بهترین روش انجام سئو و بهینه سازی سایت

نوشته شده توسط مدیر وب سایت

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=4328

بهترین روش انجام سئو و بهینه سازی سایت
4.5/5 - (14 امتیاز)

این مقاله به شما کمک خواهد کرد که آشنایی بهتری با سئو و بهینه سازی سایت پیدا کنید و از نکات لازم مطلع شوید. نکاتی همچون تحقیق کلمات کلیدی و استفاده آن ها در تیتر و محتوا، تولید محتوای با کیفیت و کاربردی، لینک سازی، افزایش سرعت سایت و افزایش نرخ کلیک از بهترین روش انجام سئو و بهینه سازی سایت می باشند.

هدف از بهینه سازی سایت برای موتور های جستجوگر این است که موتور های جستجوگر بتوانند صفحه ی شما را بیابند و آن را رتبه بندی کنند تا در صدر صفحات قرار گیرد تا در نهایت کاربران بتوانند آن را راحت تر و سریعتر بیابند.

 

تحلیل تجارت بازار را هدف قرار دهید

قبل از شروع بهینه سازی سایت‌تان نیاز به تحقیقات جزئی و دقیق دارید. گوگل باید بفهمد سایت شما دقیقا چه کاری انجام می دهد. دانستن هدف جستجوی کاربر (Search Intent) و دانستن خواسته ها و نیاز های کاربر و ارائه راه حل از روش انجام سئو می باشند.

تجزیه و تحلیل رقابتی

بررسی کلمات کلیدی محتوا و رتبه بندی موتور فعلی وب سایت های رقابتی برای تعیین یک استراتژی مؤثر در موقعیت یابی موتور را انجام دهید. برای شروع این فرآیند، 5 نتیجه ی برتر در نتایج فهرست گوگل را انتخاب کنید. برای انجام این کار می توانید از ابزار هایی مناسب در این زمینه نیز استفاده کنید.

نامگذاری کلید واژه های اولیه

تهیه‌ی لیست اولویت بندی اصطلاحات جستجوی هدفمند مربوط به پایگاه مشتری و بخش بازار. برای یافتن وب سایت یا صفحه ی کسب و کار خود چه چیزی را در یک موتور جستجو تایپ می کنید؟ پس از پاسخ دادن به این سؤال از سمت خود، آن را از مشتریان خود بپرسید.

تحقیق و توسعه‌ی کلید واژه ها

می توان گفت از مهم ترین بخش های سئو تحقیق کلمات کلیدی و استفاده صحیح از آنها در محتوا، تیتر، سرتیتر ها، URL و تگ Meta Description می باشد.

تحلیل کلمات کلیدی

از مهم ترین تکنیک های سئو سایت تحقیق کلمات کلیدی، یافتن عبارت هایی است که کابران جستجو کرده و دنبال جواب آن می گردند. شما نباید آن چیزی که خودتان فکر میکنید کاربران جستجو می کنند، کلمات کلیدی سایت‌تان قرار دهید. بلکه آن کلمات کلیدی که کاربران جستجو می کنند. روش هایی برای یافتن این کلمات کلیدی است.

چند روش کاربردی موارد زیر می باشد:

  • استفاده  از ابزار Keyword Planner گوگل
  • استفاده از ابزار Google Trends
  • استفاده از سایت keywordtool.io
  • استفاده از ابزار های پولی مانند ahrefs و semrush و غیره
  • جستجو در گوگل و مشاهده عبارت های دیگر که کاربران سرچ کرده اند در پایان صفحه اوّل

شناسایی مخاطب و نیاز های آنها

شما باید مخاطب خود را شناسایی کنید و بدانید خواسته و نیاز های آن ها چیست و آن را با کیفیت ارائه دهید. اگر برای مثال یک سایت فروش کفش داریم، باید بدانیم چه برند هایی بیشتر از همه جسجو می شوند و چه چیز هایی کاربران قبل از خرید می خواهند بدانند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شناسایی مخاطب بیشتر بخوانید.

آیا نیاز به چارت سایز کفش دارند یا به اندازه گیری نیاز دارند؟ به انتخاب کفش مناسب با قیمت ارزان هستند؟ راهنمای نحوه شستشوی کفشی که انتخاب کرده اند را ارائه داده اید؟ در واقع خود را باید به جای مخاطب گذاشته و بدانید که کاربران چه می خواهند.

بهینه سازی سایت سئو داخلی

سئو داخلی

سئو داخلی یعنی همه‌ی فعالیت هایی که برای بهینه سازی سایت‌ برای موتور های جستجو انجام داده می شود، گفته می شود. سئو داخلی همانند سئو خارجی اهمیت بسیاری دارد و رعایت اصول آن برای موفقیت در سئو الزامی است و از بهترین روش انجام سئو می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سئو داخلی سایت میتوانید این مقاله را بخوانید.

عناوین صفحه را ایجاد کنید

عناوین مبتنی بر کلیدواژه ها به انتشار صفحه و راهنمایی برای کلمات کلیدی کمک می کنند. عنوان یک صفحه از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در رنکینگ گوگل و از مهم ترین روش های سئو سایت می باشد، گرچه گوگل فاکتور های رنکینگ را برای عموم در اختیار نمی گذارد.

عنوان صفحه بهتر است تا 60 کاراکتر باشد تا هم در دسکتاپ و هم در موبایل به طور صحیح و کامل نمایش داده شود. استفاده از اعداد اگر امکان دارد تاثیر مثبتی خواهد داشت. برای مثال این دو تیتر را با هم مقایسه کنید:

  • مکان های گردشگری مرکز شهر توکیو
  • 11 مکان گردشگری در مرکز شهر توکیو

از کلمات جذاب و کاربردی استفاده کنید امّا به شرطی که مربوط باشد و دروغ نباشد. برای مثال این دو تیتر را با هم مقایسه کنید:

  • طرز تهیه پاستای آلفردو
  • طرز تهیه پاستای آلفردو خوشمزه به همراه سس مخصوص

از کاراکتر های مانند بعلاوه + و پرانتز () و براکت ها [] استفاده کنید. برای مثال این تیتر را:

  • بهترین آموزشگاه موسیقی در تهران

با این سه تیتر مقایسه کنید:

  • بهترین آموزشگاه موسیقی در تهران [مجرب ترین اساتید ایران]
  • بهترین آموزشگاه موسیقی در تهران + PDF بروشر
  • بهترین آموزشگاه موسیقی در تهران (مناسب برای تمامی افراد)

همچنین استفاده از تاریخ در بعضی از صفحات بسیار مهم و تاثیر گذار است. برای مثال:

  • خرید ساعت های کاسیو مردانه
  • خرید ساعت های کاسیو مردانه 2023

تگ H1

از برترین تکنیک های سئو داخلی استفاده از یک تگ H1 در صفحه می باشد. توجه کنید این تگ حتما باید در صفحه قرار گیرد و فقط یک بار در صفحه استفاده شود و از کلمات کلیدی در آن استفاده کنید.

سرتیتر ها (هدینگ ها)

استفاده از ساختار مناسب و قرار دادن کلمات کلیدی در سرتیتر ها از نکات مهم است. ساختار مناسب یعنی برای مثال یک تگ H1 بعد متن و بعد H2 ها که اگر زیر شاخه داشتند از H3 ها و غیره.

تناسب کلمات کلیدی به کل محتوا

در قدیم هر چه بیشتر از کلمات کلیدی استفاده می شد رنکینگ در گوگل بهتر بود، امّا امروزه اگر نمی خواهید که گوگل امتیاز منفی به شما دهد و شما را یک سایت معتبر بشناسد باید این تناسب را رعایت کنید. کلمات کلیدی شما باید 1% تا 3% کل کلمات شما باشد.

صفحات طولانی

به طور کلی صفحات شما حداقل باید 1700 کلمه باشد و اگر امکان دارد حداقل 2500 کلمه. البته خوانایی این صفحات بسیار مهم است. از نوشتن پاراگراف های طولانی بپرهیزید و پاراگراف ها حداکثر 3 یا 4 خط باشند. استفاده از عکس و بولت لیست ها که در جلوتر توضیح می دهیم بسیار کمک کننده هستند و از بهترین روش انجام سئو است.

لینک های داخلی

لینک داخلی به معنای لینک دهی به سایت خودتان است. لینک دهی از تاثیر گذار ترین اصول سئو می باشد. به طور کلی لینک های داخلی شما باید کمی بیشتر از لینک های خارجی شما باشد، امّا طوری نباشد که لینک های داخلی شما تعداد زیادی فرق کند با لینک های خارجی، زیرا گوگل به این کار نمره منفی می دهد.

لینک های خارجی

لینک خارجی یعنی لینکی که به سایتی غیر از سایت خودتان می دهید. بیشتر لینک های شما باید به سایت هایی باشد که از اعتبار بالاتر و DA یا دامین آتوریتی بالاتر باشد. امّا اصلا به این گونه نباشد که لینک های شما از سایت های بسیار معتبر تر باشد وقتی که لینک هایی از سایت های کم اعتبار تر از شما وجود نداشته نباشد.

پس تنوع مهم است که گوگل نمره منفی ندهد و فکر نکند که شما برای بالا آوردن سایت‌تان دارید فقط لینک به سایت های معتبر میدهید. لینک دهی از مهم ترین راه های بهبود سئو سایت می باشد.

ایجاد تگ Meta Description

برچسب های توضیحی متا می توانند باعث افزایش کلیک شوند، اما به طور مستقیم برای رتبه بندی استفاده نمی شوند. (گوگل دیگر از برچسب های کلمات کلیدی استفاده نمی کند.)

بهتر است تعداد کاراکتر های شما تا 150 کاراکتر باشد تا هم در موبایل و هم در دسکتاپ، گوگل آن را به طور کامل نمایش دهد. این تگ برای قانع کردن کاربر است تا روی سایت شما کلیک کند، پس برای آن وقت بگذارید و در آن از کلمه کلیدی به طور طبیعی استفاده کنید. این کار در CTR یا نرخ کلیک که به معنای نسبت تعداد کلیک ها به تعداد نمایش در نتایج جستجو است.

بهینه سازی URL

بهتر است URL صفحه‌تان کوتاه ترین حالت ممکن و کلمه کلیدی را کامل داخل آن قرار دهید. البته اگر کلمه کلیدی شما Long-tail می باشد، می توانید آن را کمی کوتاه تر بنویسید امّا به شرط رساندن مفهوم.

محتوای با کیفیت و منحصر به فرد

شاید بتوان گفت که از مهمترین راهکارهای سئو برای گوگل محتوای کاربردی برای کاربران باشد. گوگل از زمانی که یک کاربر در سایت می گذارند و اینکه آیا از سایت خارج می شود، تا بازهم جستجو کند زیرا اطلاعات سایت برایش کافی نبوده است، می فهمد که صفحه سایت شما چقدر کاربردی بوده است و آیا این چیزی است که کابران دنبالش بوده اند هنگام جستجوی عبارت مورد نظرشان.

استفاده از بولت لیست ها و عکس ها

برای جلوگیری از خستگی کاربر از خواندن مقاله شما بهتر است از بولیت لیست ها و عکس های مرتبط و بهینه شده استفاده کنید. استفاده از عکس های اینفوگرافیک تاثیر بسازایی در محتوای با کیفیت دارد. بولت لیست ها به خواننده می توانند کمک کنند تا مقاله شما را بهتر بفهمد.

برای همه عکس ها Alt را بنویسید

عکس ها در HTML اتریبیوتی به نام alt یا Alternative Text به معنای متن جایگزین دارند. به دلیل نتوانستن تشخیص معنای عکس ها توسط گوگل این اتریبیوت بسیار کمک کننده هست برای گوگل. بهتر است در آن از کلمات کلیدی استفاده کنید. حتی پیشنهاد می شود در نامگذاری فایل ها از کلمه کلیدی های خود استفاده کنید.

فشرده سازی فایل های HTML و CSS و JavaScript

با استفاده از ابزار های Minify فایل های HTML و CSS و JS شما به سرعت سایت کمک می کنید. سرعت سایت بسیار مهم است به طوری که سایت هایی که کمتر از  1 ثانیه تا 3 ثانیه طول می کشند تا لود شوند رنکینگ های اول می باشند.

فشرده سازی عکس ها و تبدیل آن به Webp

به هیچ وجه عکس های فشرده سازی نشده یا به غیر از فرمت Webp در سایت‌تان قرار ندهید زیرا سرعت بارگذاری سایت را پایین می آورد. از ابزار هایی مانند سایت Compress-or-die برای این کار استفاده کنید.

از بهترین روش های انجام سئو خارجی

سئو خارجی

سئو خارجی به معنای فعالیت هایی است که برای بهینه سازی سایت و سئو خارج از سایت انجام می شود و تاثیر می گذارد. اصول سئو خارجی همچون بک لینک سازی و قرار دادن Sitemap یا نقشه گوگل از موارد بسیار مهم می باشند.

بک لینک

بک لینک به معنای لینکی است که سایتی به سایت شما داده است. از راهکار های سئو سایت برای رنکینگ در گوگل، تعداد و کیفیت بک لینک های شما می باشد. هرچه تعداد و کیفیت یک لینک های شما بیشتر باشد سایت شما معتبر تر خواهد بود و احتمال رنکینگ آن بیشتر. راجع به بک لینک ها بیشتر مطالعه کنید.

لینک سازی با پست مهمان

برای افزایش تعداد بک لینک های می توانید از سایت های پست مهمان مانند ویرگول استفاده کنید. این کار باعث افزایش بک لینک به سایت شما می شود. راجع به Guest Blogging بیشتر بخوانید.

برای گوگل نقشه های جدید توسعه دهید

برای سئو کردن سایت بهتر است سایت مپ خود را تولید کنید. از روش های ایندکس کردن صفحات مهم و با ارزش‌تان می توان به قرار دادن Sitemap اشاره کرد. بهتر است فقط صفحاتی رو در سایت مپ خود قرار دهید که ارزش بسیاری دارند و بهینه شده و آنچه کاربر به دنبالش است در محتوای خود دارند.

بعد از استفاده از ابزار تولید نقشه سایت آن را در هاست خود بارگذاری کرده و لینک را در Google Search Console قرار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سایت مپ مطالعه کنید.

لینک سازی با شبکه های اجتماعی

از دیگر روش های افزایش ترافیک و لینک سازی می توان به شبکه های اجتماعی اشاره کرد. با استفاده از شبکه های اجتماعی مانند آپارات یا اینستاگرام میتوانید افزایش ترافیک کنید که ممکن است کاربران را ترغیب به لینک دهی به شما کنند.

فرق لینک های Dofollow و Nofollow

لینک های Do Follow به معنای اجازه دادن به خزنده یا Crawler برای خزیدن لینک است. لینک های Do Follow ارزش بیشتری دارند تا لینک ها No Follow و باید هنگام استفاده از آنها احتیاط کرد که به هر سایتی لینک Do Follow ندهیم.

تولید محتوا و مقاله نویسی برای بهینه سازی سایت و سئو

تولید محتوا

تقریبا اکثر سایت های با رتبه بالا همگی تولید محتوا مدام و منظم انجام می دهند و اگر می خواهید با سایت های برتر رقابت کنید هیچ شکی نکنید که برای افزایش سئو سایت نیاز به مقاله نویسی و تولید محتوا خواهید داشت.

یکی از دلایل مهم افزایش رتبه یک سایت تولید محتوای منظم است، برای مثال اگر شما دو هفته یکبار مقاله ای انتشار می کنید، به همین روند ادامه دهید، اگر نه گوگل سایت شما را کمتر معتبر محسوب می کند. و اگر می توانید در طول چند ماه تعداد مقاله ها را افزایش دهید اما به شرط آنکه انتشار محتوا به طور مداوم باشد.

یک محتوای با کیفیت و بهینه باید طولانی باشد و حداقل بین 1700 تا 2500 کلمه باشد. رعایت اصولی همچون قرار دادن کلمات کلیدی و لینک های داخلی و خارجی و عکس مرتبط و ویدئو کاربردی در محتوا از نکات مهم تولید محتوا می باشند.

بهبود تجربه کاربری

بهبود طراحی سایت بستگی به طراحی سایت شما دارد. تجربه کاربری یا UX (User Experience) از مراحل انجام سئو است که همیشه جای بهبود دارد و مدام باید سعی به پیشرفت آن کرد.

اصولی همچون سرعت بارگذاری سایت، واکنش گرایی صفحات سایت، طراحی سایت سادهو جلوگیری از شلوغی صفحات، استفاده از فونت خوانا و بسیاری از موارد دیگر تاثیر گذار هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تجربه کاربری مطالعه کنید.

امتحان کردن و نگهداری

رتبه بندی موتور های جستجوگر و ترافیک وب سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید تا اثربخشی برنامه هایی که اجرا کرده اید را ارزیابی کنید. این کار را بایستی به طور مداوم انجام دهید تا بتوانید وب سایت خود را در جایگاه بالایی نگه دارید. استفاده از ابزار های بسیار کاربردی Google Search Console  و Google Analytics.

نتیجه گیری

مخاطب خود را به خوبی بشناسید و تحقیقات کامل و دقیق انجام دهید. اصول های سئو داخلی و خارجی را رعایت کنید و مدام تولید محتوا کنید. با استفاده از رعایت نکات سئو و بهینه سازی سایت ها و تحقیق و تست مداوم، می توانید سایت خود را در سئو پیشرفته تر و پیشرفته تر کنید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز