تاثیر رفع لینک های شکسته بر روی سئو وب سایت

نوشته شده توسط سما کتیبه

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=19826

5/5 - (2 امتیاز)

مدیران وب سایت های مختلف میدانند که تجربه کاربری مناسب چقدر دارای اهمیت است و میتواند برروی بازدهی وب سایت آنها و بهتر دیده شدن صفحه های آن تاثیر گذار باشد، تصور کنید یک روز بسیار شلوغی را داشته اید و حالا به دنبال پیدا کردن راه حل مشکلی هستید که بسیار شما را آشفته کرده است با سرچ کردن در گوگل شروع به پیدا کردن راه حل میکنید که ناگهان جواب سوال خود را بین صفحات بالا آمده گوگل پیدا میکنید با کلیک کردن بر روی صفحه ناگهان با خطای 404 مواجه میشوید، قطعا حس ناخوشایندی در تصورتان آمده است.

این خطایی که با آن مواجه شدید تصویر ناخوشایندی را در ذهن کاربران شما خواهد گذاشت که قطعا بر بازدهی سایت شما تاثیر گذار است؛ چرا که الگوریتم گوگل تجربه کاربری خوب را در امتیاز دهی سایت شما تاثیر گذار میداند، در این مقاله قصد داریم که بطور کامل  تعریفی از لینک های شکسته و تاثیر آنها برروی وب سایت شما بگوییم پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

لینک شکسته چیست؟

لینک شکسته در واقع URL هایی هستند که در وب سایت شما فعال نیستند، لینک های شکسته یک جنبه منفی در نظر گرفته میشوند چرا که درواقع این لینک ها بخشی از سایت شما را تشکیل میدهند و در دراز مدت اگر برای رفع آنها تلاش نکنید بر سئو سایت شما تاثیر بدی خواهد گذاشت؛ یکی از وظایف سئوکاران این است که بطور مستمر این لینک ها را شناسایی کنند و به دنبال رفع آنها باشند، زمانی که موتورهای جستجو در حال کرال کردند هستند و به این لینک های شکسته برخورد میکنند این پیام را دریافت میکنند که دسترسی به سایت شما ضعیف است.

این ضعیف بودن دسترسی، به الگوریتم های گوگل این پیام را میرساند که این سایت به بن بست خورده است و در آن رضایت کاربری بالایی وجود ندارد که این موضوع در دراز مدت به سئو سایت شما آسیب خواهد رساند.

علت های بوجود آمدن لینک شکسته چیست؟

علت بوجودآمدن لینک های شکسته به عوامل مختلفی بستگی دارد که ما در اینجا به چند مورد قابل اهمیت آن اشاره میکنیم:

  • به علت تداخل Javascript، CSS، HTML، یا افزونه های CMS
  • ممکن است ساختار وب سایت شما به تازگی تغییر کرده باشد و هیچ ریدایرکتی انجام نشده باشد.
  • ممکن است سایت دیگر در دسترس نباشد و بطور کامل منتقل شده باشد.
  • لینک محتوایی که قرار داده بودید و کاربر به دنبال آن است مثل فایل و یا ویدیو منتقل یا بطور کامل پاک شده باشد.
  • ممکن است URL وب سایت را بصورت اشتباه وارد کرده باشید.

انواع مختلف لینک های شکسته

بطور کلی در یک وب سایت ما دونوع لینک داریم، که هرکدام از این لینک ها اگر شکسته شوند تاثیرات منفی بر روی سئو سایت میگذارد و برای رتبه دهی سایت بسیار مخرب هستند.

1. لینک شکسته داخلی

همانطور که میدانید لینک سازی داخلی یعنی از یک صفحه در وب سایت به صفحاتی دیگر از همان وب سایت لینک بدهید، زمانی که صفحه دوم یا صفحه مقصد وجود نداشته باشد، کاربر شما با خطای 404 مواجه خواهد شد که این یک نمونه از لینک های شکسته داخلی است؛ موارد دیگری مانند خطای نویسنده در تایپ URL، تغییر URL صفحه مقصد و حذف صفحه مقصد از سایت.

2. لینک شکسته خارجی

در لینک سازی خارجی، کاربر از یک صفحه وب سایت به صفحه دیگر سایتی دیگر منتقل میشود. لینک های شکسته خارجی خود به دو نوع تقسیم میشوند، دسته اول که شما به سایت های دیگر داده اید و به دلایلی مانند حذف و یا تغییر آدرس مقصد وب سایت شما اتفاق میوفتد. بهتر است بدانید که مقصد این لینک سایت شما نیست اما کاربر آن را در سایت شما میبیند و این باعث تجربه کاربری نامناسب برای کاربران شما میشود.

دسته دوم شامل بک لینک سازی میشود، که این بک لینکهای شکسته ای هستند که به سایت شما داده شده اند، همانطور که بک لینک سازی های با کیفیت باعث بهبود سئو سایت شما میشود از آن طرف هم اگر بک لینکهای شما از کیفیت بالایی برخوردار نباشد به سایت شما آسیب میرسانند پس بهتر است حتما قبل از حذف و یا تغییر آدرس صفحه ای در سایت خود مطمعن شوید که بک لینکی به سایت شما وارد نشده باشد.

آیا بک لینک های شکسته باید اصلاح شوند؟

توصیه ای که وجود دارد این است که شما باید بک لینک هایی را اصلاح کنید که برای کاربران شما مفید است و زمان خود را برای پیدا کردن همه بک لینک ها هدر ندهید به خصوص اگر سایت شما دارای صفحات متعددی باشد.

در واقع روش مرسوم سئو این است که همه بک لینک های شکسته موجود در یک وب سایت را تعمیر کنند اما توصیه جدیدی که در  آموزش سئو انجام میدهند این است که زمان خود را بگذارید برای بک لینک های مفید، بطور مثال اگر پیوند به محصولی باشد که دیگر فروخته نمیشود و یا پشتیبانی از آن انجام نمیشود بهتر بگذارید کاربر با همان خطای 404 در این مواقع مواجه شود.

چرا باید بک لینکهای شکسته اصلاح شوند؟

همانطور که گفتیم ساخت بک لینک در اعتبار سایت شما بسیار موثر است و در توضیحات پیشین گفتیم لینک های شکسته باعث آسیب رساندن به رتبه بندی شما از نظر موتورهای جستجوی گوگل میشوند، شاید وجود دو تا سه عدد لینک های شکسته تاثیر چندانی در رتبه بندی سایت شما نگذارد اما هرچه تعداد این این لینک ها بیشتر شود قطعا باعث آسیب های جدی به سایت شما خواهد شد.

وجود لینک شکسته و نمایش مداوم آن باعث میشود که کاربران وب سایت شما از آن خسته شوند و میزان بازدید از سایت شما به حداقل برسد و همچنین اعتبار سایت شما از بین خواهد رفت و این پیام را به کاربران شما میدهد که شما اهمیتی به سایت خود نمیدهید.

چگونه لینک های ناقص را اصلاح کنیم؟

بهترین راه برای اینکه لینک های ناقص خود را اصلاح کنید، ریدایرکت کردن آنها است به ویژه برای لینک هایی که در گوگل ایندکس شده اند و رتبه بالایی هم در کلمات کلیدی خاصی دریافت کرده اند.

1. صفحات با لینک های زیاد را پیدا کنید.

صفحاتی که لینک های زیادی دارند مستعد این هستند که حتما یک بک لینک شکسته دارند، برای صفحاتی که لینک های زیادی دارند باید زمان بیشتری را صرف کنید تا لینک های شکسته را پیدا کنید؛ برای پیدا کردن لینک های شکسته ابزارهای مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها میتوانید آنها را پیدا کنید.

  • یافتن لینک های شکسته با استفاده از سرچ کنسول: این یک روش کاربردی برای یافتن لینک های شکسته وب سایت است، که باید وارد سرچ کنسول شوید سپس در بخش Pages روی گزارش های Not Indexed کلیک کنید تا فهرستی از لینک های شکسته 404 را به دست آورید.
  • یافتن لینک های شکسته به روش دستی: اگر تعداد صفحات وب سایت شما کم است میتوانید با صرف زمان اندکی و بررسی تک لینک های موجود در فوتر و هدر و… لیست کاملی از لینک های وب سایت خود را به دست آورید و به بررسی لینک شکسته موجود در وب سایت خود بپردازید.
  • یافتن لینک های شکسته با استفاده از گوگل آنالیتیکس: برای پیدا کردن لینک شکسته با استفاده از گوگل آنالیتیکس پس از ورود به صفحه خود یک خروجی دریافت میکنید و لیست به دست آمده را در اسکریمینگ فراگ مورد بررسی قرار میدهید، سپس اصلاحات خود را الویت بندی کنید و شروع به کار کنید.
  • یافتن لینک های شکسته با استفاده از گوگل کروم: برای یافتن لینک های شکسته به کمک افزونه هایی که در گوگل کروم وجود دارد و با نصب آنها میتوانید لینک های شکسته را پیدا کنید.

2. لینک های شکسته را ریدایرکت کنید.

اینکه لینک های شکسته را از همان ابتدا ریدایرکت کنید، به ویژه برای سایت هایی که تعداد صفحه های آن زیاد است راحت ترین راه این است که در هنگام تغییر آدرس کلی ریدایرکت را به تمامی لینک های قبلی آن لینک دهیدف این کار از طریق ابزارهای گوگل امکان پذیر است.

3. از ابزارهای چک کننده لینک استفاده کنید.

یکی از ابزارهای بهینه سازی سایت که میتوان به وسیله آن لینک های شکسته را بررسی کرد ابزارهایی هستند که در گوگل آنالیتیکس از آن ها استفاده میشود و اطلاعات کاملی در مورد لینک های شکسته در اختیار ما قرار میدهد اما اگر هم نخواستید میتوانید از ابزارهای موجود در گوگل کروم است استفاده کنید مانند سایت Backlinko که یک اکستشن مخصوص دارد که تمام لینک های سایت را بررسی میکند.

تاثیر لینک های شکسته بر سئو سایت چیست؟

اگرچه که گوگل به طور مستقیم اسمی از لینک های شکسته در رتبه بندی های خود نیاورده است اما وجود لینک های شکسته بطور غیر مستقیم بر سئو تکنیکال سایت تاثیر گذار است. اما بهتر است بدانیم که تاثیر غیر مستقیم چگونه عمل میکند.

تجربه کاربری بد با لینک های شکسته

در بررسی سئو سایت به این نتیجه رسیده اند که کاربران در هنگام مواجه شدن با خطای 404 تجربه کاربری بدی را از وب سایت در خاطر خواهند داشت، الگوریتم های گوگل بطور دائم در حال به روز رسانی و تغییر هستند و هدف اصلی آنها این است که کاربر بهترین تجربه را از وب سایت مد نظرش داشته باشد، این الگوریتم ها در هنگام مواجه با لینک های شکسته چون تجربه کاربر برای آنها در الویت است و خواه ناخواه این موضوع باعث دید منفی گوگل و کاربر به سایت شما میشود.

افزایش نرخ پرش با لینک های شکسته

یکی از مهمترین فاکتورهای، سئو داخل سایت جهت رتبه بندی سایت میزان تعامل کاربران با وب سایت شما است، هنگامی که مشتری وارد فروشگاه شود و تعاملی با فروشنده نداشته باشد در واقع این باعث اثر منفی به آن فروشگاه میشود در وب سایت ها هم دقیقا همینطور است؛ وجود لینک های شکسته در وب سایت شما و یا خالی بودن صفحه ی شما باعث ترک کاربر از وب سایت شما میشود و این همان افزایش نرخ پرش سایت است.

بهترین افزونه های برای پیدا کردن لینک های شکسته

در قسمت های قبل گفتیم که افزونه های کروم در یافتن لینک های شکسته بسیار کمک کننده است، در ادامه بهترین افزونه ها را برای شما آورده ایم:

  •  افزونه  SEOquake: یکی از کامل ترین افزونه های سئو خارج سایت این است، که یکی از محبوب ترین افزونه های سئوکاران است، این پلاگین لینک های خراب در یک صفحه وب سایت را میابد و حتی سایر مشکلات موجود در صفحه را به اطلاع شما میرساند.
  • افزونه W3C Link Checkerاین افزونه یکی از افزونه هایی است که توسط سازمان جهانی وب توسعه داده شده است، و شما میتوانید به وسیله آن لینک های شکسته وب سایت خود را بیابید.
  • افزونه Check My Linksاین افزونه بعد از بررسی وب سایت شما، لینک های شکسته را با رنگ قرمز به نمایش میگذارد و لینک های سالم را با رنگ سبز نمایش میدهد.
  • افزونه LinkMinerاین افزونه این قابلیت را دارد که شما به محض اینکه فعالیت خود را شروع کردید، بررسی از سایت شما را انجام میدهد، سپس وضعیت را به شما گزارش میدهد.
  • افزونه Link Checkerاین افزونه همانطور که از اسم آن پیداست بعد از آنالیز صفحه شما، وضعیت لینک های شکسته را در قالب یک لیست در اختیار شما میگذارد.

سخن آخر

برای بهبود عملکرد وب سایت خود باید بدانید که از بک لینک ها غافل نشوید و زمان خود را برای تعمیر و اصلاح همه بک لینک های شکسته هدر ندهید بلکه هوشمندانه بک لینک های شکسته مفید را پیدا کنید و شروع به تعمیر آنها کنید چرا که این کار باعث میشود عملکرد سایت شما بهبود بخشد و جزو رتبه های اول گوگل شوید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز