بهینه سازی وب سایت برای سال 1402

نوشته شده توسط میلاد سبزی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=8207

4.5/5 - (8 امتیاز)

بهینه سازی وب سایت هنوز هم یکی از بحث های داغ دنیای اینترنت و بازاریابی اینترنتی است. میلیون ها وب سایت هر روز در تلاش هستند تا رتبه خوبی از گوگل و دیگر موتور های جستجو دریافت کنند. اگر با بهینه سازی وب سایت آشنا باشید حتما می دانید که سئو وب سایت امری پیچیده و طولانی است. اما اگر توسط متخصص آن انجام شود بسیار ساده خواهد بود. از زمانی که سئو سایت حائز اهمیت شد تا به امروز، قوانین و شیوه نامه های آن تغییرات بسیاری داشته است. هر ساله قوانین جدید یا تغییرات اساسی در آن به وجود می آید. در این مقاله نیز سعی داریم به بهینه سازی سایت برای سال 1402 بپردازیم.

به روز بودن در بهینه سازی وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که ممکن است قوانینی که امروز برای سئو است، در ماه های آینده به موارد مخرب در رتبه بندی سایت تبدیل شود. به همین دلیل همیشه گفته ایم که این کار باید توسط سئو کار و کارشناس مربوط به بهینه سازی سایت انجام شود.

از این رو به شما پیشنهاد می کنیم برای بهینه سازی سایت خود با کارشناسان شرکت طراحی وب سایت دارکوب مشاوره حضوری یا آنلاین به صورت رایگان داشته باشید. شرکت طراحی وب سایت دارکوب با بیش از 18 سال سابقه در ارائه خدمات طراحی وب سایت توانسته به یکی از شرکت های مطرح در حوزه طراحی وب سایت و بهینه سازی سایت تبدیل شود.

همچنین شرکت طراحی سایت دارکوب با ارائه خدمات دیجیتال مارکتینگ می تواند شما را در برند سازی و افزایش مشتری یاری نماید. برای ارتباط با کارشناسان ما کافیست با راه های ارتباطی موجود در سایت به صورت آنلاین یا حضوری با ما در تماس باشید.

بهینه سازی سایت

همانطور که می دانید سئو SEO: Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتور جستجو می باشد. برای بازدید از وب سایت ها دو روش کلی وجود دارد؛ جستجو با کلمات مرتبط و تایپ نام سایت مورد نظر در موتور های جستجو یا ورود مستقیم به سایت از طریق آدرس URL آن، که عمدتا کاربران روش اول را انتخاب می کنند.

اگر در جستجو کلمات مرتبط، وب سایت شما در صفحه اول نتایج SERP نباشد، بدون شک بازدیدکننده زیادی بدست نخواهید آورد. زیرا فقط تعداد محدودی از جستجوگران به صفحات دیگر مراجعه می کنند و اغلب آنها فقط از چند سایت ابتدایی لیست نتایج بازدید می کنند.

این امر به قدری مهم است، که باعث به وجود آمدن رقابت بر سر جایگاه های برتر در موتور های جستجو به ویژه گوگل شده است. به همین دلیل رسیدن به این جایگاه کمی سخت و در مدت زمان زیادی امکانپذیر می باشد. اما نگران نباشید ما در این مقاله به شما راه هایی را معرفی می کنیم که بتوانید در سال 1402 وب سایت خود را بر اساس آنها بهینه سازی نمایید.

بهینه سازی وبسایت برای تلفن های همراه

از زمان عرضه تلفن های همراه هوشمند تا به امروز زمان زیادی نمی گذرد، در این سال ها تلفن های همراه توانسته اند به یک وسیله ضروری در زندگی مردم تبدیل شوند. قابلیت این دستگاه های کوچک بسیار زیاد است و مردم با ابتدایی ترین دانش می توانند بسیاری از کار های خود را با آنها انجام دهند.

در سال های اخیر که استفاده از تلفن همراه بیش از پیش شده است، بسیاری از کاربران اینترنت را کاربران تلفن همراه تشکیل می دهند. مردم می توانند در هر مکان و زمانی بدون سختی و با چند کلیک ساده از طریق موبایل های خود به اینترنت متصل شوند. روزانه میلیون ها خرید آنلاین با استفاده از گوشی های همراه انجام می شود. به همین دلیل کاربران این دستگاه ها برای موتور های جستجو اهمیت ویژه ای دارند.

بیش از 55 درصد از بازدید های گوگل متعلق به کاربران تلفن همراه است. این موتور جستجو تصمیم گرفت از سال 2018 میلادی شناسایی و ایندکس کردن وب سایت های سازگار با تلفن همراه را آغاز کند و از آن زمان تا به امروز به یکی از فاکتور های مهم سئو تبدیل شده است.

سازگاری وب سایت با تلفن همراه responsive در سال 1402 و 2023 یکی از الزامات گوگل است. به معنای دیگر سایت هایی که با تلفن همراه سازگار نباشند نمی توانند رتبه خوبی بدست بیاورند و ایندکس کردن آنها نیز در زمان زیادی انجام می شود. برای آنکه وب سایت شما مورد پسند کاربران موبایل واقع شود، لازم است چند نکته را رعایت نمایید:

  • طراحی نسخه موبایلی وب سایت شما باید مناسب باشد. در انتخاب تم و قالب دقت نمایید.
  • تصاویر موجود در وب سایت باید با اندازه نمایشگر تلفن های همره سازگار باشد.
  • سعی کنید عناوین وب سایت را کمتر از 55 کاراکتر انتخاب کنید. هر چه عناوین کوتاه تر باشد نمایش آنها بهتر خواهد بود.
  • از تکنولوژی AMP: Accelerated Mobile Pages برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت در تلفن های همراه استفاده نمایید. برای اطمینان از سرعت سایت می توانید از Mobile-Friendly Test tool که یکی از ابزار های گوگل است، استفاده کنید.
  • در طراحی قالب سایت دقت نمایید که بنر های بزرگ می تواند نمایش جالبی در موبایل ها نداشته باشند. پس حدالمکان از بنر هایی با ابعاد استاندارد استفاده کنید.
  • استفاده از popup نیز می تواند رضایت کاربر از سایت را کاهش دهد.
  • در طراحی قالب سایت از المان هایی استفاده کنید که باعث دسترسی سریع کاربران به بخش های مختلف سایت شود.
  • در بسیاری از مقالات استفاده از منوی همبرگری Hamburger menu نیز در طراحی Navigation توصیه شده است. البته استفاده از این منو مزایا و معایب خود را به همراه دارد.

افزایش سرعت بارگذاری سایت

کنترل سرعت وب سایت در جهت افزایش آن، یکی از موارد مهم سئو در سال 1402 می باشد. اغلب کاربران، به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند به همین دلیل آنها در بازدید از وب سایت های مختلف انتظار دارند صفحات سایت در کمتر از 5 ثانیه بارگذاری شود. اغلب کاربران در بازدید از سایت ها عجله دارند به همین دلیل اگر وب سایتی به کندی باز شود، به سرعت آن را ترک خواهند کرد.

این مسئله برای گوگل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. خزنده ها و الگوریتم های گوگل به سرعت می توانند ترک بازدید کننده از سایت را به دلیل سرعت پایین آن درک کنند. کندی سرعت سایت می تواند تا 7 درصد و یا حتی بیشتر نرخ تبدیل را کاهش دهد. این یعنی شما می توانید مشتری بالقوه خود را به راحتی از دست بدهید.

همچنین سرعت پایین می تواند رتبه بندی در نتایج موتور های جستجو را به شدت کاهش دهد. به همین دلیل مهم است که وب سایت شما در کمتر از 5 ثانیه بارگذاری شود. Google’s PageSpeed Insights و GTmetrix از ابزار هایی هستند که شما با استفاده از آنها به صورت رایگان می توانید تست سرعت سایت را انجام دهید. با استفاده از این ابزار ها همچنین می توانید عواملی که باعث کندی سرعت سایت می شوند را تشخیص دهید. معمولا عوامل زیر بر سرعت سایت تاثیر می گذارند شما می توانید با اصلاح آنها تا حد قابل توجهی سرعت سایت را افزایش دهید:

  • حجم تصاویر استفاده شده در سایت: با فشرده سایز و کاهش حجم عکس ها می توانید در افزایش سرعت سایت تاثیر بگذارید.
  • فایل های جاوا اسکریپت و CSS: فایل های اضافی و دستورالعمل های بی استفاده به شدت بر کندی سایت تاثیر می گذارند. با حذف این فایل ها و همچنین حذف فضای خالی میان کد ها می توانید سرعت سایت را تا حدودی افزایش دهید.
  • استفاده از سرور های مناسب و با سرعت بالا
  • فعال کردن کش یا حافظه پنهان سایت
  • فعال کردن lazy loading در وب سایت: lazy loading یا بارگیری نا همزمان یک الگوی طراحی سایت در توسعه وب سایت است که باعث به تعویق افتادن مقدار دهی اولیه می شود.

بهینه سازی و همگام سازی Core Web Vital

Core Web Vital بخشی از به روز رسانی Page Experience توسط Google است. Core Web Vital در واقع یک الگوریتم گوگل می باشد که به وبمستر اضافه شده است. این الگوریتم در سال گذشته معرفی شده و مربوط به سرعت جستجو گوگل است.

از سال 2020 معیار های جدیدی به سئو افزوده شده است که بهینه سازی سایت بر اساس آنها اجباری می باشد. تمرکز اصلی هسته حیاتی سایت بر بارگذاری، تعامل، پایداری بصری است.

در این معیار ها، گوگل فاکتور هایی که از اهمیت بالایی برخوردار هستند را مشخص کرده است. این معیار ها عبارتند از:

  • LCP (Largest Contentful Paint) بزرگترین رنگ محتوا: یک معیار برای ارزیابی مدت زمان بارگذاری صفحات سایت و نمایش آن به کاربران
  • FID (First Input Delay) تأخیر ورودی اول: یک پارامتر برای اندازه گیری Load responsiveness می باشد.
  • CLS (Cumulative Layout Shift) تغییر چیدمان تجمعی: پارامتر برای اندازه گیری Visual Stability است.

از سال گذشته سئو کار ها باید وب سایت ها را بر اساس این پارامتر ها بهینه سازی کنند. این سه پارامتر که متعلق به Core Web Vital هستند با استفاده از ابزار Lighthouse قابل اندازه گیری می باشند این ابزار در PageSpeed Insights و دیگر نرم افزار های پیشرفته تجزیه و تحلیل مانند Finteza وجود دارد. با استفاده از این ابزار ها به راحتی می توانید پارامتر های گفته شده را کنترل و سایت را بر اساس آنها بهینه سازی نمایید.

بهینه سازی Meta Title & Description

از دیگر کار های مهم که در سال 1402 در جهت بهبود سئو وب سایت باید انجام دهید، بهینه سازی توضیحات متا و عنوان است. این دو فاکتور همیشه جز موارد مهم بهینه سازی سایت بوده اند. معمولا اولین چیزی که کاربران در صفحه نتایج جستجو می بینند، عنوان سایت و توضیحات متا است، پس باید در انتخاب آنها دقت و وسواس خاصی داشته باشید. هر چه Meta Title & Description جذاب تر نوشته شوند، راحت تر می توانید کاربران را جذب سایت کنید.

Meta Title همان عنوانی است که کاربران در نتایج جستجوی خود آن را مشاهده می کنند. توضیحات متا نیز همان توضیحاتی است که زیر برچسب عنوان در ارتباط با اطلاعات داخل صفحه نوشته می شود. در انتخاب و نوشتن این دو آیتم مهم می توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

  • بدون شک استفاده از کلمات کلیدی در نگارش عنوان و توضیحات متا بسیار مهم است.
  • نیازی به نوشتن عناوین طولانی نیست. همین که عنوان کوتاه و جذاب باشد به راحتی مخاطب را جذب صفحه می کند.
  • در نوشتن توضیحات متا حتما خلاصه ای کوتاه از محتوای صفحه ذکر شود.
  • توضیحات متا را مملو از کلمات کلیدی نکنید این کار هیچ تاثیری در رتبه بندی بهتر ندارد.

بهینه سازی تصاویر استفاده شده در سایت

یکی دیگر از موارد مهم بهینه سازی سایت که همیشه به انجام آن تاکید داریم، بهینه سازی عکس های موجود در وب سایت است. بر خلاف باور بسیاری از افراد بهینه سازی تصاویر سایت نقش بسزایی در جذب مخاطب دارد. این کار نه تنها باعث افزایش جستجو می شود بلکه موجب جذب مخاطبان بیشتر نیز می گردد. موارد موجود در زیر می تواند شما را در بهینه سازی عکس ها یاری کند.

  • توجه به فرمت فایل: همیشه فرمت هایی را برای عکس های خود انتخاب کنید که حجم آنها برای بارگذاری توسط کاربران کم باشد. در سال های قبل استفاده از قالب Gif و Jpg توصیه می شود اما در سال جدید استفاده از فرمت WebP نیز پیشنهاد شده است.
  • کاهش حجم عکس ها: موارد مختلفی بر سرعت لود سایت تاثیر می گذارند که یکی از آنها حجم تصویر های موجود در صفحات سایت است. قبل از آپلود عکس ها در سایت باید حجم آنها را با استفاده ابزار ها و وب سایت های مختلف تا حد قابل توجهی کاهش دهید. می توانید از افزونه های TinyJPG و Smush استفاده کنید.
  • استفاده از برچسب alt: یکی از موارد مهم در بهینه سازی عکس ها استفاده از برچسب alt است. این برچسب به مرورگر ها در شناسایی تصویر کمک می کند. عنوان و موضوع هر عکس باید در برچسب alt ذکر شود.
  • فعال کردن lazy loading : همانطور که در بالا گفته شد فعال کردن lazy loading یکی از موارد مهم در سال جدید در ارتباط با بهینه سازی وب سایت است. Lazy Loading باعث می شود تصویر تا زمانی که به آنها نیازی نیست در سایت بارگذاری نشوند و در صورت نیاز کاربر لود می شوند.

سئو فنی را بررسی کنید

بررسی سئو فنی تا حد زیادی می تواند در جذب بازدید کننده موثر باشد. سئو فنی تمامی معیار های مهم بهینه سازی سایت را در بر می گیرد. شما می توانید با استفاده از ابزار هایی نظیر SEMrush ، WooRank و Ahrefs بهینه سازی فنی سایت خود را کنترل کنید. مهمترین فاکتور های سئو فنی عبارتند از

  • سازگاری با تلفن همراه و user friendly در مویابل ها
  • بر طرف کردن خطا های sitemap.xml و robots.txt
  • بررسی خطا های crawl و indexing
  • بررسی Google Search Console و حل مشکلات مربوط به آن
  • رفع ارور های 403 و 404 که مربوط به سرور هستند.

انجام تمامی موارد بالا برای سال 1402 در جهت بهینه سازی وب سایت می تواند شما را در کسب نتیجه بهتر یاری نماید. مسئله سئو و بهینه سازی وب سایت ها یکی از موارد حیاتی در بازاریابی اینترنتی هستند. شما بدون سئو نمی توانید استراتژی مناسبی در بازاریابی دیجیتالی داشته باشید. به همین دلیل به شما عزیزانپیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در شرکت طراحی وب سایت دارکوب به صورت آنلاین و حضوری در ارتباط باشید.

انواع سئو چیست؟

  • سئو داخل صفحه (on-page seo)
  • سئو تکنیکال (technical seo)
  • سئو خارج صفحه (off-page seo)

سئو داخل صفحه

سئو داخل صفحه مربوط به محتوا یا مطالبی که شما داخل سایت خود قرار داده اید میشود و استراژی که شما برای بهینه سازی مقالات سایت خود در نظر گرفته اید. این نوع از سئو به موتور های جستجو کمک میکند تا محتوای شمارا بهتر درک کنند و مقاله شما را با ارزش بدانند.

این نوع از سئو به بخش های مختلفی تقسیم میشود که شامل:

  • انتخواب کلمات کلیدی: یکی از مهم ترین بخش های سئو انتخواب درست کلمات کلیدی برای حرفه یا حوزه کاری شما است که کمک میکند مقاله شما در گوگل شناخته بشود.
  • تولید محتوا: قرار دادن محتوا مفید و با کیفیت بالا و استفاده از کلمات کلیدی به شما کمک میکند تا کاربران از مقاله شما استقبال کنند و جذب سایتتان بشوند.
  • بهینه سازی کلمات کلیدی: استفاده درست و هدفمند از کلمات کلیدی در مقالات و رعایت اصول متا تگ.

شما با استفاده از ابزار keyword tools میتوانید کلمات کلیدی مهم و مرتبط با کار خود را پیدا کنید و همچنین کلماتی را که بیشترین سرچ را دارند پیدا کرده و از آنها استفاده کنید و از این طریق بهینه سازی کلمات کلیدی انجام میشود.

سئو تکنیکال

سئو فنی مربوط به عناصر خارج از محتوای شما است. و در واقع به بهبود عملکرد و ساختار پایه ای وب سایت می پردازد تا موتور های جستجو گر بتوانند محتوا را بهتر درک کنند. سئو تکنیکال یک تجربه کاربری خوب را فراهم میکند و به موتور های سرچ کمک میکند تا سایت را با کیفیت بالاتری ببینند.

سئو مربوط به این قسمت شامل:

  • میزان سرعت سایت
  • واکنش پذیری سایت
  • ساختار سایت
  • داده های ساختار یافته
  • امنیت سایت

سئو خارج صفحه

سئو خارج صفحه مربوط به ارتباط شما با سایت های دیگر و به گونه ای معرفی و تبلیغ سایت شما میشود. این کار باعث ایجاد اعتبار شما بین سایت های دیگر شده و در نهایت باعث میشود کاربران بیشتری از سایت شما بازدید کنند. لینک هایی که سایت شما از دیگر وب سایت ها دریافت میکند باعث میشود تا موتور جستجو گر گوگل سایت شما را به عنوان سایتی معتبر و با ارزش بشناسد.

سئو خارجی شامل موارد زیر میشود:

  • بک لینک سازی
  • تبلیغ در سایت های دیگر
  • اشتراک گزاری سایت در صفحات اجتماعی

در کل برای داشتن یک سئو خوب و حرفه ای شما باید از هر سه نوع سئو استفاده کنید. هنگامی که شما از انواع مختلفی از سئو استفاده میکنید شانس بیشتری در کسب موفقیت در زمینه سئو خواهید داشت.

خدمات سئو سایت چیست؟

خدمات سئو مربوط به مواردی میشود که با رعایت کردن اصول آن میتوان جایگاه و رتبه خود را در گوگل افزایش داد. هنگامی که شما رتبه بالایی در گوگل به دست بیاورید باعث میشود تا بازدید از سایت شما بیشتر بشود و کسب و کار شما رشد خوبی را به دست بیاورد. تمامی کارهایی که در داخل سایت و خارج سایت برای سئو انجام میشود تا با سرچ کردن کلمه کلیدی مورد نظر سایت در رتبه های اول نمایش داده شود خدمات سئو میگویند. خدمات سئو شامل فرایندی است که با توجه به حرفه و حوزه کاری شما استراتژی مورد نظر برای بالا آوردن سایت در گوگل در نظر گرفته میشود.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز