مهمترین الگوریتم گوگل تا کنون

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=4452

4.4/5 - (7 امتیاز)

یافتن اطلاعات مفید در شبکه ی جهانی وب موضوعی است که بسیاری از ما را به سمت جستجو در دنیای اینترنت می کشاند. طبق گزارشات، بیش از 150 بیلیون وب سایت فعال در دنیای مجازی وجود دارد. وظیفه ی یافتن اطلاعات مفید و مرتبط برای کاربر بر عهده ی موتور های جستجوگر می باشد. موتور های جستجوگر برای محقق کردن این موضوع از الگوریتم های پیچیده ای استفاده می کنند. این الگوریتم ها از قوانین پیچیده ی محاسباتی و ریاضیاتی تبعیت می کنند تا به پردازشگر ها بگویند که چگونه وظیفه ی محوله را انجام دهند.

الگوریتم گوگل با جستجوی صفحات وب که شامل کلمات کلیدی مورد استفاده برای جستجو است این کار را برای کاربر انجام می دهد. سپس صفحات را بر اساس چندین عامل مثلاً اینکه چند بار از کلمات کلیدی مورد نظر در صفحه استفاده شده است، رتبه بندی می کند. صفحات با رتبه ی بالاتر در صدر صفحه ی نتایج موتور جستجوگر گوگل قرار می گیرند. بدین معنی که بهترین پیوند های مربوط به جستجوی شما از نظر تئوری در اولین لیست های گوگل قرار می گیرند.

برای مدیران وب سایت ها، قرار گرفتن در نتایج برتر می تواند به معنای پربازدید شدن و افزایش حجم ترافیک وب سایتشان باشد. در سال 2007، گوگل از مایکروسافت که تا آن زمان به عنوان پربازدید ترین وب سایت بود، پیشی گرفت. با توجه به این ترافیک زیاد، گرفتن یک جایگاه خوب در Google SERP می تواند به معنای افزایش چشمگیر تعداد بازدیدکنندگان سایت باشد.

مهمترین الگوریتم های گوگل

منظور از الگوریتم در مورد موتور های جستجوگر، نحوه ی یافتن مناسب ترین صفحات وب برای کلمات کلیدی مشخصی می باشد.

الگوریتم، چگونگی یافتن، رتبه بندی و بازگرداندن نتایج مربوط به گوگل است. گوگل به دلیل تمرکز بر ارائه ی بهترین نتایج برای هر جستجو به عنوان موتور جستجوی شماره ی یک در وب شناخته شده است.

بن گومس، معاون مهندسی گوگل گفته است: هدف از بروزرسانی های الگوریتم های گوگل، برگرداندن مرتبط ترین نتایج در کوتاهترین زمان به جستجوی کاربر می باشد.

در پی همین تغییرات و بروزرسانی های الگوریتم گوگل، بسیاری از سایت ها با رتبه های پایین تر جریمه شدند، در حالیکه سایر سایت ها افزایش ترافیک ارگانیک و بهبود رتبه را تجربه کردند.

تغییرات در الگوریتم گوگل می تواند جزئی و یا کلی باشد. اما اغلب آنها جزئی هستند.

تغییرات در الگرویتم گوگل در سال 2004 باعث شد که بسیاری از سایت ها رتبه ی خود را از دست بدهند. در سال 2004 گوگل بروزرسانی Brandy  را مورد بررسی قرار داد.

طی این بروزرسانی که یک بروزرسانی عمده بود، الگوریتم گوگل بجای تمرکز صرفاً بر روی کلمه ی کلیدی به تجزیه و تحلیل و تمایل کلمه ی کلیدی مورد نظر پرداخت.

اگرچه، این بروزرسانی ها به اندازه ی سئوی وب سایت های تجاری که مورد تمرکز هستند، تأثیر نداشته اند.

گوگل برای اینکه بتواند تصمیمات بهتری را برای هر ردیاب رتبه کسب کند، نیاز به حجم اطلاعات زیادی دارد. هر چه نتایجی که مردم برای یک کلمه ی کلیدی خاص دریافت می کنند، مرتبط تر باشد گوگل داده های دقیق تری را برای جستجو های دیگر می تواند استخراج کند و برگرداند.

به همین دلیل است که این تغییرات بر نتایج جستجوی تلفن همراه نیز تأثیر گذاشته است.

تغییرات اخیر گوگل، همراه با رشد چشمگیر در استفاده از تلفن های همراه، برای بازاریابان جستجو قابل توجه می باشد.

گوگل می خواهد که کاربرانش بهترین نتایج را دریافت کنند تا بتواند در رقابت با موتور های جستجوگر دیگر مانند یاهو پیروز باشد.

سئو هیچگاه ثابت نیست و دائماً در حال تغییر است. ممکن است عملی که در سئو امروز به عنوان بهترین شناخته می شود، فردا منسوخ شود. چه کسی باور می کرد نام های جفت شده ی دقیق روزی توسط گوگل جریمه شوند؟!

  • الگوریتم پاندا

پاندا از یک الگوریتم به نام Biswanath و موتور پاندا استفاده می کند.

در سال 2011، اولین فیلتر جستجو که بخشی از بروزرسانی پاندا بود، اجرا شد. این الگوریتم اساساً یک فیلتر کیفیت محتوا است که سایت های با قدرت سئوی پایین و کم کیفیت را هدف قرار می دهد تا نتوانند در صفحه ی نتایج موتور جستجوی گوگل رتبه های بالا را تسخیر کنند.

هر زمان یک بروزرسانی پاندا اعمال شود، صاحبان سایت ها متوجه یک افت در رتبه ی سایت خود و کاهش ترافیک ارگانیک و یا ارتقاء می شوند.

این الگوریتم استراتژی محتوا، هدف گذاری ها و جستجوی کلمات کلیدی را تغییر داد. این الگوریتم حتی نحوه ی ساخت لینک ها را نیز تغییر داد.

اکنون گوگل احتمالاً می تواند مشخص کند که کدام سایت ها اسپم هستند و کدام سایت ها توسط بازدیدکنندگان، مفید تلقی می شوند.

قبل از پاندا، سایت هایی با محتوای بسیار ضعیف می توانستند رتبه های بالا را کسب کنند و یا حتی بر صفحات برتر نتایج گوگل مسلط شوند.

  • الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن یکی از الگوریتم های مهم گوگل می باشد. یکی از موارد مهم سئوی خارجی که گوگل برای رتبه بندی سایت ها از آن استفاده می کند بک لینک ها می باشند. الگوریتم پنگوئن موضوعاتی مربوط به لینک ها و بک لینک ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد. در گذشته افراد بسیاری برای ارتقاء رتبه ی وب سایت خود به دنبال تعداد بک لینک های زیاد اما نه چندان با ارزش بودند. همین موضوع سبب به وجود آمدن الگوریتم پنگوئن شد. وظیفه ی این الگوریتم بررسی کیفیت و درستی لینک های استفاده شده در یک سایت و همچنین لینک های وارده به آن می باشد.

طرح لینک از آن دسته فعالیت هایی است که با هدف ساخت لینک به منظور دستکاری موتور های جستحو برای رتبه بندی صفحات وب ایجاد می شود. اگر شما به دام ساخت لینک از سایت های دیگر در موتور های جستجوگر بیفتید، توسط الگوریتم پنگوئن جریمه خواهید شد.

  • الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار در سال 2013 معرفی شد. این الگوریتم به گوگل یک پلتفرم دقیق و سریع می دهد که در آن کاربران جستجو می توانند هنگام تایپ کردن یک کلمه ی کلیدی خاص در موتور جستجو، براحتی آنچه را که مورد جستجو قرار می دهند، بیابند.

موتور های جستجوگر با استفاده از این الگوریتم می توانند خواسته های کاربران را درک کنند و نزدیک ترین نتایج را بر اساس کلمات کلیدی برای آنها پیدا کنند.

  • الگوریتم کبوتر

این الگوریتم بر اساس موقعیت مکانی کاربر، نتایج جستجو را تغییر می دهد. به همین دلیل پر کردن صفحه ی تماس با ما با اطلاعات دقیق بسیار مهم می باشد.

خلاصه

هر کدام از الگوریتم های گوگل در یک زمینه ی خاص مهم هستند. تغییرات الگوریتم ها می توانند سئوی سایت ها تحت تأثیر قرار دهند. به همین دلیل دانش نسبت به الگوریتم های گوگل و بروزرسانی آنها مهم است و به بازاریابان و متخصصین سئو کمک خواهد کرد تا بتوانند تغییرات لازم را در وب سایتشان برای کسب رتبه های بالاتر صفحه ی نتایج گوگل، اعمال کنند. از طرف دیگر این الگوریتم ها باعث می شوند تا موتور های جستجوگر بتوانند سریعتر و دقیقتر آنچه را که کاربر جستجو می کند در اختیارش قرار دهند و از قرار گرفتن صفحات بی ارزش در رتبه های بالاتر جلوگیری به عمل آورند.

با همترازی وب سایت خود با اهداف گوگل می توانید سایت خود و ترافیک آن را در جهت صحیح حفظ کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز