اگر میخواهید اولین وب سایت تجاری که میسازید موفق باشد، این نکات را رعایت کنید

رتبه بندی کاربر: 5 / 5

PLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVEPLG_VOTE_STAR_ACTIVE

شما تو کارتون متخصصید، یه کارآفرین دانا که میدونه چطوری هر چیزی رو ممکن کنه. یکی از اولین کارهایی که هر کسب و کاری میطلبه، حول ساخت و راه اندازی وب سایتش میگرده. اما نگران نباشید، حتی اگه چیز زیادی هم از طراحی وب و کدنویسی HTML ندونید، باز هم میتونید خودتون سایتتونو بسازید. هرچند بیشتر طول میکشه و زحمت بیشتری هم میطلبه اما شدنیه. تو این پست 10 نکته براتون معرفی میشه تا سایتی که میسازید، یک سایت موفق باشه و صعود خوبی داشته باشه.

قبل از شروع، برای وب سایتتون برنامه ریزی کنید

یکی از بزرگترین موانع راه اندازی وب سایت، نداشتن برنامه است. راجع به قالب و عملکردهایی که میخواهید سایتتون داشته باشه فکر کنید. اگه تیپ شصیتی بصری دارید، روی کاغذ نقشه شو بکشید یا اجزاشو با کارتهای شاخص روی یه تابلو مشخص کنید. برای هر صفحه اسم بذارید و بنویسید چه چیزهایی باید روش باشند. از خدمات گرفته تا منابع، هر چی دقیقتر عمل کنید و قالب مشخصی برای محتواتون داشته باشید، کارتون زودتر جمع بندی میشه. اگه نمیدونید چی کار کنید، به سایت رقباتون نگاه کنید و از امکانات و ویژگی هایی که خوشتون میاد یادداشت بردارید. این یادداشتها بعدا به دردتون میخوره، به خصوص اگه بخواهید با یه شرکت طراحی وب کار کنید. چون اگه سراغ این شرکتها برید، اولین چیزی که ازتون میپرسن اینه که دوست دارید وب سایتتون چه شکلی باشه و اگه بتونید دقیق جواب بدید خیلی خوبه. از محصولاتتون عکس بگیرید، نوشته هایی که باید روی سایت باشه رو آماده کنید و خلاصه هر نوع محتوایی که میخواهید روی سایت باشه رو از قبل آماده کنید تا کارتون سریعتر پیش بره.

اهداف واقع بینانه داشته باشید

میخواهید سایتتون چی کار کنه؟ دنبال نرخ تبدیل فروش هستید یا میخواهید کاربر دائمی جمع کنید؟ قصدتون فقط اینه که مردم با برند شما آشنا بشن؟ یکی دو تا اپلیکیشن هم میخواهید داشته باشید؟ جوابی که به این سوالها میدید، عملکردهای سایتتونو مشخص میکنه. اگه مثلا یه بنگاه املاک دارید، خوبه که نقشه داشته باشید و شاید یه ماژول جستجو هم بد نباشه تا مشتریها بتونن بر اساس نیازهاشون یه چیزی انتخاب کنند. رستورانها باید تقویم رویداد و منو روی سایتشون داشته باشن. اما برای فروشگاه اینترنتی تقویم ضرورتی نداره. خودتونو جای بازدیدکننده بذارید و به وب سایتتون نگاه کنید. چه عملکردها و امکاناتی بیشتر راضیتون میکنه؟ میخواهید وبلاگ هم داشته باشید؟ بعضی از امکانات به سادگی یه ویجت اجرا میشن. بعضی ها هم نیاز به کدنویسی دارند. باید یه فهرست از چیزهایی که لازم دارید تهیه کنید و یه فهرست از چیزهایی که خوبه داشته باشید. با طراحتون راجع به خصوصیاتشون صحبت کنید تا ببینید با توجه به بودجه شما، بهترین کار چیه.

راجع به سئو اطلاعات کسب کنید

بهینه سازی موتور جستجو یا به اختصار سئو، یکی از مهمترین اجزای تجارت روی وب به حساب میاد. با سئو میتونید روی موتورهای جستجو بیشتر دیده بشید و ترافیک طبیعی (رایگان) بیشتری جذب کنید. یه سئوی خوب میتونه تبلیغاتتونو باارزشتر کنه. پس اطلاعات کسب کنید، ببینید چه کارهایی میتونه یا نمیتونه براتون انجام بده. با استفاده از Google Keyword Planner یا Keyword Tool در مورد کلیدواژه هایی که مناسبند تحقیق کنید. آخرین نکته اینکه راجع به گرایشات جدید سئو مطلب بخونید تا با بایدها و نبایدهای سئو آشنا بشید. قوانین سئو دائم دارن تغییر میکنند، همیشه خودتونو بروز نگهدارید. نداشتن استراتژی سئو از یه استراتژی بد بدتره و اگه راجع به عناصری که میتونن رتبه سایتتونو بالا ببرند ندونید، در بلند مدت به کسب و کارتون لطمه میزنید.

رقباتونو فراموش نکنید

اگه میخواهید همیشه از جدیدترین مدهای صنعت خودتون با خبر باشید باید ببینید رقباتون مشغول چه کاریند. البته خودتون اینو از نظر بازاریابی میدونستید، اما مدهای وب هم فرقی ندارند. به سایتهای رقباتون نگاه کنید. اگه شما از امکانات خاصیشون خوشتون میاد، احتمالش زیاده که دیگران هم خوششون بیاد. البته منظورم این نیست که عناصر طراحیشونو مستقیما بدزدید، اما اشکالی نداره اگه از یه سری امکانات یا عملکردهاشون تقلید کنید. چیزی که برای اونها جواب داده، برای شما هم جواب میده.

از یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز استفاده کنید

وردپرس یکی از قوی ترین سیستم های مدیریت محتوای منبع بازه. خوبی استفاده از سیستم مدیریت محتوا یا CMS منبع باز اینه که هزاران توسعه دهنده از سراسر جهان باهاش کار میکنند و از ابتدا و بعدها حتی، انعطاف پذیری بالایی در اختیارتون خواهد بود. چه بخواهید خودتون وب سایتتونو بسازید و چه طراح استخدام کنید یا طراحیتونو به یه شرکت طراحی وب مثل دارکوب بسپرید، در هر حال بهترین روش اینه که از وردپرس استفاده کنید. اگه کارتونو با یه شرکت طراحی وب شروع کنید و بعدا بخواهید شرکتتونو تغییر بدید، لازم نیست دنبال کسی بگردید که بتونه با CMSتون کار کنه، چون وردپرس رایج ترین سیستمه و کلی توسعه دهنده و طراح کار باهاش رو بلدند. حتی وردپرس انقدر ساده است که خودتون هم میتونید یاد بگیرید. فقط کافیه هاست بخرید و وردپرس رو روی هاستتون نصب کنید. هاست دارکوب برای هاستینگ سایتهای وردپرسی گزینه مناسبیه.

سازگاری سایت با موبایل

شاید عبارت طراحی وب واکنشگرا رو از اینور و اونور شنیده باشید. منظور از طراحی وب واکنشگرا، طراحی وب سایتیه که با موبایل سازگار و روی هر دستگاهی قابل مشاهده باشه. حالا چرا این مسئله باید مهم باشه؟ چون الان دیگه اکثر مردم از طریق گوشیهاشون از وب استفاده میکنند. موتورهای جستجو هم به همین دلیل، سایتهای سازگار با موبایل رو ترجیح میدن. اکثر CMSها، مثل وردپرس، تم و قالبهای واکنشگرا به کاربرهاشون عرضه میکنند. اگه با یه طراح وب کار کنید که خودش براتون قالب بسازه، به احتمال زیاد براتون قالب واکنشگرا درست میکنه، اما بهتره قبلش از این بابت اطمینان حاصل کنید. در طول فرایند طراحی، همیشه وب سایتتونو با موبایلهای مختلف بازکنید و ببینید چطوری دیده میشه و عملکردهاشو چک کنید.

اگه از یه طراح وب کمک میگیرید...

وقتی دارید از پلتفرمهای منبع باز، قالبها و ابزار مختلف طراحی وب استفاده میکنید، حتما متوجه خواهید شد که خیلی وقتتونو میگیره و شاید وسوسه بشید که کارها رو به طراح بسپرید. طی فرایند انتخاب طراح وب، حتما کارهای قبلی طراح رو نگاه کنید. طراحی انتخاب کنید که تحت تأثیر کارهاش قرار گرفته باشید. از همکارهاتونم نظر بخواهید (البته اگه از سایتهاشون خوشتون میاد)، میتونید سایتهای طراح های آزادکار رو هم ببینید. اگه میخواهید برنامه های پیچیده ای هم براتون بسازند، بهتره با یه حرفه ای کار کنید، اما برای یه طراحی ساده و خدمات تولید محتوا میشه انتخابهای مقرون به صرفه تری هم داشت. دارکوب بر اساس بودجه شما و با توجه میزان سختی کارتون از شما پول میگیره. بنابراین نگرانی از این بابت نخواهید داشت. در ضمن اگه با شرکتهایی مثل دارکوب همکاری کنید، به انتخاب یک شرکت، یه مجموعه کامل شامل کدنویس، توسعه دهنده، طراح و نویسنده روی وب سایتتون کار خواهند کرد. نمونه کارهای دارکوب رو میتونید از صفحه مشتریان ببینید.

بودجه تونو مشخص کنید

نظر افراد در مورد "گران یا ارزان" با هم دیگه فرق میکنه. بنابراین خوبه که برای بودجه تون برنامه ریزی کنید. اگه دارید خودتون سایتتونو درست میکنید باز هم باید برای بعضی چیزها پول بدید ولی قطعا خیلی ارزون­تر درمیاد. فقط باید یه هاست وردپرسی خوب بخرید با یه دامنه و احتمالا یه تم وردپرسی که نهایتا همش با هم زیر 100 هزار تومن میشه. اما اگه بخواهید از طراح وب کمک بگیرید، به خصوص اگه طراح حرفه ای باشه، باید مبلغ بیشتری براش کنار بذارید. تعرفه های طراحی وب شرکتها و اشخاص مختلف رو ببینید و در کنار قیمتها به سطح کیفیت کار هم توجه کنید. ببینید بودجه تون اجازه میده از این خدمات استفاده کنید یا نه. اگه بودجه رو مد نظر داشته باشید و بعد وارد کار بشید، دیگه نگرانی نخواهید داشت.

از فلش یا موسیقی روی وب سایت استفاده نکنید

فلش یه فناوری انیمیشن فشرده شده است که adobe توسعه اش داده بود. چیز جالبیه اما متاسفانه با خیلی از دستگاهها سازگار نیست، به خصوص iOS. دیگه یه فناوری مرده محصوب میشه. خیلی از مردم فلش رو روی دستگاههاشون غیرفعال کردند یا ازش استفاده نمی کنند. پس به هر قیمتی که شده از فلش دوری کنید. خوشبختانه برای ایجاد حرکت روی صفحه اصلی مجبور نیستید حتما از فلش استفاده کنید، حتی با یه ویدئو تمام صفحه هم میتونید همون خاصیت رو داشته باشید.

سادگی رو حفظ کنید

هیچی بدتر از شلوغی و در هم ریختگی سایت نیست. کاربر روی همچین سایتی نمیتونه چیزی رو که میخواد پیدا کنه. آخرین نکته ای که تو این مقاله میخوام بگم اینه که حتما یه سایت تر و تمیز درست کنید که مسیریابی ساده ای داشته باشه. باید مسیریابی سایتتونو (فهرست سایتو) بالای صفحه بذارید، اطلاعات تماس تو فوتر (پایین صفحه) باشه و محصولات و خدمات باید به طور شفاف در صفحه اصلی ارائه بشن. تا جایی که میشه همه چیز رو ساده نگهدارید و بذارید کارِتون حرف بزنه.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258
ایمیل: info@sitedar.com
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز