دلایل افت سرعت وب سایت چیست؟

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=7168

5/5 - (3 امتیاز)

سرعت بالا آمدن وب سایت یکی از موارد مهم و تاثیر گذار بر رتبه بندی موتور های جستجو است. بالا بردن سرعت لود سایت یکی از روش های بهینه سازی و سئو می باشد. اینکه چگونه سرعت لود سایت را بالا ببریم؟ در این روز ها به یکی از مسائل مهم صاحبان وب سایت ها تبدیل شده است.

بدون شک بهبود سرعت سایت تاثیر بسزایی در جذب مخاطب بیشتر و کسب جایگاه بهتر در رتبه بندی موتور های جستجو دارد. بر اساس نتایج بدست آمده بسیاری از کاربران نمی توانند برای بالا آمدن وب سایت بیش از چند ثانیه صبر کنند. این امر باعث می شود بسیاری از وب سایت هایی که سرعت پایینی دارند، مخاطبان و مشتریان خود را از دست دهند.

بالا بردن سرعت وب سایت می تواند تعداد مشتریان را نیز افزایش دهد. وقتی مخاطب و بازدیدکننده وب سایت شما به تواند به سرعت و به راحتی به تمامی بخش های سایت دسترسی پیدا کند، بدون شک نرخ تبدیل وب سایت نیز افزایش می یابد و همچنین به خرید و استفاده از خدمات شما ترغیب خواهد شد.

تست سرعت بالا آمدن وب سایت با استفاده از ابزار ها و وب سایت های مختلف امکان پذیر است. اگر برای کسب و کار خود یک وب سایت دارید، باید سرعت آن را به صورت دوره ای کنترل کنید. PageSpeed Insights یکی از این ابزار ها است. شما به راحتی می توانید با مراجعه به این سایت و وارد نمود آدرس وب سایت خود، از میزان سرعت صفحات خود آگاه شوید.

همچنین می توانید عواملی که باعث افت سرعت وب سایت شده اند را شناسایی و در جهت رفع آنها عمل کنید.

شرکت طراحی وب سایت دارکوب یکی از شرکت های مطرح و مطمئن در زمینه ارائه خدمات طراحی وب سایت، سئو و بهینه سایت، دیجیتال مارکتینگ و خدمات هاست و میزبانی می باشد. اگر دانش کافی در زمینه بهبود سرعت وب سایت خود ندارید، به شما پیشنهاد می کنیم، با کارشناسان فعال ما در این زمینه تماس حاصل نمایید.

دلایل افت سرعت وب سایت

وقتی کاربری روی یک لینک یا پیوند کلیک می کند، ظاهرا کار ساده ای انجام داده است. اما در پشت پرده در همان زمان صد ها کار و درخواست در حال اجرا هستند تا در نتیجه کاربر به پیوند کلیک شده هدایت شود. تمامی درخواست ها فقط در چند ثانیه انجام می شوند به همین دلیل مهم است که تمامی آنها به درستی اجرا شوند چرا که نادرست بودن آنها می تواند باعث افت سرعت بالا آمدن وب سایت شود.

به همین دلیل قبل از هر چیز باید دلایلی که باعث کاهش سرعت وب سایت می شوند را دانست و به رفع آنها پرداخت. در ادامه به چند دلیل که باعث افت سرعت وب سایت ها می شوند خواهید پرداخت.

عملکرد سرور

وقتی کاربری روی پیوند صفحات سایت شما کلیک می کند یا به نحوی وارد سایت شما می شود، مانند چرخاندن سوییچ در اتومبیل است که طی فعالیت های مختلف در داخل موتور، ماشین روشن می شود. کلیک کردن کاربر نیز باعث بارگیری و راه اندازی وب سایت از ابتدا است.

در این راستا اولین فعالیتی که برای بالا آمدن وب سایت برای نمایش به کاربر انجام می شود، ارسال یک پینگ به سرور سایت توسط مرورگر است. طی این فعالیت، مرورگر از سرور سایت درخواست انتقال و خواندن اطلاعات و داده های مورد نیاز را می کند. پس از خواندن اطلاعات و داده های لازم، صفحه سایت شروع به بارگیری و لود می کند.

در حقیقت سرور باید به سرعت به درخواست مرورگر پاسخ دهد و به انتقال اطلاعات بپردازد. اما اگر عملکرد سرور ضعیف باشد، سرور نمی تواند به سرعت پاسخ مرورگر را بدهد، در نتیجه انتقال اطلاعات به کندی صورت گرفته و صفحه با سرعت بسیار کمی برای کاربر لود می شود.

حتی اگر تمامی موارد بهینه سازی سرعت سایت را به درستی انجام داده باشید، در صورتی که عملکرد سرور ضعیف باشد، باز هم وب سایت با سرعت کمی بالا می آید. عملکرد سرور به میزبان وب بستگی دارد. به همین دلیل توصیه می کنیم میزبان وب مناسب سایت خود را خریداری کنید. آن قبیل از میزبان ها که ارزان هستند معمولا به صورت اشتراکی می باشند. میزبان وب اشتراکی، باعث می شود فضا و منابع سرور میان چندین سایت به اشراک گذاشته شود و در صورت درخواست مرورگر، درخواست آن در صف قرار می گیرد.

محل سرور

معمولا برقراری تماس های راه در مدت زمان بیشتری بطول می انجامند. وقتی با خارج از کشور تماس بر قرار می کنید، داده ها و اطلاعات شما ابتدا از طریق کابل عبور کرده سپس از طریق ماهواره به مقصد می رسند.

این مورد در ارتباط با بازدید از وب سایت ها نیز صدق می کند. اگر سرور وب سایت شما در خارج از محدوده باشد، وقتی کاربری درخواست بازدید از آن را داشته باشد ارسال اطلاعات به مرورگر وی کمی بطول خواهد انجامید.

مدت زمان ارسال اطلاعات از سرور به مرورگر کاربر نیز بسته به مسافت دارد. درست است که این مورد در ارتباط با داده ها کمی سریع تر می باشد، اما به هر حال این ارسال نسبت به ارسال اطلاعات از سرور نزدیک به کاربر طولانی تر خواهد بود.

پس این نکته را در نظر داشته باشید که در هنگام خرید سرور، هر چه میزبان وب شما نزدیک تر به محدوده جغرافیایی تان باشد، ارسال اطلاعات سریع تر خواهد بود و در نتیجه وب سایت سریع تر لود می شود.

میزان ترافیک وب سایت

میزان ترافیک سایت نیز در افت سرعت وب سایت تاثیر گذار است. وقتی وب سایت شما ترافیک زیادی از بازدیدکنندگان به صورت همزمان داشته باشد، به این معناست که تعداد زیادی کاربر همزمان به سرور درخواست اطلاعات می کنند. واضح است اگر از میزبانی وب مناسب برخوردار نباشید تمامی کاربران باید در صف انتظار ارسال اطلاعات قرار بگیرند. در این صورت واضح است که ارسال اطلاعات به کندی انجام خواهد شد. در نتیجه صفحات سایت با سرعت کمی در سیستم کاربر بالا می آیند.
پس در نتیجه ترافیک زیاد در صورت برخورداری از میزبان وب نا مناسب، در نهایت باعث کند شدن وب سایت شما می شود.

پس در این مورد نیز سعی کنید از میزبان وب مناسب استفاده نمایید. در ارتباط با تهیه سرور و هاست مناسب می توانید با کارشناسان ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب تماس حاصل نمایید.

استفاده از تصاویر با حجم زیاد و طراحی گرافیک پیچیده

تقریبا 67 درصد از صفحات یک وب سایت از تصاویر و المان های گرافیکی تشکیل شده است. باید بدانید که قالب وب سایت بر سرعت آن تاثیر بسزایی می گذارد. در گذشته که از اینترنت تلفنی (dial up) استفاده می کردیم، بارگیری یک تصویر به صورت بیت به بیت و بسیار کند انجام می شد. این اتفاق برای همه ما عذاب آور بود. حال تصور کنید با اینترنت پر سرعت امروزی بارگیری یک تصویر در وب سایت به کندی صورت بگیرد، بدون شک این اتفاق چیزی جز تجربه کاربری بد به همراه نخواهد داشت.

برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است قبل از آپلود تصویر در وب سایت ها، آنها را تا حد قابل قبول بهینه نمود. همانطور که در بالا گفته شد، وقتی کاربری صفحات یک وب سایت را باز می کند، مرورگر به سرور درخواست اطلاعات می دهد. این اطلاعات شامل تمامی کد ها، تصاویر، داده های صفحه، محتوا و متن صفحه است. در هنگام انتقال تصویر، سرور بیت به بیت عکس را به مرورگر انتقال می دهد این کار بسیار سریع انجام می شود. اما اگر کیفیت تصویر بسیار بالا باشد قاعدتا تعداد بیت های آن نیز زیاد است، پس انتقال بیت های آن به سرور در مدت زمان بیشتری بطول می انجامد. این در صورتی است که اگر در صفحه تعداد زیادی عکس داشته باشید، سرور باید تمامی بیت های عکس های موجود در صفحه را به مرورگر ارسال نماید.

بطور خلاصه باید گفت هر چه تعداد تصاویر در صفحه، حجم و کیفیت آنها بیشتر باشد، زمان انتقال اطلاعات از سرور به مرورگر طولانی تر خواهد بود در نتیجه باعث افت سرعت وب سایت خواهد شد.

همانطور که قبل گفته شد، برای جلوگیری از این اتفاق می توان از فرمت های خاصی برای تصاویر استفاده نمود. مرورگر ها به راحتی می توانند تصاویر JPG ، PNG و GIF را بارگیری کنند. در مقابل ، انتقال قالب های سنگین مانند TIFF و BMP به مدت زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

تراکم کد های وب سایت

بر اساس گفته های بالا حتما به این موضوع پی برده اید که هر چه حجم داده ها و اطلاعات بیشتر باشد، باعث افت سرعت وب سایت خواهد شد. عناصر بزرگ و متراکم در اطلاعات با سرعت بسیار کمی از سرور به مرورگر ارسال می شوند. جدا از عناصر و المان های گرافیک وب سایت، کد های دستوری و نوشتاری سایت نیز از حجم و تراکم برخوردار هستند.

اغلب وب سایت ها با استفاده از CSS ، HTML و Javascript طراحی شده اند. اگر با طراحی سایت آشنا باشید، می دانید که در طراحی سایت از تعداد زیادی کد و دستورالعمل است استفاده می شود.

اگر ساخت وب سایت شما با کد گذاری بیش از حد از جاوا اسکریپت طراحی شده باشد، سرعت لود صفحات کاهش می یابد. بهتر از قبل از هر چیز با کد گذاری بهینه آشنا شوید. با بهینه سازی کد ها می توان تا حد زیادی سرعت وب سایت را افزایش داد.

گرافیک متن

در برخی از وب سایت، نمایش متن با استفاده از تصاویر انجام می شود. بهتر است تا حد امکان از این کار اجتناب کنید. چرا که بارگیری فونت های نوشتاری بسیار سریع تر از بیت های عکس است. این کار اغلب برای جلب توجه کاربران انجام می شود. اما به یاد داشته باشید وقتی محتوای خود را با استفاده از تصویر مختلف تولید می کنید، سرعت وب سایت کاسته شده و کاربر سایت را ترک خواهد کرد و فرصتی برای جلب توجه او نخواهید داشت.

برای محتوا بهتر است ابتدا متن نوشتاری تولید کنید و سپس برای تکمیل کردن آن از دو یا سه عکس البته با حجم بسیار کم استفاده نمایید.

استفاده از redirect های غیر ضروری

Redirect مانند این است که مسیر خود برای رسیدن به یک مقصد را چندین بار تغییر دهید. در این صورت بجای آنکه ظرف مدت زمان 10 دقیقه به مقصد خود برسید آن مسیر را در مدت زمان 20 دقیقه طی کنید. در ارتباط با redirect ها نیز این مثال صدق می کند. وقتی کاربر روی یک پیوند کلیک می کند از تغییر مسیر برخوردار باشد، بجای آنکه آن صفحه در دو ثانیه بارگیری شود بسته به تعداد redirect ها در مدت زمان بیشتری لود می شود. این کار باعث می شود که بارگیری یک صفحه دو یا چندین بار انجام شود. پس در نتیجه مدت لود آن طولانی تر خواهد بود.

استفاده از افزونه های اضافی

اغلب وب سایت ها بر اساس سیستم مدیریت محتوا وردپرس طراحی شده اند. همانطور که می دانید برای افزودن قابلیت های اضافی به وردپرس می توان از افزونه ها و پلاگین های مختلف استفاده نمود. استفاده از دو یا سه افزونه تاثیر چشم گیری بر افت سرعت وب سایت ندارد. اما اگر از تعداد بالایی از افزونه ها استفاده می کنید این کار دلیلی بر کند شدن سرعت لود صفحات سایت است.

هر کدام از پلاگین ها دارای یک فایل CSS و چند Javascript برای بارگیری هستند. پس در زمان انتقال اطلاعات سرور باید این داده ها را نیز انتقال دهد. در نتیجه باعث افت سرعت سایت خواهد شد.

با توجه به اینکه اغلب پلاگین ها به صورت رایگان وجود دارند، برخی از ادمین ها برای راحتی کار خود از پلاگین ها برای افزودن قابلیت به وب سایت استفاده می کنند. در صورتی که بسیاری از این افزونه ها بعد ها بدون استفاده خواهد بود.

استفاده از CMS های به روز

اگر وب سایت شما نیز با استفاده از سیستم مدیریت محتوا طراحی شده است. به صورت دوره ای در پنل مدیریت خود درخواست به روز رسانی CMS را خواهید دید. در هر آپدیت مشکلات قبلی رفع شده اند. این مشکلات اغلب باعث کاهش سرعت وب سایت خواهند شد.

پس می توانید با به روز رسانی CMS وب سایت خود به رفع مشکلات احتمالی و افزایش سرعت لود صفحات سایت بپردازید.

نکات گفته شده در بالا برخی از دلایل تفت سرعت وب سایت هستند. با بررسی آنها در حد قابل توجهی می توانید سرعت وب سایت خود را افزایش دهید. برای این منظور همچنین می توانید با کارشناسان شرکت طراحی وب سایت دارکوب تماس حاصل نمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز