تأثیر https در سئو

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=5679

5/5 - (1 امتیاز)

https همان http است که گواهی ssl دارد. گواهی ssl درخواست ها و پاسخ های http نرمال را رمزگذاری می کند. https یکی از فاکتور های رتبه بندی در نتایج جستجوی گوگل می باشد و از اهمیت زیادی برخوردار است. امنیت https نسبت به http بیشتر است.

گوگل اعلام کرده است که استفاده از پروتکل https برای وب سایت ها باعث می شود تا رتبه ی وب سایت ها ارتقاء یابد. گوگل این کار را بخاطر حفظ بیشتر امنیت کاربران انجام داده است تا از حریم خصوصی آنها بیشتر حمایت شود. گوگل می گوید امنیت یکی از اولویت های اصلی برای او می باشد. به همین دلیل در سال 2014، گوگل https را به عنوان یک سیگنال رتبه بندی اعلام کرد.

از زمانی که گوگل این موضوع را اعلام کرد، برای خیلی از متخصصین سئو سؤال شد که آیا گواهی ssl برای سئو خوب هست و اینکه آیا گواهی ssl بهینه سازی موتور های جستجو را تقویت می کند و باعث ارتقاء تجربه ی کاربر می شود!؟

برای درک این موضوع ابتدا باید تفاوت میان http و https را بدانید.

تفاوت http و https

http

پروتکل انتقال متن یا همان http سیستمی است که در بستر اینترنت اطلاعات را ارسال و دریافت می کند. http پروتکل اصلی هر تبادل داده وب در جهان است. http امکان انتقال داده ها را با استفاده از URL ها می دهد. برای دست یابی به هر وب سایتی پروتکل http لازم است. به همین دلیل آدرس URL ها با http شروع می شود. وقتی شما آدرس یک صفحه را در مرورگر خود تایپ می کنید، این آدرس به سرور وب، برای واکشی صفحه ی مورد نظر فرستاده می شود. اما تفاوت آن با https چیست؟

https

https به همان روش استاندارد http کار می کند. با این تفاوت که داده هایی که به سرور وب منتقل می شود یک لایه ی امنیتی اضافه دارد. این لایه ی امنیتی برای اطلاعات حساس بسیار مهم هستند. این لایه ی امنیتی داده ها را رمزگذاری می کند تا شخص سومی نتواند از آنها استفاده کند.

با مشاهده ی URL در مرورگر خود می توانید بررسی کنید که آیا وب سایت مورد نظر https هست یا نه. اگر پیش از نام دامنه ی شما یک قفل سبز وجود داشته باشد، سایت شما دارای یک پروتکل TSL/SSL است.

اصلی ترین دلیل برای گواهی SSL و انتقال URL وب سایت به https این است که ایمنی سایت و امنیت اطلاعات کاربران به خصوص در مورد اطلاعات شخصی بیشتر حفظ می شود. https یک لایه ی امنیتی اضافی به داده ها هنگام ارسال و دریافت اطلاعات اضافه می کند که سبب می شود ایمنی اطلاعات در مواردی که مثلاً کاربر اطلاعات کارت بانکی اش را وارد می کند، بیشتر حفظ شود.

هنگامی که یک گواهی SSL بر روی وب سرور نصب می شود، به عنوان یک اتصال ایمن بین وب سرور و مرورگر وب عمل می کند. یک گواهی SSL نام دامنه، نام شرکت و مکان شما را به هم لینک می کند. گواهی SSL یک کلید عمومی و یک کلید خصوصی دارد. هنگامی که یک هکر موفق به رهگیری داده های شما شود، به کلید خصوصی برای رمزگشایی آن دست نخواهد یافت.

بنابراین، گواهی SSL و https از وب سایت در مقابل حملات نفوذگر ها محافظت می کند.

از طرفی گوگل اعلام کرده است اگر تمام فاکتور های دیگر برابر باشند، https می تواند یک فاکتور برای جابجایی رتبه ی وب سایت ها باشد.

جان مولر از اعضای تیم گوگل گفته است که گوگل سیگنال های جمعی از لینک های ورودی نسخه های http و https را محاسبه می کند.

توجه داشته باشید که اگر هر دو نسخه ی http و https را داشته باشید، در نهایت ممکن است تکراری شدن مطالب را تجربه کنید. این موضوع باعث سردرگمی کاربران و ارائه ی تجربه ی کاربری بد می شود.

تأثیر https بر سئو

تأثیر https بر سئو

آیا https بر سئو تأثیری دارد؟

طبق تحقیقات، میان https با رتبه بندی در صفحه ی یک نتایج جستجو توسط موتور های جستجوگر، ارتباط متوسطی وجود دارد. در واقع بین URL  HTTPS و رتبه بندی ارتباط مثبت کمی وجود دارد. یعنی استفاده از برخی فاکتور های سئو می تواند این فاکتور را شکست دهد و بر گواهی SSL غلبه کند. این بدان معناست که https یک عامل رتبه بندی خیلی بزرگ برای موتور های جستجو نمی باشد، اگرچه ممکن است در آینده به یکی از فاکتور های مهم تبدیل شود.

گوگل دوست دارد که وب سایت ها از پروتکل https استفاده کنند و شاید در آینده، وب سایت هایی که از این پروتکل استفاده نکنند را به عنوان وب سایت های کم امنیت به کاربران اعلام کند.

اما بخاطر داشته باشید که برای انتقال وب سایت خود از http به https به طور منطقی عمل کنید. به طور مثال، اگر یک وب سایت دارید که فقط برای گرفتن آدرس ایمیل از کاربران راه اندازی کرده اید، لزومی ندارد برای انتقال آن از http به https هزینه کنید. می توانید این هزینه را صرف موارد مهمتر دیگر کنید.

https و http و بهینه سازی سایت

تأثیر https بر سئو

شما می توانید به صورت انتخابی در جاهایی که اطلاعات حساس کاربران رد و بدل می شود، مانند صفحه ی پرداخت، به نسخه ی https سوییچ کنید.

https از طریق تأیید صحت وب سایت در سرور، جلوگیری از نفوذ هکر ها، ایمن سازی وب سایت برای بازدیدکنندگان و رمزگذاری کلیه ی ارتباطات مانند URL ها، باعث ایجاد حریم خصوصی، امنیت یک وب سایت و اهداف سئو می شود. https از مواردی مانند شماره کارت اعتباری و سابقه ی مرور محافظت می کند.

اگر به دنبال حفظ امنیت وب سایت خود و ارتقاء رتبه ی آن هستید، سئو وب سایت خود را به شرکت های معتبر بسپارید.

شرکت دارکوب با برخورداری از کادری حرفه ای و استفاده از بروزترین و آخرین استاندارد های سئو، امنیت و ارتقاء رتبه ی وب سایت شما را تضمین می کند.

نتیجه

در حال حاضر https تأثیر کمی در رتبه بندی وب سایت ها دارد. اگرچه، ممکن است این تأثیر در آینده پررنگ تر و مهمتر شود. اگر به اندازه ی کافی بودجه دارید و یا اینکه در تجارتی که دارید اطلاعات شخصی کاربران رد و بدل می شود، حتماً از نسخه ی https برای وب سایت خود استفاده کنید. زیرا در حین ارسال و دریافت اطلاعات شخصی کاربران، حفظ امنیت داده ها مهم است. ضمن اینکه در مواردی که فاکتور های دیگر رتبه بندی برابر هستند،  گواهی SSL می تواند بر رتبه بندی وب سایت ها مؤثر باشد. تهیه ی گواهی SSL می تواند منجر به ارائه ی تجربه ی کاربری بهتر و جلب اعتماد کاربران شود.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز