تفاوت اپلیکیشن موبایل و وب اپلیکیشن چیست؟

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=6644

5/5 - (2 امتیاز)

شاید برای خیلی از کارفرمایان و کاربران اینترنت که به دنبال راه اندازی وب سایت و نرم افزار های موبایل و تحت وب هستند، سؤال شده باشد که تفاوت یک اپلیکیشن موبایل با وب اپلیکیشن چیست؟

یک تصور اشتباه وجود دارد که اپلیکیشن موبایل همان وب اپلیکیشن است. اما در حقیقت اینها متفاوت از هم هستند و دو مقوله ی جدا و مجزا از یکدیگرند.

برای اینکه این تفاوت ها را بهتر درک کنیم، بهتر است در ابتدا تفاوت وب سایت و وب اپلیکیشن و اپلیکیشن موبایل را بدانیم.

تفاوت وب سایت و وب اپلیکیشن چیست؟

وب سایت ها انواع مختلفی دارند، برخی از آنها پویا هستند و برخی ایستا. وب سایت ها برای نمایش محتوای بصری و مقالات و … به کاربران، طراحی می شوند و کاربران کنترلی نسبت به تغییر محتوای وب سایت ها ندارند. کاربران فقط می توانند محتوای وب ها را مشاهده و مطالعه کنند. اما وب اپلیکیشن ها در تعامل با کاربران هستند. کاربران می توانند با استفاده از وب اپلیکیشن ها نیازهای خود را درخواست دهند و از برنامه ی تحت وب پاسخ آن را دریافت کنند.

اگر برای حضور آنلاین خود به دنبال طراحی سایت می باشید، می توانید سفارش طراحی سایت خود را به شرکت های معتبر و فعال طراحی سایت دهید.

شرکت طراحی سایت دارکوب با بیش از 18 سال سابقه ی طراحی حرفه ای، پیشرو در خدمات طراحی سایت و سئو سایت می باشد.

وب اپلیکیشن و اپلیکیشن موبایل چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اپلیکیشن های موبایل به طور منحصر برای یک سیستم عامل خاص مثلاً ios آیفون و یا اندروید طراحی می شوند. برنامه های موبایل از طریق فروشگاه برنامه ها و اپلیکیشن های موبایل بر روی دستگاه های تلفن همراه بارگذاری و نصب می شوند و به منابع سیستم عامل مانند دوربین و یا GPS دسترسی دارند.

از سوی دیگر وب اپلیکیشن ها از طریق مرورگر ها قابل دسترسی هستند و با دستگاه های گوناگون سازگاری دارند. وب اپلیکیشن ها نیاز به بارگذاری ندارند و منحصر به یک سیستم خاص نیستند.

شاید در ظاهر برنامه های موبایل و برنامه های تحت وب شبیه یکدیگر باشند. مثلاً رنگ بندی ها و طرح بندی های هر دو یکسان باشد و کاربر هنگامی که با هر کدام از این دو کار می کند، احساس کند که یکی هستند، اما در واقع این دو محصول متفاوت از هم هستند.

برای استفاده از وب اپلیکیشن ها حتماً بایستی به اینترنت اتصال داشته باشید، در حالیکه از برنامه های موبایل به صورت آفلاین هم می توانید استفاده کنید. اپلیکیشن های موبایل معمولاً نسبت به اپلیکیشن های وب سریعتر و کارآمدتر هستند. اما در مقابل برنامه های موبایل بایستی توسط کاربر به طور منظم بروزرسانی شوند، در حالیکه برنامه های تحت وب به طور اتوماتیک بروزرسانی می شوند. یکی دیگر از تفاوت های برنامه های موبایل و برنامه های تحت وب چگونگی ساخت و طراحی آنها می باشد که کاملاً متمایز از یکدیگرند.

برنامه های موبایل و برنامه های موبایل

تفاوت اپلیکیشن موبایل با وب اپلیکیشن چیست؟

اپلیکیشن های موبایل چگونه ساخته می شوند؟

اپلیکیشن های موبایل برای سیستم عامل های خاص طراحی می شوند، به همین دلیل از ابتدا طراحی متفاوتی دارند تا با سیستم عامل مورد نظر همخوانی و سازگاری داشته باشد. به طور کلی ساخت یک برنامه ی موبایل گران است، اما عملکرد آنها نسبت به برنامه های تحت وب بهتر است، زیرا از گزینه های پیشرفته تری در طراحی و ساخت برنامه های موبایل استفاده می شود.

برای ساخت برنامه های موبایل بسته به پلتفرمی که قرار است در آن اجرا و راه اندازی شوند، از زبان های خاص برنامه نویسی و IDE (محیط توسعه ی یکپارچه) خاصی استفاده می شوند. به طور مثال، برنامه های موبایل اندرویدی معمولاً به زبان جاوا نوشته می شوند و در ساخت آنها از اندروید استادیو استفاده می شود. برنامه های موبایل های اپل با استفاده از ابزار های توسعه ی این شرکت راه اندازی می شوند.

اپلیکیشن های وب چگونه ساخته می شوند؟

اپلیکیشن های وب در مقایسه با برنامه های موبایل بسیار ساده تر هستند و ساخت آنها راحتتر و سریعتر انجام می شود. اپلیکیشن های وب معمولاً با زبان های برنامه نویسی html، css و جاوااسکریپت نوشته می شوند.

اپلیکیشن های هیبریدی موبایل چیست و چگونه ساخته می شوند؟

منظور از اپلیکیشن های هیبریدی موبایل، برنامه هایی هستند که ترکیبی از برنامه های موبایل و برنامه های تحت وب می باشند. این برنامه ها از دیدگاه فنی، برنامه های موبایل هستند، اما هنگام استفاده عملکردی مانند برنامه های تحت وب دارند. از آنجا که این برنامه ها به نوعی برنامه های موبایل محسوب می شوند، به منابع سیستم دسترسی دارند. اما زبان برنامه نویسی آن مانند برنامه های تحت وب ترکیبی از زبان های برنامه نویسی html، css و جاوااسکریپت می باشد. برنامه های هیبریدی در نهایت برای سیستم عامل های مختلف ساخته و راه اندازی می شوند.

استفاده از اپلیکیشن های موبایل بهتر است و یا اپلیکیشن های وب؟

جواب این سؤال بستگی زیادی به اهداف و عملکرد اصلی که می خواهید، دارد. اگر برنامه ای که می خواهید یک منبع تعاملی برای ارائه ی اطلاعات اضافی است، ساخت یک وب اپلیکیشن ایده ی خوبی می باشد. اگر برنامه ی شما نیاز به دسترسی به منابع سیستم مانند دوربین و … دارد، ساخت یک برنامه ی موبایل ایده ی بهتری است.

فاکتور های زیادی وجود دارد که ممکن است در تصمیم گیری برای ساخت یک برنامه ی موبایل و یا برنامه ی وب تأثیر بگذارند. موضوعی که مهم است این است که کاربران خود را در نظر بگیرید و بتوانید بهترین تجربه ی کاربری و ارزشمندی را برای آنها خلق کنید.

وب سایت موبایل چیست؟

درک تفاوت های بین وب سایت موبایل و اپلیکیشن موبایل می تواند برای تصمیم گیری های بهتر بسیار کمک کننده باشد. هم برنامه های موبایل و هم وب سایت های موبایل از طریق گوشی های همراه قابل دستیابی هستند.

یک وب سایت موبایل ممکن است از یک یا چند صفحه که با هم پیوند خورده اند و مبتنی بر html می باشند، تشکیل شده باشد. تفاوت اصلی یک وب سایت موبایل از دیگر وب سایت ها این است که این صفحات برای مانیتور های کوچک طراحی می شوند. طراحی صفحات وب ریسپانسیو در حال تبدیل شدن به یک استاندارد ثابت در طراحی وب سایت هستند. زیرا وب سایت های ریسپانسیو هم از طریق گوشی های همراه و هم از طریق دیگر دستگاه ها مانند تبلت ها و یا کامپیوتر های رومیزی قابل دسترسی هستند.

وب سایت های موبایل مانند هر وب سایت دیگری قابلیت نمایش محتوای بصری مانند تصاویر و ویدئوها و متون را دارند.

ساخت برنامه ی موبایل بهتر است و یا وب سایت موبایل؟

ساخت هر کدام از برنامه های موبایل و وب سایت های موبایل بسته به اهداف و خواسته های شما می تواند خوب باشد. به طور مثال اگر می خواهید بر قابلیت تعامل کاربران با برنامه تمرکز بیشتری داشته باشید، ساخت یک برنامه ی موبایل بهتر است. اما اگر می خواهید بیشتر بر ارائه ی محتوا در موبایل تمرکز کنید، ایده ی راه اندازی یک وب سایت موبایل بهتر است. در هر صورت بایستی کاربران خود را بیشتر در نظر بگیرید و ببینید تقاضای آنها بیشتر برای کدامیک می باشد. اما به طور کلی ساخت برنامه های موبایل با راه اندازی وب سایت موبایل همراه است. بدین معنی که اگر به دنبال حضور آنلاین هستید، در وهله ی اول بایستی به فکر ایجاد یک وب سایت موبایل باشید. برنامه ها معمولاً برای اهداف خاص راه اندازی می شوند.

نرم افزار موبایل و نرم افزار تحت وب

تفاوت اپلیکیشن موبایل با وب اپلیکیشن چیست؟

مقایسه ی اپلیکیشن موبایل و اپلیکیشن وب

اپلیکیشن موبایل و اپلیکیشن وب از چندین جهت با یکدیگر متفاوتند. برخی از این تفاوت ها عبارتند از:

توسعه

اولین موردی که برنامه های موبایل را از برنامه های تحت وب متمایز می کند، توسعه ی این برنامه ها می باشد. در راه اندازی یک اپلیکیشن وب لازم است تا طراحی و معماری برنامه، نحوه ی راه اندازی پایگاه داده، نحوه ی تعامل داده های پایگاه داده با برنامه مشخص شوند. یک DBMS یا همان سیستم مدیریت پایگاه داده، API های سازگار را برای ایجاد، بروزرسانی و حذف داده ها بر اساس درخواست کاربر فراهم می کند. بعلاوه، DBMS این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید داده ها را در پایگاه داده با یک دسترسی ایمن، بنویسید و یا بخوانید. برای اپلیکیشن های وب، مرسوم ترین پایگاه SQL،  MySQL یا mongoDB می باشد.

مرحله ی بعد، ساخت ظاهر برنامه ی وب است. در ساخت برنامه های وب، عناصر بصری در ارائه ی تجربه ی کاربری خوب نقش مهمی بازی می کنند.

اتصال و سرعت

اتصال و سرعت دو فاکتوری هستند که احتمالاً از دیدگاه خیلی از کاربران مهمترین موارد می باشند. هیچ کاربری دوست ندارد با سرعت پایین یک برنامه و یا قطع اتصال تجربه ی بدی کسب کند.

طبق مطالعات، برنامه های موبایل معمولاً 1.5 برابر سریعتر از اپلیکیشن های وب هستند. زیرا برنامه های موبایل در دستگاه های اجرا می شوند و داده های آنها بر روی دستگاه ها ذخیره سازی می شود. همچنین برنامه های موبایل در هر زمان و از هر جایی قابل دسترسی هستند.

از سوی دیگر برنامه های تحت وب چون به وب سرور نیاز دارند، معمولاً سرعت پایینتری نسبت به برنامه های موبایل دارند. برنامه های تحت وب  از آنجا که از طریق مرورگر ها قابل دستیابی هستند، بدون اتصال به اینترنت کار نمی کنند. اگر سرعت اینترنت ضعیف باشد، قطعاً کاربر تجربه ی کاربری ضعیفی را تجربه می کند. برنامه های موبایل از جهت سرعت و اتصال عملکرد بهتری نسبت به برنامه های تحت وب دارند.

امنیت

یکی از مهمترین مواردی که در برنامه ها بایستی تأمین شود، امنیت یک برنامه است. در اینترنت همه در معرض خطر هک و حمله از سوی هکر ها قرار دارند. اگر گزینه های امنیتی چه در برنامه های موبایل و چه در برنامه های تحت وب رعایت نشود، می تواند خسارات زیادی به بار آورد. خیلی از داده ها و منابع ارزشمند یک شرکت با ایمنی ضعیف برنامه ها از بین می روند.

برنامه های موبایل چون از طریق فروشگاه ها دانلود و نصب می شوند معمولاً ایمن هستند. اما امنیت در برنامه های تحت وب شاید به اندازه ی برنامه های موبایل مهیا نشود.

هزینه

ساخت برنامه های موبایل معمولاً گران تمام می شود. لازم است برای ساخت یک برنامه ی موبایل در ابتدا مشخص کنید که چه ویژگی هایی را می خواهید و می خواهید با راه اندازی یک برنامه ی موبایل چه نیاز هایی از کاربران شما برآورده شود. اگر نتوانید این موارد را مشخص کنید راه اندازی و ساخت یک برنامه ی موبایل می تواند خیلی گران تمام شود و هزینه های آن خارج از کنترل شود. بعلاوه، هزینه های نگهداری و بروزرسانی اپلیکیشن های موبایل زیاد است. اگر یک برنامه ی موبایل برای اندروید و ios داشته باشید، هزینه ی نگهداری و تعمیر برای هر کدام جدا می باشد. این موضوع می تواند هزینه های شما را به شدت افزایش دهد.

هزینه های راه اندازی و نگهداری اپلیکیشن های وب معمولاً کمتر هستند. البته هزینه ی نهایی برنامه های تحت وب به پیچیدگی برنامه ها و بزرگی پروژه بستگی دارد.

به طور خلاصه برنامه های موبایل سریعتر هستند و به منابع سیستم دسترسی دارند. درنتیجه عملکرد بهتری نسبت به برنامه های وب دارند. اپلیکیشن های موبایل از ایمنی خوبی برخوردار هستند. اما از سوی دیگر نسبت به اپلیکیشن های تحت وب گرانتر تمام می شوند. برنامه های موبایل برای هر سیستم بایستی به طور جداگانه از ابتدا طراحی شوند. برنامه های موبایل هزینه ی نگهداری و بروزرسانی زیادی ممکن است داشته باشند.

ساخت اپلیکیشن های وب ساده است. در مرورگر ها اجرا می شوند. درنتیجه نیاز به نصب ندارند. اما آفلاین کار نمی کنند و از نظر کیفیت و امنیت در رتبه ی پایین تری نسبت به برنامه های موبایل قرار دارند.

نتیجه

برای اینکه بتوانید بین اپلیکیشن موبایل و وب اپلیکیشن انتخاب بهتری داشته باشید، لازم است تا تفاوت های این دو را به خوبی درک کنید و اهداف تجاری خود را نیز مشخص کنید. گزینه ای بهتر است که بتواند بیشترین و بهترین پشتیبانی از اهداف تجاری شما را کند. البته بایستی کاربران خود را نیز در نظر داشته باشید تا بتوانید بهترین تجربه ی کاربری را ارائه دهید.

به طور مثال اگر سرعت و اتصال برایتان بیشتر مهم است، ایجاد یک برنامه ی موبایل بهتر است، اما اگر می خواهید هزینه ی کمتری صرف کنید، ایجاد اپلیکیشن وب بهتر است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اپلیکیشن موبایل و وب اپلیکیشن می توانید از مشاوره های تخصصی شرکت دارکوب استفاده نمایید.

شرکت دارکوب با بیش از 18 سال سابقه ی کار و برخورداری از کادری متخصص، سفارش ساخت اپلیکیشن وب و اپلیکیشن موبایل صنایع مختلف را می پذیرد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز