چگونگی پشتیبانی از بازخورد مؤثر در طراحی وب

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=4419

5/5 - (1 امتیاز)

فرآیند طراحی وب سایت یک پروسه ی مورد نیاز است که برای موفقیت و رسیدن به نتایج دلخواه نیاز به همکاری بین طراح و کاربر می باشد.

در طی فرآیند طراحی، طراحان وب ممکن است گزینه ها و واکنش های زیادی را از طرف ذینفعان پروسه دریافت کنند. بازخورد ها اگر ساختار یافته و سازنده باشند، می توانند پروژه ر ا پیش ببرند. در این صورت طراحان وب می توانند بر روی پروژه ی مربوطه تمرکز داشته باشند و با مشتری مورد نظر برای رسیدن به اهداف مشخص همکاری کنند. اما برعکس اگر بازخورد ها زیاد باشند از آنجا که طراحان نمی دانند کدام بازخورد و تغییر را اعمال کنند، پروژه متوقف خواهد شد.

به همین شما بایستی یاد بگیرید که بازخورد های مفید و سودمند که ارزشی به طراحی وب سایت اضافه می کنند را شناسایی و اعمال کنید.

نکته ی اصلی برای ایجاد یک طراحی عالی و پیش بردن یک پروژه، برقراری ارتباط و ایجاد یک همکاری عالی با مشتری می باشد.

واقعیت اینست که دریافت یک بازخورد از طرف مشتری و یا حتی تیمی که با آن کار می کنید، کار آسانی نیست. اغلب چندین ذینفع با اهداف گوناگون در یک پروژه سهیم هستند. بازخورد ها می توانند متفاوت باشند و ذهن شما را درگیر کنند. در این مقاله سعی داریم با ارائه ی چند راهکار ساده به شما کمک کنیم تا بتوانید بازخورد های مؤثر را از طرف مشتریان خود دریافت کنید و روند کار را کمی آسانتر کنید. این نکات برای بهبود خروجی و طراحی بهتر می توانند کمک کننده و سودمند باشند.

راهکار هایی برای گرفتن بازخورد مؤثر

  1. ارزیابی نحوه ی طراحی با اهداف تجاری

چه در حال کار بر روی یک پروژه ی طراحی جدید هستید و چه بر روی طراحی مجدد یک وب سایتی که قبلاً راه اندازی شده است، با ارزیابی نحوه ی هماهنگی جنبه های مختلف طراحی با اهداف تجاری شروع کنید. برای وب سایت های تجاری و سازمانی بررسی کنید که آیا طراحی شما راهنمایی های برند که شامل عکس ها، رنگ  و فونت و سایر مقوله های مربوط به طراحی می باشد را دنبال می کند یا خیر. در نظر داشته باشید که طراحی شما بایستی انعکاس دقیقی از هویت برند شما باشد.

  1. شفاف و دقیق باشید

این یکی از بهترین موارد برای هر چه بیشتر مؤثر کردن بازخورد ها می باشد. شما باید خواسته ها و نظرات خود را به طور دقیق و شفاف به طراح وب سایت بگویید تا او بتواند به بهترین نحو نظرات شما را درک و اعمال کند.

اگر در طراحی وب سایت خود به مقوله ای برخوردید که نیاز به کمی مقابله دارد، آن را به طراح وب سایت به طور خیلی واضح توضیح دهید تا در صورت نیاز، طراحی، مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

نظراتی مانند ” من این طراحی را دوست ندارم” یا ” طراحی را یکم بهتر کن.” را از نظرات خود حذف کنید. زیرا این نوع نظرات کمکی به گرفتن فیدبک مناسب برای یک طراحی بهتر نمی کند.

  1. هر زمان که ممکن است مثال هایی ارائه دهید

بهترین راه برای بیان نظرات در بازخورد طراحی وب سایت ارائه ی مثال می باشد. به اشتراک گذاردن لینک هایی از سایت های دیگر یک راه مؤثر برای بیان طراحی که شما به دنبالش هستید و ارائه ی آن به طراح می باشد.

با داشتن منابع بصری، طراح ها می توانند بازرسی های بهتری داشته باشند. این موضوع ابهام ها و توضیحات اضافه ای که ممکن است بیشتر باعث سردرگمی شوند را از بین می برد.

بنابراین برای داشتن بازخورد های مؤثر تر از این به بعد سعی کنید، نمونه های بصری ارائه دهید.

  1. از نظرات مبهم دوری کنید

یکی از دلایلی که کاربران و مشتریان بازخورد های ضعیف به طراحان وب سایت ارائه می دهند، استفاده از نظرات مبهم است.

استفاده از نظراتی مانند ” سایت را کمی جذاب تر کنید” و یا ” سایت غیر جذاب به نظر می رسد” ممکن است طراح را سردرگم کند و متوجه منظور شما از این حرف نشود. ممکن است باعث ایجاد کلی سؤال در ذهن طراح شود که آیا شما تغییراتی مثلاً در فونت و یا رنگ سایت می خواهید؟ یا مثلاً می خواهید عکس هایی که در وب سایت استفاده شده است، تغییر پیدا کنند؟!

یک بازخورد مؤثر از عمومیت ها دوری می کند. زیرا اینگونه نظرات می توانند از دیدگاه های مختلف به گونه های متفاوت تفسیر و تعبیر شوند. شما بایستی از عبارات روشن استفاده کنید و مثال هایی را ارائه دهید که بیانگر احساسات شما هستند. به عنوان مثال شما می توانید توجه طراح را به عناوین کنار صفحه با بیشتر قرار دادن فضای سفید بین عناوین و یا بزرگتر کردن عنوان صفحه جلب کنید.

  1. هدفمند باشید

بیشتر مردم وسوسه می شوند تا فیدبک های طراحی را بر اساس سلایق شخصی خود ارائه دهند.

حتی اگر شما در حال کار بر روی یک وب سایت و یا وبلاگ شخصی هستید، ارزش دارد که یک گام به عقب برگردید و طراحی خود را از دیدگاه کاربر نهایی مورد بررسی قرار دهید. کاربر نهایی بایستی اولویت نهایی شما باشد. بنابراین بر اساس دیدگاه آنها و آنچه که آنها دوست دارند و استفاده ی آنچه که برایشان آسان است، نظر دهید.

بعلاوه، یک بازخورد خوب تا حد امکان هدفمند است. یک بازخورد مؤثر بر اساس اطلاعات قابل تعریف مانند یافته های تحقیقاتی، اهداف پروژه و یا خلاصه های خلاقانه ساخته می شود. به عنوان مثال بیان اینکه ” رنگ قرمز خوب نیست” کمی عجیب به نظر می رسد. در عوض می توانید از ارائه ی یک نظر بهتر استفاده کنید و بگویید ” آیا امکان عوض کردن رنگ قرمز می باشد؟ زیرا این رنگ در مارک برند ما استفاده نشده است.”

  1. مدیریت سرمایه گذاران

ممکن است یک پروژه چندین ذینفع با نظرات و عقاید متفاوت باشد. حتی گاهی ممکن است این نظرات در تناقض با یکدیگر باشند و برای شما به عنوان طراح به یک چالش تبدیل شوند.

هر چه که باشد، اولین قدم اینست که زودتر مشخص شود که گروه کاری متشکل از چه کسانی خواهد بود و چه کسی در میان آنها کنترل نهایی کار را بر عهده دارد. ایجاد محیط صادقانه و باز در طول کار مهم است زیرا این امر باعث ایجاد رابطه ی مؤثرتر می شود. به ذینفعان یادآور شوید که شما یک تیم با یک هدف مشخص هستید. این موضوع می تواند احساسات منفی را در افراد از بین ببرد.

  1. تعادل را حفظ کنید

اغلب ما عادت کرده ایم که بر روی منفی ها متمرکز شویم. شما به عنوان طراح برای از بین بردن این موضوع سعی کنید با در ارتباط بودن با کاربر خود و پرسیدن نظرات او راجع به موضوعات مختلف در طراحی وب سایت، بر روی نقاط قوت و مثبت، بیشتر متمرکز شوید. مشتریان گاهی خودشان نمی دانند که به دنبال چه چیزی هستند. پرسیدن نظرات آنها می تواند تا حد امکان حلال این مسئله باشد.

خلاصه

دریافت بازخورد، ارزشمند و مدیریت آن دشوار است. دریافت بازخورد مؤثر نقش مهمی را در موفقیت یک طراحی بازی می کند. وجود یک رابطه ی خوب بین کاربر و طراح می تواند منجر به یک خروجی بهبود یافته شود. بیان نظرات به طور شفاف و قابل درک از طرف کاربران و اعمال آنها از سوی طراحان می تواند باعث موفقیت بیشتر شود.

 

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز