چگونه سئو کار شویم؟

نوشته شده توسط سما کتیبه

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=19855

5/5 - (3 امتیاز)

با پیشرفت حوزه دیجیتال مارکتینگ مشاغلی که در زیرشاخه های آن هستند هم بسیار پررونق شده اند، کارشناس سئو یکی از این زیر شاخه های مهم در حوزه باززاریابی اینترنتی به شمار میاید. زمانی که شروع به سرچ مطلبی در اینترنت میکنید صفحاتی را گوگل برای شما به نمایش میگذارد، این صفحات بطور اتفاقی در رتبه های 1تا 10 قرار نگرفته اند بلکه کارشناسانی با تلاش های فراوان توانسته اند عنوان مد نظر را در صفحات اول گوگل بیاورند.

یادگیری سئو و تبدیل شدن به یک متخصص سئو شاید در ابتدا کاری سخت بنظر برسد اما با گذر زمان و کسب تجربه شما هم میتوانید یکی از متخصصین این حوزه بشود، در این مقاله سعی کردیم همه موارد لازم از ابتدا تا انتها را برای تبدیل شدن به یک متخصص سئو را در اختیار شما قرار دهیم، پس همراه ما باشید تا مسیر تبدیل شدن به کارشناس سئو را به شما نشان دهیم.

سئو چیست؟

سئو در معنای لغوی خود یعنی بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو، کلمه سئو در واقع کوتاه شده( Search Engine Optimization) است که ما آن را سئو مینامیم، با توجه به اصول و قواعد آن و پیاده سازی درست آنها در وب سایت شما میتوانید عناوین و مطالب را جزو صفحات اول گوگل بیابید، در واقع اگر بخواهیم سئو را در یک سطر توضیح دهیم میگوییم به فرآیندی گفته میشود که در راستای بهینه کردن یک وب سایت انجام میوشد و هدف آن ظاهر شدن مطلب مورد نظر در جایگاههای بالای موتورهای جستجو است.

سئو کار کیست؟

حالا که معنی سئو را متوجه شدیم میرسیم به این موضوع که اصولا سئوکار کیست و به چه کسانی سئو کار میگویند؟ سئوکار فردی است که دارای دانشی است که کارکردن موتورهای جستجو را درک میکند و به این موضوع تسلط دارند که با چه روش های طبیعی کاری کند که ترافیک سایت به طور مداوم افزایش یابد، که اینکار با بهبود رتبه سایت توسط موتورهای جستجو امکان پذیر است.

وظیفه سئو کار چیست؟

همانطور که گفتیم سئو کار باید به دنبال بهبود رتبه سایت باشد اما مسئله ای که وجود دارد این است که گوگل اصولا مواردی که موجب افزایش ترافیک سایت میشود را فاش نمیکند و یکی از وظایف اصلی سئو کار این است که به دنبال پیدا کردن این راهها باشد، در واقع در آموزش سئو اصول اولیه ای که شما باید از سئو را بدانید به شما آموزش داده میشود اما اینکه راه های جدید و به روز را بدانید کاملا به علاقه و پشتکار شما وابسته است.

یک کارشناس سئو باید از فاکتورهای مهم در رتبه بندی صفحات وب آگاه باشد، که ما تعدادی از مهمترین فاکتورها را برای شما آورده ایم، این موارد شامل:

  1. سرعت بالا آمدن سایت
  2. تجربه کاربری خوب
  3. بهینه سازی سایت در نسخه تلفن همراه آن
  4. امنیت سایت
  5. تعامل کاربران در شبکه های اجتماعی

این ها مواردی بودند که هر سئوکار در ابتدای کار خود باید نسبت به آنها دانش و تسلط نسبی را داشته باشد. شما بعنوان یک سئو کار وظیفه دارید که به کارفرمایان کمک کنید تا بتوانند خدمات و محصولاتی که برای عرضه دارند را در رتبه های خوب موتورهای جستجو قرار دهند.

متخصص سئو باید هدف کلی اش افزایش میزان بازدید وب سایت با استفاده از کلمات کلیدی درست و مناسب هر صنعت باشد که این امر موجب بهبود تجربه کاربری و در نهایت تطبیق وب سایت با توجه به آخرین الگوریتم های گوگل باشد چرا که موتورهای جستجو داعم در حال تغییر و به روز شدن هستند شما به عنوان کسی که میخواهید به یک متخصص سئو تبدیل شوید باید بدانید که به روز بودن یکی از لزومات شغل شما خواهد بود.

پس از آموزش سئو در آموزشگاه های معتبر، شرح وظایف شما به صورت زیر خواهد بود:

1. تحقیق کلمات کلیدی و استفاده از آن برای گرفتن رتبه بهتر

تحقیق کلمات کلیدی را میتوان گفت یکی از مهمترین وظایف یک سئو کار است،درواقع یکی از مراحل سئو داخلی سایت نیز به حساب میاید، متخصص سئو باید با استفاده از ابزارهای مختلف عباراتی که بیشترین سرچ را توسط کاربران دارند را پیدا میکنند و صفحات مختلف راسئو میکنند، درصورتیکه یک سئو کار این وظیفه خود را به درستی انجام دهد در دراز مدت هزینه های کارفرما به شدت کاهش پیدا میکند.

تحقیق کلمات کلیدی را میتوان با استفاده از ابزارهای پولی و رایگان انجام دهید، از معروف ترین و پرکاربرد ترین ابزارها میتوان به Google Trends و Keyword Tool اشاره کرد که بسیار در این امر به سئوکاران کمک کننده است.

2. همکاری و گزینش یک تیم تولید محتوا برای نوشتن مطالب یونیک و جذاب

برای اینکه بتوانید سئوکار خوب و قابل قبولی باشید، باید بدانید که تولید محتوا چگونه است، درواقع لازم است که شما بدانید تولید محتوای اصولی و کاربر پسند چگونه است چراکه یکی از مهمترین قدم های سئوکاران شناخته میشود، درواقع بخش بزرگی از سئو سایت به محتواهای آن بستگی دارد هرچه محتوای تولید شده با کیفیت تر و بهتر باشد و کاربران آن را پسندیده باشند، گوگل هم رتبه بهتری را برای آن قائل خواهد بود.

اگر شما به هردلیلی امکان تولید محتوا را ندارید بهتر است که یک تیم قوی با ویژگی هایی که ذکر کردیم را برای خودتان تشکیل دهید البته که این کار مزایا و معایبی دارد اما مهمترین نکته تولید محتوای خوب است.

3. داشتن استراتژی برای لینک سازی

سومین وظیفه یک سئو کار رسیدگی به بخش سئو خارجی وب سایت است. یک سئوکار همواره باید یک استراتژی اصولی برای ساخت لینک داشته باشد چه برای لینک سازی داخل سایت و چه برای گرفتن لینک از سایت های دیگر، شما پس از تولید محتوا بهتر است که شروع به انجام سئو خارجی کنید، خرید بک لینک، برندسازی و سوشال سیگنال از فاکتورهای مهم سئوخارجی است.

درصورتیکه این مسیر را درست بروید و شروع به ساخت بک لینک های باارزش بکنید، سایت شما شروع به افزایش رتبه میکند ، اما اگر این مسیر را به درستی طی نکنید ممکن است از طرف الگوریتم های گوگل شما حذف شوید.

طریقه عمل کردن موتورهای جستجو برای رتبه دهی

پس از اینکه شما متوجه شدید وظایف یک سئوکار چیست، حالا باید بدانید که موتورهای جستجو چگونه امتیاز میدهند و شما بعنوان یک متخصص از چه فیلتر و مراحلی رد میشوید برای رسیدن به بهترین رتبه ها، موتورهای جستجو به طور کلی همگی این سه مرحله را طی میکنند:

  1. کرال کردن: موتورهای جستجو ربات هایی دارند که این ربات ها وظیفه اسکن کردن وب سایت و صفحات موجود در آنها را دارند، کرال کردن صفحات وب سایت محتوای شما را در نتایج جستجو قرار میدهد.
  2. ایندکس کردن: پس از آنکه موتورهای جستجو وب سایت شما را پیدا کردند، آنها را به نتایج جستجو اضافه میکنند، اگر صفحه مورد نظر شما جزو نتایج جستجو گوگل نباشد در واقع شما هیچ شانسی برای گرفتن رتبه نخواهید داشت چراکه کاربران صفحه شما را نخواهند دید.
  3. رتبه دهی: پس دو مرحله قبل مرحله آخر رتبه دهی خواهد بود، در این مرحله کاربران با تایپ کردن عناوین مرتبط ترین مطالب برای آنها به نمایش گذاشته میشود، این نتایج براساس فاکتورهای مختلفی از جمله موقعیت مکانی و جغرافیایی، زبان و تجربه کاربری است.

چگونه سئوکار شویم؟

برای سئو کار شدن بهتر است بدانید که شما احتیاجی به اینکه این رشته را در دانشگاهها بگذرانید ندارید چرا که تا امروز که من در حال نوشتن این مقاله هستم ما رشته تحت عنوان سئو و یا مشتقات مربوط به آن نداریم، پس برای سئوکار شدن باید آموزش آن را از آموزشگاه های معتبر سراسر کشور آغاز کنید.

خیلی از سئو کاران از ابتدا قصد یادگیری این حرفه را نداشتند، اما پس از یادگیری اصول اولیه آن و کار در یک شرکت سئو رفته رفته به دانش خود اضافه کرده اند و جزو سئوکاران حرفه ای به حساب میایند، برای سئوکار شدن باید مباحث بایه سئو را یاد بگیرید که شامل موارد زیر میشود:

  1. موتورهای جستجو
  2. یادگیری HTML
  3. فاکتورهای رتبه بندی

هریک از این 3 مورد را به اختصار برای شما توضیح خواهیم داد.

1. موتورهای جستجو

موتورهای جستجو و سئو دو عضو جدانشدنی هستند هرجا که اسمی از سئو بیاید سریعا ارتباطی با موتورهای جستجوهم پیدا خواهد کرد، پس یادگیری مفاهیم اولیه کار موتورهای جستجو بسیار واجب و حیاتی است که ما در بخش های قبلی این مقاله مفصلا به توضیح در رابطه با آنها پرداخته ایم.

2. یادگیری HTML

شاید برایتان سوال باشد که چرا برای سئوکار شدن لازم به یادگیری HTML دارید و این یک زبان برنامه نویسی است که ارتباطی با سئو نخواهد داشت، اما بهتر است بدانید که برای اینکه تبدیل به یک متخصص سئو شوید شما نیاز داذید که کدنویسی های HTML را بلد باشید و نیاموختن آنها در واقع از امتیازات شما کم میکند، توصیه ما به شما این است که به یادگیری CSS هم بپردازید چرا که این دو زبان در کنار یکدیگر معنی پیدا میکنند و میتوانند کمک کننده یک سئو کار باشند.

3. فاکتورهای رتبه بندی

الگوریتم گوگل بیش از 100 فاکتور را برای رتبه بندی دارد که بسیاری از آنها را سئو کاران با گذاشتن وقت و مطالعه به آن رسیده اند و تعدادی از آنها هم خود گوگل به عنوان فاکتورهای رتبه بندی معرفی کرده است اما بخشی از آنها هم نیز مانند یک راز سر بسته است که تا اکنون کسی از آنها اطلاعی ندارد، ما برای شما 3 فاکتور مهم را در این قسمت قرار میدهیم که لازم است حتما بدانید:

  • اعتبار: اعتبار در واقع همان اعتماد گوگل به صفحات وب سایت شما است، بخشی از اعتبار شما از طریق بک لینک سازی مهیا میشود که در قسمت های بالایی مفصل در رابطه با آنها صحبت کردیم، در بک لینک سازی گوگل به مرتبط بودن سایت و اعتبار سایتی که به شما لینک میدهد توجه میکند هرچه این دومورد بهتر باشد اعتبار شما نیز نزد موتورهای جستجو بیشتر خواهد بود.
  • ارتباط: گوگل وظیفه دارد که میزان مرتبط بودن مطالب سایت شما و عنوانی که کاربر آن را سرچ کرده است را بسنجد، اینکه عنوان اصلی وب سایت شما چیست؟ یا درمورد چه مسائلی مقاله مینویسید و عنوان های فرعی شما چیست از عناصری است که برای گوگل مهم است.
  • کیفیت: الگوریتم گوگل کیفیت صفحات وب را براساس اینکه اعتبار وب سایت شما چقدر است و ساختار محتوا و میزان تعامل کاربران چطور است میسنجد و کیفیت آن را بر این اساس رتبه بندی میکند.

چگونه تکنیک های سئو را عملی کنیم؟

یادگیری سئو بدون آنکه تکنیک های یادگرفته شده را بصورت عملی انجام دهید درواقع امری غیر ممکن است، برای اینکه بتوانید آموخته های خود را بصورت عملی انجام دهید، از 3 اصل زیر کمک بگیرید:

1. ایجاد سایت شخصی

یکی از راههایی که به شما کمک میکند آموخته های خود را بطور عملی در یک وب سایت پیاده کنید و نتیجه آن را ببینید این است که یک وب سایت شخصی ایجاد کنید و شروع به بهینه سازی آن کنید و هرآنچه که از خدمات سئو آموخته اید در سایت خود پیاده کنید.

تغییراتی که بنظرتان برای سایت مفید است به سرعت انجام دهید بدون اینکه به تایید و یا نظر کارفرما احتیاجی داشته باشید؛ در این شرایط چون دست شما برای آزمون و خطا باز است میتوانید نکات بیشتری را در رابطه با سئو یاد بگیرید.

2. دریافت پروژه های کوچک

شما پس گذران آموزش سئو و یادگیری همه مفاهیم آن قادر خواهید بود سایت هایی با کسب و کار کوچک را سئو کنید، اصولا کارفرماهای این سایت ها به شما برای سئو سایت خود اعتماد میکنند چرا که با همین دانش ابتدایی و متوسط از پس این کار برخواهید آمد؛ از ابتدا انتظار دستمزدهای آنچنانی را نداشته باشید چراکه ممکن است شما را بعنوان کاراموز استخدام کنند و حقوق زیادی شامل حالتان نمیشود اما بجای آن میتوانید به تجربیات خود اضافه کنید.

3. کارآموزی در شرکت های معتبر

اخرین مرحله این است که بعنوان کارآموز فعالیت خود را در شرکت های معتبر شروع کنید و از تخصص و تجربه سئوکاران ارشد آنجا استفاده کنید، ممکن است به شما حقوق ندهند و یا حقوق چندانی شامل حالتان نشود اما در عوض شما توانسته اید بر روی چند پروژه حقیقی کار کنید با ابزارها و روش های استفاده از آنها در وب سایت ها آشنا شوید و پلی شود برای استخدام شما بعنوان یک متخصص سئو.

ویژگی های یک متخصص سئو موفق

تا اینجا هرآنچه لازم بود که بعنوان یک کارشناس و متخصص سئو بدانید را برای شما بازگو کردیم، در ادامه میخواهیم بدانیم برای اینکه شما به یک سئوکار موفق تبدیل شوید باید چه ویژگی هایی داشته باشید چرا که یادگیری مفاهیم اولیه سئو، کار بسیار پیچیده ای نیست، شاید یاد گیری سئو از سئو داخلی و خارجی تا یادگیری سئو فنی یا همان تکنیکال مدت زمان 6 ماهی را احتیاج داشته باشد اما تبدیل شدن به کسی که میداند از این امکانات چطور و چگونه استفاده کند را نمیتوان برای آن  زمان تعیین کرد.

برای تبدیل شدن به یک سئوکار موفق کنجکاو باشید و سعی کنید همواره در حال یادگیری مطالب روز دنیا در این حوزه باشید، مفاهیم سئو را درک کنید نه اینکه تنها به حفظ کردن آنها بپردازید، الگوریتم های گوگل داعما درحال آپدیت شدن هستند و شما برای تبدیل شدن به موفق ترین این حوزه باید دانش خود را بطور منظم به روز رسانی کنید.

سعی کنید یادگیری زبان را در دستور کار خود قرار دهید اکثر مقالات به روز سئو به زبان های اصلی هستند و شما بعنوان یک سئوکار باید بتوانید به درک قابل قبولی از این مقالات برسید چرا که اصول سئو در کشور ما هنوز دانشی جدید است و شما برای به روز بودن و کسب مطالب روز احتیاج به مقالاتی با زبان اصلی دارید.

ابزارهای مختص حرفه خود را بشناسید کار باآنها را یادبگیرید و تسلط نسبی بر روی آنها داشته باشید؛ از دیگر ویژگی های یک سئوکار موفق صبور بودن و پشتکار است، یادگیری سئو بصورت اصولی امری زمان بر است و به نتیجه رسیدن سئو یک سایت نیز زمان زیادی میبرد سعی کنید بتوانید صبور باشید و گاهی برنامه ریزی هایی که انجام داده اید را عوض کنید و از شکست ناراحت نشوید.

چگونه بعنوان یک سئوکار استخدام شویم؟

قطعا یکی از اهداف شما برای آموزش سئو مشغول به کار شدن در این حوزه است، برای اینکه بتوانید بعنوان یک سئوکار استخدام شوید باید بدانید که یک شرکت بسته به نوع کسب و کاری که دارد و یا گستردگی فعالیت آنها از یک یا چند سئوکار را در خدمت خود دارد؛ که تیم سازمانی سئو متشکل از کارشناس سئو، مدیر سئو و کارآموز سئو است، که شما در ابتدا باید بعنوان کارآموز فعالیت خود را آغاز کنید.

شما میتوانید برای پیدا کردن شرکت هایی که نیروی سئو کار میخواهند تنها با سرچ عنوان استخدام سئوکار میتوانید به شرکت های معتبری متصل شوید و کار خود را شروع کنید، با توجه به اهمیت سئو و جایگاهی که در بازاریابی اینترنتی دارد میتوان گفت آینده این شغل بسیار روشن است و اگر علاقه و پشتکار داشته باشید قطعا میتوانید سئوکار موفقی شوید.

حقوق متخصص سئو چه مقدار است؟

در هر حرفه ای مسلملا میزان حقوق وابسته به تجربه و مهارت فرد است، در حوزه سئو نیز این امر مستثنی نیست حقوق سئوکار باتوجه به توانایی و تجربه اش داده میشود، معمولا متخصصین سئویی که به صورت فریلنسری کار میکنند میزان درآمدشان وابسته به پروژه هایی است که دریافت میکنند؛ البته که کیفیت کار شما بسیار در این که کارفرمایان به شما اعتماد کنند تاثیرگذار است.

عده ای از سئوکاران نیز بعنوان کارمند در شرکت های طراحی سایت مشغول به کار میشوند و به این حقوق ثابتی را دریافت خواهند کرد؛ با یک جستجوی ساده در سایت های کاریابی متوجه میشوید که متوسط حقوق یک سئوکار بین 10 تا 12 میلیون میباشد، البته که اگر سطح شما به میزان یک متخصص رسیده باشد حقوقی بین 20 تا 30 میلیون تومان انتظارتان را میکشد.

سخن آخر

کسب و کارهای زیادی امروزه اینترنتی شده اند و هر وب سایتی پس از راه اندازی به یک متخصص سئو برای دیده شدن خدمات و محصولات خود نیاز دارد، همین امر باعث میشود که برای این حرفه آینده روشنی را انتظار داشته باشیم؛ در این مقاله سعی کردیم همه موارد لازم برای اینکه بدانید چگونه به یک سئوکار تبدیل شوید را برای شما آوردیم امیدواریم که توانسته باشیم شما را بطور کامل راهنمایی کرده باشیم.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز