اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=4550

5/5 - (1 امتیاز)

بازاریابی محتوا می تواند مزیت های بالقوه ی زیادی برای تجارت شما ارائه می دهد. این می تواند به رشد حضور آنلاین برند شما، ارتباط هدفمند با مشتریان، افزایش درآمد و … کمک کند. اما اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا می تواند زحمات و تلاش های شما و تمام مزایای بالقوه ی آن را هدر دهد.

برخی از اشتباهات رایج بازاریابی محتوا که بایستی از آنها دوری شود:

از قبل برای تولید محتوای خوب تحقیقی صورت نگرفته است

مهمترین هدف و مزیت محتوا، کیفیت آنست به گونه ای که بتواند با مخاطب هدف ارتباط برقرار کند و برایش ارزشمند باشد.

بهتر است برای تولید محتوا این سؤالات را از خود بپرسید. محتوای من چه ارزشی برای مخاطبان هدف من دارد؟ به آنها چه چیزی ارائه می دهد؟ و چرا آنها باید به محتوای من اهمیت دهند؟

یک محتوای خوب می تواند بینش خوبی به کاربر ارائه دهد، مشکلی از او را حل کند و حس خوبی به او دهد. رفتن به سراغ محتوا، بدون انجام هیچ تحقیقی به این معنا می باشد که محتوای شما تمام این موارد را از دست می دهد.

از این گذشته، آنچه فکر می کنید مخاطب شما به آن اهمیت می دهد، ممکن است چیزی باشد که در واقع به آن اهمیت نمی دهد. اگر مخاطب هدف به محتوای تولید شده ی شما اهمیت ندهد، شاید بتوان گفت که ارزش آن به طور کلی از دید مخاطب نادیده گرفته شده است. در این حالت باید به فکر چاره بود.

بهتر است برخی از تحقیقات را از قبل انجام دهید. مثلا اینکه بفهمید مخاطب مورد نظر شما کیست و مشکلش چیست. آنها بیشتر به دنبال چه چیزی هستند و از رسانه های اجتماعی دوست دارند به چه شکلی استفاده کنند و ….

بعد از بررسی این موضوعات اقدام به تولید محتوا کنید. اگر مبحث محتوای شما با علایق کاربرانتان مطابقت داشته باشد و ارزشی را به آنها ارائه دهد، شانس عملکرد محتوای شما خوب خواهد بود.

مخاطبان خود را نمی شناسید

اینکه بتوانید کاربران خود را درک کنید مهمتر از پی بردن به علاقه مندی آنها به محصولات و خدمات شما می باشد. در واقع، این آگاهی از علاقه ی آنها به خود شما و چگونگی دنبال کردن شما می باشد. به طور مثال:

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی بسیار مهم هستند. به خصوص در مبحث سئو و SEM. بایستی بتوانید متوجه شوید که مخاطبان شما چگونه وب سایت شما را می یابند. آیا آنها به جستجوی دقیق کلمات کلیدی می پردازند؟ یا اینکه یک جستجوی گسترده تری انجام می دهند. گذاشتن وقت و انجام تحقیق برای کلمات کلیدی بسیار مهم است. هرگز آن را دست کم نگیرید.

ادبیات بیان

از استفاده از اصطلاحات فنی و تخصصی پرهیز کنید. زیرا مخاطبان شما متوجه منظور شما نخواهند شد. از طرفی نباید در محتوای خود بگونه ای صحبت کنید که از ارزش آن بکاهد. به همین منظور مهم است که شخصیت خریداران خود را بشناسید.

نداشتن هدف و شناسایی KPI ها

اهداف خود از محتوا را تعیین کنید. شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) که برای اندازه گیری موفقیت استفاده می شود را شناسایی کنید. داشتن هدف به شما کمک می کند که دلیل اصلی ایجاد محتوا خود را بدانید. داشتن هدف باعث می شود که بر محتوای خود متمرکز شوید و از این هدف برای جذب مخاطبان درست و تجارتتان استفاده کنید.

KPI ها مقیاس هایی هستند که بر اساس آنها می توانید میزان موفقیت محتوای خود را اندازه بگیرید و مواردی که باید اصلاح شوند را آنالیز کنید. اگر هدف محتوای شما آگاهی رسانی از برند است، KPI ها ممکن است بازدید ها، مدت زمان ماندن در صفحه، اشتراک گذاری ها و … باشد. اگر هدف اصلی محتوای شما تولید باشد، آنگاه ممکن است KPI ها به فرم ها، تماس ها و دانلود ها تغییر یابند.

اگر بدانید که برای چه چیزی تولید محتوا می کنید و امیدوارید به چه چیزی برسید و چگونه می توانید نتایج را اندازه گیری کنید، خواهید توانست محتوای با ارزشی هم برای تجارتتان و هم برای مشتریان بالقوه تان ایجاد کنید.

نادیده گرفتن سئو

از آنجا که محتوای شما به صورت آنلاین می باشد، بهینه سازی آن برای موتور های جستجوگر مهم است. خوب نوشتن به تنهایی کافی نیست و محتوایی عالی محسوب می شود که تکنیک های سئو در آن نیز رعایت شود. در محتوای خود از عناوین، زیر عنوان، URL و برچسب ها به درستی استفاده کنید.

محتوای شما بایستی بتواند کاربران را جذب کند و همچنین در معرض دید موتور های جستجوگر قرار بگیرد. به کارگیری تکنیک های درست سئو می تواند بسیار مؤثر باشد.

نادیده گرفتن مقیاس و اندازه گیری

چگونه می خواهید متوجه شوید که محتوای شما تغییری در تجارت شما ایجاد می کند؟ تنها راه پاسخ به این سؤال اندازه گیری نتایج و تحلیل داده های در دسترس است. نادیده گرفتن این موضوع یک خطا در بازاریابی محتوا می باشد. این موضوع حتی یکی از بزرگترین اشتباهات بازاریابی تجارت محسوب می شود.

دانستن هدف محتوا و معیار هایی برای اندازه گیری آن یک موضوع است و استفاده از آن داده ها یک موضوع دیگر! شما می خواهید بدانید در عین اینکه محتوای شما به طور فعال در حال تقویت می باشد، عملکرد آن نیز چگونه است.

اگر عملکرد محتوای شما در جایی ضعیف باشد با بررسی داده ها می توانید به دلایل این مشکل پی ببرید. سپس با انجام اقدامات لازم یا تغییر تاکتیک های بکار گرفته شده می توانید به بهبود عملکرد آن بپردازید. همچنین می توانید ببینید که در کجا ها انتظارات شما برآورده می شود. با تلاش بیشتر در آن نواحی نتایج بیشتری را به دست خواهید آورد.

استفاده از اندازه گیری و آزمایش از این طریق به شما امکان می دهد تا به طور مداوم محتوای خود را بهبود ببخشید و هر چه بیشتر ترقی کنید.

انجام اقدامات لازم و فراموش کردن آن پس از مدتی

ممکن است شما تحقیقات لازم برای شناخت مخاطب و کلمات کلیدی را انجام داده باشید و موفق به تولید محتوای با کیفیت نیز شده باشید. اما پس از مدتی تمام کارهایی که انجام داده اید را به دست فراموشی بسپارید و محتوای خود را بروزرسانی نکنید.

هدف از تمام این کارها، تولید محتوای با کیفیت برای مخاطب هدف و برآوردن خواسته های او و پیشرفت در کسب و کار است. عدم بروزرسانی اطلاعات می تواند براحتی زحمات شما را هدر دهد. این اشتباهی است که خیلی از افراد مرتکب آن می شوند.

نتیجه

گاهی آگاهی از اینکه چه کارهایی نبایستی انجام دهید، می تواند کمک کند.

اگر برنامه ی شما برای سال آینده، داشتن محتوای بهبود یافته، دسترسی به مخاطبان هدف و ارائه ی اطلاعات مرتبط و معتبر به آنها و گسترش کانال های ارتباطی می باشد، در مسیر درست قرار دارید.

در واقعیت نداشتن اشتباه امکان پذیر نیست. همه ی ما خطا می کنیم اما مهم برطرف کردن خطاهای پیش آمده و دسترسی به مخاطبان و برآورده کردن نیاز های آنان می باشد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز