انواع مختلف سئو

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=10274

5/5 - (1 امتیاز)

سئو و بهینه سازی وب سایت یکی از مهمترین روش های دیجیتال مارکتینگ می باشد. همچنین همانطور که می دانید وب سایت ها نمی توانند بدون بهینه سازی بازدیدکنندگان زیادی بدست بیاورند. در نتیجه باید گفت بدون سئو و بهینه سازی وب سایت بازاریابی اینترنتی از طریق وب سایت موفقیت نخواهد داشت. با توجه به اهمیت بالای سئو در این مقاله قصد داریم به مبحث انواع مختلف سئو بپردازیم.

سئو و بهینه سازی وب سایت

SEO: Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتور جستجو می باشد و فرآیندی است که برای بهینه‌ سازی پیکر بندی فنی، ارتباط محتوا و محبوبیت پیوند یک وب ‌سایت به ‌کار می‌ رود تا صفحات آن به راحتی قابل یافتن شوند. به این ترتیب اگر بهینه سازی با دقت و به درستی انجام شود، موقعیت مناسبی برای صفحات یک سایت در لیست نتایج گوگل و دیگر موتور های جستجو بدست می آید.

وقتی رتبه یک سایت در گوگل خوب باشد، وقتی بازدیدکنندگان کلمات کلیدی مرتبط با آن را جستجو کنند، صفحات سایت در ابتدای لیست نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می شود، در نتیجه تعداد بازدیدکنندگان آن سایت افزایش می یابد. این روز ها اغلب کسانی که صاحب وب سایت هستند از هر طریقی اقدام به بهینه سازی وب سایت خود می کنند.

سئو چگونه کار می کند؟

موتور های جستجو برای رتبه بندی وب سایت ها، ربات هایی دارای هوش مصنوعی دارند. وقتی صفحات یکی سایت برای اولین بار در اینترنت بارگذاری می شود، مدتی طول می کشد تا ربات ها آن را بیابند، سپس تمامی اطلاعات موجود در هر صفحه را جمع آوری کرده و در بانک اطلاعاتی خود ذخیره می کنند. این کار برای تمامی وب سایت های موجود انجام می شود.

این کار باعث می شود، در زمان جستجو کاربران، دقیقا آن چیزی که به دنبال آن است، به وی نمایش داده شود. بعد از جمع آوری اطلاعات سایت ها، الگوریتم های رتبه بندی، اطلاعات را تجزیه و تحلیل می کنند. سپس بر اساس فاکتور های سئو به رتبه بندی صفحات و نمایش آنها به کاربران می پردازند.

الگوریتم های جستجو به گونه ای طراحی شده اند که صفحات مرتبط و معتبر را نشان دهند و تجربه جستجوی کارآمدی را در اختیار کاربران قرار دهند. به همین دلیل بهینه سازی سایت به رتبه بندی صفحات شما در نتایج جستجو کمک کند.

روش های مختلف بهینه سازی وب سایت

حال که از اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ آگاه شدید، بهتر است با انواع مختلف سئو و روش های بهینه سازی سایت آشنا شویم. سئو یک روش خاص نیست که با انجام مداوم آن بتوان رتبه سایت را هر روز بهبود بخشید، بلکه مجموعه فرایند هایی است که در کنار هم باعث بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج گوگل می شود. سئو به طور کلی به دو دسته تقسیم می گردد:

  • سئو داخلی SEO On Page
  • سئو خارجی SEO Off Page

البته برخی از سئو کار ها یک دسته بندی دیگر نیز به این موارد افزوده اند که سئو فنی یا SEO Technical می باشد. در ادامه به بررسی بیشتر این موارد خواهیم پرداخت.

سئو داخلی SEO On Page

به مجموعه فرایند هایی از سئو که داخل سایت انجام می شوند سئو داخلی SEO On Page گفته می شود. سئو داخلی به گوگل کمک می کند تا وب سایت شما را بهتر درک کند و این نکته سبب رتبه بندی بهتر وب سایت می شود.

سئوی درون صفحه یا سئوی داخلی عمل بهینه سازی صفحات وب برای کلمات کلیدی مرتبط به منظور بهبود بازدید سایت و ترافیک جستجو است. برخی بر این باورند که این نوع سئو روش های سئو فنی را نیز شامل می گردد اما در این باره باید گفت سئو فنی روی بهینه سازی کلی وب سایت مانند سرعت سایت و صفحات آن، ساختار وب سایت، نمایه سازی و … تمرکز دارد. در حال که سئو داخلی شامل صد ها روش برای بهینه سازی سایت است که مهمترین آنها عبارتند از:

بهینه سازی URL های سایت:

گوگل به صراحت اعلام کرده است که URL ها به آنها کمک می کند تا درک بهتری از یک صفحه داشته باشند. به همین دلیل بهینه سازی آدرس صفحات در سال 2022 میلادی یکی از مهمترین فاکتور های سئو است. آدرس صفحات سایت باید ویژگی های زیر را داشته باشند:

  • شامل یک کلمه کلیدی: استفاده از یک کلمه کلیدی در URL به گوگل و کاربران به درک بهتر محتوای یک صفحه کمک می کند. برای این کار بهتر است کلمه کلیدی را تا حد امکان در سمت چپ URL قرار دهید.
  • از کلمات واقعی استفاده کنید: تا آنجا که ممکن است، به جای استفاده از کاراکتر ها و اعدادی که برخی از سیستم های مدیریت محتوا تولید می کنند، در URL خود از کلمات واقعی استفاده کنید.
  • کوتاه و ساده: آدرس صفحات سایت بهتر است کوتاه، ساده و مختصر باشند. URL های کوتاه برای گوگل قابل درک تر هستند. این کار می تواند روی رتبه بندی سایت اثر بهتری بگذارد.
  • استفاده از خط فاصله بین کلمات: اگر عبارت کلیدی طولانی است باید آنها را با خط فاصله از یکدیگر جدا کنید.

برچسب های عنوان و توضیحات متا Title tags and meta descriptions

متا تگ ها یکی از مهم ترین فاکتورهای سئوی داخل صفحه هستند. هر صفحه از سایت دارای برچسب عنوان است که در نتایج جستجو ظاهر می شود. توضیحات متا نیز خلاصه ای کوتاه از محتوای داخل صفحه است که زیر عنوان در نتایج جستجو به کاربران نمایش داده می شود. این دو عنصر به درک بهتر صفحه توسط کاربران و گوگل کمک زیادی می کنند.

تگ عنوان یک فاکتور مهم برای رتبه بندی صفحات وب سایت است به همین دلیل در بهینه سازی آن باید دقت لازم را داشت. جدا از این نکته توضیحات متا و تگ عنوان هر دو در افزایش نرخ کلیک CTR تاثیر بسزایی دارند و این نکته برای ما اهمیت دارد.

برای بهینه سازی برچسب های عنوان و توضیحات متا به موارد زیر دقت کنید:

  • استفاده از کلمه کلیدی در عنوان: بهتر است کلمه کلیدی در ابتدای عنوان باشد.
  • عنوان صفحه را کوتاه و مختصر انتخاب کنید: عناوین بلند در صفحه نتایج کامل نمایش داده نمی شوند. بهتر است عنوان انتخابی بین 50 تا 60 کاراکتر باشد.
  • استفاده از عنوان جذاب: عناوین جذاب سبب افزایش نرخ کلیک می شوند.
  • پرهیز از انتخاب عنوان تکراری: صفحات سایت باید عنوان های تازه داشته باشند. عنوان تکراری از نظر گوگل صفحه تکراری است.
  • توضیحات متا را کوتاه بنویسید: توضیحات متا نیز اگر طولانی باشد کامل نمایش داده نمی شود. بهترین انتخاب کمتر از 155 کاراکتر می باشد.
  • استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا
  • توضیحات متا خود را طوری بسازید که به طور دقیق محتوای صفحه را توصیف کند.

داده های ساختار یافته Structured data

Structured data به گوگل در درک محتوای صفحات وب کمک میکند. هر صفحه از سایت از انواع محتوا تشکیل شده است، محتوا می تواند متن یا داده های چند رسانه ای باشد. همچنین در داخل صفحه ممکن است از عناصری چون سیستم نظر دهی و امتیاز دهی، قیمت گذاری و … استفاده شود، این عناصر توسط گوگل قابل شناسایی نیستند و باید با استفاده از روش هایی خاص در HTML ساختار داده شوند. از انواع مختلف محتوا و داده در داخل صفحات وب که می توان به آنها ساختار بخشید به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • کتاب ها
  • مقالات
  • فیلم ها
  • دوره های آموزشی
  • رتبه بندی ها
  • مناسبت ها
  • اطلاعات کسب و کار محلی
  • دستور پخت غذا
  • ستاره های رتبه بندی
  • انواع منو
  • آگهی های شغلی

این داده ها اگر ساختار یافته شوند در نتایج گوگل ظاهر می شوند. زیرا گوگل مستقیما داده های ساختار یافته را در نتایج خود نمایش می دهد. به عنوان مثال اگر دستور پخت یک غذا را جستجو کنید، گوگل دستورات پخت ساختار یافته را در ابتدای نتایج خود نمایش خواهد داد.

بهینه سازی Headers

یکی از مهمترین اجزای محتوای صفحات وب، هدر ها هستند، تگ H1، H2، H3 و … عنوان هر بخش از محتوای داخل صفحه می باشند. این تگ ها از یک جهت خواندن و درک محتوا را برای کاربران آسان می کنند، از جهت دیگر ربات ها را برای درک بهتر متن محتوا کمک خواهند کرد.

به همین دلیل لازم است در انتخاب و نگارش هدر ها دقت لازم را داشته باشید. حتما از کلمه کلیدی اصلی خود حداقل در یک یا دو هدر H2 استفاده کنید. همچنین اگر از نظر معنا مشکلی وجود ندارد، کلمه کلیدی اصلی را دوباره در H3 یا سایر هد رها قرار دهید. همچنین در برخی از هدر ‌ها کلمات کلیدی طولانی اضافه کنید تا سیگنال‌ های گوگل در مورد موضوع کلی تقویت شوند.

کپی رایتینگ SEO copywriting

یکی از مهمترین اصول سئو، تولید محتوا و کپی رایتینگ است. در واقع هنر خوب نوشتن و جذب مخاطب در محتوا را کپی رایتینگ می گویند. شما با محتوای خوب به راحتی می توانید به تبلیغات و افزایش مخاطبان خود بپردازید. محتوا هم برای سئو و هم برای کاربران اهمیت ویژه ای دارد. به همین دلیل در تولید محتوا باید بازاریابی محتوایی داشت. برای این منظور توجه به نکات زیر مهم می باشد:

  • مقدمه مختصر اما جذاب انتخاب کنید.
  • سعی کنید در عنوان به مشکلات مخاطب که مرتبط به کسب و کار شما است بپردازید.
  • در 100 کلمه ابتدایی حتما از کلمات کلیدی و عنوان صفحه استفاده نمایید.
  • جملات و پاراگراف ها را در حد معقول و نسبتا کم اما کامل بنویسید.
  • اگر پاراگراف بیش از 300 کلمه است سر فصل جدا بنویسید.
  • در سراسر محتوای خود از عبارات و کلمات کلیدی مرتبط و مترادف هم استفاده نمایید.
  • محتوا را با هدف جستجوی کاربران تولید کنید.
  • هدف اصلی شما جذب مخاطب و پاسخ دهی به سوالات آنها باشد.
  • از داستان های جذاب در محتوای خود استفاده کنید.
  • محتوا فقط متن و مقاله نیست، حتما از عکس ها و فیلم های مربوط به کسب و کار خود در تولید محتوا استفاده نمایید.

لینک سازی داخلی

لینک ها چه داخلی و چه خارجی بخش اصلی سئو را تشکیل می دهند، پس باید در ساخت آنها نهایت دقت لازم را داشته باشید.

لینک سازی داخلی برای سئو درون صفحه مهم است زیرا به گوگل کمک می کند تا رابطه بین صفحات سایت شما را درک کند. همچنین پیوند های داخلی به مخاطب کمک می کند تا از محتوای بیشتری از سایت شما بازدید کنند. پیوند های مرتبط به هم صفحات باعث دیده شدن بیشتر صفحات سایت ها می شوند. یک استراتژی پیوند داخلی قوی نرخ پرش و نرخ تبدیل را بهبود می بخشد.

متن لنگر این پیوند ها باید یک کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی باشد که می خواهید صفحه پیوند داده شده برای آن رتبه بندی شود. فقط مطمئن شوید که از یک متن لنگر بارها و بارها در صفحات مختلف استفاده نکنید زیرا ممکن است گوگل این را به عنوان پر کردن کلمات کلیدی در صفحه تلقی کند.

سرعت سایت

یکی از مهمترین اصولی سئو که برای موتور های جستجو اهمیت ویژه ای دارد، سرعت بارگذاری صفحات سایت می باشد. به طور که سرعت سایت به تنهایی از اصول سئو فنی محسوب می شود. عوامل مختلفی بر سرعت سایت تاثیر گذار هستند. حجم محتوا، نوع کد نویسی و برنامه نویسی، پلاگین های سیستم مدیریت محتوا و … از مواردی هستند که بر سرعت لود سایت تاثیر گذار هستند.

سازگاری با تلفن همراه

امروزه که هر شخص برای خود یک تلفن همراه هوشمند دارد و برای فعالیت در اینترنت از آن استفاده می کند، دیگر نیازی به تاکید برای ریسپانسیو کردن سایت نیست چرا که این قابلیت برای هر سایتی به یک قابلیت بدیهی تبدیل شده است.
گوگل از سال 2015 میلادی وب سایت هایی که با تلفن همراه سازگار نیستند را از لیست رتبه بندی خود خارج کرده است.

سئو خارجی SEO Off Page

بهینه سازی وب سایت برای بهبود رتبه بندی وب سایت تنها به داخل سایت خلاصه نمی شود، بلکه باید اقداماتی در خارج سایت نیز انجام شوند. سئو خارج سایت نیز همانند سئو داخلی برای موتور های جستجو از اهمیت بالایی برخوردار است.
به مجموعه اقداماتی که در خارج از سایت جهت بهبود رتبه سایت در نتایج موتور جستجو انجام می گیرد، سئو خارجی گفته می شود. فاکتور های بهینه سازی وب سایت بیش از 200 روش هستند که انجام تمامی آنها در جهت بهبود رتبه طاقت فرسا است، به همین دلیل موتور های جستجو صراحتا موارد مهم را مشخص کرده اند. یکی از این موارد مهم پرداختن به سئو خارجی در کنار سئو داخل صفحه است. از موارد مهم و قابل اهمیت در سئو خارج صفحه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بازاریابی شبکه های اجتماعی

از آن جایی که میلیون ها نفر در شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت دارند، به راحتی می توان بازدید وب سایت را از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی افزایش داد. اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی معروف در ایران می باشد.
اشتراک گذاری محتوای سایت در شبکه های اجتماعی و دعوت کاربران به بازدید سایت می تواند سبب بهبود رتبه سایت در گوگل شود. شما می توانید با عضویت در این شبکه و فعالیت در آن بازدید سایت خود را افزایش دهید. برای این منظور می توانید به مقالات دیگر ما در این رابطه مراجعه نمایید.

وبلاگ نویسی

یکی از روش های قدیمی و مثبت در جهت بهبود بازدید وب سایت، وبلاگ نویسی می باشد. وبلاگ نویسی مهمان هم باعث لینک سازی داخلی می شود و هم به برند سازی کسب و کار شما کمک می کند. هر زمان که به عنوان نویسنده در وب‌ سایت یا وبلاگ دیگری مهمان می ‌شوید، این سایت اغلب به شما امکان می‌ دهد پیوندی را در پست یا بیوگرافی نویسنده به سایت خود وارد کنید.

بک لینک سازی

عنصر اصلی سئو خارج صفحه، لینک سازی است. بک لینک سازی به معنای دریافت پیوند صفحه یک سایت در سایتی دیگر می باشد. این روش به راحتی بازدید سایت را افزایش می دهد. در ساخت لینک خارجی باید دقت لازم را داشته باشید چرا که کوچکترین اشتباه می تواند تاثیر منفی بر رتبه سایت بگذارد.

اگر محتوای خوبی در سایت خود داشته باشید می توانید به صورت طبیعی بک لینک دریافت کنید. به این صورت که مدیر یک سایت دیگر از محتوای سایت شما با درج لینک صفحه استفاده خواهد کرد. روش دیگر برای دریافت لینک وجود دارد و آن تبادل لینک است. در این روش لینک سایت شما در سایتی دیگر در قبال استفاده از لینک آنها در سایت خود، قرار می گیرد. انجمن ها، فروم ها، وبلاگ ها و دایرکتوری ها از دیگر مکان های مناسب برای دریافت لینک هستند.

توجه داشته باشید در ساخت بک لینک باید کیفیت آن را در نظر بگیرید. دریافت یک بک لینک از یک سایت پر بازدید و مرتبط امتیاز بسیار بیشتری نسبت به بک لینک گذاری در ده ها انجمن ، وبلاگ و … دارد. مرتبط بود لینک با موضوع سایت دیگر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه

مواردی که در بالا به آنها پرداخته شد، مجموعه فرایند هایی هستند که در کنار هم باعث بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج گوگل می شوند. انجام درست و مداوم این روش ها می تواند جایگاه صفحات یکی سایت را در لیست نتایج تثبیت کند.
این روش ها همگی به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مقالات منتشر شده از سوی موتور های جستجو، عنوان شده اند. همچنین این روش ها به صورت تجربی توسط بسیاری از افراد در جهان روی وب سایت های مختلف پیاده سازی شدند که نتیجه آن بهبود رتبه سایت بوده است.

انجام سئو و گرفتن نتیجه مثبت به زمان زیادی نیاز دارد. گاهی یک پیج در مدت زمان بسیار کمی به صفحه اول گوگل می آید، گاهی نیز بیش از شش ماه باید منتظر ماند. انتخاب کلمه کلیدی مناسب بر کوتاه شدن این زمان بدون تاثیر نیست.

تمامی روش های عنوان شده در بالا از جمله تکنیک های سئو کلاه سفید هستند. در مقابل سئو کلاه سیاه وجود دارد. برخی از افراد با تغییر تکنیک های سئو قصد دارند سایت خود را در مدت زمان بسیار کمی به صفحه اول گوگل برسانند که این روش ها همگی از سوی گوگل نهی شده است. سئو کلاه سیاه مجموعه روش هایی است که باعث بهبود رتبه سایت در مدت زمان بسیار کمی می شود اما در مقابل امکان پنالتی شدن سایت یا حذف کلی آن از لیست نتایج وجود دارد.

در پایان باید گفت انجام تکنیک های مختلف سئو نیاز به تجربه و تخصص کامل در این زمینه دارد. سئو اگر به درستی انجام نگیرد می تواند نتیجه منفی به همراه داشته باشد. به همین دلیل به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم برای بررسی سایت خود از نظر رتبه بندی و میزان بهینه بودن با مشاوران ما در ارتباط باشید. شرکت طراحی وب سایت دارکوب در ارائه خدمات سئو و بهینه سازی وب سایت دارای بیش از 18 سال سابقه می باشد. بدون شک شرکت دارکوب از بهترین شرکت های سئو در ایران است. شما عزیزان جهت مشاوره رایگان می توانید به صورت حضوری یا آنلاین با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سئو چیست؟

SEO: Search Engine Optimization یا بهینه سازی موتور جستجو به مجموعه فرآیند هایی گفته می شود که طی آن صفحات یک سایت برای قرار گرفتن در جایگاه بهتر نتایج جستجو، بهینه می شوند.

عملکرد سئو چگونه است؟

موتور های جستجو با استفاده از ربات های خود به جستجو صفحات وب پرداخته و اطلاعات آنها را خوانده و ذخیره می کنند. این اطلاعات در بانک های اطلاعاتی موتور های جستجو ذخیره شده و توسط الگوریتم های رتبه بندی خوانده می شوند. در زمان جستجو کاربران این الگوریتم ها صفحات را بر اساس کیفیت و اصول سئو رتبه بندی کرده و آنها را در لیست نتایج جستجو به کاربران ارائه می دهند.

روش های مختلف بهینه سازی سایت کدام هستند؟

سئو به طور کلی به دو دسته سئو داخلی SEO On Page و سئو خارجی SEO Off Page تقسیم می شوند که هر کدام از آنها شامل روش های مختلف بهینه سازی سایت هستند. البته برخی به این دسته بندی ها سئو فنی SEO Technical را اضافه می کنند.

سئو داخل صفحه شامل چه روش هایی است؟

سئو داخل سایت شامل موارد زیر است:

  • بهینه سازی URL های سایت
  • انتخاب مناسب برچسب های عنوان و توضیحات متا
  • استفاده از داده های ساختار یافته Structured data
  • استفاده مناسب از Headers
  • تولید محتوا
  • لینک سازی داخلی
  • افزایش سرعت لود سایت
  • سازگاری با تلفن همراه
اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز