تاثیر مثبت استفاده از صورت در گرافیک وب سایت

نوشته شده توسط سما کتیبه

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=20659

5/5 - (1 امتیاز)

طراحی وب سایت یکی از موضوعاتی است که غالبا فکر بسیاری از صاحبان مشاغل و کسب و کارها را درگیر خود می کند، واقعیت این است که چه برای اولین بار به فکر راه اندازی و طراحی یک سایت افتاده باشید و چه وب سایتی را داشته باشید می توان گفت به طور منظم طراحی و ظاهر وب سایت موضوعی است که دغدغه شماست و دائما به دنبال به روز کردن ظاهر سایت خود هستید.

ظاهر سایت شما تاثیر بسیاری در ذهن کاربران و مخاطبین شما می گذارد، استفاده درست از تصاویر، رنگ ها و در آخر رعایت اصول سئو در طراحی سایت از عواملی است که می تواند سایت شما را محبوب کاربران کند و در رتبه بندی موتورهای جستجوی گوگل از امتیاز خوبی برخوردار شود. در این مقاله قصد داریم به موضوع جالبی بپردازیم و آن هم تاثیر مثبت استفاده از صورت در سایت است که به شما در طراحی هر چه زیباتر و تاثیر گذار تر کمک می کند.

پس تا انتهای این مقاله همراه شرکت دارکوب باشید تا از تاثیرات مثبت استفاده از چهره در طراحی وب سایت و گرافیک آن مطلع شوید و بتوانید با طراحی به روز تر وب سایت خاص تری که در ذهن مخاطبان بماند را طراحی کنید.

تاثیر صورت انسان در طراحی وب سایت

موضوع و نکته جالبی که لازم است بدانید این است که زمانی که کاربران و مخاطبین شما صفحه وب سایتی که طراحی کرده اید را باز می کنند تنها در چند ثانیه اول که طراحی بنر سایت و یا  وب سایت شما را مشاهده می کنند، برداشت و نظری نسبت به وب سایت شما می گیرند و در ذهن آن ها باقی می ماند، پس می توان گفت طراحی سایت موضوع بسیار مهمی است که لازم است حتما زمان کافی برای تصمیم در مورد آن را خرج کنید.

از میان عناصری که در طراحی وب سایت تاثیر گذار هستند، تاثیر چهره انسان یکی از عواملی است که از مابقی عناصر متمایز است و علت این تمایز تاثیری است که در ذهن مخاطبان به علت جذابیتی که دارد می گذارد.

از زمانی که هر نوزادی متولد می شود و پا به این دنیای خاکی می گذارد، می تواند چهره ها را بشناسد و ارتباط بگیرد و پس از آن به ابزاری قدرتمند در ارتباطات بصری تبدیل شود، درک این موضوع به طراحان وب سایت کمک می کند تا دست به طراحی های خارق العاده و جذابی بزنند.

این که شما یک طراح حرفه ای وب سایت باشید که به دنبال ارتقا و به روز کردن سایت خود هستید و یا صاحب یک کسب و کاری که به دنبال راه اندازی یک وب سایت جهت گسترش حیطه کاری خود و مشتریان باشید درک مزایای استفاده از چهره در طراحی سایت می تواند به شما یک ایده و مزیت جدید بدهد پس لازم است که بدانید حضور و استفاده از چهره انسانی در وب سایت چگونه می تواند در طراحی شما تحولی جذاب و شگفت انگیز به وجود بیاورد.

تاثیر روانی استفاده از صورت انسان در گرافیک وب سایت

همان طور که گفتیم استفاده از چهره و صورت انسان تاثیر جذابی می تواند در طراحی و بهینه سازی سایت شما بگذارد و قدرت دگرگون کننده چهره انسان می تواند شما را ترغیب کند تا از این استراتژی در طراحی های سایت خود استفاده کنید، در ادامه قصد داریم از تاثیرات روانی که استفاده از چهره انسان در طراحی سایت می تواند بر روی مخاطبین و کاربران شما بگذارد صحبت کنیم، چند مورد از تاثیراتی که استفاده از چهره در طراحی سایت می گذارد، موارد زیر است.

ارتباط انسانی

انسان ها موجودات اجتماعی هستند و از تعامل و ارتباط با هم نوعان خود لذت می برند، مغز انسان طوری ساخته شده است که از لحظات اولیه تولد می تواند چهره ها را تشخیص دهد و به آن ها پاسخ دهد، این ارتباط تاثیر و ریشه عمیقی در تکامل ما خواهد گذاشت، چرا که تشخیص چهره ها به ما کمک می کند تا به وسیله آن دوستان و خانواده خود را بشناسیم و از طرف دیگر چهره های نا آشنا و غریبه را که می تواند یک تهدید احتمالی باشد را از چهره های آشنا تفکیک کنیم.

هنگامی که طراحان سایت برای طراحی گرافیک سایت خود از چهره های انسانی استفاده می کنند و کاربران و مخاطبان آن ها این چهره ها را در وب سایت مشاهده می کنند در واقع به این تمایل طبیعی هر انسانی که دوست دارد تعامل و ارتباط را تجربه کند و  داشته باشد پاسخ مثبت می دهد و این امر باعث به وجود آمدن حس آشنایی و راحتی سریع می شود و مخاطبان و کاربران شما را مشتاق و متمایل می کند که در وب سایت شما بیشتر به جستجو بپردازند.

اعتماد و همدلی

دومین تاثیری که استفاده از چهره و صورت انسان در طراحی سایت می تواند بگذارد این است که مشاهده چهره و صورت انسان می تواند احساس اعتماد و همدلی را در وجود مخاطبین شما برانگیزد و به ما کمک می کند که صداقت و اعتباری را که می توانیم در طراحی وب سایت بگیریم را مورد سنجش قرار دهیم، به بیان بهتر می توان گفت که افزودن چهره های انسانی می تواند باعث شود که برند شما قابل اعتماد و در دسترس تر به نظر مخاطبین برسد.

یکی از مواردی که می توان در طراحی و گرافیک سایت از آن استفاده کرد، قرار دادن عکس کارمندان و کارکنان موسسه و شرکت شما در بخش “درباره ما” است و دیگری استفاده از عکس ها و دیدگاه مشتریان شما در صفحات وب سایت است که می تواند به تعامل و ارتباط موثر وب سایت شما بسیار کمک کننده باشد و از طرفی اعتماد کاربران و مخاطبین جدید را نیز جلب کند.

جلب توجه

سومین تاثیری که می توان با استفاده از چهره و صورت های انسانی در طراحی وب سایت داشته باشیم این است که چهره ها به طور طبیعی و غریزی نظر ما را جلب می کنند و به گفته روانشناس و طبق تحقیقاتی که انجام داده اند چهره انسان اولین چیزی است که ذهن هر انسانی هنگام تماشای یک تصویر متوجه آن می شود این موضوع که به Face pareidolia مشهور است، تضمین می کند که حضور چهره ها در تصاویر و مکان های شلوغ نیز برجسته می باشند.

Face pareidolia تمایل مغز انسان به دیدن چهره های انسانی تصادفی است و می توان گفت ابزار قدرتمندی در طراحی وب سایت است، از طرفی قرار دادن چهره انسان به صورت استراتژیک  می تواند نگاه کاربران و مخاطبین را به سمت عناصر ضروری هدایت کند، این موضوع را می توان دقیقا مانند دکمه فراخوان برای ارسال پیام و یا یک اقدام مهم دانست و این اطمینان را به دست آورد که این موارد توجهی که لازم و شایسته آن است را به خودی خود جلب می کند.

تعامل عاطفی

چهارمین و آخرین موردی که می توان در استفاده از تاثیر چهره و صورت  انسان در طراحی وب سایت به آن اشاره داشته باشیم این است که چهره های انسانی قابلیت این را دارند که تعاملات عاطفی ما را افزایش دهند، چرا که احساسات مسئله ای مسری هستند، زمانی که چهره ای خندان را مشاهده می کنید می تواند آن چهره حس شادی را به ما منتقل کند و در مقابل مشاهده یک چهره نگران و مستاصل می تواند احساس همدلی را در وجود شما برانگیزد.

طراحان وب سایت با استفاده از چهره هایی که احساسات را به درستی در مخاطبین خود برمی انگیزند، می توانند بر روحیه و نگرش بازدید کنندگان خود تاثیر بگذارند، به طور مثال زمان ساخت سایت شرکتی و یا یک موسسه مانند محک می تواند با استفاده از چهره کودکانی که تحت کمک های مالی آن ها و خیرین توانسته اند با بیماری خود مقابله کنند و بهبود یابند حس تعامل و همدلی را در کاربران زنده کنند تا به کمک مالی این موسسه بروند و یا یک شرکت هواپیمایی می تواند با استفاده از چهره های شاد حس هیجان را در مخاطبین خود بوجود بیاورند.

مزایای استفاده از صورت انسان در گرافیک وب سایت

از عوامل و تاثیراتی که استفاده از چهره انسان در ذهن و روان مخاطبین شما می گذارد صحبت کردیم در ادامه می خواهیم از مزایایی که استفاده از این امتیاز به وب سایت شما می دهد صحبت کنیم، بخشی از این مزایا شامل موارد زیر می شود.

افزایش مشارکت

اولین و مهم ترین مزیتی که استفاده از چهره انسان در طراحی سایت به ما می دهد این است که باعث افزایش مشارکت و تعامل کاربران و مخاطبین شما با وب سایت می شود، همان طور که گفتیم چهره ها باعث جلب توجه می شوند و می توانند مخاطبین شما را به محتوای تولید شده جلب کنند، وب سایت هایی که در طراحی خود از چهره های دوستانه جهت خوش آمدگویی استفاده می کنند طبق آمارها این گونه وب سایت ها به مراتب نرخ پرش پایین تری را تجربه می کنند.

احتمال این که مخاطبین و کاربران در وب سایتی بیشتر بمانند و تعامل کنند که احساس شخصیت و ارتباط با آن ها بدهد و در اغلب موارد با استفاده از چهره های انسانی این احساس در مخاطبین بوجود می آید، به عنوان مثال وب سایت های تجارت الکترونیک که در صفحات خود از عکس های مشتریان و محصولاتی که ارائه می دهند استفاده می کنند و یا در سایت های آموزش طراحی وب سایت استفاده از تصاویر دانشجویان یکی از عواملی است که باعث می شود نرخ کلیک وب سایت بالاتر برود و زمان بیشتری را مخاطبین در وب سایت شما بمانند.

افزایش و بهبود نرخ تبدیل

دومین مزیتی که استفاده از چهره انسان در طراحی سایت به ما می دهد این است که به طور قابل توجهی بر نرخ تبدیل سایت تاثیر گذار است، اعتماد و اعتباری که استفاده از چهره ها در وب سایت شما به کاربران منتقل می کند باعث می شود تا آن ها را مجاب کند تا راحت تر در انجام اقداماتی مانند ثبت نام در سایت، خرید و یا پر کردن فرم تماس شرکت کنند.

طبق مطالعاتی که انجام شده است وب سایت هایی که در ایجاد سایت شرکتی و یا موسسه ای از عکس های واقعی مشتریان خود و یا محصولاتی که برای ارائه دارند استفاده می کنند در مقایسه با وب سایت هایی که تنها از متن استفاده می کنند نرخ تبدیل بیشتری دارند. مخاطبینی که از ان ها به عنوان مشتریان بالقوه یاد می کنیم با دیدن تحربیات و نظرات دیگران به شما و خدماتتان اعتماد می کنند.

برندسازی

سومین مزیتی که استفاده از چهره های انسانی در طراحی سایت به ما می دهد این است که چهره های انسانی به انتقال شخصیت و برند سازی کمک می کنند، چهره ها اصالت و گرمایی را اضافه می کنند که گرافیک وب سایت و متن به تنهایی قادر به انتقال این حس به مخاطب نیست. کسب و کارها و مشاغل مختلف می توانند با نشان دادن تصاویر کسانی که برای آن ها کار می کنند به برند خود ماهیت و شخصیت بدهند و به علاوه تصاویر مرتبط تر و انسانی تری را ایجاد کنند.

برای مثال یک نانوایی که در محله شما مشغول است را تصور کنید که عکس های کارکنان و مشتریانی که از محصولات آن ها رضایت دارند و لذت می برند را گذاشته است، این تصاویر حس اجتماعی و اعتماد را به وجود می آورد و باعث افزایش وفاداری به برند آن ها می شود و یا این که یک استارتاپ فناوری که از کارکنان خود در پروژه های نوآورانه و خلاقانه تصاویری را به اشتراک می گذارد باعث القای حس خلاقیت و فداکاری می شود.

ایجاد ارتباط عاطفی

چهارمین و یکی از مزیت های ضروری که استفاده از چهره و صورت در طراحی سایت به ما می دهد این است که چهره های انسانی یکی از موارد ضروری در بازاریابی اینترنتی به حساب می آیند و چهره انسان یک ابزار قدرتمند برای ایجاد ارتباط است، یک تصویر مناسب از مشتری که از خدمات و محصولاتی که گرفته است رضایت دارد و یا استفاده از تصویر یکی از اعضای تیم پرشور کسب و کار می تواند احساس مثبتی را به وجود بیاورد و باعث شود برندتان جذاب و به یاد ماندنی شود.

به عنوان مثال وب سایتی که مربوط به خدمات درمانی می باشد با استفاده از تصاویر بیماران بهبود یافته شاد و پزشکان متعهد و دلسوزی که در حال ارائه خدمات هستند می تواند حس مراقبت و اعتماد را در وجود مخاطبان زنده کند و بازدیدکنندگان بیشتری برای دریافت خدمات درمانی خود مرکز بهداشتی شما در مقایسه با سایر رقبا انتخاب کنند، این ارتباطات عاطفی می تواند باعث ایجاد احساس تعامل عمیق تر و وفاداری طولانی تر شود.

بهبود تجربه کاربری

پنجمین مزیتی که استفاده از چهره و صورت های انسانی در طراحی سایت به ما می دهد این است که ترکیب چهره های انسانی می تواند تجربه کلی کاربر را با بصری تر کردن و بهبود تجربه کاربری افزایش دهد که از این قابلیت در طراحی قالب وب سایت نیز می توان استفاده کرد، چهره و صورت ها می توانند به عنوان نشانه های بصری ایفای نقش کنند و کاربران را در هر قسمت و مرحله وب سایت راهنمایی کنند.

برای مثال استفاده از چهره ای که در عمل در حال نگاه کردن به دکمه فراخوان است می تواند به طور کاملا نا محسوس توجه مخاطب و کاربران وب سایت را به سمت این دکمه جلب کند و احتمال افزایش تعامل را داشته باشد، این گونه استفاده استراتژیک از چهره ها در طراحی سایت می تواند هم به تجربه بهتر کاربری کمک کند و هم وب سایت شما را تعاملی تر و جذاب تر کند.

منحصر به فرد بودن

ششمین مزیتی که استفاده از چهره های انسانی در طراحی سایت به ما می دهد این است که در یک منظره دیجیتال شلوغ، برجسته بودن ضروری است، استفاده از چهره های انسانی می تواند باعث ایجاد تمایز یک برند از رقبای دیگر شود، چرا که اکثر وب سایت ها به عکس های عمومی و یا انتزاعی بسنده کرده اند و استفاده شما از چهره های واقعی و قابل ربط باعث جان بخشیدن به وب سایت می شود.

آن هایی که از چهره های واقعی و قالب وب سایت استفاده کرده اند و به وب سایت خود با استفاده از قالب های جذاب و صورت ها جان بخشی کرده اند احتمالا تاثیر ماندگاری را در ذهن مخاطبین خود بر جای خواهند گذاشت، این منحصر به فرد بودن می تواند یک مزیت قابل توجهی باشد به ویژه برای کسب و کارها و صنایعی که رقابت در آن ها زیاد است و به دست آوردن مشتریان وفادار کار آسانی نیست.

روش های نادرست استفاده از گرافیک وب سایت با صورت

استفاده از چهره در طراحی سایت مزیت های بی شماری دارد که در این مقاله به چندین مزیت برجسته آن اشاره کردیم، اما نکته ای که لازم است بدانید این است که استفاده از چهره انسان در طراحی سایت به همان اندازه که می تواند تاثیر مثبتی را بر روی وب سایت شما بگذارد استفاده غیر اصولی و نادرست آن نیز می تواند تاثیرات منفی را بر روی وب سایت شما بگذارد، در ادامه به چند روش نادرست استفاده از طراحی سایت اشاره خواهیم کرد.

استفاده بیش از حد

اولین روش نادرستی که استفاده از چهره و صورت انسان در طراحی سایت می تواند داشته باشد، استفاده بیش از حد از چهره ها در صفحات وب سایت است، همان طور که چهره انسان می تواند بهبود بخش طراحی وب سایت باشد، زیاده روی در آن می تواند نتیجه عکس داشته باشد، تعداد بیش از اندازه وجود چهره انسان در صفحات وب سایت میتواند صفحات را به هم ریخته و کاربران را منحرف و خسته کند.

به علاوه که استفاده بیش از حد از چهره ها باعث می شود که تاثیر چهره ها کمرنگ شوند و کاربران و مخاطبین شما ندانند که توجه و تمرکز خود را بر روی کدام گزینه لازم است قرار دهند، در نتیجه ایجاد تعادل با استفاده از استراتژیک چهره ها و کم آن ها بسیار مهم است و این حس را به کاربران منتقل می کند که هر تصویر هدف مشخصی را دارد و به طراحی کلی وب سایت کمک می کند.

عدم هماهنگی

دومین روش نادرستی که می توان از آن نام برد ناهماهنگی در استفاده از چهره های انسان است، عدم هماهنگی در سبک، کیفیت و نوع تصاویر می تواند حرفه ای بودن و انسجام یک وب سایت را تضعیف کند، به طور مثال استفاده از تصاویر با کیفیت بالا در کنار تصاویری با کیفیت پایین می تواند ظاهری نا مرتب و غیر حرفه ای را به وجود آورد.

حفظ زیبایی شناسی در سر تا سر صفحات وب سایت ضروری است، که شامل اطمینان از نورپردازی، ترکیب بندی و سبک ویرایش یکنواخت برای تمام تصاویر است، سازگاری تصاویر به ایجاد یک برند منسجم کمک می کند و یک تجربه بصری یکپارچه را برای کاربران فراهم می کند.

عدم ارتباط

سومین روش نادرستی که باید بدانیم این است که لازم است چهره ها و تصاویر استفاده شده با محتوا و موضوع وب سایت سازگار باشد، استفاده از تصاویر تصادفی و نامرتبط با موضوع می تواند کاربران را گیج کند و پیامی را که قصد انتقال آن را دارید کمرنگ کند، به طور مثال یک وب سایت شرکتی که در استفاده از تصاویر این مورد را رعایت نکرده است به نظر کاربران غیر حرفه ای می رسد.

به عنوان مثال استفاده از تصاویر بیماران بهبود یافته و پزشکان با مسئولیتی که در حال رسیدگی به آن ها هستند برای مراکز بهداشتی گزینه بسیار مناسبی است و استفاده از این تصاویر برای یک شرکت طراحی سایت باعث عدم ارتباط می شود.

تصاویر عمومی

چهارمین روش استفاده نادرست از تصاویر این است که در وب سایت خود دائما از تصاویر استوک و عمومی استفاده کنید که این موضوع باعث انتقال حس عدم اعتبار می شود و در دید مخاطبین و کاربران شما مصنوعی به نظر می رسد که این امر خود باعث از بین رفتن اعتماد آن ها به وب سایت شما خواهد شد، البته که استفاده از عکس های عمومی و استوک نیز فواید خود را دارد اما استفاده از تصاویر واقعی از تیم و مشتریانتان تاثیر بسیار بهتری را می گذارد.

عکس های معتبر بیشتر در بین کاربران شما طنین انداز می شوند و اعتماد آن ها را جلب می کنند و باعث به وجود آمدن ارتباط  واقعی می شوند، اگر مجبور به استفاده از عکس های استوک هستید سعی کنید تصاویری که با حیطه و حوزه فعالیت شما مرتبط هستند را انتخاب کنید و از استفاده از تصاویر کلیشه ای بپرهیزید.

توجه به فرهنگ

برای انتخاب تصاویر چهره یک وب سایت دقت کنید که از تصاویری استفاده کنید که با فرهنگ و اداب و رسوم مغایرت نداشته باشد، بازنمایی تنوع و استفاده از تصاویر متناسب با فرهنگ یک اجتماع یکی از موارد ضروری است که باید رعایت کنید و شامل استفاده از تصاویری است که منعکس کننده رویکرد محترمانه و فراگیر در رابطه با کسب و کار شما است.

به طور مثال یک برند جهانی برای استفاده از تصاویر بهتر است که به سراغ چهره های پیشینه های قومی با استفاده از هر دو جنس و سن های مختلف برود تا تنوع را به مخاطبین خود منعکس کند، گام های اشتباه در این زمینه می تواند کاربران را با وب سایت شما بیگانه کند و به اعتبار برند شما آسیب برساند.

عدم دسترسی

این که مخاطبین شما به تمام موارد وب سایت شما بتوانند دسترسی داشته باشند یک امر ضروری در طراحی سایت به شمار می آید کهاستفاده از تصاویر به بهبود این موضوع بسیار کمک می کند، مطمئن شوید که همه تصاویر استفاده شده در وب سایت و به خصوص تصاویر چهره ها دارای متن جایگزین مناسبی هستند که استفاده از محتوای وب سایت را برای افراد کم بینا نیز مهیا می کند.

این قابلیت نه تنها به دسترسی بهتر مخاطبین شما کمک می کند بلکه به سئو سایت نیز بسیار کمک کننده است، به علاوه استفاده از تصاویر و چهره های عاطفی بسیار تاثیر گذار است، به عنوان مثال از استفاده تصاویری که ممکن است برای برخی از کاربران ناراحت کننده باشد بپرهیزید.

عدم هماهنگی با برند

در استفاده از تصاویر دقت لازم را داشته باشید و از تصاویر و چهره هایی استفاده کنید که با پیام و ارزشی که برند شما دارد هماهنگی داشته باشد، به عنوان مثال شرکتی که در راستای حفظ ارزش های محیط زیست فعالیت می کند نباید از تصاویری که در حال آسیب رساندن به این منابع هستند در صفحات وب سایت خود استفاده کند.

لازم است اطمینان پیدا کنید که چهره ها و عبارات استفاده شده در وب سایت شما احساسات و ارزش هایی که برند شما نشان می دهد را منتقل کند و این موضوع باعث تقویت برند و هویت شما می شود.

سخن آخر

استفاده از چهره در طراحی وب سایت یک اقدامی است که با استفاده از پاسخ های روانشناختی طبیعی ذهن ما برای افزایش تجربه و تعامل با کاربران استفاده می شود، چهره ها به ایجاد تعامل و همدلی کمک می کنند و باعث می شوند که وب سایت شما ارتباط پذیرتر به نظر برسد.

استفاده متفکرانه و عاقلانه از تصاویر چهره ها باعث می شود که وب سایت متحول شود و آن را موثر تر و به یادماندنی تر کند، پس استفاده درست از تصاویر و پرهیز از اشتباهات رایج در این مسیر می تواند به تقویت وب سایت شما و رسیدن به اهداف بزرگ کمک بزرگی باشد.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز