تفاوت دامنه های ir و com در سئو

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=4370

5/5 - (1 امتیاز)

دو معیار اندازه گیری و سنجش یک سایت که ارزش وقت گذاری و تلاش برای آنها را دارد، سئو و اعتبار نام دامنه می باشد.

تفاوت نام دامنه های متفاوت و تأثیرشان در سئو برای خیلی از مردم سؤال است. آیا اصلاً رابطه ای بین نام دامنه و سئو وجود دارد؟ آیا درج نام کلمات کلیدی و یا محصولات در نام دامنه کمک کننده به سئو می باشد یا خیر؟ آیا تأثیر نام دامنه در هر مکان متفاوت است؟ کاربرد استفاده ی بیش از یک نام دامنه برای یک سایت چیست؟

جالب است بدانید برای اکثر مشاغل نام دامنه ی com می تواند مناسب و کافی باشد.

نام دامنه در استراتژی های سئو یا همان بهینه سازی برای موتور های جستجو، سابقه ی طولانی دارد. در گذر زمان، گوگل در تلاش برای تطبیق نام دامنه های سئوی اسپمی بوده است. نام دامنه های سطح بالا (TDL) هنوز می تواند بخشی از استراتژی بهینه سازی کلی موتور های جستجو (سئو) باشد و به ارتقاء رتبه بندی وب سایت ها کمک کند.

سئو شامل موارد گوناگونی از جمله محتوای با کیفیت بالا، کلمات کلیدی ارگانیک، ایجاد لینک، سرعت وب سایت و موارد دیگر می باشد. با این حال، انتخاب یک نام دامنه ی com به ارتقاء رتبه بندی وب سایت می تواند کمک بسیاری کند.

به نظر می رسد که نام دامنه ی com محبوب ترین و معتبرترین نام دامنه باشد. چرا که این نام دامنه در اذهان همه باقی مانده است.

نام دامنه چیست؟

به طور کل، از نام دامنه برای شناسایی یک یا چند آدرس IP در اینترنت استفاده می شود.

نام دامنه های سطح بالا

برخی از نام های دامنه ی سطح بالا عبارتند از:

.com که برای شرکت های آمریکایی در نظر گرفته شده بود.

.org که استفاده ی آن برای سازمان های غیر انتفاعی می باشد.

.edu برای مدارس و دانشگاه ها

.gov برای وب سایت های دولتی

نام های دامنه ی سطح بالای (TDL) عمومی

برای سئو احتمالاً شما خواهان استفاده از فقط یک TDL هستید. در بیشتر موارد بهتر است یک گزینه ی عمومی مانند com را انتخاب کنید. اگر تجارت شما در یک شرایط به شدت رقابتی قرار دارد، خرید یک TDL عمومی تر دیگر به منظور اطمینان حاصل کردن از اینکه کسی از نام برند شما استفاده نمی کند، می تواند ایده ی خوبی باشد.

اعتبار نام دامنه چیست؟

اعتبار نام دامنه چیزی است که می تواند بیانگر ارزش یک سایت باشد.

اعتبار دامنه را می توان از طریق چند ابزار سئوء مختلف متوجه شد.

اعتبار نام دامنه توسط طیف وسیعی از معیار ها سنجیده می شود. برخی از این معیار ها عبارتند از:

  • تعداد و کیفیت پیوند های ورودی:

چه کسی به شما پیوند می زند و چند نفر به چه تعداد دفعاتی این کار را انجام می دهند. این امر می تواند با به دست آوردن بک لینک از طیف گسترده ای از منابع معتبر بهبود یابد.

  • تعداد و کیفیت پیوند های خروجی:

به نظر شما چه کسی ارزش پیوند برقرار کردن را دارد؟ آیا برای محتوای خود پیوند های زیادی دارید؟ آیا به سایت های معتبر و یا دامنه های اسپم شناخته شده پیوند می زنید؟

  • اطلاعات ثبت دامنه:

چه تعداد نام دامنه دارید؟ اعتبار دامنه، دامنه های مرتبط را با همان اطلاعات مانیتور می کند؟ اگر یکی از این سایت ها اسپمی و یا به یک سایت کلاه سیاه تبدیل شود، بقیه ی سایت های متعلق به این شخص می توانند تخریب شوند.

  • سن دامنه:

دامنه های قدمی تر زمان بیشتری برای انتشار اعتماد و اعتبار داشته اند، بنابراین در اعتبار دامنه می توانند کمی بالاتر نسبت به بقیه رتبه بندی شوند.

  • تنوع پیوند:

به طور کلی داشتن تعداد پیوند های کمتر ولی از سایت های معتبرتر بهتر از داشتن تعداد پیوند زیاد از سایت های با ارزش کمتر می باشد.

  • رتبه ی صفحه:

رتبه ی صفحه به عنوان بخشی از اعتبار صفحه می باشد. این بیانگر این موضوع است که اعتبار دامنه مفهومی وسیع تر و دقیق تر از معیار سنجش یک سایت می باشد.

نام تجاری خود را بسازید

وب سایت شما بیانگر هویت تجاری شما می باشد که شما با استفاده از آن می توانید فعالیت های تجاری خود را به دیگران معرفی کنید. این اتفاق با ساخت یک URL به وقوع می پیوندد. وقتی کاربران می خواهند شما را به طور آنلاین بیابند، URL شما را به خاطر می آورند. همچنین آنها URL شما را با دیگران و دوستان خود به اشتراک می گذارند. این اشتباه است که فکر کنید فقط کلمات کلیدی و پیوند ها در سئو اهمیت دارند. طبق تحقیقات، گوگل به برند ها وابسته است و اثر برند ها در نتایج رتبه بندی به طور واضح قابل مشاهده است. برند ها می توانند رتبه های بالاتر نتایج جستجوی موتور های جستجوگر را به خود اختصاص دهند و نام دامنه نقش مهمی در این موضوع بازی می کند.

طبق گزارشات، بیش از 71% از وب سایت های آمریکا پسوند com دارند. یکی از اهداف سئو، پیوند کاربران به بهترین و مناسب ترین وجه به وب سایت های خارج از کشور می باشد. دامنه های غیر معمول چالش برانگیز هستند و می توانند با محتوای با کیفیت و رسانه های قوی برطرف شوند.

مقایسه ی دامنه ی ir و com در سئو

دامنه ی com برگرفته شده از commercial می باشد. Commercial به معنای تجاری است. این دامنه قبلاً فقط برای وب سایت های تجاری استفاده می شد. اما خیلی وقت است که دیگر هر کسی که بخواهد وب سایتی راه اندازی کند از این نام دامنه استفاده می کند. از دامنه ی com  به عنوان دامنه ی بین المللی یاد می شود.

دامنه ی ir برگرفته شده از iran است. هر کشوری از این نوع دامنه مربوط به خودش دارد. از این دامنه به عنوان دامنه ی ملی یاد می شود.

از آنجا که دامنه ی com یک دامنه ی بین المللی است، خیلی پر طرفدار است و خیلی از وب سایت های کل دنیا با این پسوند راه اندازی شده اند. اما این بدان معنا نیست که دامنه ی ir فقط از ایران قابل دستیابی است. دامنه ی ir از هر کجای دنیا قابل دستیابی می باشد.

برای کاربران ایرانی که مقیم ایران هستند، دامنه ی ir از آنجا که در سیستم های داخل ایران ثبت می شوند، ارزانتر هستند.

از دیدگاه سئو، برای وب سایت هایی که مخاطب ایرانی دارند، دامنه ی ir بهینه تر است . در واقع این موضوع سئوی محلی را پشتیبانی می کند.

اما از طرفی، بخاطر تحریم های حاکم بر ایران، در حال حاضر اگر می خواهید که تبلیغات گوگل را داشته باشید، بایستی بدانید که گوگل با دامنه ی ir همکاری نمی کند. از طرفی دامنه ی com محدوده ی جغرافیایی ندارد و هنگام جستجوی کلمات فارسی، این دامنه برتری نسبت به دامنه ی ir ندارد.

خلاصه

از آنجا که دامنه ی وب سایت شما بخشی از هویت تجاری شماست، سعی کنید با بررسی و به دقت نام دامنه ی مناسب تجارت خود را انتخاب کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز