دلایل ایندکس نشدن وب سایت در گوگل؟

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=6185

5/5 - (6 امتیاز)

وب سایت ها برای اینکه بتوانند ترافیک ارگانیک از موتور جستجوی گوگل به دست آورند در ابتدا باید توسط این موتور ایندکس شوند. در واقع ضروری ترین و مهمترین ویژگی سئو، ایندکس شدن وب سایت ها در فهرست رتبه بندی موتور های جستجو می باشد. اگر وب سایت شما ایندکس نشود، بدین معناست که در میان انبوهی از وب سایت ها گم شده است و هیچ کس قادر به دیدن محتوای آن نمی باشد.

شاید بتوان گفت یکی از چالش های وب سایت های جدید، ایندکس شدن آنها در موتور جستجوی گوگل می باشد. اینکه یک وب سایت در لیست نتایج مشاهده نمی شود، دلایل زیادی می تواند داشته باشد. اما قبل از اینکه به بررسی دلایل ایندکس نشدن یک وب سایت بپردازیم بایستی بدانیم جستجو چیست؟

جستجو چیست و چگونه کار می کند؟

برای اینکه محتوای وب سایت در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود، ابتدا بایستی توسط خزنده ها مشاهده شوند. خزنده ها برنامه هایی هستند که از طریق لینک ها به وب سایت ها و محتوای آنها می خزند. اگر در صفحه ای لینک یا لینک های دیگری هم وجود داشته باشد، خزنده ی وب آنها را دریافت می کند و به محتوای متصل به آن لینک ها نیز می خزند. این روال تا اتمام لینک های یک صفحه ادامه می یابد.

سپس این محتوا و صفحات در در فهرست گوگل ذخیره می شوند. هنگامی که کاربر موضوعی را جستجو می کند، موتور جستجوی گوگل مرتبط ترین و نزدیک ترین پاسخ را از محتوا و وب سایت های ذخیره شده استخراج می کند و به کاربر ارائه می دهد.

بنابراین اولین قدم برای اطمینان حاصل کردن از اینکه وب سایت شما ایندکس می شود، این است که مطمئن شوید خزنده های گوگل که Googlebot نام دارند، به محتوای شما می خزند.

سپس بایستی اطمینان حاصل کنید که محتوا و صفحات وب شما توسط ایندکس کننده ای به نام کافئین به درستی فهرست بندی می شوند.

چرا ایندکس شدن وب سایت ها در گوگل مهم است؟

اگر به دنبال جذب کاربران جدید و ارائه ی تجربه ی کاربری خوب به آنها هستید، بایستی به ایندکس شدن وب سایت خود در گوگل اهمیت دهید.

هر نوع وب سایتی که داشته باشید، پیاده سازی اصول سئو می تواند به بهینه سازی وب سایتتان برای موتور های جستجو و ایندکس شدن آن و کسب رتبه های بالاتر SERP کمک کند.

کسب رتبه های بالاتر صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل بدین معناست که وب سایت شما دید بهتری دارد. این می تواند نظر کاربران را جلب کند و ترافیک وب سایت شما را افزایش دهد. اگر می خواهید کاربران بیشتری از وب سایت شما دیدن کنند، اولین گامی که بایستی بردارید این است که موتور های جستجو را از وجود وب سایت خود آگاهی دهید.

اینترنت بر پایه ی پروتکل ها و اطلاعاتی است که توسط این پروتکل ها نمایش داده می شوند. بنابراین اگر به دنبال ایندکس شدن و جذب ترافیک بیشتر برای وب سایت خود هستید، بایستی این پروتکل ها و مطالب با کیفیت را مهم بدانید.

حال که معنای جستجو و نحوه ی عملکرد جستجو و اهیمت ایندکس شدن وب سایت ها را دریافتیم، وقت آن است که به دلایل ایندکس برخی وب سایت ها در موتور جستجوی گوگل بپردازیم.

دلایل ایندکس نشدن وب سایت در گوگل

دلایل ایندکس نشدن وب سایت در گوگل

دلایل ایندکس نشدن وب سایت در گوگل

وب سایت های جدید

این مسئله برای خیلی از وب سایت های جدید پیش می آید. اما بایستی بخاطر داشته باشید که چند هفته طول می کشد تا گوگل وب سایت شما را فهرست بندی و نتیجه را منعکس کند.

زیرا وب سایت های جدید معمولاً پیوند های ورودی زیادی ندارند. گوگل هم برای ایندکس کردن وب سایت ها، تعداد و کیفیت پیوند های ورودی به یک وب سایت را در نظر می گیرد. ایجاد اعتبار برای دامنه یک مسئله ی زمانبر است، بنابراین اگر به تازگی وب سایت راه اندازی کرده اید، نباید انتظار داشته باشید که خیلی زود فهرست بندی شود.

وب سایت شما برچسب “no index” را دارد

افزودن کد no index به وب سایت از خزیدن موتور های جستجو و ایندکس کردن آن ممانعت می کند. اگر قصد استفاده از برچسب no index را دارید حتماً با یک متخصص سئو مشورت کنید تا به اشتباه موجب عدم فهرست بندی صفحاتی که می خواهید دیده شوند، نشوید.

بعلاوه، فایل robots.txt از خزیدن خزنده های گوگل به وب سایت شما ممانعت می کند. بنابراین اگر می خواهید وب سایتتان رتبه بندی شود، حتماً بررسی کنید به اشتباه از این فایل استفاده نکرده باشید.

وب سایت هایی که بر اساس پلتفرم وردپرس راه اندازی شده اند، دارای ویژگی داخلی هستند که به موتور های جستجو دستور می دهد تا سایت مربوطه را ایندکس نکند. اگر می خواهید که وب سایتتان رتبه بندی شود، بایستی در قسمت تنظیمات تیک مربوطه را بردارید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه سئو و فهرست بندی وب سایت ها توسط موتور جستجوی گوگل می توانید از خدمات مشاوره ی سئو شرکت دارکوب استفاده نمایید.

ممکن است وب سایت شما مورد جریمه باشد

جریمه می توانند مانع از فهرست بندی وب سایت ها در صفحه نتایج موتور های جستجو شوند.

اگر دستور العمل های گوگل را در وب سایت خود رعایت نکرده باشید، ممکن است وب سایتتان به طور موقتی و یا دائمی از فهرست رتبه بندی موتور جستجوی گوگل حذف شود.

جریمه های گوگل شامل موارد ذیل می باشد:

حذف دامنه: دامنه ی شما به طور کامل از نتایج جستجو حذف می شود.

جریمه شده: دامنه ی شما وجود دارد اما نمی توانید آن را با جستجوی مستقیم مشاهده کنید.

این جریمه گاهی در بروزرسانی های الگوریتم های گوگل اتفاق می افتد و البته گاهی هم خود گوگل به صورت دستی این جریمه را اعمال می کند.

Sandboxed: در این مورد دامنه ی شما حذف نمی شود و مورد جریمه هم قرار نمی گیرد، اما به طور ناگهانی ترافیک آن کاهش می یابد.

وب سایت شما برای موتور های جستجو بهینه سازی نشده است

موتور های جستجو برای رتبه بندی وب سایت ها از عوامل و فاکتور های مختلفی استفاده می کنند. سئو کمک می کند تا بهتر و بیشتر بتوانید نظر موتور های جستجو را به وب سایت خود جلب کنید و رتبه های بالاتر گوگل را به دست آورید.

اگر اصول سئو را به درستی در وب سایت خود پیاده سازی نمایید می توانید رتبه های بالای SERP را کسب کنید، اما برعکس، عدم پیاده سازی اصول درست سئو باعث می شود تا وب سایت شما دیده نشود و متعاقباً نتوانی ترافیک خاصی به دست آورید.

برای اینکه ترافیک ارگانیک به دست آورید و نرخ تبدیل و فروش وب سایت خود را ارتقاء دهید، حتماً بایستی به سئو اهمیت دهید.

سئو اصول و تکنیک های زیادی دارد که نیاز به دانش دارد.

اگر به دنبال پیاده سازی اصول و تکنیک های سئو هستید می توانید از خدمات سئو شرکت دارکوب استفاده نمایید.

شرکت دارکوب با برخورداری از کادری حرفه ای سفارشات انواع طراحی سایت و سئو صنایع مختلف را می پذیرد.

کیفیت محتوا پایین است

برخی مدیران سایت ها از مطالب وب سایت های دیگر برای سایت خود استفاده می کنند. حقیقت این است که اگر مطالب سایت کپی باشد، احتمال اینکه وب سایت مربوطه توسط گوگل ایندکس نشود، زیاد است.

هدف موتور های جستجو این است که وب سایت هایی با محتوای با کیفیت که بیشترین ارتباط با گزارش جستجو کاربر دارد را بیابند و رتبه بندی کنند.

در واقع با تولید محتوای با کیفیت، برای کاربران خود ارزشمندی ایجاد کرده اید. این موضوع می تواند آنها را به بازگشت به وب سایت شما و انجام اقدامی تشویق و ترغیب کند.

دلایل ایندکس نشدن وب سایت در گوگل

دلایل ایندکس نشدن وب سایت در گوگل

محتوای تکراری زیاد

وجود محتوای تکراری زیاد در یک وب سایت می تواند موتور های جستجو را گیج کند و آنها را از ایندکس سازی صفحه ی مورد نظر منصرف کند. اگر چندین URL از وب سایت شما نتایج مشابهی را بازمی گرداند می توانید نتیجه گیری کنید که مشکل مربوط به محتوای تکراری می باشد.

استفاده از محتوای تکراری اگرچه شاید معمولی به نظر برسد، اما از آنها نباید بیش از اندازه استفاده کنید و در استفاده از آنها باید مراقبت های لازم را انجام دهید. برخی سایت ها، استفاده از مطالب تکراری را به عنوان علت ایندکس نشدن وب سایتشان اعلام کرده اند.

شاید نقشه ی xml برای وب سایت خود تهیه نکرده اید

هر وب سایت بایستی یک نقشه ی xml داشته باشد. نقشه، لیستی از دستور العمل هایی که می باشد که گوگل برای پیمایش وب سایت ها از آن پیروی می کند.

اگر وب سایت شما در گوگل ایندکس نمی شود شاید این مشکل مربوط به نقشه ی xml وب سایتتان است. در صورت بروز مشکل ایندکس نشدن حتماً نقشه ی سایت را بازبینی کنید.

خطاهای خزیدن

در برخی موارد علت اینکه برخی صفحات فهرست بندی نمی شوند، این است که گوگل نمی تواند به آنها بخزد. در واقع گوگل این صفحات را می بیند اما نمی تواند به آنها بخزد.

برای اینکه بتوانید خطاهای خزیدن در وب سایت خود را بررسی کنید به گوگل وبمستر تولز بروید و سپس گزینه ی crawl را انتخاب کنید و بعد از آن گزینه ی خطاهای خزیدن را برگزینید. در این قسمت می توانید هر گونه خطا در وب سایت خود را مشاهده کنید.

در واقع اولین چیزی که باید مورد بررسی قرار دهید داشبورد کنسول جستجوی گوگل می باشد. گوگل می خواهد که هیچ مشکلی با وب سایت ها نداشته باشد. اگر مشکلی در سایت شما وجود داشته باشد، داشبورد پیام های خطا آن را به شما اعلام می کند.

کد خطای 404 را احتمالاً زیاد مشاهده می کنید. این کد خطا بدین معناست که پیوند به هر صفحه ای که نشان داده شود، یافت نمی شود. هر پیام خطایی غیر از کد خطای 200 و 301 بدین معنی است که مشکلی در سایت وجود دارد و ممکن است وب سایت شما آنطور که باید در دسترس کاربران قرار نگیرد. چند ابزار مناسب برای بررسی چنین خطاهایی در وب سایت وجود دارد که از طریق آنها می توانید به خطای مربوطه پی ببرید و اقدامات لازم را انجام دهید.

چرا وب سایت من جزء رتبه های بالاتر صفحه نتایج موتور های جستجو نیست؟

از کلمات کلیدی بسیار رقابتی استفاده می کنید

اگر از محتوای با کیفیت در وب سایت خود استفاده می کنید ولی هنوز نمی توانید آن را در رتبه های برتر موتور های جستجو بیابید، شاید علت بروز این مشکل مربوط به استفاده از کلمات کلیدی بسیار رقابتی می باشد.

تلاش برای به دست آوردن رتبه های بالاتر موتور های جستجو، به خصوص هنگامی که رقبای شما برند های بسیار معروف و معتبری هستند، خیلی سخت است.

برای حل این مشکل بهتر است از کلمات کلیدی دم بلند که حاوی 3 یا 4 کلمه هستند، استفاده کنید.

اگرچه شاید این دسته از کلمات کلیدی حجم جستجوی کمتری داشته باشند، اما در عوض کمتر رقابتی هستند. بعلاوه هدف از جستجوی کلمات کلیدی دم بلند کاملاً مشخص است. بنابراین براحتی می توانید مقصود کاربر را بفهمید.

برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب می توانید از ابزارهای مناسب استفاده کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با متخصصین سئو شرکت دارکوب مشورت کنید.

سایت شما تجربه ی کاربری خوبی ارائه نمی دهد

اگر وب سایت شما نتواند برای کاربران ارزشی ایجاد کند و یا کاربر از مرور وب سایت شما تجربه ی خوبی کسب نکند، این می تواند باعث افزایش نرخ ترک از صفحه ی شما شود.

این موضوع می تواند سیگنال منفی به گوگل ارسال کند و باعث کاهش رتبه ی وب سایت شما شود.

نتیجه

تمام صفحات وب با هدف جذب کاربر و افزایش نرخ تبدیل راه اندازی می شوند. اگر وب سایتی در گوگل ایندکس نشود به کاربران نمایش داده نمی شود و عملاً نمی تواند ترافیکی به دست آورد.

ایندکس نشدن یک وب سایت در گوگل می تواند دلایل زیادی داشته باشد. یک وب سایت اگر مورد جریمه قرار گرفته باشد و یا خطای خزیدن داشته باشد و به دلایل بسیار دیگری که در مقاله به آنها پرداختیم، ممکن است ایندکس نشود.

اگر صفحه ی وب سایتتان فهرست بندی نمی شود و یا به دنبال راه حل برای رفع مشکلات پیش آمده در وب سایت خود هستید، می توانید از خدمات سئو و مشاوره ی شرکت طراحی سایت دارکوب استفاده نمایید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز