چند نکته ساده برای سئوی کسب و کارهای کوچک

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

طبق تجربه ای که ما تو دارکوب داشتیم و با توجه به مراجعاتی که بهمون میشه، سئو داره بین کسب و کارهای کوچیک رشد میکنه. وقتی از شرکتهای کوچیک میپرسیم که سئو برای کسب و کارشون چقدر اهمیت داره، 53% میگن "خیلی مهمه".


علاوه بر این، با توجه به تغییرات دائمی الگوریتم های موتور جستجو و اثر زیادی که این تغییرات روی رتبه شرکتها دارند، خیلی مهمه که کسب و کارهای کوچیک هم فکری به حال استراتژی سئوشون بکنند.
یه سری روشهای ساده برای سئو هست که هر کسب و کاری میتونه برای تقویت رتبه موتور جستجوش بکار بگیره. با ما همراه باشید تا براتون شرح بدیم:

اطمینان حاصل کنید که وب سایتتون از لحاظ فنی با موتور جستجو سازگار باشه

الآن اکثر وب سایتهای میزبانی شده پلتفرم این کار رو به طور طبیعی انجام میدن، اما اگه شما وب سایتتونو خودتون ساختید باید یه فکری برای خوانایی HTML ، ساختار پوشه ها و نقشه سایت بکنید.
اکثر طراحان وب سایتها وقت زیادی صرف تولید قالب های گرافیکی خاصی که برای مخاطب جذابیت داشته باشند میکنند. اما در عین حال باید حواستون باشه که علاوه بر مخاطب انسانی، موتورهای جستجو هم از دید فنی به سایتتون نگاه میکنند.
اگه سایتتون با فلش درست شده و سنگینه، حتما یه توضیح نوشتاری HTML بذارید تا راهنمای روباتهای جستجو باشه. صفحه خوشامدگویی رو حذف کنید و به جاش یه صفحه اصلی یا همون home درست کنید که توضیحات رو توش بنویسید. این صفحه باید به قسمتهای اصلی محتوای سایتتون راه داشته باشه.

کلیدواژه هایی رو که میخواهید با سرچ شدنشون سایتتون در فهرست نتایج ظاهر بشه لیست کنید

بدون اینکه بخواهید خیلی زیاد در موردش فکر کنید سه چهار عبارتی رو بگید که اگه بخواهید وب سایتتونو سریع پیدا کنید اونها رو سرچ میکنید. از دوستها و اقوامتون هم همین سوالو بپرسید و جوابها رو یادداشت کنید. ممکنه بعضی جوابها مشابه هم باشند و بتونید سریع عبارتهایی رو که احتمال سرچ شدنشون زیادتره پیدا کنید.
بعد همون عبارتها رو خودتون سرچ کنید و ببینید برای هر کدومشون وب سایتتون کجای فهرست نتایج قرار میگیره (چندمین سایته) و این رو هم جلوی همون عبارت یادداشت کنید. اگه تا 10 صفحه گشتید و سایتتونو پیدا نکردید دیگه نگردید. چون وقتی تا صفحه 10 نتونید پیداش کنید دیگران هم نمیتونن.
برای هر کدوم از عبارتهایی که سایتتون قبل از صفحه 10 ظاهر شد، اسم سایتهای دیگه ای رو هم که روی صفحه اول نتایج ظاهر شدند بنویسید. حالا ببینید این سایتها هم مثل سایت شما هستند؟ محلی اند یا برای کل کشور خدمت رسانی میکنند؟ در حوزه کاری شما رقیب محسوب میشن؟
وقتی کلیدواژه های اصلیتونو انتخاب کردید باید ببینید کدومهاشون رقابتی اند و رقابت براشون شدیده. فرض رو بر این بگیرید که دیگران هم برای بالا نگهداشتن سایتشون در فهرست نتایج جستجو تلاش میکنند.
فهرستتون رو به سه قسمت تقسیم کنید:

  • رتبه پایین تر، عبارت بسیار خوب، رقابت کم

برای شروع، این عبارتها از همه بهترند. اینها رو بالای فهرست اولویتهاتون بذارید. باید ببینید چه سایتهایی برای این عبارتها اول میان.

  • رتبه پایین تر، عبارت بسیار خوب، رقابت زیاد

موقعیت عالی بعدی اینها هستند اما اگه بخواهید از اینجا شروع کنید ممکنه براتون خیلی هزینه داشته باشه، مگراینکه بر اساس کلیدواژه ها، بتونید عملکرد خیلی بالاتری داشته باشید. بنابراین اینها رو در درجه دوم قرار میدیم، مگر اینکه احساس کنید مجبورید حتما این کلیدواژه ها رو هم داشته باشید.

  • رتبه بالاتر، عبارت بسیار خوب

شما دیگه برای این عبارتها کارتونو خوب انجام دادید و تونستید رتبه بهتری کسب کنید. اما باید محض احتیاط مواظب عملکردتون تو این قسمت هم باشید. اگه هنوز هم از نتایج این عبارتها راضی نیستید میتونید هر زمان خواستید بهشون رسیدگی کنید.
خب تا اینجای کار باید 2-3 کلیدواژه در بالای فهرست اولویتهاتون داشته باشید.

در صفحه اصلی وب سایتتون یک توضیح نوشتاری حاوی 2-3 تا از کلیدواژه های برتری که انتخاب کردید بذارید

اینجاست که به قسمت خلاقانه و هنری کار نزدیک میشیم. هدف از این کار هم مشخصه: اگه کسی بخواهد سایتتونو با سرچ کردن این عبارتها پیدا کنه، شما کجای فهرست نتایج ظاهر خواهید شد؟
سایتهای کسب و کارهای کوچک عموما یک صفحه دارند. حتما روی این صفحه با چند تا جمله کسب و کارتونو توضیح بدید و هر جا که لازم شد از اون دو سه تا کلیدواژه اصلی استفاده کنید. برای اینکه میزان موفقیتتونو بسنجید به رتبه سایتتون توجه کنید و ببینید آیا با این اقدامات تغییر میکنه یا نه.

برای هر کدوم از کلیدواژه های برتری که انتخاب کردید یک صفحه یا پست وبلاگ اختصاصی در وب سایتتون بنویسید

از این راه به مشتریهاتونم هم نشون میدید که تو حوزه کاری خودتون متخصصید. فرض کنید میخواهید در عرض 5 دقیقه در مورد اون عبارت به یکی از دوستان یا اقوامتون توضیح بدید، همونها رو بنویسید.
نوشته تون نباید بیشتر از 200-300 کلمه بشه و بیشتر از 2-3 بار کلیدواژه هاتونو تکرار نکنید (واژه های کلیدی به ازای هر 100 کلمه باید 1 بار تکرار بشن). زبانی که برای نوشته بکار میبرید باید مثل صحبت کردن عادی باشه و تا جایی که میشه راحت خونده بشه. حتما دقت کنید که کلیدواژه ها طوری بکار برن که معنی داشته باشه.

از شبکه های اجتماعی به سایتتون لینک بدید

بعد از اینکه این پست ها یا مقاله ها رو روی وب سایتتون گذاشتید، بد نیست اونها رو در وب پخش کنید تا بهتر به دید مردم برسه. برای اینکار روی شبکه های اجتماعی بهش لینک بدید، چون هم دسترسی مردم به این شبکه ها خوبه و هم کار باهاشون راحتتره.
موتورهای جستجو هم کم کم سایتها رو میخزند و با رسیدن به این لینکها، ردشونو میگیرن و به وب سایت شما میرسند. به علاوه از این راه میتونید دوستهای صمیمی و مشتریهاتونم از مطالب وب سایتتون مطلع کنید. این روزها کمتر کسی هست که حداقل تو یکی دو تا شبکه اجتماعی عضو نباشه.

از دوستان و آشنایانتون بخواهید روی وب سایتهاشون درباره شما یه چیزی بنویسند

بهترین حالتش اینه که برای لینک دادن به وب سایتتون از یکی از کلیدواژه های برتری که انتخاب کردید استفاده کنند. قبلا تبادل لینک هم میکردند ولی اگه به تعداد خیلی زیاد این کارو انجام بدید جریمه میشید. لینکهایی که به وب سایتتون داده میشن باید به خواننده اون وب سایتها مربوط باشند و براشون مفید واقع بشن. به عبارت دیگه باید در فضای مناسبی ارائه بشن. مثلا اگه وب سایت شما در مورد ارائه خدمات مربوط به گل و گیاه باشه، نباید از یک وب سایت مربوط به خدمات پرستاری لینک بگیره، چون خواننده های چنین وب سایتی به دنبال گل و گیاه نیستند.
موتورهای جستجو معمولا سایتهایی رو که لینکهای خارجی بیشتر و از منابع متنوعی دارند به وب سایتهای دیگه ترجیح میدن. در واقع از نظر موتورهای جستجو، هر کدوم از این لینکها مثل این میمونه که وب سایتتون یک رأی گرفته باشه.
این مقاله فقط اولین گام سئوی سایت از نظر انتخاب کلیدواژه بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سئو به مقالات قبلی دارکوب، به خصوص به مقاله آموزش رایگان سئوی ما مراجعه کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز