتماعی پیدا کرده‌اند. بسیاری از کسب‌وکارها امروزه پادکست را به عنوان یکی از کانال‌های ارتباطی خود در نظر گرفته‌ اند. با استفاده از این روش می‌توانید اطلاعاتی که مد نظر دارید را به مخاطبتان منتقل کنید، در گوشش زمزمه کنید و شریک لحظات فراغت آن‌ها باشید. و .. می‌توانند نمونه‌های خوبی باشند. 

  • ویدیو

رشد محتوای ویدیویی در سال‌های اخیر چیزی جز انفجار نبوده است. با ظهور پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام و یوتیوب، مردم اکنون زمان بی سابقه ای را صرف تماشای محتوای ویدئویی می کنند. در واقع، طبق آمار Statista، مصرف ویدیو در شبکه های اجتماعی در حال حاضر بیشتر از محتوای متنی است! و توییتر، ویدئو به بخشی ضروری از بازاریابی محتوا برای مشاغل کوچک و بزرگ تبدیل شده است. در واقع، یک مطالعه توسط موسسه بازاریابی محتوا نشان داد که ویدیو در حال حاضر موثرترین راه برای دستیابی به مشتریان آنلاین است. چرا این هست؟ ایجاد و اشتراک گذاری ویدیوها با مخاطبان جهانی آسان تر از همیشه است. این روند تنها زمانی ادامه پیدا می‌کند که کسب‌وکارهای بیشتری به قدرت بازاریابی ویدیویی برای تبلیغ محصولات و خدمات خود پی برده‌اند. در واقع، مطالعات نشان داده است که قرار دادن یک ویدیو در صفحه فرود شما می تواند نرخ تبدیل را تا 80٪ افزایش دهد. چه چیزی باعث این رشد سریع در محتوای ویدیویی می شود؟ برای شروع، پیشرفت در فناوری، تولید ویدیوهای با کیفیت را آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از قبل کرده است. از گوشی‌های هوشمند با قابلیت‌های دوربین قدرتمند گرفته تا نرم‌افزار ویرایشی که هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند، ایجاد ویدیوهایی با ظاهر حرفه‌ای اکنون تقریباً برای هر کسی در دسترس است. علاوه بر این، افراد تمایل بیشتری به تماشای ویدیوها نسبت به خواندن محتوای متنی دارند. ویدیوها جذاب، سرگرم کننده و قابل مصرف هستند - آنها را برای جلب توجه در فیدهای رسانه های اجتماعی یا سایر کانال های آنلاین عالی می کند. همانطور که به سمت آینده بازاریابی دیجیتال پیش می رویم، شکی نیست که ویدیو همچنان نقش مهمی را در نحوه ارتباط کسب و کارها با مخاطبان هدف خود به صورت آنلاین بازی می کند.

حتما این جمله را زیاد شنیده‌اید که یک تصویر به اندازه‌ٔ هزار کلمه ارزش دارد. این جمله را هم از ما بپذیرید که یک ویدیو گاهی به اندازهٔ هزار تصویر می‌ارزد. با توجه به جذابیت بصری‌ و شنوایی که ویدیوها می‌توانند داشته باشند، می‌توانند مخاطب را بیشتر از متن یا تصویر هیجان‌زده کنند. از برندهایی که در ساخت ویدیو بسیار خوب عمل کرده‌اند می‌توان به بنز و bmw اشاره کرد.

 شرکت دارکوب

سئو چیست؟

سئو به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو است و فرآیندی است که برای بهینه‌سازی پیکربندی فنی، ارتباط محتوا و محبوبیت لینک یک وب‌سایت به‌ کار می‌رود تا صفحات آن به راحتی قابل یافتن، مرتبط‌ تر و محبوب‌ تر در مورد  جستجوی کاربر شوند و در نتیجه، موتورهای جستجو رتبه‌ بندی بهتری به آن‌ها می‌دهند.

اهمیت سئو و کاربرد آن چیست؟

چه یک بازاریاب داخلی، یک مشاور یا یک مدیر اجرایی باشید، سئو برای مشاغل مهم است. استفاده از استراتژی سئو برای بهینه سازی صفحات وب شما می تواند کسب و کار شما را از طریق بهبود رتبه بندی جستجو و هدایت ترافیک ارگانیک واجد شرایط به سایت شما توسط مهم ترین اعضای پایگاه مشتریان پیدا کند و اهمیت و کاربرد سئو برای شما زیاد است. هنگام ایجاد یک وب سایت یا محتوای با رتبه بندی برای کسب و کار خود، بسیار مهم است که تلاش های سئو شما به سرعت انجام شود. این مهم است که بدانید چگونه محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید تا دیده شود. برای درک سئو برای کسب و کار، دانستن نحوه کار موتورهای جستجو مفید است. قبل از اینکه وب سایت شما در نتایج جستجو نمایش داده شود، صفحات آن باید به درستی خزیده شده و ایندکس شوند. هر موتور جستجو خزنده یا عنکبوت مخصوص به خود را دارد که اینترنت را جست و جو می کند و صفحات وب جدید را پیدا می کند. صفحاتی که آنها پیدا می کنند سپس به فهرست موتور جستجو اضافه می شوند، که رکورد تمام صفحاتی است که خزیده است. هنگامی که یک پرس و جو را در نوار جستجو تایپ می کنید - چه جستجوهای روزمره باشد و چه در حال ارزیابی حضور ارگانیک کسب و کار خود هستید - موتور جستجو سپس صفحات فهرست خود را مرور می کند، صفحاتی را که بیشتر به درخواست شما مرتبط هستند را شناسایی می کند و آنها را رتبه بندی می کند. با توجه به ارتباط آنها سپس این پیوندها در صفحه نتایج به جستجوگر ارائه می شود.

تفاوت بازاریابی محتوا و سئو

تفاوت بین سئو و بازاریابی محتوا در این است که سئو فرآیند بهینه سازی صفحات وب شما برای رتبه بالاتر در موتورهای جستجو است در حالی که بازاریابی محتوا برای قرار گرفتن بیشتر در معرض کسب و کار شما با استفاده از محتوا استفاده می شود. سئو فنی است و بازاریابی محتوا خلاقانه تر است. این ایده اصلی پشت بازاریابی محتوا و سئو است، اما جزئیات و کاربرد هر استراتژی بسیار فراتر می رود. در زیر، مهم‌ترین اطلاعاتی را که باید در مورد سئو و بازاریابی محتوا بدانید، مرور می‌کنیم تا بتوانید یک برنامه جامع برای رشد کسب‌وکار خود به صورت آنلاین تهیه کنید. پس از پایان خواندن این راهنمای مقایسه، مطمئن شوید که صفحه استراتژی بازاریابی محتوای SEO من را بررسی کنید که به شما نشان می دهد چگونه هر دوی این تاکتیک های رشد را برای کسب و کار خود با هم ترکیب کنید.

سئو به صفحات وب شما کمک می کند تا در موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشند تا افراد بتوانند محتوای شما را پیدا کنند در حالی که بازاریابی محتوا به جذب ترافیک از منابع خارجی به کسب و کار شما کمک می کند. یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق نیاز به سئو دارد و بالعکس.

آیا بازاریابی محتوا بخشی از سئو است؟ بازاریابی محتوا بخشی از سئو است. بازاریابی محتوا با جذب لینک های بیشتر به یک وب سایت به شما در بهینه سازی موتورهای جستجو کمک می کند. همچنین انجام سئوی خارج از صفحه را آسان‌تر می‌کند زیرا بازاریابی محتوا تخصص، قدرت و اعتماد را برای یک کسب‌وکار افزایش می‌دهد. و این به رتبه بالاتر محتوا کمک می کند.
75 درصد از بازاریابان از سئو استفاده می کنند و 61 درصد از محتوای موجود برای بازاریابی محتوایی استفاده می کنند. 
70 درصد از بازاریابان محتوای B2B می گویند که تلاش های بازاریابی محتوای سازمانشان تا حدودی یا بسیار موفق تر از سال گذشته بوده است. 
93 درصد از موفق ترین استراتژی بازاریابی محتوا B2B گزارش می دهند که سازمان آنها بسیار/بسیار متعهد به بازاریابی محتوا است. 
ترافیک وب یکی از دو معیار اصلی موفقیت برای استراتژی های بازاریابی محتوا است. 
بازاریابی محتوایی بیش از سه برابر بیشتر از بازاریابی برون‌گرا سرنخ ایجاد می‌کند و 62 درصد هزینه کمتری دارد. 
محتوای باکیفیت و لینک بیلدینگ دو سیگنال مهمی هستند که گوگل برای رتبه بندی وب سایت شما برای جستجو استفاده می کند. 
هرچه یک صفحه بک لینک بیشتری داشته باشد، ترافیک جستجوی بیشتری از گوگل دریافت می کند. 
70 درصد از بازاریابان سئو را موثرتر از PPC می دانند. 
49 درصد از بازاریابان گزارش می دهند که جستجوی ارگانیک بهترین بازگشت سرمایه را در بین هر کانال بازاریابی دارد. 

برای مقایسه بهتر ما یک نمودار مقایسه سئو و بازاریابی محتوا برای 3 ماه گذشته را آوردیم.

نمودار مقایسه سئو و بازاریابی محتوایی

همانطور که یاد گرفتید، بزرگترین تفاوت بین سئو و بازاریابی محتوا این است که تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو به صفحات وب شما کمک می کند تا در صفحات نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشند در حالی که بازاریابی محتوا باعث آگاهی بیشتر برای برند شما می شود. با این حال، برای رشد بلندمدت نباید فقط در مورد بازاریابی محتوا یا سئو تصمیم بگیرید. یک استراتژی بازاریابی خوب هم شامل پیاده سازی فنی سئو و هم تلاش های بازاریابی محتوا برای افزایش در معرض دید کسب و کار شما به صورت آنلاین است.

رابطه بین بازاریابی محتوا و سئو وب سایت :

وقتی صحبت از بازاریابی آنلاین می شود، سئو و بازاریابی محتوا دو مورد از ضروری ترین ابزارها در زرادخانه یک برند هستند. همانطور که الگوریتم های موتورهای جستجو به طور فزاینده ای پیچیده می شوند، درک رابطه بین SEO و بازاریابی محتوا برای موفقیت بسیار مهم است. این مقاله به بررسی رابطه بین سئو و بازاریابی محتوا و نحوه استفاده از آنها برای به حداکثر رساندن دید آنلاین خود می پردازد.

اهمیت بازاریابی محتوا در عصر دیجیتال امروزی قابل اغراق نیست. از پست های وبلاگ گرفته تا محتوای ویدیویی، محتوای قانع کننده به برندها کمک می کند تا با مشتریان خود اعتماد ایجاد کنند و در عین حال به آنها کمک می کند در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) رتبه بالاتری داشته باشند. از سوی دیگر، سئو برای هدایت ترافیک ارگانیک به وب سایت ها با هدف قرار دادن کلمات کلیدی خاص مرتبط با محصولات یا خدمات یک برند ضروری است. با کمک یک شرکت طراحی وب، برندها می توانند یک استراتژی بازاریابی محتوای جامع ایجاد کنند که محتوای با کیفیت بالا را با تاکتیک های موثر سئو ترکیب می کند و در نتیجه حضور آنلاین قوی و افزایش دید در رتبه بندی موتورهای جستجو را به همراه دارد.

مزایای سئو و بازاریابی محتوا : ترکیب سئو و بازاریابی محتوا ابزار قدرتمندی برای کسب و کارها برای دستیابی به مشتریان هدف خود ارائه می دهد. با استفاده از این دو استراتژی با هم، شرکت ها می توانند دید خود را در وب افزایش دهند، با مشتریان بالقوه روابط برقرار کنند و بینش ارزشمندی در مورد مخاطبان خود به دست آورند. در اینجا برخی از مزایای کلیدی استفاده از سئو و بازاریابی محتوا با هم آورده شده است:

  • افزایش دید: بهینه سازی محتوای وب سایت شما برای رتبه بندی بالاتر در موتورهای جستجو می تواند ترافیک بیشتری را افزایش دهد و دید شما را در بازار آنلاین افزایش دهد. علاوه بر این، با ایجاد محتوای با کیفیت بهینه شده با کلمات کلیدی و سایر تاکتیک‌های سئو، می‌توانید به افزایش رتبه کلی خود در موتورهای جستجو کمک کنید.
  • درگیر کردن مشتریان: بازاریابی محتوا با ارائه اطلاعات ارزشمند در مورد محصولات یا خدمات به ایجاد روابط با مشتریان بالقوه کمک می کند. این نوع تعامل، مشتریان را تشویق می‌کند تا برای جزئیات بیشتر بازگردند و از شما خرید کنند.
  • بینش به دست آورید: با ردیابی نحوه تعامل افراد با محتوای شما در پلتفرم های مختلف مانند وبلاگ ها، سایت های رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجو، می توانید بینش ارزشمندی در مورد آنچه که با مخاطبان خود طنین انداز می شود به دست آورید. این به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا پایگاه مشتریان خود را بهتر درک کنند تا استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را مطابق با آن تنظیم کنند.
این مزایا نشان می‌دهد که چرا برای کسب‌وکارها ضروری است که دو استراتژی SEO و بازاریابی محتوا را برای به حداکثر رساندن دسترسی و اثربخشی خود در چشم‌انداز دیجیتال رقابتی امروزی هماهنگ کنند.
شرکت بزرگ  دارکوب

استراتژی هایی برای همسویی سئو و بازاریابی محتوا

با مزایای واضح ترکیب SEO و بازاریابی محتوا، کسب و کارها باید استراتژی هایی را برای همسویی این دو توسعه دهند. در اینجا برخی از بهترین شیوه ها برای  آورده شده است:

  • بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو: اولین قدم در بهینه سازی محتوای وب سایت شما برای رتبه بندی موتورهای جستجو این است که اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما با کلمات کلیدی، توضیحات متا و سایر عناصر درون صفحه بهینه شده است. علاوه بر این، بهتر است از کلمات کلیدی به صورت استراتژیک در سراسر محتوای خود استفاده کنید تا به موتورهای جستجو
  • کمک کنید تا بفهمند صفحه درباره چیست.
    تولید محتوای با کیفیت: علاوه بر بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت خود برای رتبه‌بندی موتورهای جستجو، ایجاد محتوای باکیفیت که برای مشتریان بالقوه ارزش ارائه می‌کند ضروری است. این به معنای ایجاد محتوای اصلی و جذاب است که اطلاعات مفیدی را در مورد محصولات یا خدمات به مشتریان ارائه می دهد.
  • از ابزار تجزیه و تحلیل استفاده کنید: در نهایت، کسب و کارها باید از ابزارهای تحلیلی مانند Google Analytics برای ردیابی عملکرد محتوای خود در پلتفرم های مختلف استفاده کنند. این به شرکت ها بینش هایی را در مورد نوع محتوایی که با مخاطبان آنها طنین انداز می شود، می دهد تا بتوانند استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را مطابق با آن تنظیم کنند.

با پیروی از این بهترین شیوه‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند به طور موثر سئو و بازاریابی محتوا را برای دستیابی به مشتریان بالقوه بیشتر و ایجاد نرخ تبدیل، ادغام کنند. آیا محتوایی که بر اساس استراژی بازاریابی محتوا، تولید می کنید با معیارهای بهینه سازی سایت و فاکتورهای سئو هماهنگی دارد ؟ در هرصورت هر محتوایی که در جهت بازاریابی محتوای وب سایت تولید می کنید چه متن باشد و چه عکس و چه فیلمی آموزنده لازم است فاکتورهای مربوط به بهینه سازی وب سایت نیز در آن در نظر گرفته شود.اینگونه در واقع با یک تیر دو نشان زده اید.هرچند بازاریابی محتوا حوزه گسترده تری را شامل می شود و تمرکز اصلی آن دریافت رتبه در موتورهای جستجو (SEO) نیست اما از طریق محتوای مناسب می توان به این هدف نیز دست یافت.

مسئله مهم در اینجا یافتن نقطه تعادل بین این دو استراتژی است. این که چه مقدار به بازاریابی محتوا بها داده شود و چه مقدار اهداف سئو هنگام تولید محتوا در نظر گرفته شود امری است که در هر کسب و کار متفاوت است و گاهی نیاز به کمی سعی و خطا دارد. اگر بیشتر علاقه دارید که بازدیدکننده بیشتری جذب کنید ، آن موقع باید سئو و مباحث بهینه سازی را اولویت اول خود در تولید محتوا قرار دهید ، اما اگر دغدغه اصلی شما ایجاد اعتبار و شهرت ماندگار و تبدیل سریع بازدیدکننده به مشتری است ، تکنیک های بازاریابی محتوا کمک بیشتری به شما خواهد نمود اما در نهایت کلید موفقیت کسب و کار شما ایجاد یک تعادل منطقی و درست بین بازاریابی محتوا و سئو خواهد بود. سئو وب سایت بازدید کننده بیشتری به وب سایت جذب می کند و بازاریابی محتوا نیز به تبدیل این بازدیدکنندگان به مشتری کمک خواهد نمود و همین نکته به ظاهر کوچک رمز موفقیت بسیاری از وب سایت ها محسوب می شود. 

 
اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز