چرا درک صحیح Search Intent در سئو اهمیت دارد؟

نوشته شده توسط سما کتیبه

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=20683

5/5 - (2 امتیاز)

هدف همه کسب و کارها و مشاغل از راه اندازی وب سایت این است که بتوانند مشتریان بیشتری را برای کسب و کار خود به دست آورند و در واقع این کار با طراحی سایت تا حدودی برآورده می شود، اما موضوع مهم این است که با رعایت اصول سئو یتوانیم ترافیک یک وب سایت را افزایش دهیم.

یکی از روش هایی که بتوانیم به وسیله آن ترافیک سایت خود را افزایش دهیم تولید محتوای سئو شده است که به ما کمک می کند در فهرست نتایج موتور های جستجوی گوگل جایگاه خوبی را کسب کنیم، اما نکته مهم این است که تولید محتوا تنها به معنی استفاده از کلمات کلیدی بیشتر نیست، بلکه معیار ها و فاکتورهای مهم دیگری نیز در تولید محتوای سئو شده وجود دارد که رعایت آن ها امری ضروری است.

Search Intent یکی از مهم ترین و اساسی ترین فاکتورهای تولید محتوا و سئو  است که لازم است برای به دست آوردن بهترین رتبه در فهرست نتایج گوگل از آن غافل نشویم، در این مقاله سعی داریم از درک صحیح Search Intent در سئو و اهمیت آن برای وب سایت های مختلف بگوییم، پس تا انتهای این مقاله همراه شرکت دارکوب باشید.

Search Intent چیست؟

هر کاربری با یک نیت و قصدی در گوگل شروع به جستجو می کند، بعضی به دنبال بهترین آموزشگاه جهت آموزش سئو هستند و بعضی به دنبال عوارض دارویی که قصد مصرف آن را دارند و همه این موارد نشان دهنده تفاوت نیاز ها و خواسته های هر یک از کاربران است.

موضوع و نکته قابل اهمیت برای موتور های جستجوی گوگل این است که فارغ از این که هر کاربر چه قصد و نیتی از جستجوی خود دارد بتواند آن را به صحیح ترین پاسخ برساند، گوگل با بهره گیری از هوش مصنوعی و بررسی رفتار کاربران سعی دارد که نیاز ها و خواسته های آن ها را در کمترین زمان پاسخ دهد.

به بیانی بهتر و ساده تر می توان گفت که زمانی که کاربری به دنبال تهیه بلیط هواپیما است، لزومی ندارد که با صفحاتی که به توضیح ساخت موتور هواپیما و تجهیزات آن پرداخته اند مواجه شود و لازم است که تنها به وب سایت های فروش بلیط هواپیما دسترسی پیدا کند تا بتواند خرید خود را تکمیل کند.

این همان هدف جستجوی کاربر و یا Search Intent است که از نظر موتورهای جستجوی گوگل و در سئو از اهمیت بالایی برخوردار است و از آن در امتیاز دهی و رتبه دهی صفحات استفاده می کند و همان طور که می دانید موتور های جستجو و الگوریتم گوگل روز به روز در حال هوشمند تر شدن هستند.

علت اهمیت Search Intent در سئو سایت چیست؟

بهتر است بدانید که به طور کلی هدف الگوریتم گوگل و موتورهای جستجوی آن این است که نتایج مرتبط را به کاربران و مخاطبین خود نشان دهند، به همین دلیل است که درک هدف جستجوی کاربر به کسب رتبه بهتر توسط موتورهای جستجوی گوگل از اهمیت برخوردار است، به همین دلیل یکی از توصیه های مهم سئو کاران این است که اطمینان حاصل کنید که هدف جستجوی کاربر را در صفحات وب سایت خود رعایت می کنید.

از طرفی این نقش به قدری مهم است که تمام الگوریتم گوگل، به روز رسانی ها و هر نوع تغییری که در آن بوجود میاورند به بهبود تجربه کاربری منجر می شود و بهتر است که توجه داشته باشید که درک هدف جستجوی کاربر در بهبود تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای کاربردی و کسب رتبه بهتر تاثیر گذار است.

انواع Search Intent  یا هدف جستجوی کاربر

تولید کنندگان محتوا و سئوکاران مجرب می دانند که یکی از مهم ترین وظایف آن ها این است که شناخت مناسبی از اهداف و نیاز های کاربران خود داشته باشند، چرا که این موضوع کمک بزرگی به سئو و بهینه سازی سایت و از همه مهم تر پاسخ مناسبی برای نیاز های کاربران است، اما همان طور که در ابتدا گفتیم کاربران نیاز ها و سلیقه ها متفاوتی دارند که با همان اهداف مختلف در گوگل به جستجو می پردازند.

اما طبق دسته بندی هایی که سئو کاران و محتوا نویسان انجام داده اند، نیاز ها و سلیقه های کاربران به طور کلی به 4 دسته تقسیم می شود که در ادامه به توضیح هریک از این دسته بندی ها می پردازیم.

1. به دست آوردن اطلاعات

بیشترین هدفی که کاربران در هنگام جستجو در صفحات مختلف گوگل به آن می پردازند مربوط به این است که به دنبال به دست آوردن اطلاعات هستند مانند به دست آوردن اطلاعات در رابطه با بهترین آموزشگاه آموزش سئو در تهران.

به عبارتی بهتر می توان گفت که کاربران به دنبال کسب اطلاعات و فهمیدن در مورد یک موضوع خاص در صفحه اول گوگل هستند، افراد زیادی هستند که سوالات خود را در موتورهای جستجوی گوگل تایپ می کنند و منتظر بهترین پاسخ از سمت گوگل هستند، همان طور که می دانید این جستجو و اطلاعات می تواند در مورد هر موضوعی باشد.

موتورهای جستجوی گوگل و الگوریتم های آن درک مناسبی از اهداف کاربران دارند و صرفا بر روی کلمات کلیدی موجود در یک وب سایت بسنده نمی کنند، آن چیزی که برای گوگل اهمیت دارد، هدف جستجوی کاربر است. به همین دلیل نیازهای مشتری و کاربران را به بهترین شکل و متناسب با خواسته های آن ها پاسخ می دهد و مرتبط ترین وب سایت ها را برای آن ها به نمایش می گذارد.

چگونه متوجه شویم یک کاربر به دنبال اطلاعات است؟

برای این که متوجه شویم کاربر به دنبال کسب اطلاعات است باید چندین مورد را در نظر بگیریم، کاربرانی که به دنبال کسب اطلاعات هستند از واژه هایی مانند بهترین، چگونه، چطور و اطلاعاتی استفاده می کنند، سئوکاران و تولید کنندگان محتوا با دانستن این اصول می توانند به بهترین شکل عنوان مناسب برای مطالب خود را بیابند.

2. هدف هدایت

دومین موردی که بیشترین میزان جستجو و متداول ترین است مربوط به هدف هدایت و یا پیدا کردن یک سایت می باشد، به این صورت که اگر کاربر به دنبال پیدا کردن یک برند باشد و کلمات مورد نظر آن را عینا جستجو کند، موتورهای جستجوی گوگل تشخیص می دهند که کاربر به دنبال سایت این برند است.

به همین دلیل است که زمانی که شما از کلماتی مانند “دیجی کالا” و یا “آمازون” استفاده کنید، موتورهای جستجوی در رتبه اول گوگل اولین نتایجی که برای شما به نمایش می گذارند وب سایت اصلی این شرکت های بزرگ است، در چنین مواردی بهتر است بدانید که موتور های جستجوی گوگل قید هزاران سایت و مطالب مرتبط با دیجی کالا و آمازون را میزنند و مستقیما شما را به وب سایت ها وصل می کنند.

این شیوه برای آن دسته از کاربران قابل استفاده است که دنبال سایت های معتبر جهانی و داخلی هستند اما آدرس دقیق این وب سایت ها را نمی دانند، به همین دلیل موتور های جستجوی گوگل به آن ها کمک می کنند تا به هدف جستجویی که در نظر دارند برسند.

چگونه متوجه شویم یک کاربر به دنبال آدرس سایت است؟

برای این که مطمعن شویم کاربر و مخاطب مورد نظر ما به دنبال پیدا کردن آدرس وب سایت مد نظر خود است چند ویژگی وجود دارد که به ما در این مورد کمک کننده است، معمولا کاربرانی که به دنبال پیدا کردن آدرس یک وب سایت هستند از نام فارسی و یا انگلیسی آن وب سایت در موتور های جستجوی گوگل استفاده می کنند.

3. هدف معاملاتی

هدف معاملاتی نوعی دیگر از اهداف کاربران است که در آن نیت کاربر خرید و یا کسب اطلاعاتی در مورد قیمت است، روزانه هزاران کاربر برای خرید اینترنتی و سفارش کالاهای مختلف از اینترنت استفاده می کنند و جالب است بدانید که این آمار پس از همه گیری کرونا نیز افزایش یافته و همچنان در صدر باقی مانده است.

به علاوه این که هزاران کاربری که در موتور های جستجو به دنبال محصولات و خرید کردن هستند، اینترنت برای آن ها بستری را فراهم کرده است تا به وسیله آن از ویژگی های محصول، قیمت و از همه مهم تر نظرات کاربرانی که آن را تهیه کرده اند مطلع شوند.

زمانی که شما در گوگل سرچ می کنید “خرید هاست” موتور های جستجوی گوگل لیستی از سایت های فروش و معرفی انواع خدمات مربوط به آن را در اختیار شما قرار می دهند و از نمایش مطالبی که بسیار دور از ذهن این عنوان باشد دوری می کند.

چگونه متوجه شویم یک کاربر به دنبال خرید محصول است؟

برای این که مطمعن شوید یک کاربر به دنبال خرید یک محصول است باید ابتدا به تحلیل کلمات کلیدی بپردازید و سپس به این نکته توجه کنید که کاربرانی که قصد خرید محصول و آگاهی از قیمت آن را دارند از نام کالا مربوطه و یا واژه هایی که به ان مرتبط است استفاده می کنند، به طور مثال از واژه هایی مانند ارزان ترین بلیط هواپیما،خرید، فروش و قیمت واژه هایی است که برای این هدف کاربری استفاده می شوند.

4. هدف مقایسه و راهنمای تجاری

بسیاری از کاربران و مخاطبین پیش از این که بخواهند خریدی را در وب سایتی ثبت کنند ترجیح در مورد آن محصول به اندازه کافی تحقیق انجام دهند، این کاربران محصولات مختلف را با یکدیگر مقایسه می کنند و به دنبال بهترین خرید تحقیقات خود را کامل می کنند، گاهی اوقات نیز پیش می آید که کاربرانی حتی قصد خرید اینترنتی را ندارد و به صورت حضوری محصول مورد نظر خود را تهیه می کند اما برای داشتن اطلاعات کافی پیش از خرید از موتور های جستجوی گوگل در این مسیر کمک می گیرد.

گوگل این هدف کاربران را نیز تشخیص می دهد و سایت هایی را برای این دسته از کاربران به نمایش می گذارد که به بررسی و مقایسه یک کالا یا خدمات می پردازند، دسته ی دیگری از این کاربران که می توان از آن ها یاد کرد، آنهایی هستند که قصد سفر دارند که با عنوان هایی نظیر “بهترین شهر برای مسافرت” و از این دست مفاهیم به دنبال هدف خود می گردند.

این دسته از کاربران عموما زمان زیادی را در صفحه های جستجوی گوگل برای تحقیق و مقایسه و تصمیم گیری صرف می کنند که برای این منظور به وب سایت هایی مرتبط با موضوع نیازمندند.

چگونه متوجه شویم یک کاربر به دنبال مقایسه و راهنمای تجاری است؟

این دسته از کاربرانی که صرفا به دنبال مقایسه محصولات و گرفتن راهنمایی جامعی از موتور های جستجوی گوگل هستند با آنالیز کلمات کلیدی معمولا به این نتیجه می رسید که آن ها از عناوین و عباراتی همچون بادوام ترین، بهترین و جدید ترین برای جستجوهای خود استفاده می کنند، به همین دلیل زمانی که از این عبارات و کلمات برای جستجو در گوگل استفاده می کنیم، موتورهای جستجوی گوگل تشخیص می دهند که شما به دنبال کسب اطلاعات هستید و وب سایت های فروشندگان را در نتیجه فهرست های جستجوی خود به نمایش نمی گذارند.

Search Intent چه در تاثیری در سئو سایت دارد؟

هر کاربری که در اینترنت به جستجو می پردازد در واقع سوال و یا موضوعی ذهن او را درگیر کرده است و هدف او پاسخ به این موضوع است، پیش از این در گذشته موتور های جستجوی گوگل بیشترین تمرکز خود را بر روی کلمات کلیدی قرار می دادند اما خوشبختانه با هوشمند تر شدن موتور های جستجو و الگوریتم ها برای رنک دهی گوگل، محتوای ارزشمندی که با کلمات کلیدی مطابقت دارند در فهرست نتایج گوگل به نمایش گذاشته می شوند.

دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می دهد توجه به هدف کاربر در تولید محتوا بر روی سئو وب سایت تاثیر بسیاری می گذارد در ادامه قصد داریم که به 4 دلیل مهم و کاربردی آن بپردازیم تا تاثیر آن را در سئو سایت متوجه شوید.

1. برآورده کردن نیاز مخاطبین

اولین تاثیری که اهمیت به هدف کاربر بر روی وب سایت شما می گذار این است که وقتی هدف جستجو را با نیت مخاطبین و کاربران خود مطابقت می دهید، در واقه به بهترین شکل نیازهای آن ها را درک کردید و از این راه به آن ها کمک می کنید تا به اطلاعاتی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند که نتیجه این امر باعث می شود ترافیک سایت شما افزایش یابد و به بهبود رتبه وب سایت و سئو آن کمک می کند.

2. از یک منبع استفاده کنید

زمانی که مطالب ارائه دهنده در وب سایت شما کامل باشند و تمام نیاز های یک مخاطب را برآورده کند، مخاطبین شما دیگر نیازی به مراجعه به وب سایت های دیگر نخواهند داشت؛ به همین دلیل در صفحه وب سایت شما باقی می مانند و از صفحات مرتبط دیگر نیز بازدید می کنند که این امر باعث کاهش نرخ پرش سایت می شود که یکی از دلایلی است که باعث بهبود رتبه سایت از نظر موتور های جستجوی گوگل می شود و از طرفی باعث می شود سر نخ های بیشتری را به دست بیاورید.

3. گسترش قیف بازاریابی

زمانی که مطالب تهیه شده در وب سایت شما به گونه ای باشد که در درجه اول در رنکینگ گوگل جایگاه خوبی را کسب کند و در درجه دوم  نیاز های مخاطبین و کاربران را برآورده کند می تواند منجر به بازاریابی موفق تری شوند که حاصل این موفقیت افزایش مشتری و در نتیجه افزایش درآمد از طریق وب سایت خواهد بود.

استفاده از Search Intent برای بهبود سایت

اکنون که از اهمیت هدف جستجوی کاربر در سایت و تاثیر آن بر سئو سایت مطلع شده اید، لازم است که از این هدف برای بهبود وب سایت خود استفاده کنید، در قدم اول لازم است که تعیین کنید کاربر به دنبال چه چیزی است، به عنوان مثال اگر مخاطبین شما به دنبال مقایسه و پیدا کردن بهترین محصول هستند لازم است که توضیحات مفصلی را در اختیار آن ها قرار دهید و اگر هم به دنبال خرید یک محصول هستند پس توضیحات و مقالات طولانی کمکی به آن ها نخواهد کرد.

پس برای به دست آوردن بهترین نتایج در فهرست جستجوی گوگل لازم است که هدف جستجوی کاربر و اصول سئو را به درستی و طبق نظر یک کارشناس سئو انجام دهید، اما پیش از این مسائل لازم است که بر روی نکات و مواردی که در ادامه ذکر می کنیم نیز اقدامات لازم را انجام دهید تا گوگل شایستگی شما را تعیین کند.

1. بررسی فهرست نتایج موتور جستجو گوگل

برای این که توانید حضور در رتبه اول فهرست نتایج گوگل را داشته باشید لازم است که به صورت دوره ای به بررسی فهرست نتایج گوگل بپردازید، چرا که گوگل از معیارهای متفاوتی برای رتبه بندی وب سایت ها استفاده می کند و همواره این معیار ها ثابت نیستند، با بررسی فهرست نتایج گوگل می توانید معیارهای جدید و پویا را شناسایی کنید و محتواهای خود را با آن تطبیق دهید.

2. تحلیل صفحات برتر

دومین اقدام مهمی که لازم است انجام دهید این است که برای درک بهتر مخاطبین و نیاز های آن ها لازم است که به تجزیه و تحلیل وب سایت های برتر بپردازید، این امر به شما در شناسایی و تشخیص نیازهای اساسی و واقعی کاربران کمک می کند.

3. محتواهای خود را بهینه کنید

سومین اقدام مهم و قابل اهمیتی که باید انجام دهید این است که محتواهای خود را بهینه کنید و این به معنی این است که در درجه اول محتواهای شما باید متناسب با نیاز کاربران باشد پس لازم است که در ابتدا هدف کاربران را از جستجو در سایت خود به وضوح مشخص کنید، در درجه دوم مشخص کنید محتوای سایت شما موضوعی است یا آموزشی.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم از اهمیت هدف جستجوی کاربر در سئو سایت برای شما بگوییم تا با رعایت اصول سئو و قدم های لازم برای آن بتوانید وب سایت خود را برای موتور های جستجوی گوگل بهینه کنید و این موضوع را فراموش نکنید که تولید محتوا موضوع بسیار مهمی است اما مهم تر از آن این است که محتوای شما با هدف جستجوی کاربر مطابق باشد تا بتوانید به نتایج دلخواهی که برای وب سایت خود نظر گرفته اید برسید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز