آمار استفاده از سیستم های مدیریت محتوا

نوشته شده توسط سما کتیبه

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=4454

5/5 - (1 امتیاز)

سیستم های مدیریت محتوا به افراد غیر حرفه ای این امکان را می دهد تا بتوانند وب سایتی کارآمد و کامل بدون نیاز به دانش کدنویسی ایجاد کنند. هنگام استفاده از سیستم های مدیریت محتوا شما نیازی به درک چگونگی کارکرد وب سایت ها ندارید.

اگر می خواهید یک وب سایت یا وبلاگ بسازید، تعداد قابل توجهی سیستم مدیریت محتوا وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید این کار را انجام دهید. برای یک انتخاب مناسب، توجه به اینکه بیشتر وب سایت ها از کدام سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند، می تواند یک نشانه ی خوب برای شما و کمک کننده باشد. در واقع محبوب ترین CMS ها می توانند گزینه های بهتر باشند.

درواقع هر کسب و کاری که فعالیت خود را در بستر اینترنتی و تحت عنوان ساخت سایت شرکتی میخواهد شروع کند، با این چالش مواجه میشود که آیا وب سایت خود را به سیستم های توسعه وب بسپارند و یا توسط سیستم مدیریت محتوا وب سایت خود را طراحی کنند، در این مقاله قصد داریم از سیستم مدیریت محتوا، انواع آن و مزایایی که در راه اندازی وب سایت توسط آنها وجود دارد بطور کامل برای شما توضیح دهیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یک نرم افزار (معمولاً مبتنی بر وب) است که به کاربران این امکان را می دهد که بدون نیاز به دانش کدنویسی بتوانند یک وب سایت ایجاد و محتوای آن را مدیریت و اصلاح کنند، در معنای لغوی آن نیز میتوان گفت که سیستم مدیریت محتوا که به آن Content Management System نیز گفته میشود، درواقع نوعی برنامه رایانه است که به مدیریت وب سایت امکان انتشار محتوا، حذف، سازماندهی و نگهداری از طریق رابط مرکزی را میدهد.

یک سیستم مدیریت محتوا از دو عنصر تشکیل شده است، عنصر اول آن مربوط به کسانی میشود که دانش کافی ولازم در مورد زبان برنامه نویسی HTML را ندارند، سیستم مدیریت محتوا به این افراد کمک میکند که بتوانند حتی بدون داشتن دانش کافی محتوای خود را نشر دهند، ایجاد کنند و در صورت لزوم آن را حذف کنند؛ عنصر دوم نیز مربوط به نرم افزار تحویل محتواست که بوسیله تفسیر و به کارگیری اطلاعات وب را بروز رسانی کنند.

به عبارتی دیگر، استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا، ایجاد یک وبلاگ و یا وب سایت را برای کابران راحت تر می کند. یک CMS تمام زیر ساخت های لازم را برای شما فراهم می کند. تنها کاری که لازم است انجام دهید، اضافه کردن مطالب مانند تصاویر، فرم ها و …به بخش جلوی وب سایت می باشد.

تعداد وب سایت های فعال و آنلاین بسیار زیاد است و علت این موضوع هم وجود سیستم های مدیریت محتوا می باشد. زیرا با استفاده از CMS ها حتی مبتدیان نیز می توانند، اقدام به راه اندازی وب سایت کنند.

یکی از محبوب ترین این CMS ها وردپرس می باشد. در واقع میتوان گفت که طراحی سایت با وردپرس یکی از روش های محبوب بین صاحبان شرکت ها و کسب و کارهای مختلف است،  وردپرس با 60.4% از سهم بازار محبوب ترین CMS می باشد. این بدان معناست که وردپرس توسط 33.5% از کل وب سایت ها به صورت آنلاین استفاده می شود. وردپرس توسط برند های محبوب و معروف در سراسر دنیا استفاده می شود و این نکته ی بسیار قابل توجه این CMS می باشد.

چگونگی عملکرد سیستم های مدیریت محتوا

اغلب سیستم های مدیریت محتوا، محیطی ساده و کاربر پسند دارند که برای کار کردن با آنها نیاز به دانش فنی ندارید. با استفاده از آنها می توانید صفحاتی را بسازید و یا صفحات را به یکدیگر لینک دهید. همچنین می توانید محتوای خود را براحتی در CMS ها کپی پیست کنید. با استفاده از آنها می توانید محتوای خود را از راه دور کنترل کنید. همچنین در برنامه نویسی وب سایت با سیستم مدیریت محتوا می توانید محتوای خود را در یک هسته ی مرکزی ذخیره کنید تا در صورت نیاز بتوانید تغییرات اعمال شده را ردیابی و یا دسترسی کاربران را محدود و منابع اطلاعاتی را یکپارچه کنید.

پس از ایجاد یک صفحه ی جدید، صفحه ی مورد نظر به طور خودکار به مدیر وب سایت ارسال می شود و پس از تأیید و انجام بازبینی های لازم توسط تیم بررسی، صفحه در وب منتشر می شود. حتی می توانید در مورد زمان انتشار محتوا یا اینکه چه مطلبی در کجا نمایش داده شود، تصمیم بگیرید.

انواع سیستم های مدیریت محتوا

امروزه و با پیشرفت هر روزه سیستم های مدیریت محتوا، انواع مختلفی از سیستم های مدیریت محتوا بوجود آمده اند که برای راه اندازی وب سایت خود بسته به این موضوع که چه نیازی دارید قطعا یکی از موارد آن برای شما مناسب خواهد بود، شما میتوانید از طراحی فروشگاه اینترنتی خود تا حتی ساخت سایت شرکتی از سیستم های مدیریت محتوا کمک بگیرید؛ بیشتر طراحان و برنامه نویسان وب سایت تمایل دارند تا به یک سیستم مدیریت محتوا مسلط باشند و زمان و انرژی خود را برای یکی از آنها صرف کنند، طبیعتا هم اکثر آنها به دنبال کارآمدترین و پر درآمدترین آنها خواهند بود.

در ادامه قصد داریم که انواع سیستم های مدیریت محتوا را برای شما شرح دهیم و سپس آمار استفاده از هریک را در اختیار شما قرار دهیم.

وردپرس

وردپرس یک نرم افزار منبع باز است و بارگیری آن از طریق وب سایت آن کاملاً رایگان و در دسترس همگان است. تمام آنچه که شما نیاز دارید، خرید یک نام دامنه و یک میزبان وردپرس است تا بتوانید وب سایت خود را ایجاد کنید و آن را به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار دهید. وردپرس مورد علاقه ی مبتدیان می باشد، زیرا می توانند با استفاده از این CMS براحتی یک وب سایت و یا وبلاگ و یا یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنند. همچنین، سفارشی سازی سایتی که مبتنی بر وردپرس می باشد، آسان و مقرون به صرفه است، زیرا در وردپرس هزاران افزونه و قالب رایگان برای انتخاب وجود دارد.

درواقع اگر بخواهیم وردپرس را به زبان ساده تری معرفی بکنیم باید بگوییم که وردپرس یکی از مهم ترین و محبوب ترین سیستم های مدیریت محتواست که با استفاده از آن میتوانید انواع گوناگونی از وب سایت ها را بسازید بدون نیاز به داشتن دانش کد نویسی، طراحی سایت با وردپرس مزایای بسیاری دارد چرا که وردپرس یک سیستم متن باز و سایت ساز است که به طور کاملا رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است.

در واقع طراحی سایت با وردپرس جزو طراحی سایت ارزان به حساب میاید که در صورت داشتن دانش کدنویسی و برنامه نویسی، میتوانید به راحتی با مهارتی که دارید هر تغییری که در یک وب سایت لازم است را اجرا کنید، این تغییرات شامل اضافه نمودن افزونه های مختلف، قالب ها و… است که درواقع به شخصی سازی وب سایت معروف است.

جوملا

یکی از سیستم های مدیریت محتوای پرکاربرد جوملاست، از این سیستم در ساخت و طراحی وب سایت های شرکتی و موسسات استفاده میکنند، از مهمترین و معروف ترین موسساتی که از ساخت سایت با جوملا استفاده کرده اند میتوان به دانشگاه هاروارد و MTV اشاره کرد که تعداد وب سایت های راه اندازی شده با جوملا کم نیست و این ها تنها نمونه هایی از آنها هستند.

ساخت سایت با جوملا برای طراحی وب سایت های مدیریتی نیز پاسخگوست، از جوملا میتوان برای طراحی سایت های معمولی تا بسیار پیشرفته و پیچیده نیز استفاده کرد، تیم تشکیل دهنده جوملا شامل یک انجمن بزرگ از طراحان قالب تا توسعه دهندگان افزونه های جوملا است، دستیابی به افزونه های جوملا به حدی ساده است که این پیام را به کاربر میدهد برای استفاده از آن احتیاجی به دانش برنامه نویسی و کدنویسی ندارید.

درواقع جوملا نیز مانند وردپرس یک سیستم منبع باز و رایگان است. بارگیری آن بسیار آسان است و بسیاری از میزبان ها با تنها یک کلیک این موضوع را پشتیبانی می کنند. با استفاده از برنامه های افزودنی و مضامین جوملا می توانید براحتی سایتی برای انجمن ها و یا وب سایت های تجاری و یا وبلاگی شخصی را راه اندازی کنید؛ این CMS نیز یک نرم افزار منبع باز و رایگان است که با استفاده از آن می توانید اقدام به راه اندازی وب سایت مورد نظر خود کنید.

از مزایای جوملا میتوان به دارا بودن بیش از 7000 افزونه و قابلیت احراز هویت کارکنان نام برد، که البته مزایای جوملا تنها در این دو مورد خلاصه نمیشود.

دروپال

یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوای معروفی که میتوان نام برد دروپال است، که دو شرکت معروف Fast Company و Science راه اندازی سایت با دروپال را به دیگر سیستم های مدیریت محتوا ترجیح داده اند، از ویژگی های حائز اهمیت این سیستم میتوان به منعطف بودن و کاربر پسند بودن این سیستم جهت سهولت در مدیریت محتوا نام برد، این سیستم دارای یک انجمن توسعه دهنده فعال، تالارهای گفت و گو، مستندات و کانال های متعدد IRC  که داعم درحال به روزرسانی سیستم خود هستند نام برد.

دروپال حاوی قالب ها و ماژول هایی می باشد که به کاربران برای طراحی سایت مورد نظرشان کمک می کند. اما پیدا کردن این تم ها در دروپال در مقایسه با وردپرس کمی سخت تر است. بعلاوه، اضافه کردن مطلب در دروپال ساده است اما عوض کردن ظاهر وب سایتتان در مقایسه با دیگر سیستم های مدیریت محتوا کمی پیچیده تر است، از مزایای این سیستم میتوان به وجود بیش از 6000 افزونه که قابلیت توسعه دارند، یک انجمن پشتیبانی بسیار حرفه ای و از مهم تر این که شرکت های معروف و بزرگ برای راه اندازی وب سایت خود از آن استفاده کرده اند اشاره کرد.

Shopify

شاپیفای یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتواست که برای طراحی فروشگاه اینترنتی و سایر وب سایت ها از ایجاد سایت با شاپیفای کمک میگیرند. بوسیله این سیستم مدیریت محتوا میتوان یک وب سایت فروشگاهی بسیار قدرتمند با ویژگی های خاص طراحی نمود.

Shopify به طور اختصاصی برای وب سایت های تجارت الکترونیک ساخته شده است. با استفاده از shopify، ایجاد یک فروشگاه آنلاین، مدیریت محصولات، دریافت و پرداخت مشتریان و ساخت یک بازار بسیار راحت تر می شود. shopify جنبه های دیگر فروشگاه آنلاین شما مانند میزبانی وب، گواهی SSL، امنیت وب و … را می تواند کنترل کند.

همچنین امکان ادغام shopify و وردپرس می باشد. بنابراین می توانید از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا برای سهولت در استفاده، کاهش سربار و افزایش امکان سفارشی سازی بهره ببرید، از دیگر مزایای ایجاد سایت با شاپیفای میتوان به پشتیبانی سایت قوی، ریسپانسیو بودن و امنیت بالای این سیستم مدیریت محتوا اشاره کرد. جالب است بدانید shopify یکی از سه سیستم برتر مدیریت سریع محتوا می باشد. به ترتیب این سه مورد عبارتند از:

  1. وردپرس
  2. ووکامرس
  3. Shopify

Squarespace

یکی دیگر از سیستم های مدیریت محتوایی که میتوان نام برد اسکوار اسپیس است که این سیستم مدیریت محتوا به سادگی ، شیک و مدرن بودن ظاهر وب سایت معروف است، در خدمات طراحی وب این سیستم مدیریت محتوا میتوان به استفاده از قالب هایی اشاره کرد که بسیار از المان های زیبایی شناختی پیروی کرده اند، انواع کسب و کارهای اینترنتی برای راه اندازی وب سایت خود میتوانند از این سیستم مدیریت محتوا استفاده کنند. Squarespaceیکی از آسان ترین سیستم های عامل برای ساخت وب سایت می باشد و یک دلیل آن طراحی کشیدن و رها کردن آن می باشد.

این CMS قالب های مدرن، ویرایشکر سبک، فونت های رایگان، طرح بندی محتوای قابل تنظیم و موارد دیگری ارائه می دهد. از دیگر مزایای این سیستم مدیریت محتوا به قابلیت طراحی نسخه موبایل آن و قابلیت بهینه سازی توسط موتورهای جستجو نام برد.

آمار استفاده از سیستم های مدیریت محتوای گوناگون

اینکه شما به دنبال راه اندازی یک وبلاگ باشید و یا ساخت سایت شرکتی برای کسب و کار خود را داشته باشید هیچ فرقی نمیکند و طبق آمار و اطلاعات به دست آمده تا این لحظه میتوان گفت سیستم مدیریت محتوا در هر زمینه ای به شما کمک میکند، بهتر است بدانید که 58 درصد از وب سایت هایی که تا این لحظه راه اندازی شده اند از سیستم مدیریت محتوا استفاده میکنند که این آمار کمی نیست، در ادامه قصد داریم برای هرکدام از سیستم های مدیریت محتوایی که در این مقاله برای شما شرح دادیم آماری که تاکنون به دست آمده را در اختیارتان بگذاریم.

بازار وردپرس

همانطور که در توضیح وردپرس گفتیم، یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتواست که در آمار به دست آمده هم بیشترین سهم به وردپرس میرسد، آمار جالب توجه این است که از 58 درصدی که از سیستم های مدیریت محتوا استفاده میکنند 45 درصد از آنها برای راه اندازی وب سایت خود از وردپرس کمک گرفته اند که صدالبته آمار جالب و قابل توجهی است.

تخمین زده میشود که بیش از 34 میلیون وب سایت وردپرس زنده و فعال در حال حاضر وجود دارد، تنها در ایالت متحده بیش از 3میلیون وبلاگ و وب سایت هایی که با سیستم مدیریت محتوا ساخته شده اند وجود دارند؛ در بررسی که بر روی 1 میلیون وب سایت برتر در دنیا داشته اند به این نتیجه رسیده اند که حدود 30 درصد از آنها از وردپرس برای راه اندازی استفاده کرده اند، در سال های اخیر بازار وردپرس حدود 8.9 درصد رشد داشته است.

بازار جوملا

جوملا دومین و محبوب ترین CMS است که 5.2 درصد ازسهم بازار را به خود اختصاص داده است، در آمارهای بعدی نیز حدود 1.72 درصد از تمام وب سایت هایی که از سیستم های مدیریت محتوا استفاده میکنند از ساخت سایت با جوملا بهره برده اند، در حال حاضر بیش از 1 میلیون وب سایت فعال وجود دارد که از سیستم مدیریت محتوا جوملا استفاده میکنند، در نگاه اجمالی به 1 میلیون وب سایت برتر در موتورهای جستجو به این نتیجه رسیده اند که حدود 1.34 درصد از این وب سایت ها ساخته شده توسط جوملا هستند.

با وجود اینکه جوملا هنوز هم جزو پلتفرم های محبوب به حساب میاید اما طبق آمارهای به دست آمده حدود 8 درصد استفاده از آن کاهش داشته است و این به علت محبوبیت روز افزون پلتفرم هایی نظیر وردپرس و شاپیفای است.

بازار دروپال

آمار استفاده از سیستم های مدیریت محتوا نشان میدهد که دروپال در مقایسه با دیگر سیستم های مدیریت محتوا سهم کمتری را به خود اختصاص داده است، اما نکته قابل توجه این است که سایت هایی با ترافیک بالا آمار راه اندازی سایت با دروپال در آنها بالاست، کمتر از 1 درصد از وب سایت هایی که از سیستم های مدیریت محتوا استفاده میکنند وب سایت خود را با دروپال راه اندازی کرده اند.

تعداد وب سایت های فعال با سیستم مدیریت محتوا دروپال حدود 500 هزار وب سایت میباشد، از بین 100 هزار وب سایت برتر در موتورهای جستجو حدود 6 درصد از آنها از دروپال استفاده میکنند و این آمار در بین 1 میلیون وب سایت برتر عددی حدود 2 درصد را به ما نشان میدهد؛ در 10 سال گذشته نیز در حدود 4 درصد آمار استفاده از دروپال کاهش داشته است.

نکته قابل اهمیت در مورد سیستم مدیریت محتوا دروپال این است که اگرچه طبق آمارهای بدست آمده جزو پلتفرم های محبوب به حساب نمیاید اما یک نرم افزار قدرتمند است با منابع پشتیبانی بسیار قوی که بعنوان یک سیستم مدیریت محتوای امن شهرت دارد. درست است که کسب و کارهای کوچک و وب سایت هایی که به تازگی راه اندازی شده اند نظیر وبلاگ نویسی برای این منظور از سیستم های مدیریت محتوای دیگری مانند وردپرس استفاده میکنند اما بهتر است بدانید که دروپال نیز کاربران وفادار خود را نیز همچنان دارد.

بازار شاپیفای

شاپیفای یک انتخاب بسیار عالی و کاربر پسند است برای طراحی فروشگاه اینترنتی شما، چرا که به سرعت یک فروشگاه اینترنتی را برای شما راه اندازی میکند، با مدیریت کامل موجودی، محصولات نامحدود، تجزیه و تحلیل قدرتمند، ابزارهای بسیار قدرتمند و طرح های بسیار همه در ایجاد سایت با شاپیفای جمع شده اند. سهم بازار شاپیفای از میان سیستم های مدیریت محتوایی که در حال استفاده هستند حدود 6 درصد است.

از میان وب سایت های فعال سیستم مدیریت محتوا حدود 3 میلیون وب سایت فعال سایت خود را با شاپیفای راه اندازی کرده اند و از میان 100 هزار وب سایت برتر حدود 2 درصد از آنها از شاپیفای استفاده میکنند؛ این پلتفرم در سال های اخیر رشد چشمگیری در حدود 3 درصد داشته است، به عقیده کارشناسان به علت همه گیری ویروس کرونا و بسته شدن بسیاری از کسب و کارها که باعث شد اکثر صاحبان مشاغل به فکر راه اندازی وب سایت های فروشگاهی خود بیوفتند بازار شاپیفای رشد 3 درصدی داشته است.

نکته قابل اهمیت در مورد شاپیفای این است که این پلتفرم برای پرداخت شما را مجبور میکند که با درگاه شاپیفای پرداخت خود را انجام دهید و این موضوع شامل کارمزد 2 درصدی میشود که در مقایسه با سایر پلتفرم ها مبلغ چشمگیری به حساب میاید و یکی از عواملی که شاید در آینده باعث کاهش کاربران شاپیفای شود همین امر خواهد بود.

بازار اسکوار اسپیس

اسکوار اسپیس یک سیستم مدیریت محتوایی است که بیشتر به علت قالب های آماده و سهولت استفاده از آن شناخته شده است و یک پلتفرم عالی برای صاحبان وب سایت و مشاغل کوچکتر به حساب میاید، طبق آمارهای بدست آمدده با نگاهی به سیستم های مدیریت محتوای استفاده شده در حال حاضر حدود 3.71 درصد از وب سایت ها از سیستم مدیریت محتوا اسکوار اسپیس استفاده میکنند.

در بین وب سایت های فعال سیستم های مدیریت محتوا بیش از 2 میلیون وب سایت از اسکوار اسپیس استفاده میکنند، از میان 100 هزار وب سایت برتر توسط موتورهای جستجوی گوگل سهم اسکوار اسپیس در حدود 1.36 درصد گزارش شده است.

خلاصه

از آنجا که وردپرس بیشترین سهام بازار را دارد، مشخص است که بهترین سایت ساز و سیستم مدیریت محتوا در دنیا می باشد.

وردپرس نه تنها بهترین CMS برای ساخت وب سایت می باشد، بلکه برای ساخت وبلاگ نیز 97% از کاربران از آن استفاده می کنند.

استفاده از وردپرس آسان است، حتی برای کاربران بسیار مبتدی. شما کنترل کاملی بر وب سایت خود دارید و گزینه های بی شماری برای سفارشی سازی و اضافه کردن قدرت در وب سایت شما وجود دارد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز