طراحی پورتال تحت وب

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=5163

4.2/5 - (9 امتیاز)

پورتال های تحت وب مانند یک دریچه می مانند که کاربران از طریق آن می توانند وارد دنیایی از اطلاعات و مقالات شوند. پورتال ها می توانند جستجو کردن را برای کاربران ساده تر کنند. در واقع با طراحی پورتال می توان داده های پراکنده را در یکجا گردآوری و دسته بندی کرد. از آنجا که پورتال ها باعث کاهش هزینه های کاربران و بهبود روابط بین سازمانی در شرکت ها و مؤسسات بزرگ می شوند، از اهیمت زیادی برخوردارند.

از نظر فنی پورتال به صفحه ی وب سایتی گفته می شود که دسترسی کاربران به خواسته هایشان را ساده می کند.

در یک تعریف دیگر می توان گفت پورتال یک ایده از یک وب سایت و یا یک سرویس است که خدمات گسترده ای مانند ایمیل، بازی، جستجو، اخبار و … را ارائه می دهد. یک پورتال تحت وب می تواند طیف گسترده ای از خدمات را ارئه دهد به گونه ای کاربران برای یافتن آنچه که می خواهند به آن مراجعه کنند. به عنوان مثال، صفحه ی اصلی یاهو یک وب پورتال است که کاربران از طریق آن می توانند به اخبار و مکان های دیگر در اینترنت دسترسی پیدا کنند.

تفاوت پورتال و وب سایت چیست؟

امروزه وب سایت ها بخش جدایی ناپذیر انواع مشاغل شده اند. با کمک وب سایت ها، صاحبین مشاغل می توانند کسب و کار خود را به کاربران زیادی ارائه دهند. داشتن وب سایت به معنای حضور آنلاین و دسترسی به کاربران هدف می باشد.

خیلی از افراد بین وب سایت و وب پورتال تمایزی قائل نیستند. اما حقیقت این است که هر کدام از اینها برای اهداف گوناگونی راه اندازی می شوند. اگرچه وب سایت ها و وب پورتال ها به یکدیگر پیوسته و مرتبط هستند، اما متفاوت از یکدیگرند. وب سایت ها، مجموعه ای از صفحات وب هستند در حالیکه وب پورتال ها دریچه ای برای ورود به شبکه ی جهانی وب هستند و خدمات متفاوتی را ارائه می دهند.

وب سایت ها برای جذب و جلب نظر تعداد زیادی از کاربران راه اندازی می شوند. در حالیکه وب پورتال ها برای تعداد محدود و گروه خاصی از کاربران ایجاد می شوند.

مشاغل مختلف با داشتن وب سایت، حضور آنلاین خود را تثبیت می کنند در حالیکه تمرکز وب پورتال بر روی کاربران است. یعنی جستجو را برای کاربران آسان می کند. وب پورتال ها به منظور اطلاع رسانی اختصاصی راه اندازی می شوند، اما می توان به آنها قابلیت های دیگری مانند فرم های نظر سنجی، سیستم های پرداخت الکترونیک، کارتابل ها و … را اضافه نمود. به عنوان مثال، ممکن است وب پورتال یک فروشگاه آنلاین به کاربران خود این امکان را بدهد تا بتوانند خرید ها و پرداختی های خود را مشاهده کنند و یا برای خرید های خود کد رهگیری دریافت کنند.

کاربران با استفاده از اکانتی که به آنها داده می شود می توانند به وب پورتال سیستمی وارد شوند. سطح دسترسی در وب پورتال ها برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.

طراحی پورتال تحت وب

طراحی پورتال تحت وب

طراحی پورتال تحت وب

برنامه نویسان وب کار طراحی وب پورتال ها را انجام می دهند. آنها با استفاده از ابزار های مناسبی مانند دایرکتوری ها، اطلاعات پراکنده و گسترده را در وب پورتال ها گردآوری و سازماندهی می کنند. به طور کلی هدف از طراحی وب پورتال ها کمک به کاربران است تا بتوانند آنچه را که می خواهند دقیق تر و با تلاش و صرف زمان کمتری به دست آورند.

انواع پورتال های تحت وب

پورتال ها انواع گوناگونی دارند. پورتال ها بر اساس کاربران و محتوایی که ارائه می دهند به چند دسته تقسیم می شوند.

برخی از انواع پورتال ها عبارتند از: پورتال های خبری، پورتال های آموزشی، پورتال های فروشگاهی، پورتال های ارتباط با مشتری و …

معمولاً شرکت ها و مؤسسات بزرگ به منظور اطلاع رسانی بهتر و اتوماسیون سرویس های خود از پورتال های تحت وب استفاده می کنند. کارکنان شرکت ها با استفاده از وب پورتال های سازمانی می توانند به زیر سیستم ها مرتبط شوند.

وب پورتال ها محدودیت های زمانی و مکانی را از بین می برند. بنابراین به طور مثال، کارکنان شرکت ها برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود مجبور به استفاده از پورتال ها در ساعات کاری نیستند و در هر زمانی از شبانه روز قادر به دسترسی به پورتال و اطلاعات مورد نظر خود خواهند بود.

برای طراحی و پیاده سازی وب پورتال ها لازم است موارد گوناگونی در نظر گرفته شود. برخی از این موارد عبارتند از: خواسته های کاربران و نقش آنها در سازمان، اینکه هدف از طراحی پورتال چیست؟ خدمت دهی و یا اطلاع رسانی و یا اینکه می خواهید از طریق وب پورتال تجارت الکترونیک انجام دهید؟

برای طراحی وب پورتال ها یک سری اطلاعات باید به طور دقیق بررسی و در نظر گرفته شوند.

برای طراحی پورتال باید تمام اجزای اصلی و زیر مجموعه ها را در نظر بگیرید.

یک وب پورتال خوب باید چند خصیصه داشته باشد. اینکه قابل مدیریت باشد، طراحی منعطف داشته باشد و قابل توسعه باشد. با گذر زمان نیاز های سازمان ها تغییر می کند. یک طراحی خوب این قابلیت را دارد که مطابق با تغییرات سازمانی، تغییر پذیر است.

طراحی پورتال تحت وب

طراحی پورتال تحت وب

چگونه یک پورتال تحت وب بسازم؟

اگر صاحب یک تجارت کوچک هستید و یا بودجه ی شما محدود است و می خواهید صاحب یک پورتال شوید، مراحل ذیل را انجام دهید.

مرحله ی اول: اهداف خود را مشخص کنید

مشخص کنید که هدفتان از راه اندازی یک وب پورتال چیست؟ آیا به طور مثال دنبال اهداف سرگرمی هستید و یا اینکه یک پورتال شخصی مانند یاهو می خواهید؟!

مشخص کنید وب پورتال شما به چه ویژگی هایی نیاز دارد؟ چگونه آن را به بازار عرضه خواهید کرد؟ بازار هدف شما کیست؟ و شما به عنوان طراح وب چه مهارت هایی دارید؟

از ویژگی های مشترک وب پورتال ها می توان به امکان چت، پروفایل شخصی و گالری عکس اشاره کرد.

مرحله ی دوم: انتخاب نرم افزار

نرم افزاری که با استفاده از آن می خواهید وب پورتال خود را طراحی کنید، انتخاب کنید. این مرحله ممکن است کمی سخت باشد و نیاز به تحقیق دارد.

مرحله سوم: بارگذاری نرم افزار

نرم افزاری که برای وب پورتال خود در نظر گرفته اید را مطابق با دستورالعمل های آن نصب کنید. این بخشی است که به قابلیت mysql نیاز دارد. زیرا وب پورتال ها بر روی پایگاه های داده کار می کنند.

مرحله چهارم: سفارشی سازی

وب پورتالی را که می خواهید بسازید زیبا سازی و سفارشی سازی کنید. از قالب های مناسب برای پورتال خود استفاده کنید.

مرحله ی پنجم: معرفی به بازار

وب پورتالی را که ایجاد کرده اید به دیگران معرفی کنید. این بخش نیاز به بازاریابی دارد و می تواند کمی سخت باشد.

در هر وب سایتی به تبلیغ وب پورتال خود بپردازید.

نتیجه

پورتال های تحت وب اگر به خوبی طراحی شوند می توانند باعث تسهیل روابط بین سازمانی شوند. همچنین فرآیند جستجوی کاربران را ساده و آسان می کنند.

بهتر است طراحی پورتال های تحت وب خود را به شرکت ها و متخصصین مجرب بسپارید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

شرکت دارکوب با بیش از 15 سال سابقه طراحی و برخورداری از کادری مجرب ارائه دهنده ی انواع طراحی سایت و وب پورتال ها می باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز