چرا سئو منفی دیگر اثری ندارد؟

نوشته شده توسط سما کتیبه

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=19989

شرکت طراحی سایت دارکوب
5/5 - (1 امتیاز)

صاحبان کسب و کارهای اینترنتی و بطور کلی هر شغل و خدماتی که دارید و به معرفی محصولات خود با راه اندازی  وب سایت پرداخته اید، باید به خوبی بدانید که رتبه وب سایت شما بسیار در میزان درآمد شما و ثبت برندتان تاثیر گذار است، سئو دقیقا همان چیزی است که به شما کمک میکند جزو رتبه اول گوگل باشید؛ گوگل اخیرا بسیار در تلاش است که وب سایت هایی که خلاف قوانین و مقررات آن عمل میکند بوسیله الگوریتم گوگل از لیست نمایش کاربران حذف کند و درواقع وب سایت را جریمه کند.

در این مقاله قصد داریم برای شما توضیح جامعی از سئو کلاه سیاه و اینکه چرا دیگر تکنیک های استفاده از آن بی تاثیر است در اختیارتان قرار دهیم، تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا بتوانید به حفظ و بهبود رتبه وب سایت خود کمک کنید.

سئو منفی چیست؟

سئو منفی در واقع عمل خرابکارانه ای است که رقبای شما برای کاهش رتبه سایت شما انجام میدهند، این عمل خرابکارانه میتواند حتی بوسیله خود شما بدلیل عدم آگاهی از اصول سئو انجام شود، به زبان ساده تر میتوان گفت سئو منفی اگر به وسیله رقبا شما انجام شود به این صورت است که شما ناگهان با افت رتبه سایت خود مواجه میشوید و هرآنچه که در این مدت برای بهبود وب سایت خود تلاش کرده بودید از بین رفته است.

ایده سئو منفی در واقع از این سرچشمه میگیرد که رقبای شما در حال تلاش برای بهبود وب سایت خود هستند اما در کنار آن به رفتارهای ناجوانمردانه برای کاهش رتبه وب سایت شما دست میزنند، چراکه همه از سئو کلاه سفید استفاده نمیکنند.

انواع سئو منفی

Negative SEO روش های مختلفی دارد که باید بدانید تا بتوانید مسیر را برای بوجود آمدن سئو منفی و سو استفاده رقیبان خود ببندید، در ادامه شما را با انواع روش های سئو منفی آشنا میکنیم:

سئو منفی خارج سایت

سئو خارج سایت یا به عبارت بهتر سئو منفی خارج سایت فعالیتی است که اعتبار یک وب سایت را مورد هدف قرار میدهد و فعالیت های یک وب سایت را مورد هدف قرار میدهد بدون آنکه مستقیما در آن دخالت کند، در ادامه چندین روش سئو منفی خارج سایت را برای شما آورده ایم.

1. قراردادن محتواهای کپی شده

در این روش هکرها با نفوذ به سایت شما و هک کردن آن اقدام به عمل های خرابکارانه میکنند، یکی از این اقدام ها قرار دادن متنهای کاملا کپی شده در وب سایت شما که طبق الگوریتم گوگل منجر به جریمه شدن شما میشود، درواقع این تکنیک نیازی به مهارت خاصی ندارد و هر هکری به محض ورود به وب سایت شما این اقدام را انجام میدهد و بصورت دروغی باعث طرح شکایت حق کپی رایت میشود.

مسعله دیگر این است که زمانی شکایتی تحت عنوان حق کپی رایت طرح میشود گوگل به مدت 10 روز آن وب سایت را به حالت تعلیق درمیارد تا تکلیف آن سایت مشخص شود، این به تعلیق درآوردن باعث میشود که وب سایت شما از جستجوی کاربران خارج شود و این خارج شدن باعث ضرر رساندن به بهینه سازی سایت و رتبه بندی آن میشود.

2. ثبت نظر منفی

روش دیگری که مهاجمان سئو منفی در پیش میگیرند این است که در قسمت نظرات وب سایت شما یا حتی در جستجوهای گوگل شروع به گذاشتن نظرات منفی درباره خدمات و محصولات شما میکنند که باعث میشود، تبلیغ در گوگل برای شما اثر منفی داشته باشد و کاربرانی که به تازگی با صفحه شما آشنا شده اند و یا قصد خرید و گرفتن خدمات از وب سایت شما را داشتند برای ادامه مسیر به شما اعتماد نکنند.

از این روش نه تنها در وب سایت ها بلکه در صفحات شبکه های اجتماعی نیز استفاده میکنند که رفته رفته باعث میشود مشتریان خود را از دست بدهید و اینگه به کسب و کار شما ضرر میزنند.

3. افزایش نرخ پرش کاذب

روش دیگری که صاحبان Negative SEO از آن استفاده میکنند، انجام کلیک تقلبی است به این صورت که، تحت عنوان کاربر وارد سایت میشوند و تنها پس از گذشت چند ثانیه از وب سایت مدنظرشان خارج میشوند و این همان افزایش نرخ پرش است که به موتورهای جستجو گوگل این پیام را میدهند که کاربر از وب سایت لذت نبرده است، درصورتی که این کلیک ها به طرز عجیبی افزایش پیدا کنند تاثیر بسیار منفی را در بازاریابی موتور جستجو یا همان SEM خواهد داشت،  چراکه هرآنچه کاربر بپسندد را گوگل به آن امتیاز میدهد.

4. گوگل پاندا

گوگل از الگوریتم های مختلفی برای پردازش و ایندکس کردن وب سایت ها استفاده میکند تا بوسیله قوانین موجود در آنها وب سایت را رتبه گذاری کنند، یکی از روش هایی که سئوکاران منفی برای تخریب وب سایت ما استفاده میکنند این است که یک محتوا را در چندین جا کپی میکنند، الگوریتم پاندا این وظیفه را دارد که محتواهای کپی شده را شناسایی کند، اگر محتواهای کپی شده زودتر از محتوای اصلی توسط موتورهای جستجو شناسایی شود، توسط آنها رتبه بندی میشود.

5. لینک سازی مخرب

یکی دیگر از روش هایی که بوسیله سئو خارج سایت توسط سئو منفی انجام میدهند این است که برای وب سایت مدنظر شروع به لینک سازی میکنند، در واقع در این روش با ساخت بک لینک بی کیفیت شروع به تخریب وب سایت مدنظر میکنند و باعث کاهش رتبه آن توسط موتورهای جستجو گوگل میشوند.

الگوریتم دیگر گوگل بنام الگوریتم پنگوئن وظیفه دارد که از درست بودن لینک سازی ها مطمعن شود، درواقع اگر این الگوریتم گوگل متوجه شود که سایتی تنها جهت گرفتن رتبه قصد ساخت بک لینک را داشته است نه تنها به اعتبار و بهبود بهینه سازی سایت تاثیر نمیکند بلکه نتیجه عکس خواهد داشت؛ نکاتی این الگوریتم گوگل به آن دقت میکند شامل تعداد لینک ها، اعتبار سایت و متن لینک داده شده توجه میکند و مورد بررسی قرار میدهد.

سئو منفی داخل سایت

سئو داخل سایت که در روش سئوکلاه سیاه به آن سئو منفی داخل سایت میگویند بطور مستقیم در وب سایت نفوذ میکنند و خرابکاری های خود را بطور مستقیم بر روی وب سایت شما انجام میدهند؛ این روش را عموما هکرها انجام میدهند و با نفوذ غیرقانونی به وب سایت شما باعث بروز اختلال در عملکرد آن میشوند. در اینجا چندین روش سئو منفی داخل سایت را برای شما آورده ایم.

1. تغییر رتبه بندی وب سایت

یکی از اقدام های هکرها این است که فایل های مهمی مثل فایل Robot.Txt را حذف کنند یا بوسیله دستکاری این فایل وب سایت شما از نظر موتورهای جستجو پنهان کند، به اینصورت که یک کد عدم اجازه را در فایل وارد میکند و این کد به موتورهای جستجو این پیغام را میدهد که صفحه و یا کل وب سایت را نادیده بگیرند، این اتفاق میتواند برای صاحبان وب سایت های کوچک و بزرگ خطر بزرگی باشد چراکه هم باعث کاهش رتبه و فروش وب سایت آنها میشوند و هم هکر میتواند به اطلاعات مشتریان و کاربران دسترسی پیدا کند، در بررسی سئو سایت بطور مرتب فایل های حیاتی خود را چک کنید.

2. تغییر محتوا

هکرها پس از آنکه وب سایت شما را هک کردند، برای تخریب آن شروع به تغییر محتوا میکنند به این صورت که ظاهر محتواهای موجود در وب سایت را تغییر میدهند و شروع به کپی کردن محتواهای وب سایت های دیگر میکنند تا وب سایت شما متوجه جریمه از طرف گوگل شود؛ البته این فرآیندی است که هر هکری آن را انجام میدهد، آسیب دیگری که هکرها میتوانند بزنند این است که لینک ها و مطالب هرزنامه را در وب سایت مخفی کنند تا قابل مشاهده نباشد.

3. تغییر مسیر انواع بک لینک ها

اگر سایت شما سایت بنام و مطرحی است که در آن از انواع بک لینک استفاده کردید باید به شما بگویم که وب سایت شما طعمه مناسبی برای هکرهاست؛ چراکه بوسیله وب سایت شما شروع به ربودن بک لینک های شما میکنند و به این طریق هم از اعتبار سایت شما میکاهند و هم وب سایت خود را تقویت میکنند؛ برای جلوگیری از این آسیب ها توصیه میشود که بطور منظم با ابزارهای سئو وب سایت خود را زیر نظر بگیرید که دچار این حملات نشوید.

4. هک کردن وب سایت

جدا از آسیب هایی که هکرها به وب سایت شما به طریق ها مختلف میتوانند بزنند، گوگل هم اگر متوجه شود که وب سایت شما هک شده استف در رتبه بندی وب سایت شما تاثیر بسیار منفی میگذارد چراکه گوگل به حفاظت اطلاعات کاربران، جلوگیری از ویروسی شدن آنها از طریق های مختلف بسیار حساس است، زمانیکه متوجه شود وب سایتی هک شده است این پیام را دریافت میکند که امنیت کاربران آن در خطر است و این تاثیر مستقیم بر رتبه بندی سایت شما دارد.

راه های مقابله با سئو منفی

برای اینکه وب سایت شما درگیر اینگونه اقدامات و حملات هکری قرار نگیرد راه هایی وجود دارد که میتواند کمک کننده باشد، در واقع طبق ضرب المثلی که میگویند پیشگیری بهتر از درمان است، در سئو نیز باید آن را رعایت کنیم و در آموزش سئو اولین اصل را بر پیشگیری از اقدامات هکرها بگذاریم؛ در ادامه مطلب چندین روش مقابله را برای شما آورده ایم.

مراقبت از بک لینک های ارزشمند

برای هر وب سایتی مدیران وب سایت و سئوکاران آن در ابتدا که شروع به بک لینک سازی میکنند میدانند که بعضی از این بک لینک ها بسیار ارزشمندخواهند بود چراکه تعداد زیادی از کاربران را به وب سایت آنها هدایت خواهد کرد، از این بک لینک ها باید با استفاده از ابزارهای سئو محافظت کرد به این صورت که با وجود ابزارها درصورتیکه بک لینکی توسط هکری به خطر افتاد به مدیر وب سایت خبر دهد.

متصل کردن ایمیل به سرچ کنسول

شما میتوانید با استفاده از سرچ کنسول از حملات سئو منفی جلوگیری کنید، گوگل برای حفظ امنیت کاربران خود این ابزارها را در اختیار مدیران وب سایت ها قرار میدهد تا از این حملات هکری جلوگیری کند؛ گوگل در مواردی که وب سایت شما مورد حمله یک بد افزار قرار گرفته است، سرور شما دارای مشکلات اتصال شده است و یا صفحات سایت ایندکس نشده باشند میتواند به شما قرار دهد اما باید تنظیمات آن را بصورت دستی وارد کنید.

ایمن سازی سایت

برای وب سایت خود رمز عبورهای قوی طراحی کنید، به این صورت که از اعداد و نمادهای مختلف استفاده کنید که بسیار دور از ذهن است که هکری بتواند آن را حدس بزند؛ بطور منظم از فایل ها و داده های وب سایت خود پشتیبان گیری کنید تا بدین وسیله دست هر هکری را ببندید و در آخر پیشنهاد میکنیم از افزونه هایی که امنیت سایت شما را بالا میبرد استفاده کنید.

نظر گوگل در مورد Negative SEO چیست؟

حالا که با سئو منفی ، راههای انجام و مقابله آن آشنا شدید بهتر برسیم به اصل موضوع که نظر گوگل درمورد سئو منفی چیست؟ طبق گزارش اخیر در یک مصاحبه با گری ایلیس از او پرسیده شده است که ” آیا گوگل هنوز به لینک سازی های مخربی که از طرف رقبا انجام میشود، پاسخی نمیدهد یا آن ها را شناسایی کرده و کنار میزند؟ ” او پاسخ داده است که:

” آیا الگوریتم پنگوئن را بخاطر میاورید؟ آن زمان که ما الگوریتم پنگوئن را راه اندازی کردیم صدها شکایت از سئو منفی وب سایت های مختلف داشتیم و من به شخصه صدها شکایت را بررسی کردم که میتوان گفت تنها یکی از آنها سئو منفی بوده است؛ قصدم از بیان این جملات این است که بدانید سئومنفی را بسیار بزرگتر از چیزی که هست تصور میکنید”

چیزی که او بیان کرد درواقع تصور او از سئو منفی است، در ادامه به این میپردازیم که چرا سئو منفی بر وب سایت ها تاثیر گذار نیست؟

1. بک لینک های بی ربط تاثیر گذار نیستند

بر طبق گفته های گری گوگل بطور مرتب در حال ارزیابی وب سایت هایی است که از آنها بک لینک گرفته میشود و مدت هاست که موتورهای جستجوی گوگل، بک لینک های بی ربط به وب سایت را قبول نمیکنند و اگر موضوع وب سایت شما با سایتی که از آن بک لینک دریافت میکنید مرتبط نباشد گوگل دیگر سیگنال Page Rank آن وب سایت را نمیپذیرد،در ادامه او گفت:

“اگر بک لینک هایی کاملا نامرتبط از وب سایت های غیر اخلاقی بگیرید، خیالتان راحت چراکه میتوانید اینگونه تصور کنید که ما بک لینک های این وب سایت هارا غیر فعال کرده ایم، چرا که با بررسی دقیق موضوعات مرتبط وب سایت ها، این بک لینک ها دیگر به حساب نمیایند.”

2. گوگل موضوعات را صفحه به صفحه بررسی و مطابقت میدهد

در گذشته و در سالیان ابتدایی بوجود آمدن سئو، هزاران بک لینک از صفحات کاملا نا مرتبط به وب سایت ها میتوانستیم بدهیم که باعث افزایش رتبه و بهبود بهینه سازی وب سایت شود اما رفته رفته گوگل با وضع قوانین سخت گیرانه تر برای موتورهای جستجواش بک لینک سازی را کاملا هدفمند کرد.

سخن آخر

باوجود اینکه روش های بسیاری برای سئو منفی وب سایت ها وجود دارد اما میتوان گفت با روش های پیشگیرانه میتوانید به حفظ و امنیت وب سایت خود بسیار کمک کنید و طبق آخرین مصاحبه با گوگل میتوان به این نتیجه رسید که گوگل برای از بین بردن سئو منفی سایت و یا درواقع سئوکلاه سیاه در تلاش است و هرآنچه که لازم باشد را برای حفظ امنیت وب سایت ها و اطلاعات کاربران آنها انجام خواهد داد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز