چه زمانی وردپرس برای طراحی سایت مناسب نیست؟

نوشته شده توسط مرضیه نوایی لواسانی

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=6496

5/5 - (8 امتیاز)

اگر به فکر طراحی سایت برای تجارت و کسب و کار خود هستید، احتمالاً وردپرس را به عنوان یک پلتفرم مناسب در نظر گرفته اید. وردپرس اگرچه یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا و راه اندازی وب سایت می باشد، اما در برخی موارد برای طراحی سایت پیشنهاد نمی شود. وردپرس در ابتدا برای وبلاگ نویسی ایجاد شد و بعد ها به یک نرم افزار راه اندازی وب سایت تبدیل شد. کار کردن با وردپرس بسیار ساده است و هر کسی بدون دانش فنی می تواند از آن استفاده کند.

اما خیلی از توسعه دهندگان از کدهای وردپرس بی اطلاع هستند. معمولاً طراحان و توسعه دهندگان سایت ها هنگام کار با وردپرس یک قالب انتخاب می کنند که در واقع همان طرح اصلی سایت است و برای ایجاد عملکرد ها و قابلیت های سایت از افزونه ها و پلاگین ها استفاده می کنند. اما وردپرس در کنار تمام مزایایش، مشکلاتی نیز دارد. یکی از این مشکلات مربوط به زمانی است که وردپرس بروزرسانی می شود.

اینکه کاربران برای ایجاد یک عملکرد خاص می توانند خیلی راحت از پلاگین های وردپرس استفاده کنند، خیلی خوب است. اما وقتی یک بروزرسانی در وردپرس انجام می شود، پلاگین ها ممکن است خراب شوند. اگر یکی یا دو تا از پلاگین ها عملکرد خود را در وب سایت از دست بدهند، کل سایت خراب خواهد شد و امنیت وب سایت به خطر خواهد افتاد. در ادامه ی مقاله به مشکلات وردپرس، بیشتر خواهیم پرداخت. اما قبل از آن می خواهیم بدانیم وردپرس چیست!

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای منبع باز و رایگان برای ایجاد وب سایت می باشد. وردپرس حاوی افزونه ها و پلاگین های زیادی می باشد که از طریق آنها می توان عملکرد های لازم را در وب سایت ها پیاده سازی کرد. وردپرس همچنین قالب های بسیار زیادی با طرح ها متفاوت و ویژگی ها مختلف دارد که در واقع طرح اصلی وب سایت را تشکیل می دهند. استفاده از قالب ها، زمان و پیچیدگی های طراحی را کاهش می دهد. هسته ی وردپرس مبتنی بر زبان برنامه نویسی php می باشد. استفاده از وردپرس نیاز به دانش کدنویسی را مرتفع می کند و هر کسی حتی افراد مبتدی نیز می توانند با آن کار کنند. وردپرس بیش از 50% از سهام بازار را به خود اختصاص داده است و بیش از 35% از کل وب سایت های دنیا بر اساس سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه اندازی شده اند.

تحت چه شرایطی نباید از وردپرس برای ایجاد سایت استفاده کنم؟

اگرچه وردپرس یک پلتفرم محبوب و کاربر پسند طراحی و راه اندازی سایت است اما در بعضی شرایط بهتر است از وردپرس برای طراحی سایت استفاده نکنید. برخی از این موقعیت ها عبارتند از:

امنیت

امنیت در وردپرس شاید موضوع دیگری باشد که توسعه دهندگان و طراحان را در استفاده از آن دچار تردید کند. اگرچه وردپرس حاوی پلاگین هایی می باشد که امنیت وب سایت های وردپرسی را به خوبی تأمین می کنند، اما از آنجا که وردپرس یک پلتفرم منبع باز است و کدهای منبع آن در اختیار همه می باشد، به شدت در معرض هک قرار دارند. در واقع اگر یک مشکل امنیتی در کد های وردپرس بروز کند، این مشکل را در خیلی از سایت ها می توان پیدا کرد. بعلاوه، تشخیص اینکه یک وب سایت منبع باز است یا خیر، خیلی آسان است. وب سایت های وردپرس اگر گزینه های امنیتی را به دقت رعایت نکنند، آسیب پذیری زیادی دارند. هکر ها خیلی سریع و با یک دانش عمومی می توانند چنین وب سایت هایی را مورد حمله قرار دهند.

چارچوب

وردپرس پلتفرمی است که شاید محدودیت هایی به صاحبین وب سایت ها وارد کند. وقتی کسی اقدام به طراحی سایت می کند، دلش می خواهد وب سایتی داشته باشد که همانگونه که او می خواهد کار کند و نیاز های وی را برآورده کند. اما شاید وردپرس محدودیت هایی داشته باشد که صاحبین وب سایت ها بایستی متقبل شوند. اما کاربران با طراحی سفارشی می توانند تمام آنچه را که از یک وب سایت تقاضا دارند، دریافت کنند.

مشکلات طراحی سایت با وردپرس

چه زمانی وردپرس برای طراحی سایت مناسب نیست؟

منحصر به فرد بودن

از آنجایی که وب سایت های وردپرس بر اساس قالب هایی که در یک کاتالوگ در وردپرس ارائه می شود، ساخته می شوند، ممکن است از مزیت منحصر به فرد بودن محروم شوند و تشابه زیادی به یکدیگر داشته باشند. افرادی که می خواهند از مزیت رقابتی منحصر بودن وب سایت خود استفاده کنند، بایستی اقدام به طراحی های سفارشی کنند. یک طراحی سفارشی بهتر می تواند کاربران را به خود جذب کند و طراحی وب سایت دقیقاً همانطور خواهد شد که کاربر می خواهد.

بروزرسانی ها

اگر وب سایت وردپرس دارید، بایستی هر بار که وردپرس بروزرسانی می شود، شما هم وب سایت خود را بروزرسانی کنید. بروزرسانی های وردپرس تقریباً هر دو ماه یکبار انجام می شود. برای بروزرسانی ها فردی را نیاز خواهید داشت که دانش فنی داشته باشد. این می تواند برای شما هزینه در بر داشته باشد. بعلاوه بروزرسانی ها می تواند باعث تداخل افزونه ها شود که این خود یک مشکل دیگر است که برای رفع آن بایستی هزینه ی بیشتری تقبل کنید. بنابراین اگر نمی خواهید با مشکلات بروزرسانی وردپرس دست و پنجه نرم کنید، استفاده از وردپرس پیشنهاد نمی شود.

سئو

سئو و بهینه سازی سایت یک بحث مهم برای بازاریابی و کسب رتبه های بالاتر SERP می باشد. سئو یک علم دقیق نیست و هر بار که الگوریتم های جستجوی گوگل تغییر می کنند، شما هم بایستی استراتژی های سئو وب سایت خود را مبتنی بر این تغییرات، تغییر دهید. خیلی مهم است که وب سایت شما با اصول سئو منطبق و سازگار باشد. اگرچه وردپرس افزونه هایی دارد که بهینه سازی سایت را تا حدودی انجام می دهد. اما اگر خودتان می خواهید بهینه سازی سایتتان را بر عهده بگیرید، گزینه های طراحی سفارشی بهتر است.

اگر به دنبال بهینه سازی وب سایت خود برای موتور های جستجو می باشید، با سفارش سئو وب سایت خود به شرکت ها معتبر بیشترین میزان کیفیت را دریافت کنید. شرکت معتبر دارکوب با برخورداری از کادری حرفه و متخصصین سئو سفارش سئو و طراحی وب سایت انواع مشاغل را می پذیرد.

سرعت وب سایت

توجه داشته باشید که استفاده از افزونه های زیاد و بیش از اندازه در وب سایت های مبتنی بر وردپرس، باعث کند شدن سرعت بارگیری وب سایت می شود. خیلی از این افزونه ها کدنویسی حرفه ای ندارند و سرعت سایت را کاهش می دهند. این موضوع می تواند بر تجربه ی کاربری نیز اثر منفی بگذارد. در چنین شرایطی استفاده از وردپرس پیشنهاد نمی شود و طراحی های سفارشی ایده ی بهتری می باشد.

افزونه ها

وردپرس حاوی انواع زیادی افزونه است که می توانند نیاز های کاربران را برآورده سازند. اما ممکن است زمانی فرا رسد که این افزونه ها نتوانند خواسته های مشتری را برآورده سازند. در چنین شرایطی صاحبین وب سایت ها یا بایستی با افزونه های مشابه عملکرد هایی که می خواهند را پیاده کنند و یا اقدام به نصب افزونه ی جدیدی کنند که این نیز ممکن است چندان مقرون به صرفه نباشد. در چنین حالتی پیاده سازی یک وب سایت سفارشی یا ویژگی های سفارشی، مقرون به صرفه تر است. وب سایت های وردپرس با از دست دادن افزونه ها کاربری خود را خیلی زود از دست می دهند.

سازگاری

آیا تا به حال دقت کرده اید که برخی وب سایت ها در مرورگر های مختلف و یا تلفن همراه متفاوت از یکدیگرند. این موضوع در وب سایت های مبتنی بر وردپرس کاملاً عادی است. مزیت وب سایت های سفارشی در این زمینه نسبت به وب سایت های وردپرس این است که در همه نسخه ها و همه ی مرورگر ها سازگار هستند و مطابق با استاندارد های تأیید شده کار می کنند. اگرچه می توان این موضوع را در وردپرس نیز فراهم کرد، اما دستیابی به آن سخت تر است. اگر یک وب سایت با انواع مرورگر ها سازگار باشد، کاربران بیشتری می توانند به آن دسترسی داشته باشند.

تحت چه شرایطی نباید از وردپرس برای طراحی سایت استفاده کنم؟

چه زمانی وردپرس برای طراحی سایت مناسب نیست؟

انتقال سرور ها

همه ی وب سایت ها بایستی در یک وب سرور میزبانی شوند. گاهی پیش می آید که صاحبین وب سایت ها می خواهند وب سایت خود را از یک سرور به سرور دیگری منتقل کنند. انتقال وب سایت های مبتنی بر وردپرس از یک سرور به سرور دیگر نسبت به وب سایت های سفارشی سخت تر است. در انتقال سرور ها، وب سایت های سفارشی فقط به چند دقیقه زمان نیاز دارند، در حالیکه این مدت برای وب سایت های وردپرس بسیار طولانی تر است.

زمان و منابع ناکافی

وردپرس 50 الی 60% از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل خیلی از افراد و کاربران خواهان یادگیری وردپرس هستند. اگرچه یادگیری وردپرس آسان است، اما برای یادگیری وردپرس و افزونه های آن و عملکرد های هر یک باید به اندازه ی کافی وقت بگذارید. همچنین ممکن است لازم باشد تا از یک متخصص وردپرس کمک بگیرید. اما یادگیری html و راه اندازی یک وب سایت ساده با html به زمان و منابع کمتری نیاز دارد.

وجود کد های غیر ضروری در وردپرس

وردپرس حاوی کدهای غیر ضروی می باشد که استفاده ی آنها در طراحی سایت فقط باعث سنگین شدن وب سایت ها و کاهش سرعت آنها می شود. برای حل این مشکل بایستی از یک متخصص وردپرس تقاضای رفع مشکل را نمایید که می تواند برای شما هزینه دربر داشته باشد.  یک وب سایت آرام باعث ارائه ی تجربه ی کاربری بد می شود و کاربران شما را مأیوس می کند و در نهایت به رتبه ی وب شما آسیب می زند.

کد های بدون ساختار

وجود کدهای زیاد و بدون ساختار در وردپرس می تواند مشکلات زیادی به بار آورد. ساخت و نگهداری این کد ها به صورت ساختار یافته و تمیز سخت است. اینکه وردپرس منبع باز است از این جهت که توسعه دهندگان متفاوتی با سبک های کدنویسی متفاوت، کد هایی را وارد این نرم افزار می کند، می تواند کمی مشکل ساز باشد. گاهی درک این کد ها سخت است. زیرا کد ها یک دست و یک استایل نیستند.

وردپرس پشتیبانی خاصی ندارد

اگرچه وردپرس توسط جامعه ی بزرگ آن حمایت می شود و اغلب کاربران در صورت بروز مشکل در وب سایت های مبتنی بر وردپرس می توانند راه حلی بیابند، اما وردپرس پشتیبانی خاصی ندارد. ممکن است شما برای حل یک مشکل به پشتیبان و یا یک توسعه دهنده نیاز پیدا کنید.

طراحی سایت با وردپرس می تواند خیلی گران تمام شود

اگرچه کد منبع وردپرس رایگان است، اما برخی قالب ها و افزونه های با کیفیت در وردپرس غیر رایگان هستند و استفاده از آنها می تواند هزینه ای بیشتر نسبت به یک طراحی سفارشی برای صاحبین وب سایت ها رقم بزند. بعلاوه اگر می خواهید وب سایتی داشته باشید که یکتا و منحصر به فرد باشد از گزینه های رایگان نباید بیش از اندازه در وب سایت خود استفاده کنید. در چنین حالاتی طراحی سفارشی بهتر و مقرون به صرفه تر است. اگر شما خودتان طراح هستید و می توانید گزینه های سفارشی سازی و بروزرسانی و نگهداری از وب سایت را خودتان انجام دهید، استفاده از وردپرس خوب است، اما بایستی در نظر داشته باشید استفاده از قالب ها و پلاگین های پیشرفته می تواند گران تمام شود.

نتیجه

وردپرس یک نرم افزار بسیار قدرتمند است که به کاربرانی که دانش کمی در زمینه ی طراحی سایت دارند، اجازه می دهد تا به سرعت یک وب سایت راه اندازی کنند. وردپرس امتیازات زیادی دارد از جمله اینکه کار کردن با آن ساده و یادگیری آن راحت است. وردپرس افزونه ها و ویژگی های زیادی دارد که با آنها تقریباً هر نوع وب سایتی با هر عملکردی را می توان پیاده سازی نمود. اما استفاده وردپرس در کنار تمام مزیت هایی که دارد، در برخی شرایط توصیه نمی شود. از آنجایی که کد منبع وردپرس آزاد است و هر کسی می تواند از آن استفاده کند، وب سایت های مبتنی بر وردپرس شاید چندان منحصر به فرد نباشند و یا نسبت به یک وب سایت سفارشی بیشتر در معرض هک باشند. وجود افزونه های غیر ضروری در قالب های وردپرس، باعث سنگینی و کاهش سرعت وب سایت های وردپرس می شود. در چنین شرایطی و شرایط دیگری که در مقاله گفته شده، استفاده از وردپرس یک انتخاب مناسب نیست.

برای آگاهی و کسب اطلاعات بیشتر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس و شرایط استفاده از آن می توانید از مشاوره های تخصصی و رایگان شرکت دارکوب استفاده نمایید. شرکت دارکوب با بیش از 18 سال سابقه ی طراحی و برخورداری از کادری حرفه ای، سفارش طراحی و سئو مشاغل مختلف را با ارائه ی بالاترین کیفیت می پذیرد.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز