بهترین رنگ برای وب سایت چیست؟

نوشته شده توسط خانم بربروشان

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=10910

5/5 - (3 امتیاز)

اگر تصمیم به طراحی سایت و راه اندازی یک پایگاه اینترنتی جدید را دارید یا به دنبال تغییر وب سایت کنونی خود هستید، باید موارد مهمی را در نظر داشته باشید که یکی از آنها انتخاب رنگ برای قالب سایت می باشد. در ادامه به شما خواهیم گفت که بهترین رنگ برای وب سایت چیست و چه مواردی را باید در انتخاب رنگ در نظر داشته باشید.

به یاد داشته باشید که طراحی وب سایت بدون برنامه ریزی و با شتاب زدگی نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت. در راه اندازی یک سایت باید بسیاری از موارد را در نظر داشته باید که همانطور که گفته شد یکی از آنها رنگ سایت است. شاید برای شما این موضوع بی اهمیت باشد اما از نظر بسیاری از بازاریاب ها در دیجیتال مارکتینگ هر رنگ روانشناسی مختص به خود را دارد و می توان با انتخاب بهترین رنگ بر مخاطب تاثیر مثبت گذاشت.

نباید فراموش کرد که روانشناسی رنگ ها تاثیر زیادی بر نحوه درک افراد از کسب و کار شما، نحوه واکنش آنها به بازاریابی و نحوه تعامل آنها با شما و محصول شما دارد به همین دلیل انتخاب مناسب رنگ بندی وب سایت در بازاریابی اینترنتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر این اساس انتخاب رنگ برای گرافیک سایت یکی از عوامل مهم در موفقیت کسب و کار شما به واسطه وب سایت است. در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت. قبل از پرداختن به این نوشتار بهتر است بدانید که شرکت طراحی وب سایت دارکوب در 20 سال گذشته توانسته بهترین خدمات طراحی سایت را به مشتریان خود ارائه دهد. تیم های ما در مجموعه دارکوب متشکل از طراح سایت ، گرافیست، تولید کننده محتوا، توسعه دهنده وب، سئو کار و بازاریاب هستند که با کمک و همکاری یکدیگر بهترین سایت ها را تولید می کنند. تمامی متخصصین و کارشناسان ما در این شرکت با آخرین روش ها و الگو های طراحی و بهینه سازی وب سایت آشنا هستند و وب سایت ها را بر همین اساس طراحی و بهینه سازی می کنند.

به شما پیشنهاد می کنیم برای طراحی و راه اندازی وب سایت خود و یا بهینه سازی سایت و سئو با کارشناسان ما در تماس باشید. شما همچنین می توانید به صورت آنلاین و یا حضوری درخواست طراحی سایت خود را در این شرکت ثبت نمایید.

انتخاب رنگ برای سایت

انتخاب بهترین رنگ برای وب سایت ممکن است کمی سخت و نیازمند وقت زیادی باشد به همین دلیل نیاز به صبر و حوصله دارد، اما در صورتی که بهترین و مناسب ترین رنگ را انتخاب کنید شاهد نتیجه عالی خواهید بود.

اگر مخاطب هدف خود را بشناسید، درک آنها و شناخت روحیه مخاطبان به شما در انتخاب رنگ مناسب برای سایت کمک بزرگی می کند. با اینکه سلیقه همه افراد در رنگ مورد علاقه یکسان نیست اما شما می توانید یک رنگ یا یک پالت رنگی که معمولا بین تمامی افراد مورد پسند است را برای قالب سایت خود انتخاب نمایید.

عوامل مختلفی وجود دارند که به شما در انتخاب رنگ مناسب برای وب سایت کمک می کند، با توجه به این موارد بدون شک می توانید مناسب ترین و بهترین رنگ را برای سایت خود انتخاب نمایید.

پس همانطور که گفته شد می توان به این نتیجه رسید که رنگ یکی از مهمترین عناصر طراحی سایت است. تحقیقات مختلف نشان می‌ دهد که افراد در عرض 90 ثانیه پس از مشاهده اولیه، ناخودآگاه درباره یک محیط یا محصول قضاوت می ‌کنند و بین 62 تا 90 درصد از این ارزیابی تنها بر اساس رنگ است. در واقع رنگ ها به طراحی معنا می دهند و احساسات مخاطبان را تحریک می کنند.

در انتخاب رنگ باید به چند فاکتور مهم توجه ویژه ای داشت:

  • روانشناسی رنگ ها
  • استفاده از رنگ ها در فرهنگ های مختلف
  • توجه به رنگ مد سال

روانشناسی رنگ ها

با آنکه درک رنگ توسط افراد ذهنی است اما به خوبی می دانیم که رنگ ها به صورت مستقیم بر روان انسان تاثیرات مثبت و منفی می گذارند. به عنوان مثال رنگ ‌های گرم مانند قرمز، نارنجی و زرد احساساتی از احساس گرما و آرامش گرفته تا احساس خشم و خصومت را در افراد بر می‌ انگیزد. رنگ‌ های سرد مانند آبی، بنفش و سبز اغلب به عنوان رنگ ‌های آرام توصیف می ‌شوند، اما می ‌توانند احساسات غمگینی یا بی ‌تفاوتی را نیز در افراد به وجود آورند.

استفاده از رنگ های مختلف می تواند پیامی مثبت یا منفی ارسال را به مخاطب کند و حتی باعث افزایش فروش شود. اما توجه داشته باشید که جنبه های روانشناختی رنگ ها اغلب تعمیم یافته یا بیش از حد ساده شده است. به عنوان مثال برخی بر این باورند که سبز نشان دهنده طبیعت، قرمز نشان دهنده عشق و آبی آرامش بخش است. این تعمیم‌ ها در مورد رنگ ها همیشه صادق نیستند. سبز می تواند به معنای بیماری باشد، قرمز می تواند نشان دهنده خطر و آبی ممکن است در برخی زمینه ها نماد افسردگی باشد.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه پالت رنگ وب سایت شما پیام درستی را ارسال می کند، تشخیص احساساتی است که رنگ های انتخابی ممکن است برای مخاطبان هدف شما به وجود آورد و این کار تنها با آزمون، خطا و ارزیابی های مختلف امکان پذیر است.

استفاده از رنگ ها در فرهنگ های مختلف

همانطور که می دانید، استفاده از برخی رنگ ها در فرهنگ های مختلف معانی و داستان های مربوط به خود را دارد. جنبه های مختلفی از رنگ از دیدگاه فرهنگی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. برخی از رنگ ها نماد و نشان دهنده برخی گروه های ملی و سیاسی، تیم های ورزشی و … هستند همچنین برخی از رنگ ها با مذاهب و ادیان مختلف ارتباط دارند. تمامی این موارد از جنبه های فرهنگی استفاده از رنگ ها است که می توان آنها را در انتخاب رنگ قالب سایت در نظر گرفت.

به عنوان مثال اگر عرضه کننده محصولات غذایی هستید، انتخاب رنگ قرمز و زرد در کنار هم می تواند برند شما را شبیه به فست فود های زنجیره ای مک دونالد کند و این حس تقلید را در ذهن مخاطب به وجود بیاورد که البته این حس می تواند برای کسب و کار شما مفید یا بد باشد.

همانطور که در بالا گفته شد، شما در هر صورت باید مخاطبان خود را در نظر داشته باشید، اگر مخاطبان جهانی دارید باید از رنگ های خنثی که معنا و مفهوم فرهنگ ندارد استفاده کنید. اما اگر مخاطبان شما تنها محلی و مختص به شهر و کشور خودتان هستند می توانید یک رنگ از فرهنگ های مختلف را انتخاب نمایید.

توجه به رنگ سال

همه ساله وب سایت Pantone با توجه به بررسی ها و مطالعاتی که انجام می دهد، ابتدای هر سال یک رنگ را به عنوان رنگ مد آن سال به مردم در سراسر جهان معرفی می کند.

پنتون به طور گسترده ای در دنیای طراحی به عنوان مرجع رنگ شناخته شده است. این شرکت به همراه سایر شرکت های همکار خود هر سال با توجه به رنگ های موجود در طبیعت و رنگ های استفاده شده در هنر، محصولات پر مصرف، رویداد های مهم جهان، طراحی داخلی، افراد مشهور و … یک رنگ را به عنوان رنگ سال معرفی می کنند. در همین راستا نیز تولید کنندگان لباس، لوازم خانگی، لوازم آرایشی و … در تولید محصولات خود از آن رنگ بهره می برند.

گرایش های مصرف کننده مانند پایداری و سادگی گاهی اوقات بر رنگ های مد نیز تأثیر می گذارد. تولید محصولات مختلف در چند سال گذشته پایداری خود را از دست داده اند و به معنای واقعی کلمه با مد و الگوی غالب در جهان حرکت می کنند. این مورد بخصوص در انتخاب رنگ بسیار مشهود است. به عنوان مثال شرکت اپل در سال های قبل تنها از رنگ های سفید و کمی طوسی و مشکی استفاده می کرد چه در وب سایت خود و چه در تولید محصولات الکترونیکی اما در سال های قبل شاهد تولید محصولات در رنگ بندی های مختلف توسط این شرکت بوده ایم. پس نمی توان گفت که تغییر رنگ وب سایت و یا محصولات و در هر سال، اعتبار و شهرت یک برند را خدشه دار می کند. در بسیاری از مواقع این کار با استقبال مخاطبان و همچنین افزایش فروش روبه رو می شود.

با این حال بهتر است همیشه یک رنگ ثابت که نشان دهنده هویت برند شما است را انتخاب کنید و بعد ها برای تبلیغات و یا تولید محصولات جدید از رنگ های سالی که پنتون معرفی می کند، استفاده نمایید.

راهنمای انتخاب بهترین رنگ برای سایت

با توجه به موارد گفته شده در بالا، در ادامه با معرفی چند رنگ پر طرفدار، شما را در انتخاب مناسب ترین رنگ برای سایت یاری خواهیم کرد.

رنگ سفید

یکی از رایج ترین رنگ های خنثی که در طراحی بسیاری از سایت ها از آن استفاده می شود، رنگ سفید می باشد. رنگ سفید را می توان در کنار هر رنگ دیگری در سایت استفاده نمود. اگر از رنگ سفید در پس زمینه استفاده می کنید باید برای کنتراست contrast یا تضاد از رنگ های تیره تر استفاده کرد. اگر از رنگ های نزدیک به سفید مانند زرد ملایم یا کرم استفاده کنید متن در پس زمینه خوانایی خوبی نخواهد داشت.

استفاده از رنگ سفید باعث تمیزی قالب سایت می شود. استفاده از صورتی نئونی در کنار رنگ سفید، قالب سایت را منحصر به فرد خواهد کرد، بخصوص اگر از تصاویر با کیفیت در صفحه استفاده می کنید. اگر در سایت خود تصاویر زیادی خواهید داشت و دیدن آنها توسط مخاطبان برای شما مهم است، پیشنهاد می کنیم رنگ اصلی سایت خود را، رنگ سفید انتخاب کنید. این کار باعث برجسته شدن عکس های موجود در صفحه می شود.

رنگ قرمز

یکی از پر استفاده ترین رنگ ها در سایت ها، رنگ قرمز است. این رنگ که نشانه قدرتمندی می باشد، می تواند جسارت و هیجان را به مخاطب منتقل کند. اگر سایت شما در ارتباط با مد و پوشاک است می توانید از این رنگ به عنوان رنگ پس زمینه استفاده کنید. استفاده از رنگ قرمز در هر جا و مکانی باعث جلب توجه مخاطب می شود به همین دلیل است که بسیاری از رستوران ها در دکور و دیوار های خود از رنگ قرمز استفاده می کنند.

شما هم اگر به دنبال جلب توجه مخاطب در سایت هستید، می توانید از این رنگ استفاده بهینه کنید. همچنین پیشنهاد می شود از رنگ های خاکستری، مشکی و سفید نیز به عنوان تضاد در صفحه استفاده نمایید، چرا که این رنگ ها هیجان رنگ قرمز را کم نخواهند کرد.

رنگ آبی

یکی از پر استفاده ترین و امن ترین رنگ ها، رنگ آبی می باشد. استفاده از رنگ آبی و هر ترکیبی از آن در طراحی وب سایت می تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. منظور از امن بودن رنگ آبی، دو مورد بسیار مهم می باشد؛ اول اینکه رنگ آبی مورد پسند بسیاری از مردم است و مانند رنگ صورتی جنسیتی ندارد و مورد دوم مربوط به روانشناسی این رنگ می باشد که باعث بر انگیختن حس اعتماد و اطمینان در مخاطب می شود.

به همین دلایل در بسیاری از سایت ها از رنگ آبی استفاده شده است. فیس بوک، توییتر، لینکدین و بسیاری از بانک های بزرگ از این رنگ در وب سایت خود استفاده کرده اند. شما صاحب هر نوع کسب و کاری که باشید می توانید از این رنگ در سایت خود استفاده نمایید.

رنگ سبز

استفاده از رنگ سبز با آنکه طرفداران خود را دارد در هر نوع وب سایتی توصیه نمی شود، اگر سایت شما مرتبط با طبیعت است می توانید از این رنگ استفاده نمایید. همچنین استفاده از رنگ سبز و سفید در کنار هم می تواند حس خوبی در مخاطب به وجود بیاورد.

رنگ سبز سایه های مختلفی دارد و شما به راحتی می توانید از این رنگ ها در کنار هم برای قالب سایت خود استفاده نمایید. استفاده از پالت رنگ سبز در سایت می تواند سایت را منحصر به فرد و زیبا کند.

رنگ مشکی

استفاده از رنگ مشکی در سایت ریسک زیادی به همراه خواهد داشت. برخی از مردم ترجیح می دهند در شب صفحه نمایش خود را تاریک کنند تا به راحتی محتوای صفحه را بخوانند و برخی دیگر ترجیح می دهند صفحه سفید باشد و به جای آن نور صفحه خود را کم می کنند. به هر حال در انتخاب رنگ مشکی برای سایت خود باید مخاطبان هدف را شناسایی کنید و مطابق با سلیقه آنها از این رنگ در سایت خود استفاده نمایید. با آنکه این رنگ سایت را شیک و زیبا می کند اما می تواند باعث ترک مخاطب از سایت شود.

رنگ نارنجی

ترکیب رنگ زرد و قرمز باعث به وجود آمدن این رنگ زیبا یعنی رنگ نارنجی می شود، رنگ نارنجی نیز مانند رنگ های یاد شده در بالا انتخابی مناسب برای انواع وب سایت است که باعث ایجاد حس نشاط و انرژی در مخاطب می گردد.

رنگ نارنجی نیز مانند قرمز باعث جلب توجه می شود به همین دلیل در تابلو ها و مخروط های راهنمایی و رانندگی برای جلب توجه رانندگان از این رنگ استفاده می شود. استفاده از رنگ نارنجی در کنار آبی با ایجاد یک پالت رنگی زیبا می تواند ظاهر سایت را خاص و ویژه کند.

رنگ زرد

این رنگ آفتابی مانند رنگ نارنجی حس شادی و نشاط را در مخاطب به وجود می آورد. این رنگ بر روی نیم کره چپ مغز تاثیر می گذارد به همین دلیل اگر در محتوا به کار رود می تواند باعث تجزیه و تحلیل آنها توسط مخاطب شود.

این رنگ در بسیاری از سایت ها به عنوان رنگ اصلی زمینه استفاده می شود. زرد نسبت به رنگ قرمز و نارنجی جلب توجه کمتری دارد اما با این حال زرد پر رنگ تاثیر خوبی بر توجه مخاطب دارد. استفاده از رنگ زرد پاستلی نیز باعث ایجاد حس آرامش در مخاطب می شود.

رنگ صورتی

این رنگ منحصر به فرد که اغلب توجه خانم ها را به خود جلب می کند، یک رنگ مدرن، ملایم و جذاب است. استفاده از این رنگ بیشتر مختص به سایت هایی است که به بانوان مرتبط می باشد. معمولا سایت های فروش لوازم آرایشی و بهداشتی با این رنگ طراحی می شوند.

استفاده از رنگ صورتی برای سایت هایی که مخاطبان عمومی دارند یعنی مخاطبان آقا نیز دارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود مگر آنکه به عنوان یک رنگ خنثی در پس زمینه استفاده شود.

رنگ قهوه ای

انتخاب این رنگ خنثی برای سایت نیز مانند رنگ مشکی کمی ریسک پذیر است چرا که بسیاری از مخاطبان خانم این رنگ را متعلق به آقایان می دانند. با این حال اگر از این رنگ به درستی و در کنار رنگ های متضاد استفاده نمایید، می توانید باعث جلب توجه مخاطب شوید.

شما می توانید از رنگ قهوه ای روشن تا رنگ قهوه ای مایل به برنز در سایت خود استفاده نمایید، بخصوص اگر محصولات مرتبط به آقایان را عرضه می کنید.

هر کدام از این رنگ ها می تواند انتخاب شما برای رنگ وب سایت باشد. اما شما می توانید تنها از رنگ محصول خاصی که تولید و عرضه می کنید در قالب سایت استفاده نمایید. به عنوان مثال اگر فقط مکمل خوراکی خاصی را در سایت خود به فروش می رسانید، می توانید تنها از رنگ برچسب قوطی آن در سایت استفاده نمایید. به هر حال انتخاب رنگ مناسب برای وب سایت کاری بسیار سخت و اما مهم می باشد. اگر رنگی انتخاب کرده اید برای مخاطبان جذاب نیست می توانید بعد ها با اعلام یک همه پرسی میان آنها، یک رنگ دیگر را برای سایت خود انتخاب نمایید.

امید است گفته های بالا شما را در انتخاب بهترین رنگ برای سایت یاری کرده باشد. ما در مجموعه طراحی وب سایت دارکوب در تلاش هستیم با ارائه بهترین خدمات طراحی سایت بتوانیم صاحبان مشاغل مختلف را در رسیدن به اهداف تجاری شان یاری نماییم. شرکت طراحی سایت دارکوب علاوه بر ارائه خدمات طراحی سایت و بهینه سازی سایت، خدمات آموزشی شامل آموزش طراحی سایت، آموزش وردپرس، آموزش سئو و بهینه سازی سایت و … نیز ارائه می دهد. علاقمندان می توانند به صورت حضوری یا آنلاین با مشاوران ما در ارتباط با برگزاری دوره های آموزشی، کسب اطلاعات نمایند.

بهترین رنگ برای طراحی سایت چه رنگی می باشد؟

در انتخاب رنگ برای سایت باید به فاکتور های مختلفی از جمله نوع محصولات، مخاطبان هدف، روانشناسی رنگ ها، رنگ های مد سال، فرهنگ جامعه و … توجه نمود. از پر استفاده ترین رنگ ها می توان به رنگ های قرمز، سبز، سفید، مشکی، بنفش، قهوه ای، نارنجی، زرد، آبی و صورتی اشاره نمود.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز