طراحی سایت در سال 1398

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=1834

4.8/5 - (26 امتیاز)

وب سایت ها مانند یک مغازه چهار دهنه در بازار، یک شرکت در یک برج معروف شهر، یک مجتمع سینمایی و یا هر کسب و کار فیزیکی دیگری به صورت مجازی در فضای اینترنت هستند. آن ها کسب و کار و امکاناتی را به شکلی برای شهروندان به وجود آورده اند که پیش از این وجود نداشت و حتی فرصت ها و مشاغل جدیدی به وجود آوردند.

چه به خواهیم چه نخواهیم این روند در سال 1398 و بعد از آن ادامه خواهد یافت و بسیاری از کسب و کارها به شکل مجازی انجام خواهند شد.

در کنار وب سایت واژه دیگری که روز به روز در کشور ما شکوفا تر می شود اصطلاح بازاریابی اینترنتی است. حال که وب سایت ها جای شرکت و مغازه های فیزیکی را گرفته اند، بازاریابی آن ها نیز تغییر کرده و می کند. مغازه ها به اصطلاح پا خور دارند، در جایی قرار می گیرند که مشتریان بالقوه بیشتری در آن محل قرار دارند. یا اینکه از آگهی و انواع تبلیغات استفاده می کنند.

اما وب سایت ها به کمک روش های مختلف بازاریابی اینترنتی می توانند مشتریان بالقوه را به سمت خود جذب کرده و کسب و کار خود را معرفی کنند. روش هایی چون: سئو، تبلیغات کلیکی، ایمیل، بازاریابی محتوا، شبکه های اجتماعی و غیره.

طراحی وب سایت و بازاریابی اینترنتی در زنجیره ایی با یکدیگر کار می کنند تا بازدید کنندگانی که با کمک هر روشی به وب سایت جذب شده اند به مشتری تبدیل (Conversion Rate) شوند. در غیر این صورت ترافیک وب سایت بدون هیچ بازدهی و سود دهی خواهد بود.

برای همین باید این دو مقوله را در ارتباط با یکدیگر در نظر گرفت تا بتوان هدر رفت این تماس ها را به حداقل رساند. در این مقاله از دارکوب نیز مواردی را ذکر می کنم که به نوعی برای جذب مخاطب، تجربه کاربری و برقراری ارتباط بهتر، معرفی منحصر به فرد برند و تبدیل بازدید به خرید در سال 1398 به صورت یک روند مورد استقبال قرار می گیرد.

 

طراحی موبایل-اول

این طراحی جدید به حساب نمی آید اما نسبت به گذشته تغییر کرده است. طراحی واکنش گرا اولین و شاید بهترین پاسخ به این چالش است. اما رویکرد ها به طراحی واکنش گرا نیز تغییر کرده است. اینبار ما ابتدا سایت را برای کاربر موبایل طراحی می کنیم سپس به سراغ کاربر دسکتاپ می رویم.

امروز در تجارت الکترونیک کاربر موبایل است که اولویت دارد، نه تنها تعداد آن ها بیشتر است بلکه این نوع کاربران تمایل بیشتری به خرید آنلاین دارند.

از سوی دیگر گوگل با ایجاد ایندکس موبایل اول، نسخه موبایل وب سایت را به عنوان نسخه اصلی وب سایت در نظر می گیرد. بنابراین از نظر سئو وب سایتی که به کاربران موبایل نمایش داده می شود جایگاه اصلی را برای گوگل دارد.

بنابراین وقتی ما از بهینه سازی برای افزایش نرخ تبدیل صحبت می کنیم منظورمان کاربران موبایل است. شاید شما بخواهید این مسئله را با ایجاد App حل کنید. اما لازم است که بدانید که اپ گزینه ایی برای همه کسب و کار ها نیست. تصور کنید که چه تعداد App بر روی هر گوشی همراه نصب شده است، چه تعداد از آن ها بلا استفاده اند، کاربران چقدر تمایل به نصب یک اپ جدید فروشگاهی دارند، چه مدت از آن استفاده خواهند کرد؟ به نظر من تا برند شما در بین کاربران شناخته نشده و طرفداری پیدا نکرده است، App مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. پس تا آن روز باید طراحی وب سایت به گونه ایی باشد که کاربران موبایل راضی کند و هیچ وقت اهمیت طراحی سایت موبایل با ساخت App کاهش نمی یابد.

 

داستان وب سایت و استفاده از فضای خالی

شاید کاتالوگ و بروشور هایی دیده اید که پر است از تصویر و جدول و اطلاعات، انگار سعی می کنند که تمام آنچه دارند در این چند صفحه ارائه دهند. توجه داشته باشید اگر چه حق انتخاب برای هر شخص فردگرایی مطلوب است، اما گزینه های زیاد انتخاب با ذهن هیچ شخصی سازگاری ندارد. بنابراین وقتی شما در یک صفحه وب عکس و اطلاعات و در پشت آن محرک های زیادی تعبیه می کنید، کار را برای بازدید کننده نه تنها راحت نکرده اید بلکه وی را برای حرکت در وب سایت گیج و خسته می کنید.

پس شما (طراح) هستید که به بازدید کننده سایت موضوعی را برای مکالمه یا تعامل طرح می کنید، و شما هستید که پاسخ را به بازدید کننده می دهید، وی تنها با کلیک آن را تایید می کند. چه چیزی برند شما را از سایر برند ها متفاوت می کند؟ مثلا تحویل سریع کالا. بنابراین این را در قسمت بالای صفحه به مشتری به عنوان یک پیام متنی با همراه عکس القا کنید. اما کاربر چطور می تواند دریافت این پیام را تایید کند؟ اینجا دکمه هایی که پیش روی کاربر است، سرنوشت این ارتباط را رقم می زنند.

اگر پیام وب سایت شما در شلوغی طراحی گم شود، اگر CTA ایی که برای این هدف طراحی شده از دید کاربر پنهان بماند، ارتباط شما با کاربر قطع شده و سرانجام این بازدید کننده به بخت و اقبال رها خواهد شد.

این نکته باید از لحظه ورود کاربر به سایت تا لحظه خروج وی و تکمیل خرید مورد توجه قرار بگیرد. روش دیگر برای هدایت کاربر به سمت مسیر خرید و داستان وب سایت، استفاده از فضای خالی است. شما با ساده کردن مسیر، وی را به طور ناخودآگاه در جریان وب سایت هدایت می کنید.

 

پاصفحه با جزئیات

کاربر وب سایت برای یافتن مسیر و پیمودن وب سایت چندین راه دارد: منوی اصلی، CTA ها، پا صفحه و غیره. پاصفحه در این میان بسیار مورد اغفال قرار گرفته است. در حالی که امروز پاصفحه ها مثل کفش ها نشان دهنده شخصیت و قلب وب سایت هستند. تصور کنید که کاربر تمام یک صفحه را اسکرول کند و چیزی را که می خواهد نمی یابد، یا اصلا تمایلی به کلیک پیدا نمی کند. پاصفحه جایی است که باید به عنوان آخر خط بازدید کننده را وارد تعامل با وب سایت نماید. برای همین باید ساختارمند، خلاق و جذاب باشد.

 

استفاده از ویدئو

افزایش سرعت اینترنت باعث شده این نوع محتوای جذاب اقبال بیشتری برای حضور در وب سایت ها پیدا کند. ویدئو یکی از علت های موفقیت اینستاگرام در این روزهاست. اما در طراحی سایت ما شاهد نوع جدیدی ویدئو هستیم. ویدئو های هنری به عنوان تصاویر ثابت پس زمینه در صفحه اول به کار برده می شوند. جایی که می توانید قصه کسب و کار را تعریف کنید.

در جایی دیگر، می توان در صفحات محصولات نیز از ویدئو ها به عنوان بخشی از طراحی سایت استفاده کرد. ویدئو ها حتی می توانند جایگزین اسلاید شو ها قرار بگیرند. نمونه این طراحی را می توانید در وب سایت های توریستی مشاهده کرد جایی که عکس و ویدئو برای نشان دادن تجربه واقعی محرک خرید مشتری باشند.

 

فونت

فونت یکی از المان های طراحی است که می توانید با آن یک برند را متفاوت سازید. استفاده از فونت های آماده نه تنها در طراحی تکراری به نظر می آید بلکه می تواند نشان دهنده کم کاری و بی سلیقه ایی طراح نیز باشد. شما می توانید برای هر برند فونت طراحی کنید یا آن که حداقل به جای فونت های متداول از فونت ها جدید قابل خریداری در بازار کمک بگیرید (البته من طرفدار تغییر سالانه تم رنگ و فونت وب سایت هستم).

 

طراحی نا متقارن

سیستم شبکه یا Grid این امکان را فراهم کرده است که المان های صفحه را طبق خطوط فرضی عمودی و افقی در صفحه قرار داده شوند. این روش بسیار متداول است و از طرفی کار طراحی را بسیار آسان می کند. اما این تنها روش طراحی نیست.

مانند هر کار خلاقانه ایی لازم است که شما قالب های گذشته را شکسته یا آن ها را با هم ترکیب کنید. بنابراین برای یک طراحی متفاوت می توان از طراحی نا متقارن استفاده کرد. انتظار می رود در سال های آینده ما به اشکال مختلف شاهد این نوع طراحی باشیم. چون در آن ها امکان خلاقیت و انعطاف پذیری طرح افزایش می یابد.

 

سئو در سال جدید

سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو بخش ضروری از بازاریابی دیجیتال است. شما با یک برنامه بلند مدت برای تولید محتوا و سئو با هزینه ایی مناسب می توانید وب سایت خود را به رتبه مطلوب رسانده و در این جایگاه نگهداری کنید. جایگزین سئو تبلیغات است که هزینه آن اصلا ارزان نیست و نتیجه مشابه سئو را ندارد. سئو به کاربر حسی از مواجه طبیعی با یک کالا یا خدمات را می دهد، در زمانه ایی که از درب و دیوار تبلیغ می بارد، تبلیغات برای افراد دافعه ایجاد کرده در حالیکه ترافیک طبیعی سئو حسی از شایستگی در یک رقابت بی طرف را القا می کند. علاوه بر این تبلیغات گوگل ادوردز با افزایش نرخ دلار دیگر برای بسیاری از کسب و کار ها بازدهی ندارد و سئو در ایران رقابتی تر از گذشته می شود.

 

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی ابزار قدرتمندی در کنار وب سایت برای بازاریابی اینترنتی هستند. البته نباید تصور کنید که می توانند جایگزینی برای وب سایت باشند. در ایران همیشه احتمال فیلتر شدن شبکه های اجتماعی بدون توجه به آسیب های اقتصادی و اجتماعی آن وجود دارد. حتی اگر این خطر وجود نداشت، وجود وب سایت در ساز و کار بازاریابی اینترنتی به گونه ایی جایگاهی کانونی داشته و غیر قابل حذف است.

پیشنهاد من این است که شبکه ها اجتماعی را جدی تر از گذشته در نظر داشته باشید. اینستاگرام و لینکدین تقریبا برای هر کسب و کاری ضروری است. هر چه زود تر در این ابزار ها حرفه ایی و با تجربه شوید، فرصت های بیشتری را برای بهره برداری در آینده خواهید داشت.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز