فرق بک لینک با رپورتاژ آگهی چیست و کدام یک بهتر است؟

نوشته شده توسط شیما دهقانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=17289

سئو خارجی؛ فرق بک لینک با رپورتاژ
5/5 - (4 امتیاز)

سئو خارجی همیشه یکی از اصول چالش برانگیز بهینه سازی موتورهای جستجو بوده و هست. به همان اندازه که ریسک دارد، همانقدر هم می تواند بازدید سایت شما را افزایش دهد.

با این حال، چه بخواهید و چه نخواهید از تکنیک های سئو خارجی مثل بک لینک و رپورتاژ آگهی استفاده کنید، بهتر است شناخت کافی از هر دوی آنها و اینکه کدام یک نتایج بهتری به همراه دارد، داشته باشید.

در این مقاله، اول به این می پردازیم که اصلا چرا باید از تکنیک های سئو آف پیج استفاده کنیم، و دوم توضیح کاملی درباره فرق بک لینک با رپورتاژ و اینکه کدامیک بهتر از دیگری است، توضیح خواهیم داد.

لیست مطالب

سئو خارجی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

اهمیت و کاربرد سئو خارجی را می خواهیم در قالب یک مثال توضیح دهیم. خودتان را جای گوگل بگذارید؛ برای اینکه بتوانید هزاران وبسایت را با توجه به نیاز کاربر رتبه بندی کنید، چه فاکتورهایی را در نظر می گیرید؟

خب طبیعتا یکسری فاکتورها برای ساختار داخلی و محتوایی سایت شما در نظر گرفته شده و یکسری فاکتورها برای بررسی ارزش و اعتبار شما در خارج از سایت خودتان، در نظر گرفته می شود. یعنی در واقع گوگل مانند یک انسان، شروع به تحقیق درباره شما می کند و می خواهد بداند چقدر در میان سایر کسب و کارها و کاربران اعتبار دارید.

طبیعتا بخشی از این اعتبار با توجه به میزان ترافیک سایت و تعداد مشتریان وفادار شما سنجیده می شود، اما بخشی از این اعتبار با بررسی جایگاه شما در خارج از وبسایت تان بدست می آید.

منظور از خارج وبسایت کجاست؟

  1. شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک و …
  2. وبسایت های مرتبط با حوزه کاری ما
  3. وبلاگ های نشر محتوای رایگان
  4. پلتفرم های برگزاری وبینار
  5. و …

به روش ها و تکنیک هایی که خارج از وبسایت مان، برای ارتقاء رتبه در نتایج موتورهای جستجو انجام می شود، سئو خارجی یا سئو Off Page SEO گفته می شود.

یکی از متداول ترین تکنیک های سئو Off Page، بک لینک سازی و رپورتاژ آگهی هستند، البته همانطور که در بالا دیدید، روش های دیگری هم برای افزایش ارزش و اعتبار دامنه سایت وجود دارد.

تا به اینجا متوجه شدیم که سئوی خارجی چیست و چه مواردی را شامل می شود؛ اما می خواهیم بدانیم که چرا اهمیت دارد و اینکه چه تاثیری بر رتبه سایت ما در نتایج موتورهای جستجو می گذارد؟

چرا سئو خارجی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؟

گوگل برای اینکه بتواند میلیون ها وبسایت را به دقیق ترین حالت ممکن رتبه بندی کند، تقریبا 200 فاکتور مختلف را در نظر گرفته است. یعنی گوگل، وبسایت شما و رقبایتان را از لحاظ 200 فاکتور مختلف بررسی و تحلیل می کند، برای اینکه بداند سایت شما باید در چه جایگاه و رتبه ای قرار بگیرد.

نکته ای که وجود دارد این است که تقریبا 50 درصد این فاکتورها مربوط به سئو خارجی است. مثلا یکی از فاکتورهای مهمی که وقتی موتورهای جستجو در حال بررسی سایت شما هستند بدان توجه می کنند، تعداد دامنه های ارجاعی به سایت شما توجه می کنند.

مسلما هر چقدر تعداد دامنه هایی که به صفحات سایت شما لینک داده اند بیشتر باشد، ارزش و اعتبار دامنه‌ی شما در نظر ربات های گوگل بالاتر می رود. از طرف دیگر، گوگل توجه ویژه ای به 3 فاکتور اصلی و مهم دارد:

  • اعتبار دامنه (Domain Authority)
  • تخصص (Expertise)
  • ارزشمند و قابل اعتماد بودن (Trustworthiness)

گوگل در استراتژی ربات های خود اعلام کرده است که هر وبسایت را از نظر این سه فاکتور که به اختصار E-A-T نامیده می شوند، بررسی کند. حتی در این دستورالعمل ذکر شده است که به تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن نویسنده محتوا هم دقت کرده و حتی به میزان مطرح و مشهور بودن برند مورد نظر هم توجه کنند.

در آخر هم باید بگوییم که بدون سئو خارجی، کسب و کارها و برندها به سختی می توانند در کلمات کلیدی پر سرچ رتبه بگیرند. در ادامه، به طور مفصل با فرق بک لینک با رپورتاژ و توضیح جامع درباره هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت.

رپورتاژ آگهی چیست؟

در یک توضیح کلی، رپورتاژ آگهی مطلبی است که شما در یک وبسایت دیگر، همراه با لینک سازی به سایت خودتان منتشر می کنید. یعنی شما از یک وبسایت شناخته شده خرید رپورتاژ آگهی انجام می دهید و لا به لای جملات این متن، با استفاده از انکر تکست های هوشمندانه و خوب، به صفحات سایت خود لینک می دهید.

در واقع بک لینک سازی (لینک سازی خارجی) و رپورتاژ آگهی در ادغام با یکدیگر استفاده می شوند. حتما تابحال واژه‌ی کمپین رپورتاژ آگهی را شنیده اید. منظور از کمپین رپورتاژ آگهی در واقع خرید و انتشار رپورتاژ در چندین سایت مختلف (به صورت همزمان یا در فواصل زمانی مشخص) است.

برای اینکه بتوانید به خوبی کمپین خود را راه بیاندازید، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. اول از همه، باید صفحات هدف وبسایت تان که می خواهید داخل متن رپورتاژ به آنها لینک بدهید را به درستی انتخاب کنید.
  2. سپس وبسایت (هایی) که قصد خرید رپورتاژ آگهی از آنها را دارید، از میان سایت های مختلف، با احتساب فاکتورهایی نظیر هزینه رپورتاژ، اعتبار دامنه سایت مبدا، مرتبط بودن زمینه فعالیت، اسپم اسکور و … برگزینید.

*این نکته را حتما در نظر بگیرید که زمینه فعالیت سایت مبدا، حتما مرتبط با وبسایت خودتان باشد. این موضوع برای این اهمیت دارد که گوگل به خریداری شده بودن رپورتاژ و بک لینک ها مطلع نشود.

  1. اکنون نوبت نوشتن محتوای رپورتاژ است که باید کاربردی، مفید و یونیک باشد. همچنین برای جذاب تر شدن آن، بهتر است از تصاویر منحصر به فرد لا به لای متن استفاده کنید.
  2. در مورد لینک سازی، بحث صحیح بودن انکر تکست ها مطرح می شود. شاید باورتان نشود، اما شما به راحتی و با دانستن چند نکته‌ی ساده می توانید بهترین انکر تکست ها را انتخاب کنید. کمی پایین تر از این قسمت، به طور کامل این موضوع را توضیح خواهیم داد.
  3. بعد از انجام دادن مراحل فوق، باید رپورتاژ را از سایت مد نظرتان خریداری کنید و سپس درخواست انتشار محتوا را در سایت بدهید.
  4. حتما قبل و بعد از انتشار رپورتاژ، بررسی کنید که محتوا کاملا مطابق با انتظار شما باشد و چیزی به آن اضافه یا از آن کاسته نشده باشد. همچنین حتما بررسی کنید که انکر تکست ها و لینک ها به درستی ثبت شده باشند.
  5. در صورت رعایت کردن این موارد، مطمئنا از کمپین رپورتاژ آگهی خود نتایج بسیار خوبی دریافت می کنید و ترافیک سایت افزایش می یابد.

هدف از انتشار رپورتاژ، افزایش اعتبار دامنه و به دنبال آن جذب کاربران و مخاطبان بیشتر به صفحات سایت است. البته این را هم بگوییم که رپورتاژ هم نوعی تکنیک تبلیغاتی محسوب می شود و شاید در برخی موارد تعداد مخاطبان زیادی را برایمان به همراه نداشته باشد.

اما نکته مهم اینجاست که حتی در این صورت، باز هم به اعتبار دامنه شما افزوده می شود و این تاثیر قابل توجهی بر رتبه سایت شما دارد.

هدف از رپورتاژ آگهی چیست؟

درباره اهمیت رپورتاژ آگهی تا جای ممکن توضیح دادیم. اما درباره اهداف رپورتاژ آگهی و اینکه دقیقا چه تاثیری روی کسب و کار شما می گذارد، باید بگوییم که نشر رپورتاژ به:

سئو خارجی، بک لینک و رپورتاژ آگهی

چندین نمونه موفق رپورتاژ آگهی

  1. راهنمای سفر زمینی به ارمنستان؛ علی بابا

یکی از شرکت هایی که در زمینه انتشار رپورتاژ آگهی با موضوعات مختلف بسیار موفق عمل کرده است، شرکت علی بابا می باشد. علی بابا موضوعاتی را در رپورتاژ های خود پوشش می دهد که برای کاربر جذاب و وسوسه انگیز هستند و لا به لای متن رپورتاژ به شکلی هوشمندانه، تور های خود را به مخاطبان معرفی می کند.

یکی از نمونه های موفق رپورتاژ آگهی علی بابا، «راهنمای سفر زمینی به ارمنستان» است. از آنجایی که امروزه با توجه به وضع اقتصادی جامعه، سفر کردن به کشور های خارجی سخت تر از قبل شده است، در این رپورتاژ راهنمای سفر اقتصادی به ارمنستان می تواند برای کاربر جذاب و وسوسه انگیز باشد. دلیل موفقیت این رپورتاژ نیز همین است.

همچنین از کلمات کلیدی مرتبط با سفر در این رپورتاژ به خوبی استفاده شده است و علی بابا در لا به لای متن هم به تور های اقتصادی خود به مقصد ارمنستان اشاره کرده است.

  1. چگونه ارزان به آنتالیا سفر کنیم؛ فلای تودی

یک شرکت فعال در حوزه رزرو بلیط هواپیما می تواند با پوشش دادن موضوعات چالش برانگیزی که موقع سفر می تواند پیش بیاید، یک کمپین رپورتاژ آگهی موفق را رقم بزند. حتی پوشش دادن چنین موضوعاتی برای مقالات وبلاگ سایت هم می تواند تعداد مخاطبان سایت را دو برابر کند!

فلای تودی از چنین موضوعاتی که ممکن است برای هر کسی که قصد سفر دارد پیش بیاید، در رپورتاژ های خود استفاده می کند. برای مثال یکی از نمونه های موفق آن، رپورتاژ «چگونه ارزان به آنتالیا سفر کنیم» است. محتوای این رپورتاژ در ابتدا، دادن اطلاعات مفید درباره سفر به آنتالیا و سپس معرفی سایت فلای تودی و خدمات آن به مخاطبان است.

در متن این رپورتاژ بیشتر از کلمات کلیدی «هتل ارزان» و «رزرو بلیط» استفاده شده است، اما کلمات کلیدی دیگری که مرتبط با موضوع متن بودند نیز استفاده شده اند. برای انکر تکست بک لینک ها هم از کلمات پر تکراری مثل «پرواز به مقصد آنتالیا» و «رزرو هتل» استفاده شده که با بازخورد بالایی هم همراه بوده است.

  1. بدون تخفیف خرید نکنید؛ تخفیفان

توجه به عنوان رپورتاژ و انتخاب یک عنوان هوشمندانه و فوق العاده جذاب، می تواند عاملی دیگر برای موفقیت یک رپورتاژ آگهی باشد. سایت تخفیفان هم که یک بستر اینترنتی برای برقراری ارتباط میان فروشندگان و مراکز ارائه دهنده خدمات به مردم است، سعی کرده تا با انتخاب عنوانی متناسب با فعالیت مجموعه خود (و در عین حال هوشمندانه) مخاطبان بسیاری را جذب وبسایت خود کند.

تخفیفان همیشه در تلاش است که خدمات و محصولاتی که در سایت ارائه می شوند را با بیشترین تخفیف در اختیار مخاطبان قرار دهد. به همین دلیل، عنوان جذاب “بدون تخفیف خرید نکنید!” را انتخاب کرده است که به بهترین شکل، استراتژی جالب کسب و کارشان را نشان می دهد.

همچنین در این رپورتاژ از کلمات کلیدی “کد تخفیف” یا “کوپن تخفیف” به خوبی استفاده شده است که این خود مخاطبان بیشتری را جذب سایت می کند. یک نکته ای که اینجا جا دارد درباره لینک سازی های انجام شده در رپورتاژ آگهی بگوییم، این است که بهتر است از کلمات کلیدی استفاده کنید که سرچ بالایی در موتور های جستجو دارند.

در واقع استفاده از انکر تکست هایی که در عین مرتبط بودن با صفحه مقصد، سرچ بالایی در موتور های جستجو داشته باشند، می تواند جذب بیشترین تعداد مخاطب را برایتان داشته باشد. در این رپورتاژ هم به صورت ماهرانه و زیرکانه از انکر تکست هایی نظیر “کد تخفیف دیجی کالا”، “کد تخفیف چنگال” و “کد تخفیف دیجی استایل” استفاده شد.

  1. نزدیک ریه های تهران خانه بخرید؛ دیوار

حتما تابحال اسم سایت دیوار را شنیده اید. یکی از کتگوری های پرکاربرد سایت دیوار، کتگوری خانه و املاک آن است و دیوار در همین راستا، رپورتاژی با نام “نزدیک ریه های تهران خانه بخرید” در سایت ایمنا منتشر کرده است.

انتخاب عنوانی هوشمندانه و سوال برانگیز، همراه با محتوایی جذاب که کاربر را به سایت مقصد می کشاند از دلایل موفقیت این رپورتاژ است. این رپورتاژ به معرفی محله های خوش آب و هوای تهران پرداخته است که افراد می توانند در این محله ها، یک زندگی آرام و بدون دغدغه داشته باشند.

دیوار به صورت زیرکانه حین معرفی، لینک هایی مرتبط با خرید املاک یا خانه در محله های مورد نظر را قرار داده است و کاربر کنجکاو می شود که نگاهی به صفحات بیاندازد و ببیند هزینه اجاره یا خرید ملک در آن محل چقدر است.

به دلیل آب و هوای آلوده تهران، انتخاب چنین تیتری و انتشار رپورتاژی با این محتوا می تواند برای کاربران زیادی، جذاب و محصور کننده باشد.

  1. نکات مهم برای داشتن یک آرایش زیبا و بی نقص؛ دیجی استایل

دیجی استایل یکی از زیر مجموعه های برند شناخته شده دیجی کالا است که محصولاتی مانند لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک مردانه و زنانه را در اختیار کاربران ارائه می دهد. خب مسلما چنین فروشگاهی می تواند روی ارائه نکات و ضروریات آرایشی، خیلی مانور بدهد.

از قضا مجموعه دیجی استایل هم از چنین موضوعی برای یکی از رپورتاژ های خود استفاده کرده است که اتفاقا تبدیل به رپورتاژ موفقی هم شد. محتوای رپورتاژ “نکات مهم برای داشتن یک آرایش زیبا و بی نقص” درباره مهم ترین و ضروری ترین وسایل های آرایشی است که کاربران باید داشته باشند، اگر می خواهند یک میکاپ زیبا و بی نقص انجام دهند.

از دیگر نکات هوشمندانه این رپورتاژ، قرار دادن لینک سازی مستقیم به صفحات محصولات ذکر شده در متن است. لینک مستقیم خرید آنلاین هر محصولی که درون متن معرفی می شود در لا به لای متن قرار داده شده است که کاربر بعد از خواندن متن و ترغیب شدن برای خرید، همان موقع وارد صفحه خرید محصول بشود.

همین نکات باعث شدند که این آگهی در لیست رپورتاژ های موفق قرار بگیرد و مخاطبان زیادی را به سایت خود سوق دهد.

6. مزایای استفاده و رزرو از سایت های اجاره ویلا و اقامتگاه؛ شب

اگر وبسایت یا پلتفرمی در زمینه یافتن ویلا و سوئیت با قیمت مناسب داشته باشید، یکی از موضوعات خلاقانه و جالب برای رپورتاژ آگهی می تواند مزایای استفاده از رزرو آنلاین اقامتگاه باشد.

وبسایت شب هم که یک پلتفرم اینترنتی برای یافتن اقامتگاهی مناسب و به صرفه است، در سایت خبری تابناک یک رپورتاژ تحت عنوان “مزایای استفاده و رزرو از سایت های اجاره ویلا و اقامتگاه” منتشر کند.

با توجه به اینکه وبسایت شب نسبت به سایر پلتفرم های رزرو آنلاین کمتر شناخته شده است، با انتشار رپورتاژ های خلاقانه در تلاش است خود را به مخاطبان معرفی کند. معرفی وبسایت شب و مزایای خوبی نظیر متنوع بودن اقامتگاه ها، پشتیبانی شبانه روزی، ارائه کد تخفیف به کاربران برای سفر های بعدی و … که این وبسایت برای کاربران دارد، است.

توضیحات کامل و جامع و نکات کاربردی ای که در این رپورتاژ گفته شده، آن را در لیست رپورتاژ های موفق قرار داده است که توانسته نظر کاربران زیادی را جلب کند.

7. ایرانسل سیم کارت رایگان سرپرست خانوار را با پست تحویل می دهد؛ ایرانسل

سه سال پیش درست زمانی که بیماری کرونا در اوج خود بود، دولت تصمیم به ارائه وام کم هزینه به سرپرست خانوار ها گرفت. یکی از شروط دریافت وام، ثبت نام برای دریافت سیم کارت با عنوان سرپرست خانوار بود.

آن زمان، شرکت ایرانسل برای اینکه بتواند توجه مخاطبان زیادی را جلب کند که برای دریافت سیم کارت اقدام کنند، چندین رپورتاژ در سایت های خبری نظیر دنیای اقتصاد، خبر آنلاین، ایرنا و … با عنوان “ایرانسل سیم کارت رایگان سرپرست خانوار را با پست تحویل می دهد” منتشر کرد. اتفاقا این کمپین توانست موفقیت آمیز باشد و مخاطبان زیادی را درگیر خود کند.

8. بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث 1400؛ بیمیتو

یکی از موفق ترین پلتفرم های خرید و مدیریت آنلاین بیمه، وبسایت بیمیتو است که کاربران هر گونه خدمات مربوط به بیمه ای داشته باشند، توسط این سامانه پوشش داده خواهد شد. بیمیتو همچنین در تلاش است که علاوه بر خدمات، بهترین مشاوره را به کاربران در زمینه بیمه ارائه می دهد.

این پلتفرم تا کنون رپورتاژ های متعددی منتشر کرده است اما بهترین آن، رپورتاژ “بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث 1400” می باشد که در سایت خبری تابناک منتشر شده است. مسلما شما هم اگر ماشین داشته باشید، یکی از مهم ترین دغدغه هایتان خرید بیمه شخص ثالث است.

از آنجایی که هزینه این بیمه نسبتا زیاد است و بسیاری از افراد به دلیل بالا بودن هزینه، خرید آن را به تعویق می اندازند. در عین حال شرکت های بیمه هم به ازای هر روزی که ماشین بیمه نداشته باشد، برای افراد جریمه در نظر می گیرند.

بیمیتو هم این موضوع را هدف قرار می دهد و در همین راستا، بیمیتو چند رپورتاژ آگهی با موضوع بخشش جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث در سال 1400 در وبسایت های خبری مختلف منتشر می کند. این رپورتاژ ها توسط کاربران، بسیار مورد توجه قرار می گیرند و همین موضوع سبب موفقیت این کمپین رپورتاژ آگهی می شود.

9. همراه بانی مد روی فرش قرمز جشنواره فجر 1400؛ بانی مد

یکی از بهترین سایت هایی که در زمینه فروش پوشاک فعالیت می کند، مرکز خرید بانی مد است. این مرکز خرید در حال حاضر با بیش از 400 برند ایرانی و خارجی در حال همکاری است و در تلاش است که با همکاری با برند های مطرح، بهترین محصولات را به مخاطبان خود ارائه دهد.

از جمله رپورتاژ آگهی های موفقی که بانی تا کنون در وبسایت های خبری منتشر کرده است، می توان به رپورتاژ ” همراه بانی مد روی فرش قرمز جشنواره فجر 1400″ اشاره کرد. همانطور که از عنوان آگهی پیداست، این رپورتاژ به شکلی هوشمندانه و بسیار هدفمند، در راستای جشنواره فیلم فجر به معرفی برند خود پرداخته است.

البته این رپورتاژ همچنین نشان دهنده یک همکاری موفق بین پلتفرم ایران تیکت و بانی مد است. بدین شکل که به افرادی که از طریق پلتفرم ایران تیکت بلیط سینما تهیه می کردند، 70 درصد تخفیف ویژه برای خرید از فروشگاه بانی مد داده می شود. مسلما چنین همکاری دو جانبه ای از بازخورد بالایی برخوردار بود و کاربرانی که هم علاقمند به شرکت در جشنواره فجر بودند و هم به استایل پوشش خود اهمیت زیادی می دهند، از این موضوع استقبال کردند.

10. خرید و فروش خودرو هم‌راه می خواهد؛ همراه مکانیک

یکی از کامل ترین مراجع ارائه دهنده خدمات خودرو، همراه مکانیک است. این مرجع صفر تا صد خدمات خودرو را به مخاطبان خود ارائه می دهد که شامل کارشناسی، مشاوره تخصصی فروش و خرید خودرو می شوند.

از جمله رپورتاژ های موفقی که همراه مکانیک در زمینه صنعت خودرو ارائه داده است، رپورتاژ “خرید و فروش خودرو هم‌راه می خواهد” می باشد که در پلتفرم دیجیاتو منتشر شده است.

همراه مکانیک در این رپورتاژ، تمامی نکات کاربردی و مفیدی که مخاطبان هنگام خرید یا فروش خودرو باید بدان توجه کنند را ارائه داده است. خواندن این رپورتاژ به کاربران کمک شایانی می کند و ارائه نکات مفید به مخاطبان یکی از بهترین راه ها برای جذب افراد به وبسایت است.

همچنین یکی از نکاتی که در این رپورتاژ به آن پرداخته شده است، اهمیت کارشناسی فنی و تعیین قیمت خودرو است که در این قسمت به شکل هوشمندانه، سایت همراه مکانیک به کاربران معرفی شده و از آنها برای بازدید از سایت دعوت به عمل آمده است.

11. چگونه کد بورسی خود را بازیابی کنیم؛ کارگذاری آگاه

یکی از شرکت های موفقی که در ایران هر گونه خدماتی در زمینه کارگذاری بورس، کارگذاری آگاه است که در چارچوب مقررات تعیین شده فعالیت می کند و توانسته اعتبار قابل قبولی در این زمینه کسب کند.

از جمله رپورتاژ آگهی های کارگذاری آگاه که توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند، “رپورتاژ چگونه کد بورسی خود را بازیابی کنیم؟” که در سایت خبری انتخاب منتشر شده است. در این رپورتاژ به یکی از سوالات پرتکرار کاربران در زمینه کد بورسی پاسخ داده شده است.

همچنین بک لینک های محتوا به صفحه دریافت و ثبت نام کد بورسی رایگان داده شده که از آنجایی که این موضوع یکی از دغدغه های مهم کاربران است، افراد زیادی از طریق این بک لینک ها جذب وبسایت شده اند.

12. دریافت وام مسکن برای خرید خانه در ترکیه به چه صورت است؛ زِن گروپ

اگر شما در زمینه خرید خانه در ایران یا خارج از کشور فعالیت می کنید، مسلما یکی از بزرگ ترین دغدغه های کاربران، دریافت وام مسکن برای خرید ملک است. شرکت زِن گروپ هم یکی از شرکت های موفق املاک و مستغلات است که کاربران را در زمینه خرید ملک در دبی و ترکیه راهنمایی می کند.

این شرکت از این دغدغه کاربران در یکی از رپورتاژ های خود استفاده کرده است و رپورتاژ ” دریافت وام مسکن برای خرید خانه در ترکیه به چه صورت است” را در سایت خبری تحلیلی ساعت 24 منتشر کرده است. همانطور که انتظار می رفت این رپورتاژ توانست بازتاب موفقی داشته باشد و مخاطبان زیادی را جذب کند.

البته یکی از دلایل این موضوع، اطلاعات مفیدی بود که در این رپورتاژ به کاربران ارائه شد. اطلاعاتی نظیر شرایط دریافت وام مسکن برای خرید ملک در ترکیه، مزیت های دریافت وام و اقامت در کشور ترکیه و … در این رپورتاژ به کاربران ارائه شد.

کلمات کلیدی ای که برای انکر تکست بک لینک ها انتخاب شده است، کلمات پر سرچی نظیر پاسپورت ترکیه، خرید آپارتمان در استانبول، خرید ملک در ترکیه و مواردی از این قبیل بوده است که کاربران بیشتری را برای کلیک روی لینک ها ترغیب می کند.

تصور میکنم اکنون به طور کامل با مفهوم رپورتاژ آگهی، کاربرد ها و نمونه های موفق آن آشنا شدید. در واقع سعی کردیم اطلاعاتی که یک کارشناس سئو درباره رپورتاژ آگهی و بک لینک نیاز است بداند را در این مقاله به شما ارائه داده ایم. اکنون نوبت آن است که با بک لینک، کاربرد ها و نمونه های موفق آن آشنا شویم.

بک لینک چیست؟

نوبتی هم باشد، نوبت توضیح کامل و جامع درباره بک لینک است. ما در لا به لای توضیحات رپورتاژ آگهی، کم و بیش بک لینک یا لینک سازی خارجی را توضیح دادیم. منتهی برای اینکه بتوانید درک شفاف تری از بک لینک داشته باشیم، در یک جمله به سادگی آن را توضیح می دهیم.

به تمام انواع مختلف انکر تکست که در پلتفرم های متفاوت آنلاین نظیر انجمن ها (فروم ها)، وبسایت ها، شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و … به یک وبسایت مشخص لینک داده می شود، بک لینک گفته می شود. کاربر با کلیک روی انکر تکست، وارد وبسایت مقصد می شود و در نتیجه آن، ترافیک سایت مقصد افزایش می یابد.

همانطور که نوشتن و انتشار رپورتاژ آگهی باید با نهایت دقت و بررسی انجام شود، بک لینک سازی هم باید به درستی و با رعایت اصول انجام بشود.

سوال: اگر بک لینک سازی به خوبی انجام نشود، چه اتفاقی می افتد؟

یا بهتر است بگوییم اصلا چه دلیلی دارد که بخواهیم در پروسه بک لینک سازی انقدر وسواس به خرج دهیم؟

از نظر گوگل اینکه از سایر وبسایت ها و پلتفرم ها به سایت شما لینک بدهند، بسیار ارزمشند است و در افزایش اعتبار و قابل اعتماد بودن سایت شما تاثیر به سزایی دارد. البته این تا زمانی است که گوگل متوجه پولی بودن بک لینک های دیده شده نشود.

خرید و فروش بک لینک جزء موارد ممنوعه گوگل است و اگر متوجه چنین موضوعی بشود، وبسایت شما به کل از نتایج موتور های جستجو حذف می شود. در نتیجه رعایت اصول و تکنیک ها هنگام بک لینک سازی اهمیت فراوانی دارد.

مهم ترین نکته در سئو خارجی و بک لینک سازی، طبیعی نشان دادن این فرآیند است؛ هر چقدر لینک سازی های انجام شده، طبیعی تر باشند و انکر تکست های بک لینک ها به درستی انتخاب شده باشند، احتمال اینکه گوگل به این فرآیند شک کند، کمتر خواهد شد.

اگر ساختار بک لینک سازی شما به شکل غیرطبیعی و ربات گونه باشد، به احتمال زیاد گوگل این لینک ها را اسپم شناسایی می کند و تاثیرات مخرب زیادی بر سئو سایت شما دارد. اما این اصول و نکاتی که باید هنگام بک لینک سازی رعایت کنیم، چه چیز هایی هستند؟

نکات مهم حین انجام فرآیند بک لینک سازی

اولین نکته ای که باید بدانید این است که گوگل به کیفیت بک لینک های شما، بیشتر از کمیت آنها اهمیت می دهد. یعنی اینکه شما 10 لینک خارجی با کیفیت از وبسایت هایی با دامنه معتبر دریافت کنید، خیلی بهتر است از اینکه 1000 لینک خارجی با کیفیت متوسط داشته باشید.

به جز این ذکر کردیم که لینک های خارجی باید تا جای ممکن طبیعی باشند که گوگل آنها را اسپم تلقی نکند. برای ساخت بک لینک های حرفه ای و طبیعی، کافیست نکات زیر را به حاطر بسپارید و از آنها نهایت استفاده را داشته باشید.

توجه به محل قرارگیری لینک

بهترین راه برای کسب بیشترین میزان ورودی از طریق بک لینک، خرید رپورتاژ آگهی و قرار دادن بک لینک ها در دلِ متن رپورتاژ است. به این نکته توجه داشته باشید که لینک قرار گرفته درون محتوای یک صفحه، بسیار با ارزش تر از لینک های گوشه و کنار سایت است. در نتیجه گوگل حتما به آن توجه می کند. در نتیجه باید در جایی از متن لینک خارجی را قرار دهیم که بیشترین ارتباط را با موضوع صفحه مقصد (محتوای لینک) داشته باشد.

یعنی مثلا در قسمتی از متن که دارید درباره سئو داخلی صحبت می کنید، نیایید یک بک لینک غیر مرتبط مانند آموزش بک لینک سازی قرار بدهید. در چنین حالتی گوگل لینک داده شده و سایت مقصد را اسپم تلقی می کند.

انتخاب هوشمندانه انکر تکست

جهت یادآوری باید بگوییم که انکر تکست همان متن یا عبارتی است که شما با کلیک بر روی آن، وارد یک صفحه جدید می شوید. یکی از فاکتور های گوگل برای رتبه بندی محتوای شما، بررسی انکر تکست لینک هاست؛ چون از طریق آنها می تواند بفهمد که صفحه مقصد درباره چه موضوعی است و آیا اصلا ارتباطی با متن دارد یا خیر.

به همین دلیل حتما حواستان باشد که از انکر تکست های تکراری استفاده نکنید و بجای آن از کلمات متنوع، با معنا و مرتبط با صفحه مقصد استفاده کنید.

توجه به متن پیرامون لینک

با پیشرفت تکنولوژی، هوش مصنوعی گوگل روز به روز ارتقا می یابد و به هوش انسان نزدیک تر می شود. مثلا در گذشته ربات های گوگل زمان بررسی سایت شما، تنها به دنبال کلمات کلیدی یا یک انکر تکست خاص درون محتوای شما می گشت.

اما امروزه گوگل متن پیرامون لینک ها و انکر تکست های شما را بررسی می کند تا ببیند آیا ارتباط معنایی میان مفهوم متن و انکر تکست برگزیده شده هست یا خیر. به ارتباط نزدیک میان کلمات پیرامون انکر تکست و لینک، Co-occurrence گفته می شود.

توجه به فالو یا نو فالو بودن لینک

در بحث لینک سازی یکی از موضوعاتی که اهمیت فراوانی دارد، توجه به فالو یا نو فالو بودن لینک است. لینک فالو یا دو فالو (DoFollow) به لینک هایی گفته می شود که ربات های گوگل و موتور های جستجو آن را بررسی و دنبال می کنند.

شما با دادن لینک فالو به یک صفحه، در واقع دارید بخشی از اعتبار صفحه مبدا را به صفحه مقصد می دهید. در نتیجه لینک هایی که به صفحات داخل سایت تان می دهید، باید فالو باشند تا موتور های جستجو آنها را بررسی کند و همچنین وبسایت تان ساختاری منسجم پیدا کند.

لینک نو فالو به لینک هایی گفته می شود موتور جستجو آنها را دنبال و بررسی نمی کند. گوگل هم معمولا برای این لینک ها امتیاز خاصی را در نظر نمی گیرد. زمانی که شما می خواهید از یک وبسایت بک لینک بگیرید و برای آن هزینه کنید، بهتر است برای افزایش اعتبار دامنه تان لینک Follow بگیرید.

فرق بک لینک با رپورتاژ چیست و کدام یک بهتر است

تولید محتوای مفید و پربار

اینکه با تولید محتوای پربار و مفید، کاری کنید سایت های دیگر به صورت خود جوش به شما لینک بدهند، این بهترین نوع بک لینک است. البته لینک هایی که در وبسایت های فرمالیته یا وبلاگ های رایگان به سایت خودتان می دهید، جزء این مورد محسوب نمی شود!

خب مسلما امروزه اینترنت برای همه در دسترس است و هر کسی تنها با چند کلیک ساده، می تواند به هر اطلاعات یا اخباری دسترسی داشته باشد. با این حساب، چه کسی مفت و مجانی به سایت ما لینک می دهد و چرا باید چنین کاری کند؟

خب طبیعتا هیچ کسی بدون دلیل به یک وبسایت لینک نمی دهد، اما اگر شما بتوانید اطلاعات داغ و دسته اول یا گزارشات آماری دقیق و مستند ارائه کنید، افراد ترغیب می شوند که در مقالات شان به شما لینک بدهد.

در واقع اینگونه شما به منبع موثق و معتبر در حوزه کاری خود، برای وبسایت های دیگر تبدیل می شوید. پوشش دادن عناوین و موضوعاتی که تابحال وبسایت های رقیب به آنها نپرداخته اند و ارائه گزارشات و استنادات دقیق استخراج شده از وبسایت های خارجی، کافیست تا سایت های رقیب مقالات شما را بخوانند و از شما به عنوان منبع یاد کنند؛ چون مسلما نمی توانند محتوای شما را کپی کنند و بهترین راهکار این است که به محتوای شما لینک بدهند.

برای مثال در زمینه سئو وبسایت هایی مانند Google، SEMrush، HubSpot و … منابع اطلاعاتی محسوب می شوند و بسیاری از وبسایت های ایرانی و خارجی، در مقالات خود به این سایت ها لینک می دهند.

این لینک ها Editorial Link نامیده می شوند و برای گوگل، ارزش و اعتبار بسیاری دارند. در آخر باید بگوییم که فرقی نمی کند شما چه نوع محتوایی (اینفوگرافیک، اطلاعات آماری، نتایج تحقیقات و مطالعات، تجربیات شخصی، ویدیو و …) ارائه دهید، مهم این است که اطلاعات ارائه شده در محتوا واقعا مفید، ارزشمند و دست اول باشند.

سبک های مختلف انکر تکست در بک لینک

برای اینکه بتوانید بک لینک سازی بهتری انجام دهید، باید به انواع سبک های انکر تکست آشنایی پیدا کنید که به شرح زیر هستند.

انکر تکست کلمه کلیدی اصلی

خب مسلما یکی از انکر تکست ها برای لینک سازی خارجی می تواند کلمه کلیدی اصلی باشد، همان کلمه ای که محتوای صفحه حول آن نوشته می شود. اول این نکته را بگوییم که انتخاب انکر تکست باید به نحوی باشد که شما بیشترین ورودی را از طریق آن داشته باشید.

اگر فکر می کنید که انتخاب کلمه کلیدی اصلی به عنوان انکر تکست می تواند چنین بازخوردی برایتان به همراه داشته باشد، در صورت انتخاب آن، انکر تکستی از نوع Exact Match ایجاد کرده ایم. همچنین هنگام انتخاب انکر تکست، باید به محتوای صفحه مقصد نیز توجه کنید.

مثلا در نظر بگیرید که شما صفحه ای با محتوای آموزش سئو دارید و می خواهید این صفحه جزء تارگت های بک لینک سازی شما هم باشد. در صورتی که کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد که “آموزش سئو” است را انتخاب کنید، انکر تکست این بک لینک از نوع Exact Match می باشد.

انکر تکست کلمه کلیدی ترکیب با کلمه یا عبارتی دیگر (Partial Match)

این نوع انکر تکست همانطور که از نام آن مشخص است، زمانی ست که کلمه کلیدی با کلمات دیگری ترکیب شود که این نوع انکر تکست Partial Match نامیده می شود. برای مثال اگر در نظر بگیریم که صفحه ای در باب آموزش تولید محتوا داریم و از کلماتی نظیر “آموزش ساخت محتوا” یا “آموزش تخصصی سئو” استفاده کنیم، چنین انکر تکستی از نوع Partial Match یا ترکیبی خواهد بود.

انکر تکست لانگ تیل (Long Tail Anchors)

انکر تکست لانگ تیل چندان تفاوتی با Partial Match ندارد و تنها تفاوت آنها در تعداد کاراکتر است. مثلا “آموزش طراحی سایت وردپرسی با المنتور” یک انکر تکست لانگ تیل محسوب می شود.

انکر تکست مترادف (LSI Anchors)

LSI در واقع مخفف عبارت Latent Semantic Indexing است که معنای تحت اللفظی آن، مترادف کلمه کلیدی می باشد. LSI زمانی که بخواهیم از کلمه کلیدی اصلی استفاده نکنیم، بکار می آید. بدین معنا که می توانیم به جای کلمه کلیدی اصلی، از مترادف یا هم معنی آن استفاده کنید.

مثلا اگر می خواهید برای صفحه آموزش سئو از کلمه کلیدی اصلی استفاده نکنید، می توانید از انکر تکست های مترادفی همچون “یادگیری سئو” یا “آموزش بهینه سازی موتور های جستجو” استفاده کنید.

انکر تکست نام برند (Branded Anchors)

همانطور که مشخص است، شما برای لینک سازی از نام برند خود به عنوان انکر تکست استفاده کنید. استفاده از این نوع انکر تکست در رپورتاژ آگهی می تواند منجر به افزایش جذب کاربران و مخاطبان به سایت شما می شود. برای مثال اگر از کلمه “دارکوب” به آدرس https://darkoob.co.ir/ لینک بدهیم، از انکر تکست نوع Branded استفاده کرده ایم.

انکر تکست کلمات عمومی (Generic Anchors)

احتمال زیاد تابحال لینک هایی با انکر تکست “ادامه مطلب”، “کلیک کنید”، “این مطلب را بخوانید” و … در وبسایت های مختلف دیده اید. همانطور که مشخص است، به این کلمات انکر تکست هایی از نوع عمومی یا Generic گفته می شود.

انکر تکست خالی یا بدون متن (Naked Anchors)

اگر نخواهید از هیچ انکر تکستی برای بک لینک های خود استفاده کنید، می توانید روی آدرس وبسایت را به عنوان انکر تکست در نظر بگیرید. مثلا https://darkoob.co.ir/ یک انکر تکست Naked یا عاری از متن محسوب می شود.

البته اگر می خواهید در متن رپورتاژ یا سایر متن ها لینک سازی کنید، بهتر است از سایر انکر تکست ها (مخصوصا آنهایی که مرتبط با مضمون صفحه مقصد هستند) استفاده کنید.

انکر تکست تصاویر (Image Anchors)

مسلما یکی از انواع انکر تکست و راه های لینک سازی، استفاده از تصاویر به عنوان انکر تکست است و می توانید روی تصاویر، به آدرس های دلخواه تان لینک بدهید.

نکته ای که درباره لینک سازی خارجی وجود دارد این است که برای طبیعی به نظر رسیدن لینک ها، بهتر است از انواع مختلف انکر تکست برای لینک دهی به صفحات مورد نظرتان استفاده کنید. اما استفاده از کدام یک از انواع انکر تکست بهتر است؟

مسلما پاسخ قاطعی درباره نسبت استفاده از انواع انکر تکست، وجود ندارد؛ منتهی بر اساس تجربه، می توان گفت که استفاده از نوع Branded برای لینک سازی خارجی، 15% بیشتر از سایر انکر تکست ها کارامد هستند.

زیرا زمانی که شما از نام برندتان در لینک سازی خارجی استفاده می کنید، در واقع این سیگنال به ربات های گوگل ارسال می شود که وبسایت شما برند قابل اعتماد و معتبری است که یک وبسایت یا پلتفرم دیگر تحت عنوان برندتان به شما لینک داده است.

سبک های مختلف بک لینک

همانطور که انکر تکست انواع و ساختارهای مختلفی دارد، بک لینک نیز دارای سبک ها و انواع مختلفی است که در ادامه به معرفی تمام این سبک ها خواهیم پرداخت. همچنین باید بگوییم که شما بسته به حوزه کاری خود، می توانید از هر یک از این سبک های لینک سازی خارجی استفاده کنید.

  1. بک لینک محتوایی

این نوع بک لینک ها در قالب یک محتوای با کیفیت و مفید، درون سایت های پر بازدید منتشر می شوند. این نوع بک لینک، به دو دلیل، از جمله رایج ترین شیوه های لینک سازی خارجی محسوب می شود.

دلیل اول اینکه شما می توانید چندین بک لینک در لا به لای متن محتوا به سایت خود بدهید. همچنین از آنجایی که این لینک ها با متن محتوا مرتبط هستند، بیشتر طبیعی به نظر می رسند و احتمال اینکه گوگل به آن شک کند، کاهش می یابد.

دلیل دوم این است که محتوای کاربردی و با کیفیت، منجر به اشتراک گذاری کاربران می شود و نتیجه این موضوع، افزایش بازدید سایت شما و کسب بک لینک های ارزشمندتر است.

  1. بک لینک های هدر و فوتر

بک لینک های هدر و فوتر جزء بک لینک های SiteWide محسوب می شوند. بک لینک های سایت واید به لینک هایی گفته می شوند که در تمام صفحات وبسایت تکرار می شوند. این نوع بک لینک ها به شکل یک نوار در بخش فوتر یا هدر قرار می گیرند.

این نوع بک لینک ها از آنجایی که فقط یک لینک هستند و در قالب هیچ متن یا محتوایی قرار نمی گیرند، ممکن است ارزش چندانی برای سایت مقصد نداشته باشند. همچنین گوگل می تواند به راحتی این بک لینک ها را هرزنامه یا اسپم در نظر بگیرند.

دلیلش هم این است که یک یا چند لینک در تمامی صفحات تکرار می شوند و از نظر گوگل، لینک سازی بیش از حد به یک دامنه مشخص، می تواند غیر طبیعی و اسپم در نظر گرفته شود.

  1. بک لینک EDU

این نوع بک لینک ها از سایت های دانشگاهی با دامنه edu گرفته می شوند. در واقع این دانشگاه ها به دانشجویان، اجازه پست مهمان داده و همچنین تخفیف هم قائل می شوند. یا هم شما به عنوان دانشجوی یک دانشگاه، می توانید از اساتید یا هم کلاسی های خود بخواهید مقاله تان را داخل وبلاگ سایت قرار دهند. این دامنه ها به طور متوسط، ارزش بیشتری نسبت به دامنه های .com و .net دارند.

  1. بک لینک Org

ارزش این بک لینک ها هم مانند بک لینک های EDU قابل توجه و معتبر است. شما در وبسایت های سازمانی یا ارائه خدمات اسپانسر می شوید و سپس از آنها برای دریافت بک لینک درخواست می کنید. این بک لینک می تواند در قالب بلاگ، تصویر یا غیره انجام شود.

  1. بک لینک از انجمن ها یا فروم ها

ارزش و اعتبار این بک لینک ها بستگی به مخاطبین هدف کسب و کار شما دارد. شما ابتدا باید فروم هایی بگردید که مخاطبان هدف تان در آنها فعال هستند یا در آنها به دنبال پاسخ های خود می گردند و سپس در آنها شروع به فعالیت کنید. مثلا پاسخ کاربران را بدهید و در ادامه آن، لینکی از سایت خود قرار دهید و کاربران را به ورود به سایت ترغیب کنید.

  1. بک لینک رایگان

شاید تصور کنید که سایت هایی با امکان قرار دادن بک لینک رایگان وجود ندارند، اما اتفاقا تعداد بسیاری از این سایت ها وجود دارند که بک لینک سازی در آنها بسیار ساده اند.

همانطور که گفتیم، تعداد این سایت ها زیاد هستند، منتهی در ادامه ما تعدادی از سایت های بک لینک رایگان را برایتان قرار می دهیم. البته ارزش این بک لینک ها به ارزش و قدرت دامنه بستگی دارد.

برای قرار دادن بک لینک در این وبسایت ها، شما تنها کافیست درون آنها عضو شوید و اکانت بسازید، سپس می توانید لینک مورد نظرتان را داخل سایت قرار دهید. تعدادی از سایت های با قدرت دامنه بالا به شرح زیر هستند:

  • https://www.medium.com
  • https://slideshare.net
  • https://scoop.it
  • https://www.last.fm
  • https://quora.com
  • https://www.about.me
  • https://www.crunchbase.com
  1. بک لینک سازی در شبکه های اجتماعی

یکی از بهترین راه هایی که شما می توانید وبسایت یا کسب و کار خود را پرزنت کنید، فعالیت در شبکه های اجتماعی است. شما در بخش Bio شبکه های اجتماعی، پست ها، استوری ها یا حتی کامنت ها می توانید به سایت خود لینک بدهید.

بهترین شبکه های اجتماعی شامل اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، توییتر و یوتیوب هستند. حتما لازم نیست برای هر شبکه اجتماعی محتوای جداگانه بسازید، بلکه می توانید همان پست هایی که در اینستاگرام قرار می دهید را در فیسبوک و لینکدین نیز منتشر کنید. حتی می توانید ویدیو ها و ریلز هایی که در اینستاگرام قرار می دهید را در یوتیوب هم منتشر کنید.

در تمامی این پست ها به صفحات سایت خود لینک دهید و خواهید دید که چقدر بازدید سایت تان افزایش می یابد. همچنین به خاطر داشته باشید که لینک های داده شده توسط شبکه های اجتماعی برای گوگل ارزش بالایی دارند و در نتیجه، می توان این بک لینک ها را در صدر سایر انواع بک لینک قرار داد.

  1. بک لینک ساید بار

بک لینک های ساید بار همانطور که از اسم آن مشخص است، در منوی کناری سایت قرار می گیرند. تقریبا مانند بک لینک های هدر و فوتر، این بک لینک ها هم در بیشتر یا تمامی صفحات سایت قرار می گیرند و به همین دلیل می توانند از نظر گوگل، اسپم تلقی شوند.

  1. بک لینک های دایرکتوری

این نوع بک لینک ها یکی از راحت ترین انواع لینک های خارجی قانونی هستند، که برای مشاغل، به خصوص مشاغل محلی مناسب اند. لیست های دایرکتوری همانند سایت های Google My Business و Yelp همیشه گزینه ای برای لینک دادن به سایت شما ارائه می دهند.

شما به آسانی می توانید با عضو شدن در سایت های قانونی ای که دایرکتوری دارند به سایت خود لینک بدهید.

  1. بک لینک وبلاگ

برخی از سایت های پر بازدید که اغلب سایت های خبری هستند، بخشی به نام پست مهمان (guest blogging یا guest posting) دارند. شما می توانید در برخی از این سایت ها، پست مهمان به صورت رایگان منتشر کنید، اما برخی از سایت ها نیز همانند رپورتاژ آگهی، برای انتشار پست مهمان هزینه دریافت می کنند.

هر وبلاگی که مباحثی مرتبط با کسب و کار شما را پوشش دهد، از اعتبار بالای سئو برخوردار خواهد بود. به همین دلیل، بک لینکی که از طریق پست مهمان به سایت شما داده شود نیز از ارزش سئویی بالایی برخوردار خواهد بود.

  1. بک لینک pbn

بک لینک های pbn در واقع مجموعه ای از بک لینک هایی هستند که از سوی سایت های متفاوت به یک وبسایت دیگر و به یک صفحه هدف داده می شوند. البته دقت کنید که اکنون، هوش مصنوعی گوگل بسیار پیشرفت کرده است و اگر تعداد بسیاری لینک از یک وبسایت به صفحه هدف وبسایت دیگری را مشاهده کند، بلافاصله آن را مزرعه لینک در نظر می گیرد و تمامی آنها را اسپم تلقی می کند.

این موضوع ضرر جبران ناپذیری برای سایت مقصد دارد و امروزه به عنوان یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه (که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد) در نظر گرفته می شود. البته، اگر لینک سازی pbn به شکل هوشمندانه ای انجام شود، نه تنها ممکن است گوگل متوجه آن نشود، بلکه باعث افزایش قابل توجهی در اعتبار دامنه شما شود.

مثلا اگر از کسی که مدیریت چندین سایت با دامنه های متفاوت را در دست دارد لینک pbn خریداری کنید، با انتشار انواع بک لینک در چندین وبسایت می توانید اعتبار دامنه خود را افزایش دهید. منتهی حتما به خاطر داشته باشید که این کار تا حدودی ریسک دارد و ممکن است برای شما نتایج مثبتی به همراه داشته باشد یا خیر.

تفاوت بک لینک و رپورتاژ آگهی چیست؟

تا به اینجا تلاش کردیم تا شما را به طور کامل با مفاهیم و کاربرد های رپورتاژ آگهی و بک لینک آشنا کنیم. اکنون نوبت به فرق بک لینک با رپورتاژ می رسد و در ادامه مهم ترین تفاوت های این دو را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

1.     تفاوت در ساختار و فرمت ظاهری

رپورتاژ آگهی یک محتوا با اهداف تبلیغاتی است که در آن، اطلاعات مفیدی درباره یک موضوع خاص، همراه با مطرح کردن خدمات یا محصولات یک کسب و کار یا برند در ارتباط با مضمون رپورتاژ است. این محتوا می تواند از 600 تا 1500 کلمه باشد و در آن از سبک های مختلف انکر تکست، برای لینک دادن به صفحات سایت مقصد استفاده شود.

اما بک لینک همیشه همراه با محتوا نمی آید و می تواند تنها یک کلمه همراه با لینک سایت مقصد باشد.

2.     اثرگذاری بر سئو سایت

تجربه کارشناسان سئوی حرفه ای نشان می دهد که بک لینک سازی در مقایسه با رپورتاژ آگهی تاثیر کمتری در بهبود کلمات کلیدی دارد و برای افزایش اعتبار و رتبه سایت، رپورتاژ آگهی تاثیر بیشتری نسبت به بک لینک دارد.

3.     تفاوت قیمتی قابل توجه

خب مسلما هر کدام از کمپین های رپورتاژ آگهی و بک لینک نسبت به سایت مقصد (هرچه معتبر تر، بهتر) و استراتژی لینک سازی خارجی، قیمت متفاوتی خواهند داشت. اما اصولا هزینه رپورتاژ آگهی نسبت به بک لینک، گران تر است، اما باز هم به کمپینی که قرار است انجام بدهید بستگی دارد.

4.     پرداخت مقطعی و تمدید دوره ای

خرید و پرداخت هزینه رپورتاژ آگهی به صورت مقطعی است و شما نمی توانید مجدد آن را تمدید کنید؛ البته تا زمانی که سایت مبدا وجود داشته باشد، رپورتاژ آگهی شما نیز درون آن موجود خواهد بود.

اما شما باید بک لینک های خریداری شده خود را به صورت دوره ای تمدید کنید و برخی وبسایت های میزبان، برای این موضوع هزینه دریافت می کنند. این موضوع می تواند یکی از تفاوت های بزرگ بک لینک و رپورتاژ باشد.

5.     فرآیند انتشار

همانطور که شما نیز تا به اینجا متوجه شدید، انتشار بک لینک نسبت به رپورتاژ آگهی دردسر های بیشتری دارد. برای انتشار بک لینک، شما باید به دنبال سایت های معتبر باشید و همچنین از افراد خبره برای لینک سازی کمک گرفته و همچنین زمان زیادی صرف کنید.

منتهی انتشار رپورتاژ آگهی چنین دردسر هایی ندارد و می توانید به آسانی با انجام یک آنالیز سریع و یافتن پلتفرم های منتشر کننده رپورتاژ، رپورتاژ خود را منتشر کنید و نگران هم نباشید که گوگل امکان دارد شما را به دلیل انتشار این رپورتاژ جریمه کند.

خرید رپورتاژ بهتر است یا بک لینک؟

اینکه کدام یک از این دو مرد بهتر است، بستگی به استراتژی شما و همچنین کسب و کارتان دارد. منتهی به طور کلی، طبق نظر کارشناسان و نتایجی که تابحال کسب و کار های مختلف کسب کرده اند، رپورتاژ آگهی در بهبود رتبه و سئوی سایت تاثیر بیشتری دارند.

همچنین رپورتاژی که شما تهیه می کنید، قرار است به صورت دائمی داخل وبسایت مبدا باقی بماند و لازم نیست که مجدد برای تمدید آن هزینه پرداخت کنید. البته این را هم در نظر بگیرید که نحوه نوشتن رپورتاژ آگهی و معرفی کسب و کارتان در تاثیرگذاری رپورتاژ نیز موثر است. همچنین در رپورتاژ نوشته شده، مسلما می خواهید تعدادی لینک به صفحات مورد نظر در وبسایت خود بدهید. این لینک های خارجی باید به دقت و به صورت کاملا طبیعی داده شوند، تا گوگل شما را جریمه نکند.

متخصصان سئو توصیه می کنند که در شروع فرآیند سئو خارجی، بهتر است ابتدا به تعداد کافی رپورتاژ آگهی منتشر کنید و سپس به سراغ خرید و انتشار بک لینک بروید. همچنین فراموش نکنید که از یک فرد خبره در سئوی خارجی، مخصوصا بک لینک سازی، کمک بگیرید.

مزایا و معایب بک لینک

برای اینکه بتوانید در روند سئو خارجی خود بهتر تصمیم گیری کنید و ببینید که بک لینک بهتر است یا رپورتاژ، تصمیم گرفتیم که به مزایا و معایب هر کدام از این موارد بپردازیم.

مزایای بک لینک

بک لینک هایی که کیفیت بالایی دارند و در دامنه های معتبر و ارزشمند منتشر می شوند، یکی از فاکتور های اصلی گوگل برای ارتقاء رتبه وبسایت محسوب می شوند. هر چند که لینک سازی خارجی بیشتر با هدف بهینه سازی موتور های جستجو محسوب می شود، اما چند مزیت دیگر هم به همراه دارد.

زمانی که لینک سایت شما در صفحات یک سایت بسیار معتبر و شناخته شده قرار می گیرد، توسط کاربران و موتور های جستجو بازدید می شوند و از نظر آنها، لینک های موجود در این سایت معتبر نیز ارزشمند و قابل اعتماد هستند. به همین دلیل است که می گوییم بک لینک سازی، باعث افزایش اعتبار دامنه سایت شما می شوند.

به طور کلی، مزایای بک لینک سازی عبارتند از:

  • ایجاد و افزایش اعتبار برای برند و کسب و کار شما
  • ایجاد ترافیک ارجاعی (referral traffic) و افزایش ترافیک (بازدید) سایت
  • گرفتن لینک از دایرکتوری ها و منابع معتبر = افزایش متداوم کاربران سایت
  • گسترش دایره ارتباطی
  • تبدیل شدن کسب و کارتان به یک برند، به مرور زمان

معایب بک لینک

  • مقطعی بودن: بک لینک ها نسبت به سایر روش های دیگر بهینه سازی سایت، هزینه بیشتری دارند. زیرا بک لینک هایی که خریداری می شوند، در بازه زمانی مشخصی روی اینترنت موجود هستند و باید بعد از مدتی آنها را تمدید کنید. پس می توان این موضوع را یک عیب در نظر گرفت.
  • آسیب زدن به سایت شما و غیر قانونی بودن!

همانطور که گفته بودیم، خرید بک لینک عملا از نظر گوگل کاری ممنوعه و غیرقانونی است. به طوری که گوگل در یکی از مقاله هایش به صورت کاملا واضح به غیرقانونی بودن آن اشاره می کند.

دریافت بک لینک های ناخواسته از وبلاگ های مختلف که با موضوع صفحه پیوند داده شده نامرتبط هستند، می توانند به فعالیت سایت شما آسیب بزنند. همچنین اگر تعداد زیادی لینک از یک سایت دریافت کنید، به احتمال زیاد سایت شما آسیب می بیند و نه تنها رتبه منفی دریافت کرده، بلکه ممکن است کلا از نتایج گوگل حذف شود.

  • ابزار سوء استفاده: همانطور که گفتیم، لینک سازی بیش از حد به یک صفحه مشخص وبسایت، از یک دامنه ارزان و غیرمعتبر باعث می شود که به سایت مقصد، ضرر جبران ناپذیری وارد شود.

متاسفانه در برخی از موارد که رقابت میان رقبا شدید است، برخی از افراد برای اینکه رقبای خود را شکست دهند، از طریق وبسایت های ارزان و غیر معتبر به طور مداوم به آنها لینک می دهند تا رتبه آنها در نتایج گوگل کاهش پیدا کند یا حتی عواقب جبران ناپذیری مانند حذف دامنه آنها اتفاق افتد.

همانطور که مشاهده می کنید، خرید بک لینک در عین حال که می تواند ارزش و اعتبار دامنه شما را بالا ببرد، می تواند یکسری عواقب منفی هم برایتان به دنبال داشته باشد. حال ممکن است این سوال برایتان بوجود آمده باشد که با توجه به این موضوع، آیا بک لینک خرید کار درستی است یا اشتباه؟

خب باید بگوییم اینجا همه چیز به میزان قابل اعتماد بودن و اعتبار دامنه وبسایتی بستگی دارد که شما بک لینک خود را از آن خریداری می کنید. تشخیص وبسایت های فروشنده بک لینک برای گوگل کار سختی نیست، چون این سایت ها معمولا بیشتر از 1000 لینک فالو در صفحات خود دارند.

حتی اگر این وبسایت ها رتبه بالایی در نتایج جستجوی گوگل داشته باشند، اما چون تعداد بک لینک هایشان زیاد است، گوگل به آنها شک می کند. پس حتما حواستان به سایتی که برای خرید بک لینک انتخاب می کنید، باشد.

البته هنگام خرید رپورتاژ هم باید همینقدر دقت به خرج دهید، چون بالاخره لا به لای متن رپورتاژ، شما به صفحات سایت خودتان قرار است لینک بدهید که در واقع بک لینک محتوایی محسوب می شوند. پس می توان گفت که بک لینک خریدن کار درستی است و می تواند با نتایج مثبت همراه باشد، اما همه چیز به ارزش دامنه سایت، نحوه لینک سازی و انتخاب انکر تکست درست بستگی دارد.

مزایای رپورتاژ آگهی

  • دائمی و مستمر بودن

اولین مزیتی که رپورتاژ آگهی دارد، دائمی بودن آن است. شما از هر وبسایتی که رپورتاژ خریداری کنید، این رپورتاژ تا زمانی که آن سایت فعال باشد درون وبلاگ آن باقی خواهند ماند. همچنین شما تنها یکبار ملزم به پرداخت هزینه برای رپورتاژ هستید، اما این رپورتاژ همیشه داخل سایت باقی می ماند. در واقع رپورتاژ ها یک کانال دائمی برای افزایش بازدید سایت و جذب طبیعی مخاطب ایجاد می کنند.

  • قیمت به صرفه

رپورتاژ نسبت به بک لینک و حتی سایر روش های تبلیغاتی، به مراتب ارزان تر است. حتی امروزه وبسایت های فروشنده رپورتاژ، یکسری پکیج هایی قرار می دهند که رپورتاژ شما در چندین سایت مختلف قرار می گیرند. معمولا وبسایت های موجود در این پکیج ها در زمینه های مختلف هستند و قیمت هر پکیج به نسبت تعداد و حیطه کاری وبسایت ها، متفاوت است.

این موضوع دو مزیت برای شما دارد:

  • اول اینکه رپورتاژ شما در چند سایت مختلف منتشر می شود.
  • دوم اینکه هزینه این پکیج ها به نحوی تنظیم شده است که مقرون به صرفه باشد. یعنی حتی اگر خودتان بخواهید کمپین رپورتاژ آگهی تنظیم کنید، هزینه این پکیج ها نسبت به هزینه کمپین، مقرون به صرفه تر می شود.

پس در هر صورت، رپورتاژ آگهی چه به صورت تکی و چه پکیجی، باز هم مقرون به صرفه تر خواهد بود.

  • قانونی و همسو با الگوریتم های گوگل بودن

انتشار رپورتاژ ریسک ها و خطراتی نظیر جریمه گوگل یا سئوی کلاه سیاه را ندارد. بک لینک هایی که در رپورتاژ استفاده می شوند از نوع بک لینک های محتوایی هستند، طبیعی تر جلوه می کنند. در واقع رپورتاژ یکی از روش های تبلیغاتی مقرون به صرفه است که مشکل خاصی را برای وبسایت شما به همراه نخواهد داشت و بازدید کنندگان زیادی از این طریق وارد سایت شما خواهند شد.

معایب رپورتاژ آگهی

درست است که رپورتاژ با قوانین گوگل همسو است، اما در برخی موارد می تواند برای سایت مقصد جریمه ای به دنبال داشته باشد. اگر شما در نوشتن متن رپورتاژ دقت کافی به خرج ندهید یا از سایتی رپورتاژ خریداری کنید که معتبر نباشد، گوگل ممکن است برایتان جریمه در نظر بگیرد.

همچنین خارج شدن از فهرست SERP (صفحه نتایج جستجوی گوگل) همچنین می تواند جریمه هایی به دنبال داشته باشد که گوگل برایتان در نظر می گیرد. در آخر هنگام خرید رپورتاژ به وبسایت مبدا بسیار دقت کنید و همچنین موقع نوشتن رپورتاژ، تمامی اصول و نکات نگارشی را در محتوای خود رعایت کنید.

چگونه بک لینک یا رپورتاژ سایت خودمان را پیدا کنیم؟

در صورتی که زمان قابل توجهی از فعالیت سایت شما گذشته باشد، احتمالا لینک های زیادی به سایت شما در سطح وب داده شده است که به دلایل مختلفی، بررسی این لینک ها الزامی است. شما اگر به قسمت Links در سرچ کنسول مراجعه کنید، می توانید تمامی لینک هایی که به سایت شما داده شده است را مشاهده کنید.

شما با کلیک بر روی هر لینک، می توانید از ماهیت آن (بک لینک یا رپورتاژ بودنش)، زمان ساحت، کیفیت لینک و … باخبر شوید.

چگونه بک لینک ها و رپورتاژ های سایت رقبا را پیدا کنیم؟

خب مسلما شما به سرچ کنسول وبسایت های رقیب دسترسی ندارید. در این شرایط، شما نیاز به چند ابزار دارید که به شما در یافتن و تحلیل بک لینک ها و رپورتاژ های وبسایت رقیب کمک کند. برخی از مهم ترین ابزار ها عبارتند از:

  • Buzzsumo

این ابزار هم دارای نسخه رایگان و هم نسخه پولی است و شما با خرید اکانت اشتراکی، می توانید از تمامی امکانات این ابزار بهره مند شوید.

نحوه استفاده از این ابزار بدین صورت است که شما آدرس وبسایت مورد نظرتان را در بخش سرچ وارد می کنید و Buzzsumo از تعداد بک لینک ها و رپورتاژ های این وبسایت، شما را آگاه می کند.

  • Free Backlink Checker Tool

ابزار رایگان بک لینک چکر به شما کمک می کند لیست بک لینک های وبسایت مورد نظرتان را پیدا کنید. البته در مقایسه با سایر ابزارهایی که در ادامه معرفی می کنیم، شاید استفاده از این ابزار گزینه خوبی نباشد.

  • SE Ranking Backlink Checker

این یک ابزار و پلتفرم جامع است که امکانات جامعی را برای کاربران خود فراهم می کند. SE Ranking یکی از بزرگ ترین پایگاه های بک لینک محسوب می شود. این پایگاه بزرگ داده های دقیقی به کاربران درباره بک لینک های سایت خودشان و سایت های رقبا ارائه می دهد.

در واقع این ابزار، پروفایلی از بک لینک های وبسایت به شما ارائه می دهد که در این پروفایل می توانید داده هایی از آنالیز تمام بک لینک های سایت ببینید.

  • Majestic

ابزار Majestic به شما این امکان را می دهد که لینک های وبسایت خودتان و رقبایتان را بررسی و تحلیل کنید. در واقع این ابزار به نحوی بک لینک ها را تجزیه و تحلیل می کند که بتوانید کمپین بک لینک و رپورتاژ بهتری داشته باشید.

سیستم خزنده‌ی این ابزار، تمامی بک لینک‌ های یک وبسایت را پیدا می ‌کند و نحوه کار با این ابزار نیز تقریبا ساده است. این ابزار نیز مانند بسیاری از ابزار های دیگر دارای نسخه رایگان و پولی است. اما در هر صورت برای استفاده از ابزار، ملزم به ثبت نام هستید.

وارد وبسایت https://majestic.com/ شوید و پس از انجام فرآیند ثبت نام، آدرس سایت مورد نظرتان را وارد کنید تا ابزار تجریه تحلیل بک لینک ها را شروع کند.

  • Ahrefs

ابزار Ahrefs جزء ابزار های شناخته شده و جامع سئو محسوب می شود. از این ابزار هم برای تحلیل سئوی خارجی و هم آنالیز سئوی داخلی استفاده می شود. به لحاظ سئوی داخلی، این ابزار می تواند در جستجوی کلمات کلیدی موثر باشد.

در واقع بیشترین کاربرد این ابزار، تحقیق کلمه کلیدی و آنالیزی است که از سئوی داخلی به شما ارائه می دهد. از نظر سئوی خارجی هم، این ابزار آنالیز کاملی از رپورتاژ ها و بک لینک های وبسایت خودتان و رقبا به شما ارائه می دهد.

داده هایی جستجوگر بک لینک ابزار Ahrefs به شما ارائه می دهد عبارتند از:

  • رتبه بندی دامنه (DR)
  • جدید ترین بک لینک ها و بک لینک های حذف شده
  • پیوند انجام و عدم دنبال کردن

این ابزار درصد انکر تکست هایی که به وبسایت لینک داده شده است را آنالیز می کند. با این حال که برای بیشتر امکانات Ahrefs باید هزینه پرداخت کنید، اما این ابزار یکسری طرح های رایگان نیز دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. برای مثال این ابزار به طور رایگان، نوع پیوند هایی که به سایت شما داده شده است را ارائه می دهد.

  • Open Link Profiler

ابزار بعدی که برای تجزیه و تحلیل بک لینک ها استفاده می شود، Open Link Profiler است. این ابزار برای آنالیز و نظارت بک لینک های وبسایت، گزینه های مختلفی را در اختیار شما می گذارد.

مثلا گزینه Link Diagnosis به شما بک لینک های متعلق به یک صفحه یا کل وبسایت را بررسی می کند و آنالیز کاملی از این بررسی را به شما ارائه خواهد داد. ضمن اینکه ابزار Open Link Profiler پس از وارد کردن URL سایت مورد نظر، یک پروفایل بک لینک جامع به شما ارائه می دهد.

از جمله ویژگی ها و خروجی های دیگر این ابزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مجموعه بک لینک های یک وبسایت، هر پنج دقیقه به روز می شود.
  • ابتدای هر ماه، کل پایگاه داده به روز شده و جدید ترین بک لینک ها نیز به شما گزارش داده می شوند.
  • به جای اینکه بر منابع خارجی تکیه کند، از خزنده های وبی که دارد استفاده می کند.
  • این ابزار، امتیاز کیفیت یا تاثیر پیوند (LIS) را محاسبه و اعمال می کند.

کار با این ابزار بسیار آسان است و تنها با یک اشاره می تواند کار خود را انجام دهد. زمانی که بک لینک ها ایجاد شده تا مکان یا سایت مبدا بک لینک را مشخص می کند. این ابزار رایگان است و شما در صورت استفاده از آن می توانید یک فایل ‘csv.’ حاوی 1000 بک لینک دریافت کنید. در واقع این ابزار، کار را برای شما بسیار راحت می کند.

  • SEO Spyglass

ابزار Seo Spyglass از جمله بهترین ابزار ها برای آنالیز بک لینک به شمار می رود. این ابزار یکی از رقبای سرسخت SEMrush و Ahrefs محسوب می شود. با استفاده از این ابزار شما قادر خواهید بود که بک لینک های خودتان و رقبا را پیدا کنید و همچنین به کمک این ابزار، بک لینک هایی که اسپم هستند را disavow کنید.

همچنین باید بدانید که ابزار SEO Spyglass جزئی از زیر مجموعه SEO Power Suite محسوب می شود. با توجه به این موضوع و اینکه سرویس این ابزار پولی است، هزینه ای که می کنید برای هر کل مجموعه SEO Power Suite خواهد بود که شامل 4 ابزار می شود.

ابزار SEO Spyglass داشبوردی است که تمامی ابزار های لازم برای ایجاد بک لینک های باکیفیت را در اختیارتان قرار می دهد. شما با استفاده از این ابزار می توانید تمامی بک لینک های سایت خود را آنالیز کنید.

از طرفی، تعداد دامنه هایی که می توانید با استفاده از این ابزار بررسی کنید، نامحدود هستند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. قابلیت ها و ویژگی های این ابزار عبارتند از:

  • مدیریت و آنالیز بک لینک های وبسایت در قالب یک رابط کاربری گرافیکی
  • آنالیز ترافیک و میزان ورودی هر لینک
  • یکپارچگی با کنسول جستجوی Search Console و Google Analytics؛ در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر
  • دارا بودن ابزار مقایسه دامنه که به شما در آنالیز بک لینک های جدید کمک می کند.
  • نمایش رتبه صفحه (رنک پیج) برای هر لینک
  • امکان مرتب سازی و سازماندهی بک لینک ها و سایر لینک های هر صفحه سایت
  • تشخیص بک لینک های اسپم
  • کمک به بهبود و ارتقاء رتبه سایت

شما به آسانی و سادگی می توانید با این ابزار کار کنید. ابتدا باید وارد سایت https://www.link-assistant.com/ بشوید و از منوی Tools، ابزار سئو Spyglass را انتخاب کنید. سپس وارد صفحه ای می شوید که باید آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا نرم افزار برایتان دانلود شود.

بعد از اینکه نرم افزار نصب شد، ابتدا لازم است آدرس سایت خود را در کادر وارد کنید. این ابزار شروع به بررسی سئوی سایت مورد نظر می کند. پس از آنالیز، صفحه اصلی نرم افزار برایتان باز می شود که پروفایل کاملی از جزئیات سئوی سایت شما را نشان می دهد.

برای اینکه بتوانید آنالیز بک لینک های سایت تان را ببینید، باید وارد بخش Backlink Profile بشوید. سپس بر روی بخش Summary کلیک کنید تا بتوانید خلاصه ای از وضعیت های بک لینک هایتان را در قالب چندین نمودار مشاهده کنید.

در این قسمت، جدولی مشاهده می کنید که شامل بک لینک ها، انکر تکستی که از طریق آن لینک داده شده است، زمان ایجاد بک لینک و … است.

در کل اینکه ابزار SEO Spyglass در بررسی و آنالیز بک لینک های سایت رقبا بسیار موثر واقع می شود، می تواند به شما در تدوین استراتژی برای بک لینک سازی کمک کند. هر چند این ابزار پولی است، اما از یکسری بخش های آن می توانید به صورت رایگان استفاده کنید.

  • Google Search Console

از جمله معروف ترین ابزار های آنالیز بک لینک می توان به گوگل سرچ کنسول اشاره کرد. البته، امکاناتی که سرچ کنسول در اختیار شما قرار می دهد، بسیار بیشتر از آنالیز بک لینک است. در واقع، سرچ کنسول ابزاری جامع برای تجزیه و تحلیل سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال است.

مهم ترین مزیت سرچ کنسول، رایگان بودن آن است و اکثر صاحبان وبسایت و متخصصان سئو، از این ابزار برای ارتقاء رتبه وبسایت خود استفاده می کنند. قابلیت های گوگل سرچ کنسول عبارتند از:

  • نمایش تعداد ورودی های صفحات متعدد وبسایت
  • نمایش لینک های داخلی و خارجی تا 1000 لینک
  • نمایش جایگاه و رتبه صفحات سایت در موتور های جستجو مانند گوگل
  • نمایش میزان نرخ کلیک و ایمپرشن (Impression) صفحات سایت
  • ارائه گزارش کامل از کلمات کلیدی و عباراتی که کاربران جستجو کرده و از طریق آن، وارد سایت شما شدند.
  • بررسی و نمایش مشکلات تکنیکال و فنی سایت شما
  • کمک به یافتن مخاطبان هدف سایت شما

سرچ کنسول از آنجایی که یک جعبه ابزار کامل برای سئوی سایت محسوب می شود، بخش های مختلفی نیز دارد. ما با دیگر بخش های سرچ کنسول فعلا کاری نداریم و قرار است به معرفی بخش Links در سرچ کنسول بپردازیم.

از منوی کناری سرچ کنسول، گزینه Links را انتخاب کنید. سپس صفحه ای حاوی یک گزارش برایتان باز می شود که شامل 4 جدول است. یک جدول مربوط به لینک های داخلی و سه جدول به لینک های خارجی اختصاص دارد. نام این جداول عبارتند از:

Top linked pages: جدولی که صفحات برتر سایت را از لحاظ تعداد لینک خارجی مشخص می کند.

Top linking sites: جدول حاوی لیست وبسایت هایی که بیشترین تعداد لینک خارجی را به سایت شما داده اند.

Top linking text: جدول انکر تکست هایی که بیشترین استفاده را برای لینک سازی داشته اند و از سایر انکر تکست ها، بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند.

این جداول اطلاعاتی از قبیل تعداد بک لینک ها، آدرس صفحه مرتبط با هر لینک و همچنین زمانی که لینک ایجاد شده است را به شما نمایش می دهد. همانطور که گفتیم، شما از طریق سرچ کنسول می توانید لینک های داخلی وبسایت تان را بررسی و مدیریت کنید.

برای این کار به سراغ ستون Internal Links و سپس جدول Top linked pages بروید. در این جدول، صفحاتی را خواهید یافت که بیشترین تعداد لینک داخلی به آنها داده شده است. برای اینکه بتوانید گزارش مربوط به هر صفحه را ببینید، تنها کافیست در آخر جدول Top linked pages بر روی گزینه More کلیک کنید.

در بالای صفحه ای که برایتان باز می شود، می توانید تعداد تمامی لینک های داخلی سایت تان را مشاهده کنید. پس از نمایش تعداد کل لینک های داخلی، جدولی نمایش داده می شود که لیست صفحات را همراه با بیشترین تا کمترین تعداد لینک ‌های داخلی نشان می دهد.

در بخش External Links هم با کلیک بر روی Top linked pages و سپس بر روی گزینه More که کلیک کنید، جدولی از صفحاتی با بیشترین میزان لینک های خارجی مشاهده خواهید کرد. به جز تعداد بک لینک هایی که به وبسایت داده شده است، در ستون Target Pages می توانید تعداد صفحاتی که وبسایت مبدا به آنها لینک داده است را مشاهده کنید.

برای کارشناسان سئو، این جداول اهمیت و کاربرد زیادی دارند. با استفاده از این جداول می توان کیفیت بک لینک ها را بررسی کرد و همچنین اگر رقبایتان با دادن بک لینک های بی کیفیت به دنبال خراب کردن وبسایت شما باشند، با استفاده از این جداول می توان به سرعت این موضوع را ردیابی کرد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، با گزارش دادن بک لینک ها به گوگل، وبسایت شما بخاطر این بک لینک ها نمره منفی نمی گیرد.

  • Seobility

Seobility ابزار سئوی مبتنی بر وب است که به کمک آن، می توانید صفحات و لینک های وبسایت خود را به طور کامل بررسی کنید. این ابزار با هدف آسان کردن روند بهینه سازی وبسایت برای موتور های جستجو ساخته شده است. سئو بیلیتی یک ابزار مقرون به صرفه است که هم نسخه رایگان و هم نسخه پولی دارد.

هزینه اکانت پولی این ابزار همه کاره از 50 دلار در ماه شروع می شود. با استفاده از این ابزار می توان همزمان 400 بک لینک را روزانه بررسی کرد. از آنجایی که شما سه بار در روز می توانید از این ابزار استفاده کنید، اگر در اولین بررسی تعداد بک لینک هایی که مشاهده می کنید محدود باشد، در مرور های بعدی بهترین بک لینک ها را مشاهده خواهید کرد.

همراه با هر پیوند اطلاعاتی از قبیل انکر تکست، no follow یا do follow بودن لینک، نوع پیوند، آدرس URL لینک و … خواهد بود. قابلیت های ابزار Seobility عبارتند از:

  • آنالیز تمامی لینک های داخلی و خارجی
  • کراولری که همه روزه صفحات سایت شما را بررسی می کند.
  • ردیابی همه روزه رتبه های کلمات کلیدی سایت شما در انواع موتور های جستجو
  • ارائه خلاصه ای مختصر از پروفایل بک لینک ها مانند بهترین بک لینک، تعداد گل بک لینک ها، رتبه بندی دامنه و …
  • آسان بودن حسابرسی و مدیریت محتوا
  • تجزیه و تحلیل بک لینک های رقبا
  • اطلاع رسانی کراولر های سئو بیلیتی در زمان بروز هرگونه مشکلی در سایت
  • پشتیبانی از چندین زبان دنیا مانند آلمانی، انگلیسی و اسپانیایی
  • رابط کاربری بصری، ارگونومیک و قابل تنظیم

 

  • SEO Review Tool

ابزار Seo review نیز از جمله ابزار های قدرتمندی است که برای آنالیز سئوی وبسایت و همچنین بررسی لینک های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار در واقع یک افزونه رایگان موجود در مرورگر کروم است که به کمک آن می توانید اعتبار و رتبه سایت تان را در موتور های جستجو بررسی کنید.

در کل این ابزار، موارد زیر را در اختیار شما قرار می دهد:

  1. آنالیز محتوا: با استفاده از این ابزار شما قادر خواهید بود که متن محتوا های سایت خود را بررسی کنید؛ برای مثال بررسی هدینگ ها، لینک سازی ها و مواردی از این قبیل را با استفاده از این ابزار بررسی کنید.
  2. متا تگ ها: شما می توانید لیست کاملی از متا تگ هایی که متعلق به یک وبسایت است را دریافت کنید. همچنین در این لیست، کلمات کلیدی، عناوین و اطلاعاتی از این قبیل نیز موجود خواهد بود.
  3. لینک های داخلی و خارجی: شما می توانید تمامی لینک های داخلی و خارجی سایت خود یا سایت رقبا را با استفاده از این ابزار استخراج کنید.
  4. تست سرعت صفحات: با استفاده از این بخش ابزار، شما قادر خواهید بود قسمت هایی از هر صفحه که دیرتر بارگذاری می شوند و سرعت کمتری نسبت به سایر قسمت ها دارند را شناسایی کنید.
  5. شناسایی نقاط ضعف: این ابزار به طور خودکار، نقاط ضعف وبسایت شما را پیدا کرده و برای برطرف کردن آنها، شما را راهنمایی می کند.
  6. ارزیابی رایگان: درست مانند سرچ کنسول که یک ارزیابی کامل به صورت رایگان از سایت شما ارائه می دهد، این ابزار نیز وبسایت شما را کامل ارزیابی می کند و در قالب یک پروفایل به شما ارائه می دهد.
  • SEO Small Tools

SEO Small Tool مجموعه ای از چندین ابزار مختلف است که برای مقاصد مختلفی مثل آنالیز سایت، تحقیق کلمه کلیدی، تجزیه و تحلیل بک لینک ها و سایر موارد، مورد استفاده قرار می گیرد. داخل وبسایت https://smallseotools.com مجموعه ای چندین ابزار برای آنالیز بک لینک ها وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • Backlink Checker: استخراج تمامی بک لینک های سایت
  • Backlink Maker: سازنده‌ی بک لینک
  • Website Link Count Checker: استخراج تعداد بک لینک های یک صفحه یا کل وبسایت
  • Website Broken Link Checker: بررسی لینک های (داخلی و خارجی) خراب یا اسپم
  • Link Price Calculator: تشخیص اینکه یک دامنه چقدر می ارزد (مثلا دامنه ای که می خواهید از آن بک لینک بخرید را وارد می کنید، تا به شما ارزش تخمینی این دامنه را بگوید).
  • Reciprocal Link Checker: بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا یکسری وبسایت های خاص به سایت شما لینک می دهند.
  • Website Link Analyzer Tool: آنالیز و بررسی تمامی لینک های داخلی و خارجی که به سایت شما داده شده است.
  • Broken Backlink Tool: بررسی و تشخیص بک لینک های خراب یا اسپم
  • Valuable Backlink Checker: شناسایی بک لینک های با ارزش و معتبر
  • Backlink Competitors: بررسی و آنالیز بک لینک های وبسایت رقبا
  • Anchor Text Distribution: بررسی و آنالیز انکر تکست ها

 

  • SEMrush

درک سئو برای کسانی که تابحال هیچ شناختی نسبت به آن نداشته اند، می تواند چالش برانگیز باشد. اما ابزاری مانند SEMrush به کسانی که کلا به علم سئو نا آشنا هستند، کمک می کند تا بتوانند درک بهتری از این علم داشته باشند.

این ابزار علاوه بر اینکه یک پکیج جامع سئو به حساب می آید و سئوی داخلی سایت شما را بهبود می بخشد، همچنین جزء بهترین ابزار های آنالیز بک لینک است. SEMrush اطلاعات زیادی در اختیار شما قرار می دهد که عبارتند از:

  • شناسایی فرصت هایی برای ایجاد لینک و بک لینک
  • آنالیز و استخراج کلمات کلیدی ارزشمند برای کمپین های تبلیغاتی خود
  • شناسایی کلمات کلیدی متداولی که توسط رقبا استفاده می شوند و رتبه بندی آنها در موتور های جستجو
  • بررسی و جستجوی محتوا های جدید و به روز

از آنجایی که SEMrush مانند Moz، Ahrefs و … یک ابزار جامع سئو محسوب می شود، مسلما استفاده از آن به صورت رایگان نخواهد بود. به این دلیل که شما هنگام استفاده از این ابزار ها به حجم زیادی از داده ها درباره وبسایت خود و وبسایت های رقیب دسترسی خواهید داشت.

البته این ابزار یک دوره آزمایشی 7 روزه رایگان در اختیار کاربران جدید قرار می دهد و شما تنها باید اطلاعات خود را وارد کرده و ثبت نام کنید تا این دوره 7 روزه در اختیارتان قرار بگیرد.

  • Google Disavow Tool

این ابزار به معنای واقعی برای از بین بردن عیب و ایرادات سایت تان طراحی شده است. شما با استفاده از این ابزار می توانید لینک های اسپم و امتیاز های منفی سئو را از بین ببرید، صفحات معیوب سایت خود را حذف یا ریدایرکت کنید و لینک ها یا URL های صفحاتی که دیگر به آنها نیاز ندارید را حذف کنید.

البته شرکت گوگل دسترسی به ابزار Google Disavow را سخت کرده است، چون مدیران وبسایت ها معمولا نیازی به استفاده از آن ندارند.

  • MOZ Link Explorer

ابزار Link Explorer یکی از دقیق ترین ابزار های آنالیز و ایندکس لینک است. شما با استفاده از این ابزار می توانید آنالیز بک لینک را انجام دهید. اکانت رایگان این ابزار به شما این اجازه را می دهد که هر ماه، ده Querie داشته باشیم که هر Querie حاوی 50 ردیف داده می باشد.

ضمن اینکه هنگام جستجو در وب، معیار هایی که لینک اصلی باید داشته باشد را به قسمت MozBar اضافه می کند.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل درباره مفاهیم، کاربرد و نمونه هایی موفق از رپورتاژ آگهی و بک لینک صحبت کردیم و مهم ترین فرق بک لینک با رپورتاژ را نیز ذکر کردیم. در کل هر دوی این تکنیک های سئو خارجی، مزایا و معایب خود را دارند و اینکه کدام یک بهتر است، بستگی به اهداف تبلیغاتی شما دارد. در کل اگر هر کدام از این دو به شکل اصولی و درست انجام شوند، می توانند تاثیر به سزایی در ارتقاء رتبه سایت شما داشته باشند.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز