حذف محتوای قدیمی سایت و تاثیرات آن بر سئو و بهینه سازی سایت

نوشته شده توسط مهندس کلانتری

آدرس کوتاه: https://sitedar.com/?p=289

3.7/5 - (4 امتیاز)

زمانی که وب سایت دارای حجم محتوای زیادی است مدیریت آن می تواند بسیار دشوار و نگران کننده شود. شاید صاحب وب سایت تصمیم بگیرد مقداری از محتوای آن را به دلایل مختلفی حذف کند. یا شاید خطر تکرار محتوا بر اثر حجم زیاد به طور نا خواسته ایی به وجود آید. و همه این ها می تواند بر سئو تاثیر بگذارد.

در هر حال باید برای حذف اطلاعات یا همان محتوای وب سایت دقت زیادی بکار برد، چون این تغییر می تواند تاثیر منفی زیاد ناخواسته ایی بر روی سئو یا رتبه و ترافیک وب سایت بگذارد. برای همین شما باید پیش از باز طراحی وب سایت و اقدام به حذف محتوا چرخه و استراتژی ایی برای آن طراحی کنید.

برای مثال اگر شما در مسیر باز طراحی وب سایت یا به هر دلیلی صفحه ایی از سایت را که رتبه و ترافیک بالایی دارد حذف نمایید، ممکن است بطور کلی بر وب سایت شما تاثیر منفی بگذارد. در برخی موارد دیده شده است که این حذف تا 40 درصد از ترافیک وب سایت کاهش یافته است. ترافیک طبیعی با ارزشی که پس از ماه ها تلاش برای یک صفحه به وجود آمده بود.

 

محتوای مهم را از وب سایت حذف نکنید

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. به قول کارشناسان ما در دارکوب این گفته حتی در سئو نیز کاربرد دارد. بنابراین در کار سئو باید از راه هایی به هدف خود برسید که کمترین ریسک و هزینه را دارند در غیر این صورت جبران خسارت آن می تواند دشوار و یا ناممکن باشد.

پیش از آنکه محتوایی را از وب سایت خود حذف کنید، ابتدا ببینید که محتوا چه نقشی در کل وب سایت و آوردن ترافیک به سایت را دارد. در Google Analytics (ابزار رایگان گوگل برای بررسی ترافیک وب سایت) شما می توانید مقدار ترافیک یک صفحه فرود را در قسمت Organic Search یا ترافیک طبیعی مشاهده کنید. با این اطلاعات شما می توانید تصمیم بگیرید که آیا محتوا را در وب سایت نگه داشته یا اینکه آن را با یک Redirect به وب سایت دیگری هدایت کنید. و اگر محتوای قدیمی شده است شاید ترجیح دهید آن را نگه داشته فقط جزئیات آن را به روز رسانی نمایید.

 

چطور محتوای اشتباه حذف شده را بازیابی کنیم؟

اگر پس از حذف محتوا و یا باز طراحی وب سایت متوجه کاهش شدید ترافیک شدید، اول باید تشخیص دهید که آیا این مسئله بخاطر حذف محتوا بوده است یا خیر.

با Google Analytics شروع کنید. یک محدوده زمانی مشخص نمایید و آن را با دوره های گذشته قبل از طراحی مقایسه نمایید. برای اینکار باز می توانید به ترافیک صفحات فرود در گوگل آنالیتیکز مراجعه کنید.

ابتدا تعداد session های صفحات را مرتب کنید تا مشخص شود که ترافیک بیشترین تا کمترین صفحه چطور بوده است. سپس داده ها را برای مقایسه با فرمت Excel دانلود کنید.

مرتب کردن داده ها و مقایسه داده ها در فواصل تاریخی به شما نشان خواهد داد که کدام صفحات دارای تغییر در حجم ترافیک خود بوده اند و کدام یک از تغییرات زیاد و قابل توجه است.

بعد از این ما باید اطمینان پیدا کنیم که این صفحات تغییری در URL های خود نداشته اند، شاید این صفحات در URL های متفاوتی قرار گرفته اند. یکی از راه های بررسی آن این است که URL را در مرورگر اینترنتی خود وارد کنید و ببینید که آیا این صفحه Redirect می شود یا خیر؟ سپس 301 Redirect  را بررسی کنید.

اگر URL قدیمی redirect نشده و شما کاهش زیادی را در ترافیک ارگانیک مشاهده می کنید، پس می تواند این کاهش بخاطر حذف محتوای با ارزشی باشد که برای سئو مفید بوده است. نگاهی به محتوای قدیمی بیاندازید. اگر نسخه محتوای قدیمی را ندارید از ابزارهای آرشیو آنلاین صفحات وب برای به دست آوردن ورژن قدیمی محتوا استفاده کنید.

ما معمولا در این بررسی ها به محتوایی با ارزش بر می خوریم که نه تنها لینک های داخلی بلکه لینک های خارجی خوبی را داشته است. معمولا این صفحات به نسبت ترافیک ارگانیک خوبی را نیز داشته اند.

 

بر گرداندن محتوای حذف شده

قبل از اینکه پیشنهاد باز گرداندن محتوا به وب سایت را داشته باشیم، باید در نظر بگیریم که چطور محتوا در ساختار کلی وب سایت جا می گیرد.

  • آیا لازم است محتوای قدیمی به روز رسانی شود و سپس به سایت اضافه گردد؟
  • آیا محتوا هنوز به سازمان و فعالیت های امروز آن مرتبط است؟

این موارد را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید آیا مناسب است که محتوا به وب سایت باز گردانده شود یا خیر.

 

حذف محتوای قدیمی برای بهبود سئو

اگر درباره الگوریتم پاندا گوگل شنیده باشید می دانید که این الگوریتم به دنبال شناسایی محتوای با کیفیت است. و در صورت بر خورد با محتوای کم کیفیت و غیر استاندارد، جریمه هایی برای رتبه و لینک های وب سایت ها اعمال می کند. برای همین مهم است که آیا محتوای قدیمی وب سایت شما با استاندارد های امروز پاندا با ارزش حساب شود. در غیر این صورت محتوایی که در گذشته با ارزش بود امروز دیگر عامل ریسک و سنگینی بی جهت وب سایت است.

برخی تصور می کنند که محتوای قدیمی اهمیتی ندارد و گوگل تصور می کند که مورد بی توجهی کاربران بوده و یا نا مرتبط است. باید بگویم این تصور صحت ندارد. محتوای قدیمی کم کیفیت است که به رتبه وب سایت آسیب می زند و آن هم زمانی که دسترسی موتورهای جستجو به آن ها آزاد است.

تقریبا شش سال پیش نوشتن محتوایی 500 کلمه ایی به تمرکز آن بر کلمات کلیدی یک کسب و کار خاص بود یک کار نرمال به حساب می آمد. حتما این نوع محتوا در آن زمان مفید بوده اما امروز اوضاع تغییر کرده است. امروز 1000 کلمه حداقل محتوای یک پست در نظر گرفته می شود. با این حال بر طبق بررسی های Medium خواندن یک پست باید حداقل 7 دقیقه زمان ببرد و حداقل 1600 کلمه داشته باشد.

 

شناسایی محتوا قدیم برای حذف از وب سایت

صاحبان سایت های قدیمی تر، ممکن است یک کار حسابرسی محتوای قدیمی دشوار در پیش داشته باشند. این بررسی ممکن است شامل صدها یا هزاران پست قدیمی با  کمتر 1000 کلمه شود. در این بررسی ما باید به این نتیجه برسیم که چه محتوایی بی خطر است، چه محتوایی نیاز به تغییر دارد و کدام محتوا لازم است که حذف شود.

این جایی است که Panguin وارد می شود. این ابزار از Barracuda Digital، به Google Analytics شما متصل می شود و سابقه ترافیک شما را اسکن می کند. ترافیک ثبت شده در صفحات شما را با تاریخ الگوریتم پاندا، پنگوئن و دیگر به روز رسانی الگوریتمی را مقایسه می کند. هر صفحه ای که در آن یک افت ناگهانی ترافیک در آن را مشاهده کند، برای شما پرچم نمایش می دهد.

 

حل مشکل محتوا قدیمی

هنگامی که شما محتوایی را کشف می کنید که استانداردهای کیفیت مدرن را برآورده نمی کند، واضح است که شما باید کاری در مورد آن انجام دهید. با این حال چه باید کرد؟ چند گزینه ای وجود دارد که می توانید انجام دهید.

  • اگر محتویات بذر چیزی با ارزش را در خود دارند، چیزی همیشه سبز، شما می توانید آن را بازنویسی کنید تا ارزشمندتر شود. یک پست 500 کلمه ایی قدیمی را بررسی کنید آیا می توانید اطلاعات بیشتری و با ارزش تری با بینش امروز خود به آن اضافه کنید؟ و حجم آن را تا تا 1500 کلمه یا 2000 یا حتی بیشتر افزایش دهید.
  • اگر محتوای چندین پست کوتاه در مورد یک موضوع یا موضوعات مشابه باشد، در نظر داشته باشید که آنها را در یک پست ارزشمند تر ادغام کنید. یک فرصت عالی برای این پرسش های قدیمی است. اگر سوالات و پاسخ ها در پست های مختلف با URL های مختلف متفرق هستند، این مطلب نشان دهنده روش های سئو تا قبل از سال 2011 است. با این حال، امروزه بهتر است تمام این صفحات را در یک سوالات متداول متحد کنید و پست های قدیمی را به پست جدید redirect کنید.
  • اگر محتوا در عمل یک نسخه کوتاه از یک پست بسیار بهتر و جدید تر است، با خیال راحت آن را حذف کنید و URL آن را به پست جدید هدایت نمایید. تغییر مسیر کمک می کند تا مقداری از ترافیک لینک های ورودی قدیمی حفظ شود.
  • اگر محتوا اساسا بی ارزش باشد، و بازنویسی آن هم بی ارزش ندارد و به هیچ وجه در مسیر ارتباطات و ترافیک ورودی نداشته، آن را حذف کنید. شاید این کار برای شما سخت باشد اما اینجا هیچ ارزشی وجود ندارد تا لینکی به آن هدایت شود، بنابراین کاملا بی خطر است.

در حذف محتویات قدیمی اصلا شرم آور نیست. حتی این کار می تواند برای شما مفید باشد. خلاص شدن از آن، و بازنویسی، هدایت و بهبود سایر قطعات قدیمی محتوا مانند بلند کردن وزن از روی شانه هایتان است. این کمک می کند تا ترافیک قدیمی را بهبود بخشد و بالاتر از همه، نزد گوگل وب سایت معتبر تر و استاندارد تری را داشته باشید. پس به راحتی با این روش محتوای قدیمی را از وب سایت خود حذف کنید و تا محتوای های متوسط شما بهتر دیده شوند و ترافیک وب سایت شما به مرور افزایش یابد.

 

بنابراین خودتان را آزاد کنید! محتوای کمترین مقدار را از بین ببرید، بنابراین مقدار محتوای متوسط ​​می تواند افزایش یابد. این تنها ترافیک مدرن شما را به میزان قابل توجهی بهبود خواهد بخشید.

اطلاعات تماس
شعبه 1 و آموزشگاه: تهران، سعادت آباد، چهار راه سرو، کوچه آریا، پلاک 4، طبقه 4، واحد 7
شعبه 2: تهران، سعادت آباد، ضلع جنوب غربی چهار راه سرو، پلاک 62، طبقه 5، واحد 12
تلفن ها: 02122083926 - 02122085386 - 02122082258 (9 الی 17 - پنج شنبه تا 13)
ایمیل: info@sitedar.com
اینستاگرام: darkoobwebdesign
افتخارات و مجوزها
  • جزو شرکت های خلاق معاونت علمی
  • عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای
  • رتبه ۴ شورای عالی انفورماتیک
  • دارای مجوز آموزشگاه از فنی و حرفه ای
  • دارای مجوز نشر دیجیتال
  • دارای پروانه کانون آگهی و تبلیغاتی
  • پروانه کسب و کارهای مجازی
  • عضو انجمن کسب و کارهای اینترنتی
  • دارای نماد اعتماد الکترونیکی
پشتیبانی 24 ساعته 7 روز