اشتباهات مرسوم در طراحی سایت های فروشگاهی

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

در عصر دیجیتال امروز، داشتن یک وب سایت برای هر کسب و کار یا فردی که به دنبال ایجاد حضور آنلاین است لازم است. یک وب سایت به عنوان یک صفحه برای نمایش محصولات یا خدمات شما، ارتباط داشتن با هدف مخاطبان و افزایش نرخ تبدیل کار می کند. با این حال، فقط داشتن یک وب سایت کافی نیست بلکه باید طراحی خوب، کاربر پسند و برای موتورهای جستجو بهینه سازی شده باشد. در این مقاله، 10 اشتباه رایج در طراحی وب سایت را که طراحی سایت و سئوی تازه کار انجام می دهند ، بررسی می کنیم.

 طراحی سایت فروشگاهی چیست و چرا اهمیت دارد؟

طراحی وب سایت فرآیند ایجاد یک صفحه که ظاهر و کاربردی یک وب سایت از جمله طرح رنگ، تایپوگرافی و رابط بین کاربران و فروشگاه است. یک وب سایت با طراحی عالی و کارایی آسان باید از نظر زیبایی ، آسان برای طی کردن و بهینه سازی برای موتورهای جستجو موثر برای ایجاد یک حضور آنلاین موفق بسیار مهم است، زیرا می تواند به جذب و حفظ مشتریان، افزایش تعامل بین کاربر و فروشگاه و افزایش نرخ تبدیل کمک کند. یکی از راه های ساخت وب سایت فروشگاهی طراحی سایت با PHP است که با طراحی عالی میتوانید یک وب سایت منحصر به فرد داشته باشید.

مروری بر فرآیند ساخت وب سایت فروشگاهی در گوگل  و اصول کلیدی

فرآیند طراحی وب سایت فروشگاهی خوب معمولاً شامل چندین مرحله از جمله برنامه ریزی،طراحی، توسعه و آزمایش است. برای ایجاد یک وب سایت خوب، رعایت اصول زیر ضروری است:

  • طراحی کاربر محور: بر روی نیازها و درخواست های مخاطبان خود تمرکز کنید و وب سایت خود را بر اساس آن اطلاعاتی که از کاربر دریافت کردید طراحی کنید.
  • سادگی: طراحی را برای طی کردن مراحل ساده و قابل درک نگه دارید، از بهم ریختگی و عنصر های غیر ضروری دوری کنید.
  • سازگاری: برای ایجاد یک تجربه کاربری مناسب، ثابت بودن را در عناصر طراحی مانند رنگ‌های مناسب، تایپوگرافی و چینش حفظ کنید.
  • پاسخگویی تلفن همراه: مطمئن شوید که وب سایت شما برای دستگاه های تلفن همراه بهینه سازی شده است، زیرا بیشتر ترافیک وب سایت ها اکنون از دستگاه های تلفن همراه می آید.
  • دسترسی: توجه کنید که شما باید به گونه ای طراحی سایت فروشگاهی داشته باشید که وب سایت برای همه کاربران، از جمله افراد دارای معلولیت، قابل دسترسی است.

ناوبری ضعیف

ناوبری ضعیف یکی از اشتباهات رایج طراحی وب سایت است که می تواند یافتن اطلاعات مورد نیاز را برای کاربران دشوار کند. ناوبری به منوهای اصلی صفحات ، پیوندها و عناصر اطلاق می شود که به کاربران این امکان را می دهد که بین صفحات و بخش های وب سایت شما حرکت کنند.
برای جلوگیری از این موضوع ، از یک منوی واضح و مرتب شده استفاده کنید که درک و راه ارتباطی آسان باشد. از برچسب های ساده برای آیتم های منوی صفحه استفاده کنید و از شلوغ شدن منو با آیتم های موجود یا زیرمنوهای فراوان جلوگیری کنید. از مسیرهای راحت استفاده کنید تا به کاربران نشان دهید در کجای وب سایت شما قرار دارند و چگونه میتوانند به صفحات قبلی بازگردند.
علاوه بر منوی اصلی، گزینه‌های دیگری مانند نوارهای جستجو یا لینک های سریع به صفحات یا بخش‌های محبوب کاربران را نیز اضافه کنید.مطمئن شوید که طی کردن مراحل در تمام صفحات وب سایت ثابت است و آن را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که صفحه شما به درستی کار می کند و  مشکلی وجود ندارد استفاده از آن در همه دستگاه ها آسان است.

طراحی بهم ریخته

 بهم ریختگی طراحی فروشگاه آنلاین به طرحی گفته می شود که دارای محتوای بیش از حد و طولانی ، گرافیک یا عناصر دیگر است که به خوبی مرتب سازی یا ساختار یافته نیستند.برای جلوگیری از طراحی نامرتب و بهم ریختگی سایت ، از یک المان ساده و تمیز استفاده کنید که بر مهم ترین قسمت محتوا تأکید داشته باشد و از عناصر غیر ضروری جلوگیری کند. از فضای سفید به طور موثر برای ایجاد یک صفحه ساده و جدا کننده بخش های مختلف طراحی وب استفاده کنید. از استفاده بیش از حد از رنگ ها، فونت های مختلف یا تصاویر گرافیکی که می تواند توجه کاربران را از  محتوای اصلی سایت شما دور کند، جلوگیری کنید.
توجه کنید که طراحی وب سایت فروشگاهی شما دارای ساختاری واضح و قابل درک است که کاربران میتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را سریع و آسان پیدا کنند. از سرفصل‌ها و زیرعنوان‌ها برای تقسیم  بندی محتوا به بخش‌ها استفاده کنید و از فهرست بندی یا لیست‌های شماره‌دار برای جست و جو پذیرتر کردن محتوا سازی وب سایت استفاده کنید.
علاوه بر این، از تصاویر با کیفیت، ویدئو ها یا اینفوگرافیک ها برای انتقال تاثیر گذار اطلاعات و جذب کاربران بیشتر استفاده کنید. با این حال، توجه کنید که تصاویر و ویدئو ها مرتبط هستند و محتوا را میتوانند تکمیل می کنند.

استفاده ضعیف از تایپوگرافی

استفاده نادرست از تایپوگرافی می تواند وب سایت را غیرحرفه ای و خواندن آن دشوار کند. تایپوگرافی به اندازه و چیدمان متن در وب سایت اشاره دارد.برای جلوگیری از این موضوع استفاده ضعیف از تایپوگرافی، از یک فونت ثابت و خوانا که برای همه سنین افراد قابل خواندن است در سراسر وب سایت استفاده کنید. از فونت‌های ساده برای سرفصل‌ها و عنوان ها و فونت‌های sans-serif برای متن اصلی استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که اندازه فونت به اندازه کافی طراحی شده باشندا که به راحتی در همه دستگاه ها قابل خواندن و درک باشد، و از سبک های بولد کردن یا کج برای تأکید بیشتر بر محتوای مهم به میزان کم استفاده کنید.

زمان بارگذاری آهسته

کندی زمان بارگذاری یک اشتباه رایج در طراحی وب سایت است که می تواند کاربران را اذیت کرده و آنها را از وب سایت دور کند. زمان بارگذاری آرام به مدت زمانی که طول می کشد تا وب سایت محتوای خود را در صفحه بارگذاری کند و کاملاً کاربرد های فعال شود، گفته می شود.برای جلوگیری بارگذاری آهسته، تصاویر و سایر رسانه ها را بهینه سازی کنید تا اندازه فایل آنها کم شود و زمان بارگذاری بهتر شود. از عکس و ویدیو های فشرده شده استفاده کنید و مطمئن شوید که آنها به درستی مقیاس بندی و برای وب بهینه سازی شده اند.

عدم پاسخگویی موبایل

شما برای طراحی سایت حرفه ای باید صفحه سایت خود ریسپانسیو کنید. رسیپانسیو به معنای درست نمایش دادن محتوای صفحه در تلفن های همراه، تبلت ها و رایانه های رو میزی است. اگر صفحه شما سازگاری با تلفن های همراه نداشته باشد محتوای سایت به درستی نمایش داده نمی شود و چیدمان صفحه بهم میریزد.در این صورت وقتی کاربر وارد سایت میشود با یک سایتی که تمام محتوای آن جا به جا شده است رو به رو میشود و سریع سایت شما را ترک میکند.

قرار دادن Call-to-Action (CTA) ضعیف

قرار دادن اشتباه تماس برای اقدام (CTA) که می تواند انجام اقدامات مورد نظر را برای کاربران سخت کند، مانند ثبت نام ، خرید کردن یا اطلاعات تماس با کسب و کار. CTA به عنصری در وب سایت گفته می شود که کاربران را به انجام یک کار خاص راهنمایی می کند.برای جلوگیری از قرارگیری ضعیف CTA، مطمئن شوید که CTA به‌طور بولد شده در وب‌سایت، بالای صفحه قرار گرفته است، جایی که کاربران پس از ورود به وب سایت شما می‌توانند به راحتی آن را بدون نیاز به طی کردن مرحله ای ببینند. از زبان واضح و مختصر برای عنوان های درخواستی که از کاربر خواسته می شود استفاده کنید، مانند «ثبت نام» یا «اکنون خرید کنید».از رنگ‌های مخالف و نشانه‌هاییی که قابل دیدن هستند مانند فلش‌ها یا نماد ها برای برجسته کردن CTA و جلب توجه کاربر استفاده کنید.

ایجاد زیر منو های زیاد در منو سایت

منو از دو کاربرد مهم در یک سایت دارد. یکی تجربه کاربری که افراد سریع تر هدف خود را بیابند و دیگری تأثیر بر سئوی سایت.
لینک هایی که در منو سایت قرار میگیرند از کل دامنه .com در سایت بیشترین امتیاز سئو را دریافت میکنند. با افزایش این لینک ها، امتیاز کلی سئو سایت بین تمامی لینک ها تقسیم میشود و در نهایت باعث میشود که هیچ کدام از این لینک ها امتیاز مناسب خود را دریافت نکنند. پس تا حد امکان، تعداد لینک های داخل منو کمتر شود و لینک های مهم تر در قسمت منوی صفحه قرار بگیرند .از طرفی منو سایت یک بخش سراسری است که برای دسترسی راحت تر به بخش های مهم سایت برای کاربران است. با زیاد کردن تعداد لینک های داخل منو باعث سردرگمی کاربر که این موضوع کاربر را از هدف اصلی سایت شما که میتواند فروشگاه یا قسمت مقالات باشد دور میکند.

نادیده گرفتن بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)

نادیده گرفتن بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) می تواند وب سایت و تأثیر آن بر موتورهای جستجو را محدود کند. سئو به فرآیند بهینه سازی محتوا، ساختار کلی وب سایت و کد یک وب سایت برای بهتر شدن رتبه آن در صفحات مرورگر که نتایج موتورهای جستجو (SERP) هستند اشاره دارد.
برای جلوگیری مشکلات سئوی سایت، از ابتدای فرآیند طراحی سایت را با در نظر گرفتن سئو و بهینه سازی سایت طراحی کنید. از ساختار معنایی که معنی دار هستند استفاده کنید که محتوا و ساختار وب سایت را عوض می کند. از تگ های مرتبط و توصیف کننده ، از جمله تگ های موجود در  عنوان و توضیحات متا، برای توصیف دقیق تر محتوای وب سایت و بهبود دید آن در SERP ها استفاده کنید.توجه کنید که برای ساخت سایت فروشگاهی در گوگل کد وب سایت مرتب و ساختار مناسبی برای بهبود سرعت بارگذاری و قابلیت استفاده آن دارد که می تواند رتبه آن را در موتورهای جستجو نیزبهتر کند. از تگ‌های سر صفحه برای مرتب سازی محتوای وب‌ سایت استفاده کنید و حرکت و فهرست‌ سازی را برای موتورهای جستجو راحت تر کنید. 

 نداشتن آیکون کوچک کنار اسم سایت در تب مرورگر

بسیاری از کاربران تعداد زیادی پنجره در مرورگر خود باز میکنند و اگر شما در کنار اسم سایت خود آیکون کوچک را نداشته باشید ممکن است کاربر سایت شما ر ا گم کند و از سایت شما خارج شود. اگر این اتفاق بیفتد در نتیجه بازدید سایت شما کم میشود نمیتوانید جزء سایت های حرفه ای باشید. این آکون بخشی از هویت وب سایت شما است.

نساختن صفحات 404 مخصوص

اگر کاربر وارد سایت شما شود و با ارور 404 مواجه شود به سرعت وب سایت شما را ترک خواهد.هر چند که طراحی سایت و سئوی خوبی داشته باشد صفحه شما اغما این ارور باعث نا رضایتی افراد می شود. این اتفاق معمولا زمانی رخ میدهد که کاربر آدرس سایت را اشتباه وارد کند یا شما آن صفحه را قبلا حذف کرده باشید که در این مواقع باید کاربر را به یک صفحه دیگر هدایت کنید تا کاربر سایت شما را ترک نکند.

استفاده از تصاویر متحرک در صفحه اول

بهتر است شما در صفحه اول از تصاویر متحرک استفاده نکنید ممکن است به بازدید صفحه شما آسیب برساند. استفاده از تصاویر متحرک دو حالت برای وب سایت شما به وجود می آورد

  • حالت اول : تصاویر متحرک در صفحه شما با سرعت کم بارگذاری شود به شرطی که کیفیت خوبی د اشته باشند و دارای اندازه مناسب باشند و در نهایت میتواند سایت شما را یک وب سایت حرفه ای نمایش دهد.
  • حالت دوم : اسلایدر های متحرک با توجه به حجم بالایی که دارند در سایت هنگام وود کاربر بارگذاری نشوند یا کیفیت پایینی د اشته باشند که برای کاربر آزار د هنده باشد وب سایت شما را ترک خواهند کرد.
  • حالت سوم : تصاویر متحرک برای کاربر به موقع بارگذاری شود با کیفیت خوب تمت کاربر به عنوان یک اسلایدر تبلیغاتی به آن نگاه کنند و سریع از آن بگذرند.

توجه نکردن به فاصله ها در طراحی وب سایت حرفه ای

اگر سایت شما دارای بهترین فونت هم باشد اما اگر در نوشتن فاصله را رعایت نکنید به وب سایت خود آسیب میزنید. باید یک فاصله ای بین کلمات باشد که آن قدر زیاد باشد که خواندن محتوا خسته کننده شود و یا آن قدر فاصله بین کلمات کم باشد که متن نوشته شده قابل خواندن نباشد.

کد نویسی سنگین

کد نویسی زیاد و سنگین سایت باعث کاهش سرعت سایت شما میشود و بزرگترین ضربه را به سئو سایت شما وارد کند. در رابطه با موضوع سئوی سایت، سرعت سایت اولین عاملی است که توسط گوگل سنجیده میشود. سرعت پایین یک سایت میتواند باعث نا رضایتی بسیار کاربران از سایت بشود و همین موضوع باعث حساسیت بیش از اندازه گوگل روی این موضوع است.

داشتن فرایند پیچیده و درست کار نکردن درگاه های پرداخت  

اگر شما در حال طراحی وب سایت فروشگاهی اینترنتی هستید که داخل آن درگاه پرداخت وجود داشته باشد هنگامی که کابر وارد سایت شما شود و محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده و وارد درگاه پرداخت شود در نهایت نتواند مبلغ را واریز کند و نتواند محصول را خریداری کند با توجه به اینکه درگاه پرداخت به درستی طراحی نشده است کابر سایت شما را ترک خواهد کرد.حتی اگر درگاه پرداخت شما به درستی کار کند اما شما با طراحی پیچیده و قابل درک نبودن فرایند خرید مشتریان خود را از دست می دهید. شما باید این مورد را در نظر داشته باشید که سایت شما را همه رنج های سنی بازدید میکنند پس باید متناسب با تمام رنج های سنی درگاه پرداخت و سبد خرید طراحی شود.

تنوع کم در محصولات

وقتی شما در وب سایت خود تنوع کالای بسیاری نداشته باشید و بیشتر یک کالا را بار ها تکرار کنید و از محصولات تکراری استفاده کنید برای کاربر جذاب نخواهد بود . در این صورت کاربر با توجه به تنوع کالاها در سایت های مختلف سایت شما را ترک خواهد کرد و به یک وب سایت دیگر رجوع میکند.

 تعریف نکردن کادر برای نظرات کاربران در زیر محصول

یک اشتباه دیگر در طراحی وب سایت فروشگاهی طراحی نکردن یک کادردر زیر هر محصول که هر کابر بتواند نظر خود را در ارتباط با خریدی که انجام داده بگذارد تا بقیه هم برای آن خرید مشتاق شوند و بتوانند اعتماد کنند. در آنجا اگر کسی در کیفیت محصول شکی داشته باشند با دیدن نظرات کابران دیگر میتواند به راحتی خرید کند. در این صورت مشتریان شما زیاد  می شود.

پشتیبانی ضعیف

اگر مشتریان محصولی از شما دریافت کنند و در مورد آن محصول سوالی داشته باشند یا محصول ایرادی داشته باشد و پشتیبانی سایت فروشگاهی شما پاسخگو نباشد یا به هر دلیلی نتواند پاسخ کاربران را بدهد مشتریان دیگر از سایت شما خرید نخواهند کرد و این باعث کاهش بازدید و خرید از وب سایت فروشگاهی شما خواهد شد. داشتن یک پشتیبانی آنلاین خوب یکی از مهم ترین موارد در طراحی یک سایت فروشگاهی است.

زمان طولانی ارسال محصول

بیشتر مشتریانی که خرید آنلاین دارند زمان ارسال اهمیت زیادی به زمان ارسال محصول میدهند و اگر زمان ارسال شما به گونه ای باشد زمان زیادی طول بکشد مشتریان از شما خرید نخواهند کرد. برای حل این مشکل شما باید در کمترین زمان ممکن ارسال محصول داشته باشید. اگر شما وب سایت فروشگاهی آنلاین طراحی کرده اید و ارسال محصول شما فقط داخل شهر است شما میتوانید از پیک های فوری استفاده کنید حتی اگر بتوانید امکان تحویل فوری درب منزل داشته باشید میتوانید تعداد مشتریانی که از شما خرید میکنند را افزایش دهید.

شما بارعایت کردن این نکات مهم می توانید بهترین طراحی سایت فروشگاهی را انجام دهید. اگر طراحی سایت فروشگاهی را یاد نگرفته اید و به دنبال یادگیری آن هستید آموزش صفر تا صد طراحی سایت فروشگاهی را میتوانید در آموزشگاه دارکوب آموزش ببینید و سایت خود را خودتان طراحی کنید ویا میتوانید سفارش ساخت سایت فروشگاهی خود را در سایت دارکوب ثبت کرده و قیمت ساخت سایت فروشگاهی را میتوانید در سایت مشاهده کنید  که بتوانید با ما تجربه راه اندازی سایت فروشگاهی خوب را تجربه کنید.اگر برای شروع کار بوجه کمی دارید نگران نباشید شما حتی میتوانید با کمترین بوجه راه اندازی سایت ارزان خود را شروع کنید و بعد از شروع به ارتقاء دادن آن کنید.

 

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز