رنگ های جذب کننده توجه کاربر در طراحی صفحات وب

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=2787

4.4/5 - (7 امتیاز)

هر کسی ممکن است به رنگ خاصی علاقه داشته باشد و دوست داشته باشد تا در محیط کاری یا محیط های دیگر از آن استفاده شود اما انتخاب رنگ های جذاب و مناسب نیاز به برنامه ریزی دارد.

رنگ ها می توانند در نحوه تفسیر بازدیدکنندگان تأثیر بگذارند و اگر رنگ ها در طراحی یک سایت به درستی انتخاب شوند، می توانند تأثیر مثبت بر مخاطبین و کاربران داشته باشند.

چرا شِمای رنگی برای وب سایت ها مهم است؟

شما با انتخاب یک طرح رنگی مناسب می توانید هر چه بیشتر توجه کاربران را به محتوا و اطلاعات روی سایت جلب نمایید.

در حالت ایده آل، پالت های رنگی وب سایت، ارزش ها و اعتقادات و هدف تجاری شما را منعکس می کنند. رنگ های پر رنگ و غلیظ فضای کمتر و هیجان بیشتری را منعکس می کنند در حالیکه رنگ های ملایم حالت رسمی تری از وب سایت و تجارت شما را به نمایش می گذارند.

انسان چگونه رنگ ها را می بیند و درک می کند؟

اسحاق نیوتون شاید اولین کسی بود که فهمید رنگ ها ذات اشیاء نیستند، بلکه اشیاء نور های رنگی را جذب و منعکس می کنند و آنچه که بازگردانده می شود مغز انسان به عنوان رنگ شیء تعبیر می کند.

چه رنگ هایی جلب توجه می کنند؟

طیف رنگ از سه رنگ اصلی تشکیل شده است: قرمز، زرد و آبی و با ترکیب این سه رنگ، رنگ های ثانویه ایجاد می شوند.

هنگامی جزئیات یک عکس برجسته می شود که یک یا چند ویژگی کوچک مانند اندازه، حالت، بافت و … تفاوت زیادی با واریانس پس زمینه داشته باشد.

توجه بصری و مغز انسان ابتدا به تضاد های رنگ و نور و سپس به ارزش عاطفی و فرهنگی یک رنگ خاص پاسخ می دهد.

طبق تحقیقات تضاد رنگ قرمز-سبز بیشترین تأثیر و تضاد رنگی آبی- زرد کمترین تأثیر را در جلب توجه انسان دارد.

چه رنگ هایی کاربران را به وب سایت شما جذب می کنند؟

شرکت های بزرگ میلیارد ها دلار برای انجام تحقیقات بازار رنگ هزینه می کنند. طبق تحقیقات افراد طی 90 ثانیه از مشاهده اولیه، ناخودآگاه درباره یک محیط یا محصول قضاوت می کنند و بین 62% تا 90% از این ارزیابی فقط بر اساس رنگ است.

رنگ هایی که شما در سایت خود استفاده می کنید روی خریدار و کاربر برای ادامه کلیک در سایت شما تأثیر می گذارد. رنگ ها همچنین به نگه داشتن این افراد در وب سایت شما و بر نحوه واکنش و رفتار آنها تأثیر می گذارد. به عنوان مثال انتخاب رنگ قرمز به عنوان رنگ پس زمینه برای وب سایت یک رستوران باعث جذب کاربران به خرید غذا می شود یا بانک ها معمولا از رنگ آبی برای جلب اعتماد مشتریان در وب سایت خود استفاده می کنند.

منابع رنگی

فرهنگ ها و طبقات اجتماعی مختلف و جنسیت های زن و مرد تعابیر متفاوتی از رنگ ها دارند. بسته به نوع فرهنگ و زن یا مرد بودن یا کلاس اجتماعی رنگ ها می توانند معانی بسیار متفاوتی داشته باشند.

تضاد رنگ در طراحی وب سایت

انتخاب رنگ مناسب در طراحی وب سایت نقش بسیار مهمی دارد. انتخاب یک رنگ مناسب باعث جذب و ماندگاری کاربر در وب سایت می شود در حالیکه اگر رنگ ها به درستی انتخاب نشوند باعث ترک سریع کاربر از سایت می شود که این می تواند بر سئو سایت نیز تأثیر منفی بگذارد.

انتخاب رنگ ها به هدف از ساخت سایت نیز به شدت بستگی دارد. به عنوان مثال اگر سایتی طراحی می کنید که می خواهید مقالات و یا کتاب های گوناگون در آن بارگذاری نمایید بهتر است از رنگ سفید در پس زمینه و از رنگ مشکی برای فونت استفاده کنید. این موضوع باعث می شود که چشم خواننده کمتر خسته شود. یا اگر یک سایت فروشگاهی آنلاین طراحی می کنید بهتر است از رنگ های جذاب و شاد مانند سبز یا پرتقالی استفاده کنید.

رنگ قرمز در طراحی وب سایت

رنگ قرمز ب معنای حمله و خطر است. استفاده بیش از اندازه آن در طراحی وب سایت باعث برهم خوردگی آرامش کاربر می شود و همچنین رنگ قرمز در دنیای تجارت به معنای بدهی و قرض است.

رنگ آبی در طراحی وب سایت

رنگ آبی نشانه اعتماد، امنیت، صلح و آرامش است. طبق تحقیقات افراد در اتاق هایی به رنگ آبی بیشترین کارایی را دارند. آبی در تجارت به معنای حسن نیت و ضمانت مالی است. بهتر است برای وب سایت های بانک ها و مؤسسات مالی از این رنگ برای جذب مشتریان استفاده شود.

رنگ زرد در طراحی وب سایت

رنگ زرد معنای دوگانه ای در طراحی وب سایت دارد. هم معنای شادی و نشاط را دارد هم معنای غم و استرس. در استفاده از رنگ زرد در طراحی وب باید دقت زیادی به خرج داد.

استفاده از افکت های رنگی در طراحی سایت

طرح های رنگی در طراحی وب تأثیر زیادی در جلب توجه و آگاهی کاربران سایت دارند. همچنین می توانند محرک باشند و یا تعبیری از غم یا شادی یا آرامش یا اضطراب را برای کاربران داشته باشند. استفاده از رنگ های مختلف در طراحی وب سایت بایستی به گونه ای باشد که یک هارمونی میان هدف تجارت و مخاطب برقرار کند. مثلا اینکه آیا می خواهید با انتخاب یک رنگ خاص حس غرور را در مخاطب ایجاد کنید یا آرامش؟

برجسته کردن یک المان خاص در طراحی وب سایت

ایده کلی این اصل روانشناختی اینست که هر چه یک کالا برجسته تر باشد بیشتر مورد توجه و یادآوری قرار می گیرد.

طبق تحقیقات ایجاد پالت های طراحی وب که شامل یک رنگ جذاب و جلب توجه کننده است، نه تنها برای جداسازی عناصر خاص موثر است بلکه راه خوبی برای ایجاد ترکیبی است که بسیاری از بازدیدکنندگان دوست دارند.

در آخر بایستی بگوییم وب سایت ها از رنگ های مختلف و متنوعی ساخته شده اند و انتخاب رنگ در پالت رنگی وب سایت ها بستگی زیادی به هدف سایت و مخاطبانش دارد. در انتخاب رنگ در طراحی سایت هیچ راه حل کلی وجود ندارد. برای هر پروژه و طراحی سایت، تصمیم گیری بایستی بر اساس تحقیقات بازار و شناخت کاربر باشد. همچنین بین محتوا و انتخاب رنگ نبایستی رقابتی باشد. در واقع این دو مکمل هم هستند و با داشتن هارمونی و توازن می توانند بیشترین تأثیر را در جذب کاربران داشته باشند.

در پایان می توان به این نتیجه رسید که استفاده از رنگ های جذاب و زیبا در طراحی سایت تاثیر فروانی بر روی مخاطبان و کاربران شما می گذارد . شما می توانید با انتخاب رنگ های حرفه ای در سایتتان، نشان دهید که در کسب و کار خود نیز حرفه ای هستید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز