کلوکینگ (cloaking) در سئو به چه معناست؟

نوشته شده توسط زهرا نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=404

1.2/5 - (117 امتیاز)

امروزه وب سایت های بسیاری در سراسر جهان وجود دارد. بسیاری از این وب سایت ها برای افزایش رتبه بندی از روش های مختلفی استفاده می کنند. یکی از روش هایی که برخی از وب سایت ها از آن استفاده می کنند روش کلاه سیاه یا به اصطلاح خودمان روش های تقلبی است که در انگلیسی به آن کلوکینگ می گویند. در واقع در این روش های تقلبی می خواهند که بر سر موتورهای جستجو کلاه بگذارند.

در این روش کاری که باید انجام شود ، انجام نمی شود و به جای آن کار دیگری انجام می شود. مثل این می ماند که شما جنسی را به صورت آنلاین خزیداری می کنید ولی زمانی که آن را درب منزل تحویل می گیرید کالای دیگری است.

کلوکینگ در واقع روشی است  که در آن به موتورهای جستجو توهم داده می شود که وب سایت دارای متنی است که در حقیقت متفاوت از محتوای حقیقی است. برای مثال، ممکن است کاربران یک سایت کاربرپسندانه که دارای عناصر بصری است را مشاهده کنند ؛  اما در حقیقت موتورهای جستجو در شناخت  عناصر گرافیکی و چند رسانه ای محدود هستند به همین دلیل به آنها وب سایت متفاوتی ارائه می شود.

کلوکینگ و یا مخفی کردن تکنیکی برای تحویل محتوا در یک صفحه وب سایت به موتورهای جستجو است به گونه ای که محتوایی که ارسال می شود متفاوت از آن چیزی است که کاربران درک می کنند. هدف کلوکینگ افزایش رتبه بندی موتورهای جستجو برای برخی از کلمات کلیدی است.

در این تکنیک موتورهای جستجو و کاربران در حقیقت به معنای واقعی کلمه در یک صفحه نیستند.

در این روش کاربران به سایت دیگری هدایت می شوند در واقع به عنکبوت های موتورهای جستجو و مرورگرها محتوای متفاوتی ارائه می شود.  اطلاعات هدر http و یا آدرس های آی پی، در ارسال صفحات وب اشتباه می کنند . در این صورت جستجوگران به اطلاعات وب سایت هایی دسترسی پیدا خواهند کرد که حاوی اطلاعات اشتباه هستند.

کلوکینگ در سئو چیست و در مقابل آن چه کار باید کرد؟

همانطور که گفتیم این روش ، تکنیکی است که در آن اطلاعاتی که برای کاربر ارائه می شود متفاوت از آن چیزی است که به  موتورهای جستجو ارائه می شود. به عبارت دیگر کلوکینگ وب سروری است که اطلاعاتی که به کاربران ارسال می کند با اطلاعاتی که به موتورهای جستجو ارسال می کند متفاوت است.  هدف از این کار افزایش رتبه بندی وب سایت است. همانطور که می دانید کلوکینگ یک عمل غیر قانونی است و به عنوان یک روش کلاه سیاه در سئو شناخته می شود.

این فناوری به عنوان نقض دستورالعمل های مدیریت در گوگل محسوب می شود زیرا به کاربران نتایج مختلفی نسبت به آنچه که انتظارش را دارند ارائه می دهد.

برخی از نمونه های کلوکینگ عبارتند از:

ارائه یک صفحه از متن  html  به موتورهای جستجو در حالی که به کاربران یک صفحه از تصاویر و یا فلش نمایش داده می شود.

کلوکینگ به معنای قرار دادن کلمات کلیدی در متن تنها زمانی که موتورهای جستجو درخواست بازدید از صفحه را می دهند و نه در زمانی که کاربران انسانی درخواست بازدید از صفحه را می دهند.

پنهان سازی به منظور بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو، با گمراه کردن موتورهای جستجو انجام  می شود.  این تکیتک اغلب به عنوان تکینک اسپم کردن موتورهای جستجو است.

تکنیک پنهان سازی به چه صورت انجام  می شود؟

سوالی که پیش می آید این است که این تکنیک به چه صورت انجام می شود؟ محتوا چگونه به کاربران و موتورهای جستجو نمایش داده می شود؟ همانطور که می دانید در دنیای اینترنت همه چیز با آدرس ip شناسایی می شود. با استفاده از این تکینک محتوا بر اساس آدرس های IP یا هدر HTTP تحویل داده می شود. کلوکینگ با تغییر یک فایل با نام htaccess انجام می شود. سرورهای آپاچی ماژولی به نام mod_rewrite دارد. با استفاده از این ماژول ها شما می توانید یک روش کلوکینگ برای وب سایت خود اعمال کنید. وب مسترها آدرس های آی پی یا موتورهای جستجو را جمع آوری  می کنند.

پنهان سازی کلاه سفید چیست؟

سوالی که مطرح می شود این است که آیا اصطلاح کلاه سفید وجود دارد؟ مت  کاتز می گوید:” کلوکینگ کلاه سفید یک تناقض در گوگل است. ما هرگز نباید استثنایی برای کلوکینگ کلاه سفید در نظر داشته باشیم.”  پنهان سازی کلاه سفید مانند پنهان سازی کلاه سیاه نیز نوعی تناقض و تخلف است.

برخی از روش های کلوکینگ

اکنون که معنای کلوکینگ را متوجه شدید می خواهیم در مورد روش های کلوکینگ بگوئیم. همانطور که می دانید موتورهای جستجو صفحات وب را رتبه بندی می کنند و به مرور زمان با توجه به تگ های متا، برچسب های عنوان و سایر تکنیک های سئو؛ رتبه بندی در موتورهای جستجو بالاتر می رود. بنابراین با توجه به این موضوع ها وب سایت ها بهینه سازی می شوند.

متن های نامرئی

با استفاده از این تکنیک، مدیران وب سایت اطلاعاتی مانند کلمات کلیدی را پر می کنند. برای انجام این کار وب مسترها اطلاعات را معمولا به همان رنگ پس زمینه می کنند که برای چشم انسان قابل مشاهده نباشد.

وب سایت های مبتنی بر فلش

همانطور که می دانید وب سایت های مبتنی بر فلش برای سئو مناسب نیستند. اما بسیاری از وب سایت ها وجود دارند که در فلش ساخته می شوند ویا نیاز به فلش کردن دارند و نمی توان از آن اجتناب کرد. بنابراین به جای بازسازی وب سایت و بازنگری آن در html  ، آنها صفحات وب سایت غنی از محتوا را  ایجاد می کنند.

کلوکینگ در ایمیل

در توزیع ایمیل؛ کلوکینگ عمل مخفی کردن نام و آدرس فرستنده است به طوری که گیرنده نمی داند چه کسی ایمیل فرستاده است.

وب سایت های غنی html

سئو خوب توصیه می کند که نسبت text  به html  همیشه بالاترین حد ممکن است. به عبارت دیگر وب سایتتان باید نسبت به تگ های html ، محتوای بیشتری داشته باشد. اما در مورد مقالات و یا پست های کوتاه متن شما نسبت به html کوتاه تر خواهد بود.

وب سایت های گالری تصاویر

وب سایت های گالری تصاویر دارای تصاویر بیشتر نسبت به وب سایت های معمولی هستند. تصاویر توسط خزنده های موتورهای جستجو اسکن نمی شوند. بنابراین مدیران وب سایت های گالری تصاویر فکر می کنند که کپی برداری از رتبه بندی آنها نمی کاهد و آنها می توانند با این کار رتبه بندی خود را در در کلمات کلیدی مرتبط بالا ببرند.

آیا cloaking  یک عمل شیطانی است؟

کلوکینگ دقیقا به چه معنا است؟ در زیر دو تعریف برای کلوکینگ گفته شده است:

  • از نظر فنی: به این معنا می باشد که کد html که به ربات های جستجو نشان داده می شود با کدی که به کاربران نشان داده می شود ، یکسان نمی باشد.
  • البته برای انجام این کار دو هدف مختلف وجود دارد: اگر هدف آن این است که موتورهای جستجو را فریب دهد، این کار نوعی سوءاستفاده است. اگر این تکینک را در نظر می گیرد تا تجربه کاربر را بهبود ببخشد، این کار قانونی است.

بنابراین اگر هدف شما پنهان کاری از موتورهای جستجو باشد، این کار کمی شیطانی است. در زیر برخی تاکتیک ها گفته شده است:

  • استفاده ازIFRAME ها: شما می توانید تگ <iframe> را با استفاده از متا تگ robots  به noneindex  منعکس کنید، یا صفحه را با فایل  txt غیرفعال کنید.
  • استفاده از ajax : با استفاده از ajax  می توانید ، یک روش ساده برای مسدود کردن فرم ها از ربات ها و موتورهای جستجو داشته باشید.
  • موقعیت عناصر css
  • استفاده از متن در گرافیک: برخی از نمونه های مخفی سازی از زبان گوگل: ارائه یک صفحه از html به موتورهای جستجو در حالی که یک صفحه از تصاویر و یا فلش را به کاربران نمایش می دهد.

چرا نباید کلوکینگ را انجام داد؟

اگر شما مدیریت یک وب سایت را بر عهده دارید، بخشی از وظایف شما این است که سایت شما به راحتی برای افراد و کاربرانی که آن را جستجو می کنند و موتورهای جستجو نمایش داده شود. این به این معنا است که سایت شما نه تنها باید برای گوگل بلکه برای سایر  موتورهای جستجو نیز جذابیت داشته باشد. یکی از اقداماتی که شما و سایت شما را در معرض خطر قرار می دهد ، پنهان سازی یا همان کلوکینگ است.

یکی از مهمترین ویژگی های وب سایت های پیشرفته استفاده از محتوای متفاوت است.  برخی از سایت ها از تکنیکی به نام “Geo-IP” استفاده می کنند که موقعیت مکانی شما را بر اساس آدرس آی پی وارد می کند.در این روش تبلیغات را بر اساس موقعیت مکانی و یا اطلاعات مربوط به آب و هوا مشخص می شود.

برخی افراد استدلال می کنند که این شخصی سازی در واقع نوعی کلوکینگ است، زیرا محتوای ارائه شده به مشتری متفاوت از آن چیزی است که به ربات های جستجو ارائه می شود.

چرا باید از کلوکینگ اجتناب کنید؟

در هنگام ساخت و بهینه سازی و پیاده سازی وب سایت، همیشه باید از هرگونه پوشش مخفی اجتناب کنید. زیرا امروزه اکثر موتورهای جستجو این روش را ممنوع کرده اند و شما را جریمه خواهند کرد. در ادامه توضیح خواهیم داد که چرا باید از تکنیک های پنهان سازی اجتناب کنید.

در تعریف، کلوکینگ و یا مخفی سازی، ارائه تکنیک هایی است به خزنده های موتورهای جستجو در حالی که به کاربران مجموعه متفاوتی از صفحات ارائه می شود.  راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. اگر چه برخی ها پیشنهاد می دهند که آسان ترین راه برای پنهان کردن استفاده از نرم افزار تحویل IP  است ، اما هنوز هم نظرات در مورد آن متفاوت است. موضوع کلوکینگ همیشه یک موضوع بحث برانگیز بوده است. در زیر می خواهم توضیحات مختصری در مورد طرز کار این برنامه بگویم.

ایده های انجام این تکنیک

زمانی که یک عنکبوت موتور جستجو ویا یک کاربر انسانی ، یک صفحه خاص را درخواست می کنند، برنامه کلوکینگ آدرس آی پی درخواست کننده را با یک پایگاه داده از آدرس های آی پی شناخته شده عنکبوت های موتورهای جستجو مقایسه می کند.

سئو کلاه سیاه یعنی چه؟

سئو کلاه سیاه به مجموع تکنیک هایی گفته می شود که به منظور کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو اعمال می شود. این تکنیک ها معمولا از روش های غیرقانونی و تقلبی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند.

برخی از تاکتیک هایی که در سئو کلاه سیاه به کار گرفته می شود:

  • لینک های پنهان
  • کلوکینگ
  • صفحات پر از لینک
اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز