سئوی سایت وردپرسی به زبان ساده برای تازه کارها

رتبه بندی کاربر: 4 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_INACTIVE

تو این مقاله فرض رو بر این میگیریم که شما سایتتونو روی وردپرس ساختید و افزونه یوست رو هم نصب کردید و حالا دنبال کلیدواژه هدف برای تمام صفحات، محصولات، دسته ها یا پست های وبلاگتون می گردید. برای شروع باید به ویرایش تمام بخشها و جزئیاتی که بعدا شرح خواهیم داد دسترسی داشته باشید.


با خوندن این مقاله با اصول تحقیق کلیدواژه، بهینه سازی درون-صفحه و ساخت لینک آشنا میشید و برای مطالعه جزئیات بیشتر و عمیقتر براتون لینکهایی رو معرفی میکنیم.
قرار نیست تمام جزئیات مربوط به سئوی سایت وردپرسی رو براتون تجویز کنیم، این مقاله قراره یه مقدمه ای برای اصول این کار باشه و کمک میکنه که اشتباهات رایجی رو تو خیلی از سایتها دیده میشه دیگه شما تکرار نکنید، و در آخر هم براتون منابع دیگه ای رو معرفی میکنیم که بتونید برای کسب اطلاعات بیشتر ازش بهره ببرید.
حالا اجازه بدید شروع کنیم. آماده اید؟

  • سئو چیست؟

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو به فرایند و شناخت روشهایی میگن که کمک میکنه صفحات وب برای عبارت سرچ شده روی صفحه نتایج ظاهر بشه و رتبه بگیره. در واقع یه عبارت و یه روشیه که طی چند سال اخیر خیلی مورد بی مهری قرار گرفته و تقریبا همش بخاطر اسپمرها و طراح های قلابی سایته که با قیمتهای ناچیز قرارداد میبندن و یا اصلا نمیدونن سئو چیه و یا انقدر تنبلن که اهمیتی به اجرای درست روشها بصورت درست، طبیعی، پایدار و اخلاقی نمیدن.
یه سئوی درست که خوب اجرا شده باشه (طبق راهنمای وبمسترهای گوگل) فرایندی آهسته است که ممکنه تا حصول نتایج ماهها و گاهی سالها به طول بیانجامه. پس اگه میخواهید خیلی سریع ترافیک رو روونه سایتتون کنید و حاضرید بهاشو هم بپردازید، سئو به دردتون نمیخوره. به جاش میتونید از گوگل ادوردز، تبلیغات فیسبوک و توئیتهای تبلیغاتی استفاده کنید تا سایتتون به سرعت و طی مدت کوتاهی بیشتر در معرض دید کاربرها قرار بگیره.

  • تحقیق کلیدواژه – میخواهید برای چه عبارتهایی روی صفحه نتایج ظاهر شوید؟

قبل از اینکه برای بهینه سازی محتوا یا لینک سازی و غیره وقت بذارید، باید اول یه فهرست از کلیدواژه و عبارتهای جستجویی که میخواهید براشون دیده بشید انتخاب کنید.
اغلب مردم مرتکب یکی از دو تا اشتباه زیر میشن:
1- یه صفحه درست میکنن با کلی کلیدواژه و میخوان برای همه چیز رتبه بیارن. یا
2- برای همه صفحات سایتشون فقط یک کلیدواژه یکسان بکار میبرن.
هیچ کدوم از این دو روش اثر ندارن و باعث سردرگمی موتورهای جستجو میشن (بالاخره میخواهید من کدوم صفحه رو به مردم نشون بدم). به جای این کارها باید برای هر صفحه یا پست 1 کلیدواژه یا حداکثر دیگه 2 تا انتخاب کنید.
طوفان مغزی:
اول یه طوفان مغزی راه بندازید و هر چی که به ذهنتون میرسه رو زیر سرستونهای زیر فهرست کنید:
1- برند: یعنی اسمتون، اسم شرکت و هر کلمه یا عبارت دیگه ای که مردم شما رو به اون کلمه میشناسن و موقع سرچ کردن احتمال داره اونو بکار ببرن، مثلا "دارکوب" یا "سایتدار"
2- محصولات / خدمات: شما چه خدماتی به مردم ارائه میدید یا براشون چی کار میکنید، مشتریهاتون چه مشکلاتی دارن و شما چه مشکلاتی رو حل میکنید. مثلا برای سایت دارکوب میشه "طراحی سایت"، "سئوی سایت"، "بازاریابی دیجیتالی"، "ساخت سایت".
3- سوالات و جوابها: موضوعاتی که شما براشون جوابی دارید، نصیحت ها و راهنمایی هایی که میتونید انجام بدید و میتونن برای پستهای وبلاگتون مطلب جور کنند. مثلا "آموزشهای ساخت سایت"، "آموزش سئو" و این دست مسائل.
وقتی لیست اولیه رو آماده کردید (تو این مرحله میشه بهش بگیم تخم کلیدواژه ها)، مرحله بعد اینه که ببینیم:
1- چند نفر از مردم برای این عبارتهای خاص جستجو میکنند؟ (یعنی پتانسیل جذب ترافیک برای این کلیدواژه ها چقدره و اصلا می ارزه که برای اینها بخواهیم روی صفحه نتایج ظاهر بشیم؟)
2- چه کلمات دیگه ای در ارتباط با کلیدواژه های انتخابیمون هستن که مردم برای اونها هم جستجو انجام میدن و میتونید اونها رو هم تو صفحاتتون بکار ببرید؟
ابزارهای تحقیق کلیدواژه:
گزینه های زیادی هست اما برای شروع بهتره از ابزاری که خود گوگل ارائه داده استفاده کنید. برنامه Keyword Planner که برای ادوردز گوگل راهنمایی هایی ارائه میده. برای استفاده از این ابزار نیازی نیست حتما یه کمپین ادوردز داشته باشید، فقط باید یه حساب ادوردز باز کنید و البته باید اطلاعات کارت اعتباریتونو رو وارد کنید، اما تا وقتی که نخواهید یه کمپین ادوردز راه بندازید پولی واریز نمیکنید.
https://adwords.google.co.uk/KeywordPlanner
به جای این ابزار میتونید از مارکت سامورایی هم استفاده کنید اما پولیه و بیشتر اطلاعاتشو از گوگل میگیره. من پیشنهاد میکنم از ابزار رایگان گوگل استفاده کنید.
نکات و منابع آموزشی تحقیق کلیدواژه:
اصول یه تحقیق کلیدواژه خوب تقریبا از وقتی که مفهوم سئو بوجود اومد تغییری نکرده. میتونید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد از مقالات زیر بهره ببرید:
تحقیق بر روی کلمات کلیدی
متخصص سئو و متخصص تبلیغات کلیدی باید با هم در ارتباط باشند
اشتباهات رایج در سئو
روزی ده دقیقه سئو
بهینه سازی درون صفحه (کاربرد کلیدواژه ها)

  • بهینه سازی درون-صفحه

وقتی فهرست کاملی از کلیدواژه های هدف نوشتید، به سه تا فهرست جداگونه تقسیمش کنید: برند، خدمات و وبلاگ. حالا باید درباره سئوی درون-صفحه بدونید تا گوگل بتونه به راحتترین شکل ممکن پیداتون کنه، به سایتتون بخزه و محتوای سایتتونو فهرست کنه.
صفحه به صفحه پیش برید و کلیدواژه های اصلیتونو تو جاهایی که بهتون میگم بذارید تا گوگل بتونه راحت موضوع محتوای صفحه رو متوجه بشه. اگه گوگل خوب تشخیص بده، اونوقت به احتمال زیاد دیگه اگه کسی چیزی در ارتباط با اون عبارت سرچ کنه شما خیلی راحت روی صفحه نتایج ظاهر میشید.
اینطوری تضمین میکنید که فورا روی صفحه اول گوگل رتبه بگیرید، اما این یه مرحله مهم از کل فرایند هست.
مطالبی که الآن میخوام براتون بگم به جز تصاویر، همه از صفحات یا پستهای استاندارد وردپرس ویرایش شده اند. یعنی باید به قسمت ادمین سایتتون وارد شید و روی صفحه ای که میخواهید ویرایش کنید کلیک کنید.
کلیدواژه هاتونو تو این قسمتها بذارید:
1- عنوان صفحه (تو ویرایشگر یوست هم قابل مشاهده است)
2- URL (بالای صفحه ویرایشگر قابل مشاهدست و تو نسخه های قدیمی تر وردپرس بهش slug گفته شده)
3- تگ های هدر یعنی H1، H2 (از قسمت ویرایش متن وردپرس، از فهرست آبشاری که در گوشه سمت چپ و بالای ویرایشگر متن وجود داره، گزینه پاراگراف رو به heading تغییر بدید)
4- محتوای متن (اگه میخواهید مثلا برای "آموزش خودخوان" دیده بشید و تو شهر کرمان هستید، باید تو همه متن محتوای صفحه کلمات "آموزش خودخوان" و "کرمان" به چشم بخورن؟ طبیعی بنویسید و طوری که خوندنش راحت باشه. دیوانه وار این کلمات رو تو متن تکرار نکنید، همیشه برای انسانها بنویسید (موتورهای جستجو قرار نیست از شما چیزی بخرن)
5- تصاویر: اسم فایل و تگ توصیفات / آلت رو درست و مطابق تصویر انتخاب کنید.

  • سئوی تصاویر

گوگل برای فهمیدن تصاویر از اسم فایل و تگ آلت* استفاده میکنه، بنابراین حتما دقت کنید که افزودن تصاویری با اسم فایل JOOMIR000123.jpg یا JOOMIR1.png هیچ ارزشی از نظر سئو نداره.
اسم تصاویرتونو تغییر بدید و چیزهایی بذارید که تصویر رو توصیف کنن، مثلا "کفش ورزشی نایک". علاوه بر این تگ آلت هم اضافه کنید، مثلا "کفش ورزشی نایک مردانه سیاه و سفید، مدل 1395".
*تگ آلت یعنی متن جایگزین که در مواقعی که تصویر نتونه توسط کاربر مشاهده بشه، به جای عکس به نمایش درمیاد.
وقتی اسم تصاویر رو به اسامی مناسب تغییر دادید، اونها رو تو قسمت رسانه وردپرس آپلود کنید و یکی یکی برید جلو و عنوان تصویر، تگ آلت و توصیفات رو هم تغییر بدید و حتما کلیدواژه هدف و یه توصیف کوتاه از تصویر رو توش بکار ببرید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز