سه روش جهت افزایش فعالیت گوگل بات بر روی سایت

نوشته شده توسط سما کتیبه

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=20582

5/5 - (1 امتیاز)

گوگل بات یک خزنده وب است که وظیفه اش جمع آوری اطلاعات صفحات سایت های گوناگون است، پس از آن که خزنده های گوگل اطلاعات لازم را از صفحات مختلف جمع آوری کردند آن ها را به سرورهای گوگل جهت آپدیت و به روز رسانی برای ایندکس گوگل ارسال می کنند، جالب است بدانید که به طور کلی دو نوع گوگل بات وجود دارد، یک گوگل بات مربوط به تلفن های همراه و گوشی های هوشمند می شود و گوگل بات بعدی مربوط به دسکتاپ و لب تاپ می باشد.

نکته قابل اهمیت این است که موتورهای جستجوی گوگل برای هر موردی ربات های مخصوص به خود را دارند، به طور مثال موتور جستجوی عکس گوگل با موتور جستجوی متن گوگل با یک دیگر متفاوت هستند و در واقع گوگل ربات های بسیار متعددی دارد، در این مقاله قصد داریم که سه روش مفید را که باعث افزایش فعالیت گوگل بات بر روی سایت می شود برای شما معرفی کنیم تا به وسیله آن بتوانید فعالیت خزنده های گوگل را بر روی وب سایت خود افزایش دهید، پس تا انتهای این مقاله همراه شرکت دارکوب باشید.

سه روش افزایش فعالیت گوگل بات

ربات گوگل اطلاعات یک صفحه مانند کلمات، کدها، عکس ها و منابعی مانند Css و جاوا اسکریپت را جمع آوری می کند و سپس اگر لینک یا لینک هایی در صفحات وب سایت شما موجود باشد آن ها را در نظر می گیرد و سپس کلیه دیتای جمع آوری شده را به سرور های گوگل ارسال می کند و به این طریق گوگل بات فعالیت خود را در وب سایت و صفحات آن انجام می دهد.

برای این که بتوانید باعث افزایش خزیدن ربات های گوگل شوید روش هایی وجود دارد که باعث می شود شما بتوانید ربات های گوگل را تشویق کنید تا مجدد از وب سایت و صفحات شما بازدید کنند که باعث بهبود سئو سایت نیز می شود، در این قسمت ما قصد داریم سه روش را برای شما بازگو و توضیح دهیم تا به بهبود وب سایت شما کمک کنیم.

  1. تاثیر محتوای با کیفیت وب سایت
  2. افزایش فعالیت صفحات وب سایت
  3. حفظ کیفیت محتوا

هر یک از 3 مورد بالا تاثیر به سزایی در افزایش فعالیت گوگل بات بر روی وب سایت شما دارد که هریک را به اختصار توضیح می دهیم.

1. تاثیر محتوا با کیفیت وب سایت

محتوای با کیفیت از مواردی است که همیشه در رابطه با آن در اصول سئو صحبت شده است و بر کسی پوشیده نیست که تولید محتوای با کیفیت تا چه اندازه بر بهبود رتبه وب سایت شما تاثیر گذار است. در راه های افزایش فعالیت گوگل بات نیز یکی از موارد مهمی که به آن اشاره شده است کیفیت یک وب سایت است.

کیفیت وب سایت در واقع یعنی محتواهایی که در صفحات مختلف وب سایت قرار می دهند از ارزش خوبی برخور دار باشد، بسیاری از سئو کاران و مدیران وب سایت ها از مشکل کشف نشدن و ایندکس نشدن توسط موتورهای جستجوی گوگل رنج می برند و همیشه به دنبال پیدا کردن راه حلی هستند تا بتوانند این مشکلات را رفع کنند.

جالب است بدانید اکثر مدیران وب سایت و سئو کاران بر این مورد هم نظر هستند که همه راه هایی که برای بهبود وب سایت خود انجام می دهند از بازاریابی اینترنتی تا رعایت تک به تک اصول سئو، جزو بهترین هاست و همه این موارد به بهبود سئو  وب سایت بسیار کمک کننده است این موضوع را لازم است بدانید که همه روش هایی که برای سئو سایت استفاده می کنید معمولا نسبت به گوگل  و موتورهای جستجوی آن عقب تر هستند.

با وجود همه این موارد اگر کسی همه اصول سئو را رعایت کند بسیار سخت است که متوجه شویم مشکل کار از کجاست، طبق آخرین یافته ها و نتایج یکی از بزرگ ترین محرک هایی که باعث می شود ربات های گوگل را مجبور به خزیدن در صفحات و وب سایت شما کند کیفیت بالای صفحات وب سایت است که باعث فرستادن سیگنال های مثبت به گوگل می شود.

به علاوه طبق نتایجی که به دست آمده است اگر تولید محتوا یک وب سایت با کیفیت باشد و مخاطبین و کاربران آن را بپسندند این پیغام به موتورهای جستجو گوگل فرستاده می شود که محتواهای این وب سایت بسیار با کیفیت و تاثیر گذار است و همین امر باعث می شود که ربات های گوگل در این وب سایت بیشتر بخزند.

به طور کلی من فکر می کنم سیگنال هایی که نشان می دهند یک وب سایت مفید است و شامل نظرات مردم نیز می شود این قابلیت را دارد که باعث بهبود رتبه وب سایت در فهرست نتایج گوگل شود نکته دیگری که وجود دارد این است که معمولا مردم نمی دانند و نمی توانند تفاوت آن چه که انتظار دارند ببینند را و محتوای با کیفیتی که یک وب سایت تولید می کند را متوجه شوند، که از آن به عنوان الگوریتم Froot Loops یاد می کنیم.

الگوریتم Froot Loops به معنی این است که گوگل به سیگنال های رضایت کاربران اهمیت می دهد و به این موضوع توجه ویژه ای می کند که آیا نتایج جستجوی آن ها مورد رضایت کاربران قرار می گیرد یا خیرف تصور کنید وارد یک فروشگاه شده اید و به دنبال یک بسته غلات صبحانه می گردید و از قضا به دنبال برند خاصی می گردید، یک فروشگاه کار بلد می داند که اجناس خود را چگونه در قفسه ها قرار دهد تا شما به نیاز خود برسید، این موضوع دقیقا تعریف همان Froot Loops است و گوگل محتواهایی را نشان می دهد که کاربران از آن رضایت دارند دقیقا مانند یک فروشگاه، این یکی از الگوریتم گوگل است.

برای مثال گاهی پیش آمده که وب سایت هایی مطالبی را منتشر کردند که از لحاظ محتوایی ارزش ندارند و می توان گفت محتوای ضعیفی هستند ویا گاهی با تبلیغ در گوگل به نتایج خوبی می رسند اما این محتوا، دقیقا همان چیزی است که کاربر به آن احتیاج دارد و این موضوع باعث می شود که وب سایت مدنظر با وجود کیفیت پایین آن در فهرست نتایج گوگل ظاهر شود و این دقیقا یعنی مخاطبین وب سایت هایی را می پسندند که دقیقا خواسته آن ها را برآورده کند و این گونه یک وب سایت سیگنال مفید بودن را برای موتورهای جستجوی گوگل ارسال خواهد کرد.

2. افزایش فعالیت صفحات وب سایت

همانطور که می دانید وب سایت هایی که به صفحات خود اهمیت می دهند و سعی می کنند دائما مطالب روز را برای مخاطبین خود به انتشار بگذارند در درجه اول برای مخاطبین خود ارزش بسیاری قائل هستند و در درجه دوم مورد پسند ربات های گوگل قرار خواهند گرفت، که این موضوع خود باعث می شود مطالب این وب سایت ها در گوگل دیسکاور مشاهده شود،  طبق نتایج و تحقیقات اخیر متوجه شده اند هرچه میزان انتشار محتوا را در صفحات خود افزایش دهید باعث افزایش خزیدن ربات های گوگل می شوید.

یک موضوع جالب  این است که زمانی که یک وب سایتی هک می شود با انتشار محتواهای بسیار و در واقع با افزایش ناگهانی فعالیت در وب سایت هک شده باعث می شوند که ربات های گوگل در این صفحات سایت به خزیدن بیشتر بپردازند و موضوعی که باعث خزش بیشتر گوگل و موتور های جستجوی آن در وب سایت هک شده می شود انتشار محتواهای بیشتر است و نه هک شدن توسط هکرها.

پس به طور کلی می توان گفت آن چیزی که می توان به عنوان محرک برای خزنده ها و ربات های گوگل در نظر گرفت انتشار محتواهای جدید و بسیار است که این پیغام را به موتورهای جستجوی گوگل می دهد در این وب سایت به خزیدن بیشتر عمل کنید و این دومین راه حل افزایش فعالیت گوگل بات در یک وب سایت است.

3. حفظ کیفیت محتوا

همان طور که در بخش اول گفتیم تولید محتوا با کیفیت موضوع بسیار مهمی است که اکثر سئو کاران و مدیران وب سایت ها بر آن هم نظر هستند و داشتن یک بازاریابی محتوا بسیار بر این موضوع تاثیر گذار است اما گاهی پیش میاید که گوگل میزان خزیدن خود را در وب سایت شما کاهش می دهد و در واقع گوگل بات دیگر مانند گذشته به وب سایت شما اهمیت نمی دهد به گفته خود گوگل زمانی که با این موضوع مواجه شدید باید این را بدانید که گوگل در کیفیت کلی وب سایت شما تجدید نظر کرده است.

به گفته خود کارشناسان گوگل زمانی که موتورهای جستجوی گوگل خزیدن را در وب سات شما کم کنند و یا کاهش دهد ممکن است نشانه محتوای بی کیفیت و یا کم کیفیت باشد و این گونه گوگل با نشان دادن این نشانه ها به شما این پیام را می دهد که در روند وب سایت خود تجدید نظر کنید.

زمانی که می گویند گوگل در کیفیت سایت تجدید نظر کرده است در واقع می توان این گونه تصور کرد که گاهی اوقات کیفیت کلی یک وب سایت پایین میاید و این موضوع این گونه اتفاق میوفتد که بخش هایی از سایت وجود دارد که با کیفیت اصلی و استاندارد تولید نشده اند و گاهی نیز ممکن است که محتوای با کیفیت پایین از محتوای با کیفیت بیشتر می شود و به این گونه امتیاز کلی سایت را کاهش می دهند.

زمانی که افرادی به سئو کارا مراجعه می کنند و می گویند وب سایت آن ها دچار این مشکل شده است که محتواهای تولید شده آن ها باعث کاهش کاربران شده است وقتی وب سایت این مراجعین مورد بررسی قرار می گیرد متوجه می شوند که بخش هایی از وب سایت محتوای با کیفیت ندارد و این موضوع باعث کاهش رتبه سایت می شود.

موضوعی که ذهن مدیران وب سایت را درگیر می کند این است که چگونه می توان باعث شد گوگل بات به خزیدن در وب سایت ادامه دهد و محتوای سایت را برای این موضوع آماده کرد؟ واقعیت این است که موتورهای جستجوی گوگل و گوگل بات برای بررسی مجدد به وب سایت شما مراجعه می کنند و اگر متوجه این موضوع شوند که شما وب سایت خود را بهبود نبخشیده اید و تغییری در محتوای آن ایجاد نکرده اید خزیدن را در آن کند تر می کنند.

مبحثی که باید در این بخش به آن اشاره کرد این است که گاهی شما موضوع محتوای خود را تغییر می دهید اما محتوا همان محتوای تولید شده بی کیفیت قبل می ماند و این خود باعث از بین رفتن ارتباط با صفحه وب سایت شما و گوگل بات می شود و همین امر باعث کاهش رتبه بندی شما خواهد شد به همین دلیل بهترین کار این است که به طور منظم محتوای خود را بازرسی کنید تا ببینید محتوای موجود تغییر کرده است یا خیر و اگر تغییر کرده بود محتوای خود را با مسائل و مفاهیم به روز تر، به روز رسانی کنید.

موضوع مهمی که وجود دارد این است که به عنوان مدیر وب سایت و یک سئو کار باید بدانید که شما نباید تنها به فکر این موضوع باشید که گوگل بات را به خزیدن در وب سایت خود تشویق کنید بلکه لازم است که به کیفیت محتوای خود و بهبود روابط وب سایت با گوگل بات فکر کنید و این مورد را به عنوان موضوع اصلی خود قرار دهید.

آیا تولید محتوا با کیفتی انجام داده اید؟

مهم ترین موضوع این است که شما به این اطمینان برسید که محتوای با کیفیت تولید کرده اید، وب سایت هایی که استراتژی محتوای خود را براساس کلمات کلیدی قرار داده اند می توان گفت که طبق الگوریتم های 2024 گوگل عمل نمی کنند و از بهبود رتبه وب سایت خود رنج می برند چرا که طبق الگوریتم های 2024 گوگل محتواهایی که تمرکز خود را بر روی موضوعات قرار داده اند طبق به روز رسانی های گوگل عمل می کنند و این موضوع باعث بهبود شرایط وب سایت آن ها می شود.

پس از این که اطمینان پیدا کردید محتوای تولید شده شما با کیفیت است لازم است یک برنامه ریزی منظمی برای انتشار محتوای خود داشته باشید و طبق آن شروع به تولید محتوا و انتشار آن در وب سایت خود کنید و تمام تلاش خود را بکنید که کیفیت وب سایت خود را حفظ کنید، هر کدام از عوامل تولید محتوا، کیفیت و میزان انتشار محتوا اگر کاهش یابند در میزان فعالیت گوگل بات تاثیر گذار است.

سخن آخر

بات های گوگل صرفا نقش خزنده را ندارند بلکه آن ها میایند تا با صدها فاکتور و به کمک الگوریتم های گوگل وب سایت شما را مورد سنجش قرار دهند، پس در رعایت سه روشی که جهت افزایش فعالیت گوگل بات بر روی وب سایت شما آورده ایم دقت عمل لازم را انجام دهید تا بتوانید همیشه جزو بهترین های فهرست گوگل باشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز